menu

Small Roads (2011)

mijn stem
3,62 (8)
8 stemmen

Verenigde Staten
Experimenteel / Documentaire
103 minuten

geregisseerd door James Benning

Small Roads is een experimentele natuurdocumentaire, die twee jaar in beslag nam. De film beweegt zich van de krachtige treinen in Benning's RR (2007) naar het meer afgelegen achterland van de Verenigde Staten om daar de kleine Californische landweggetjes te filmen, die slechts sporadisch bezocht worden door voertuigen of dieren.

zoeken in:
Malick
Mochten er mensen zijn die na de documentaire op vakantie willen naar alle landweggetjes die Benning gefilmd heeft dan kun je in onderstaand bericht vinden waar hij allemaal geweest is.

1. Hollister Ranch Rd (Pacific Ocean)
2008 Nissan Frontier pickup, white

2. Hot Springs Rd
1993 Ford F150 pickup, white, w/trailer, hauling two 1994 Suzuki
Samurai jeeps, red, black

3. California Hwy 155
2008 Dodge Ram 3500 pickup, gray, w/horse trailer

4. East Myer Rd
1987 Freightliner COE semi truck, green, w/double flatbed trailers

5. California Hwy 43 (SFBN train)
1996 Dodge Neon, white
1997 Chevrolet Silverado pickup, red
1991 Pontiac Sunbird, light blue

6. Lancaster Rd
woman walking
2001 BMW M Series, black

7. Tulare County Rd 208
no vehicles

8. California Hwy 190
2002 Ford F250 pickup, light gray

9. Trona Rd
2008 Toyota Solara, cream
2002 Toyota Corolla, black
2008 Ford F250 pickup, silver
1995 Winnebago camper, white

10. Mountain View St (Searles Valley Minerals, Inc)
man walking
no vehicles

11. California Hwy 178
no vehicles

12. Badwater Rd
2004 Chevrolet Tahoe, black
2001 Toyota Sequoia, green

13. Arizona Hwy 85
2003 Ford F350 pickup, black
2009 Lincoln MKX, black
2008 Ford F150 (Border Patrol) pickup, white
2009 Ford F150 (Border Patrol) pickup, white

14. White Sands Rte 10
2008 Toyota Tundra pickup, black

15. Texas Ranch Rd 1
1992 Ford F150 pickup, white

16. Missouri Hwy 19
no vehicles

17. Mississippi Old US 80
1994 GMC 1500 pickup, green
2004 Ford Expedition, red, w/boat and trailer

18. Arkansas US 165
2005 Chevrolet Express, tan
2004 GMC Sierra pickup, white
2002 Nissan Altima, salmon
2000 Cadillac Deville, black
2009 Cadillac DTS, pink
2006 Chevrolet Malibu, white
2003 Chevrolet Silverado pickup, white

19. Louisiana Hwy 596
no vehicles

20. Illinois Hwy 107
2005 Ford Fusion, blue
1998 Dodge Neon, black
2004 Chrysler Town & Country, red

21. Illinois County Hwy 3
no vehicles

22. Wisconsin County Trunk GGG
2005 Yamaha RD350, red

23. Wisconsin County Hwy K (Mack Lake)
2005 Ford Taurus, white

24. Minnesota US 12
2005 Chevrolet Colorado pickup, green, w/boat and trailer
2006 Peterbilt semi milk tanker, blue

25. South Dakota Hwy 1806 (Missouri River)
no vehicles

26. Nebraska Hwy 2
2006 Chevrolet Equinox, black

27. Hayden Fork Rd
2000 Ford Ranger pickup, red, w/canoe
2007 Honda Civic, blue

28. Wyoming US Hwy 89 (Grand Tetons)
2000 Peterbilt Semi flatbed, red
1988 Ford F350 flatbed, blue, w/trailer hauling logs
2002 Chevrolet Silverado pickup, white

29. Utah Hwy 150
1982 Chevrolet C10 pickup, gray
1995 Peterbilt Semi, white, w/double liquid tankers
1998 Chevrolet Silverado pickup, maroon
1998 Ford F250 pickup, tan, w/trailer

30. Hanksville Rd
2008 Ford F150 (Utah State Police) pickup, tan

31. Utah Hwy 24
no vehicles

32. Utah Hwy 12
no vehicles

33. Boulder/Escalante Rd
2008 Mazda 6, white
2009 Ford Mustang convertible, red
2010 Chrysler PT Cruiser, black
2000 Volvo dump truck Tri-Axle, white w/trailer hauling backhoe

34. Kolob Reservoir Rd
no vehicles

35. Morning Star Mine Rd
2008 Mercedes C Class, black

36. North Amboy Rd
no vehicles

37. Sierra Hwy
1995 Ford F350 flatbed truck, white
2004 Freightliner semi, white

38. Great Western Divide Hwy
2002 Harley-Davidson Road King, blue

39. Parker Pass Rd
1982 GMC 1500 pickup, yellow

40. Mogal Rd
2002 Kenworth semi fuel-tanker, white & yellow

41. Walker Pass Rd
1996 Isuzu garbage truck, white

42. Graces Rd (North Kern State Prison)
no vehicles

43. Old Stage Rd
2007 Peterbilt semi w/double gravel hoppers, white

44. California Mt 50
2006 Ford 500, blue

45. Forest Rte 23S03
no vehicles

46. Rocking K
1997 International snowplow, white

47. Generals Hwy (Giant Sequoia National Forest)
2006 Dodge Stratus, silver

avatar van kos
kos
Vreemd genoeg lijkt me dit best geinig.

avatar van beavis
5,0
mijn eerste, dus het zal misschien niet de meest briljante Benning zijn (?) maar ik vond het een geweldige ervaring. Enorm rustgevend zonder een moment slaapverwekkend te worden. Zeer mooie shots ook (had regelmatig een "wow" momentje) en een ongelofelijk gevoel voor ritme en compositie zowel in beeld als in het geluid (zoals de weggetjes de landschappen doorkruisen, zijn er voorbij rijdende auto's op de geluidsband die de rust steeds tijdelijk verstoren). Deed eigenlijk alles goed waar mindere films zoals Corta hetzelfde probeerde en faalde. Ik kan me alleen van Satantango herrineren dat ik zo fysiek ook de wereld van de film werd ingezogen (ook daar zit een heel sterk gevoel voor ritme in, vooral ook in de vloeiende camerabewegingen) en dit was nog wel een non-narratief ding zonder enige camerabeweging of wat dan ook voor cinematische franje!! zeer indrukwekkend.
Zat nog wel op een gegeven moment te denken of een mijmerende voice-over van Margueritte Duras de film nog kon versterken maar de film is perfect zo als hij is in al zijn minimalisme

avatar van danuz
beavis schreef:
Zat nog wel op een gegeven moment te denken of een mijmerende voice-over van Margueritte Duras de film nog kon versterken

Esthetisch zou dat misschien wat toevoegen, maar de vraag is of het uiteindelijk interessant is voor wat Benning in deze film wil 'zeggen'. Maar er zijn films van Benning waar zeker in wordt gesproken, ik zag zelf North on Evers waar er de hele film een regel tekst door beeld komt (ook een soort van gesproken woord dus).

avatar van kos
kos
wow zeg, word zowaar benieuwd.

Ik begreep wel dat naar aanleiding van de Q&A het genre documentaire hier weg mag?
Het langskomen van de autootjes was "exact" door Benning gescript?
In dát geval wil ik de film óók wel graag zien namelijk.

avatar van danuz
Wat een zwartwit denken weer, Rokuro

avatar van beavis
5,0
het is meer experimentele/gevoels-cinema dan documentaire als je dat gerust stelt
En Benning vertelde inderdaad over hoe hij zijn werk "componeerd". Nu hij op digitaal filmen is overgestapt, kan hij de camera vele uren laten draaien als dat nodig is om daar dan precies het kloppende segment uit te monteren. En hij gaat nog verder, hij maakt ook collages van verschillende shots (de mooie lucht van de ene film dag en iets anders dat hem weer op een andere dag aanspreekt... zonder dat je het in de gaten hebt...). Maar allemaal om juist het gevoel van de realiteit, het dáár zijn, te versterken. En dat gevoel had ik, dus de man weet waar hij mee bezig is! Het is dus componeren wat hij doet, niet scripten
... maar denk toch dat het niets voor jou is MR, veel te leeg

Dank voor de toelichting, dat is meer samenstellen dan scripten inderdaad. Dat had ik begrepen.
beavis schreef:
maar denk toch dat het niets voor jou is MR, veel te leeg

Geen idee wat je hiermee bedoelt.

avatar van starbright boy
3,5
starbright boy (moderator)
Benning was gefascineerd wennen de vorige keer, met nog wat extremere (vanwege het laatste shot vooral) Ruhr. Ik ben alweer een stapje verder merkte ik. Een mooi spel met lijnen, kaders, timing en geluid. Ik zet 'm voorlopig een halfje hoger dan de vorige, maar weet nu wel zeker dat ik zo'n Benning-rustpunt ook bij volgende IFFR-edities niet meer laat lopen. En dan kan het me best nog beter gaan bevallen.

Hoewel ik niet bij de Q&A kon zijn vanwege een te strakke planning, word ik altijd blij dat er filmmakers als Benning zijn.

3.5*

avatar van melanostalgia
3,5
15 sept te zien in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem in het kader van de Gelderland Biënnale

Heel erg benieuwd naar deze film

4,0
Vergeleken met het ultraminimalistische Nightfall uit hetzelfde jaar is Small Roads een snel gemonteerde actiefilm.

De film heeft me over twee zaken vooral laten nadenken. Omdat ik nu eenmaal graag moeilijke woorden gebruik, zal ik ze hieronder benoemen als: de ontologie van de weg en de fenomenologie van de tijd.

Ad. 1: De ontologie van de weg.
Wat is een weg? Ondanks dat een weg iets zeer alledaags en vertrouwds is voor de mens, is het toch niet zo gemakkelijk om een bevredigend antwoord te formuleren. Je kunt het proberen te definiëren naar zijn materiële eigenschappen: een uitgevlakte strook op het land. Dan moet je natuurlijk nadenken over subcategorieën: verhard-onverhard. En daarvan weer onderverdelingen: asfalt, beton etc. Of gaan we de weg functioneel proberen te duiden: een doorgang in het landschap dat de mens in staat stelt zo efficiënt mogelijk tussen twee bestemmingen te reizen. Dit lijkt aantrekkelijk, maar brengt ons nog niet dichter bij wat een weg nou eigenlijk is.

Een weg is een culturele categorie. Het is iets dat alleen door mensen begrepen kan worden. Een weg is natuurlijk iets met materiële eigenschappen, een objectief aan te wijzen ligging etc. Maar wat een weg een weg maakt, is het begrip van de mens ervan. Het is ook interessant te kijken naar een netwerk van betekenis (een semiotisch veld) waar deze talige uiting in functioneert. Naast het al benoemde zelfstandige naamwoord is weg ook te gebruiken als een bijvoeglijk naamwoord: iets is weg of ik wil hier weg. Ook hierin zit besloten de afstand; het verschil tussen de bestemmingen hier en niet-hier. Weg kan ook een droombeeld zijn: de vlucht van de personages uit Kerouacs beatroman Onderweg uit de werkelijkheid, een voortdurend dwalen. Een weg is een culturele categorie, een talige, conceptuele manier om zinvolle onderscheidingen aan te brengen in de volledige zinloosheid en chaos van de werkelijkheid. Zijn we daarom zo panisch als de weg weer eens ondergesneeuwd is in de winter? Natuurlijk: het is praktisch erg onhandig, maar dat verklaart de volkomen hysterie niet volgens mij. Een ondergesneeuwde weg is de brute natuur die tijdelijk terrein wint op de menselijke cultuur. Het doet je uiteindelijk weer beseffen dat je sterfelijk bent.

Ad. 2: Fenomenologie van de tijd
Een centraal thema in Bennings recente werk is de beleving van tijd. Zowel de alledaagse tijdsbeleving in de werkelijkheid als in het kijken van een film. Hij probeert je met zijn werk intenser en aandachtiger te laten kijken naar het medium film (digitaal of analoog) alsook de werkelijkheid zelf. Zijn strategie is globaal hetzelfde: non-narratief, lange statische takes, real-time (of in ieder geval een beoogde beleving van real-time) of juist een hyperbolische vertraging.

Het effect is steeds ook ongeveer gelijk: zijn films stellen het verloop van de tijd op de voorgrond door de normale perceptie te vervreemden. Dat is voor de ongeoefende kijker even wennen; de verveling zal op een gegeven moment toeslaan(bij de een wat eerder dan de ander). Maar dat is juist goed: verveling is, volgens Heidegger, een manier waarop de mens zich opnieuw tot zijn eigen existentie kan leren verhouden. Het kan een bron van contemplatie zijn, het is voor de Duitse filosoof een manier om tot filosofie te kunnen komen.

Tijd is een nog veel ongrijpbaarder begrip dan weg, om deze moeilijkheid te omzeilen richt ik me hier op de beleving ervan. Sinds de toegenomen mobiliteit van de mens in de moderniteit is zijn beleving van tijd en ruimte, en hun onderlinge samenhang, onherroepelijk veranderd (Benning is niet toevallig ook gefascineerd door de trein: het icoon par excellence van de moderniteit). De afstand tussen dingen is in de eerste plaats steeds meer begrepen als de tijd die je erover doet om het te doorkruisen. Afstand is, met de huidige digitale IT als culminatie, steeds kleiner geworden en via communicatietechniek ben je eigenlijk als mens niet meer gebonden aan een specifieke geografische locatie; je kunt virtueel op meerdere plekken tegelijk zijn.

Tijd is ook niet wat het vroeger was. Een cyclisch tijdsbesef heeft plaats gemaakt voor een lineair tijdsbesef (kloktijd). Daarnaast, en daarmee zeker ook samenhangend, is tijd een object, een middel, een commoditeit (intentioneel woordgrapje) geworden. Kloktijd impliceert ook gelijkmatige onderverdeling van tijd in eenheden. Kloktijd is niet voor niets dominant in de kapitalistische wereld. Maar ik dwaal een beetje af.

Benning doet iets raars en tegennatuurlijks: waar je normaal de weg gebruikt waar het voor bedoeld is, waar je normaal gericht bent op je bestemming, daar gaat Benning stil staan en richt hij zijn camera op de weg zelf. De gevolgen zullen zelfs voor wie de film niet gezien heeft voorstelbaar zijn: iedereen kent het fenomeen dat de beleving van je omgeving erg afhangt van je de snelheid die je hebt. Je beleeft de wereld anders vanuit een auto dan te voet. Maar snelheid is niet alles. Natuurlijk heeft ook je top-down perceptie hiermee te maken: op het moment dat je een taak uitvoert, filteren je hersenen alle input uit de omgeving op de relevantie ervan voor die taak. Een sterk punt van Small Roads is de prachtig gefotografeerde natuur. Film is een medium dat je in staat stelt de wereld anders dan anders te zien.

Wat me fascineerde aan Small Roads is dat Benning met de passerende auto's een manier heeft gevonden om ritme aan de film mee te geven binnen het shot (de montage geeft ritme tussen shots). Op het moment dat je in beeld een auto of vrachtwagen vanuit de verte ziet aankomen, ga je automatisch en ongewild de tijd anders beleven dan wanneer je naar een landschap zonder gebeurtenissen zit te kijken. Tijd hangt samen met afstand, zoals ik al zei. In de autoscenes is tijd de tijd die de auto nodig heeft om van de achtergrond van het beeld naar de voorgrond te rijden. Als er geen auto meer is lijkt de tijd trager te verlopen, heeft het geen lineaire structuur meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:20 uur

geplaatst: vandaag om 07:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.