menu

Film / Genres en landen / Priester films

zoeken in:
Een goede priester rol voegt net wat extra's toe aan een film.

Films waarin priester(s) een grote rol spelen zoals I Confess, Sleepers en On The Waterfront vind ik voornamelijk sterk vanwege de karakteristiek van een priester die er wordt neergezet.

Nog andere aanraders?

In The Omen speelt een priester ook een grote rol.

Nog niet gezien, wel de originele The Omen (niet de remake) in m'n bezit.

Deze is nog steeds ijzersterk.

Deliver us from Evil

Braindead natuurlijk.

veron35
En The Exorcist niet te vergeten!

Angels with Dirty Faces heb ik toevallig gisteren via ruil aangeschaft.

djelle
The Headsman (Shadow of The Sword) is ook wel een mooie.

Sleepers

In "The Exorcism of Emily Rose" vind ik Tom Wilkinson meesterlijk. Verder natuurlijk Robert de Niro in "Sleepers".

klute89
True Confessions van Ulu Grosbard

The Last
The Exorcist natuurlijk.

City of the living dead (een priester heeft zich verhangen)

Priest (2011)

puckb96
the rite!

niet alleen The Exorcist, maar ook de prequels en sequels.
Exorcist III is zelfs een aanrader, en in Harlin's versie van Exorcist The Beginning hebben we een grote rol voor een priester in nederland tijdens de tweede wereldoorlog

Exorcist III, The (1990)

Exorcist: The Beginning (2004)

En dan heb je nog Stigmata uit 1999 en Priest uit 1994

Stigmata (1999)

Priest (1994)

oh, en The Mission natuurlijk

Mission, The (1986)

Het contrast tussen priesters en "het andere" wordt in horrorfilms wel vaak fraai tot uitdrukking gebracht. Buiten dat genre om:
Ostrov (2006)
Le Métis de Dieu (2013)
De laatste is meer een film over acceptatie, strijden voor erkenning, en dat op twee fronten gelijk, maar de religieuze verpakking zal waarschijnlijk mensen afschrikken.

The fugitive (1947) van John Ford, met o.a. Henry Fonda, naar Graham Greene's The power and the glory (1940)

Brad Dourif is onvergetelijk als Hazel Motes, zelfbenoemd predikant in The Church of Christ without Christ in John Hustons verfilming van Flannery O'Connors Wise blood (1979)

Speelt Gene Hackman niet een half van z'n geloof gevallen priester in The Poseidon adventure (1972) ? Voor zover ik me die film kan herinneren heeft er nooit een rol vèrder van een serieuze priester gestaan; een criticus schreef dat hij, elke keer dat Hackman zijn mond opende, verwachtte te horen: "I got the God connection!" (een knipoog naar Hackmans Oscarwinnende rol als Popeye Doyle in The French connection uit het jaar daarvóór)

The Good Shepherd - 2004 - (Drama / Thriller)
Song for a Raggy Boy - 2003 - (Drama)

brimstone. meesterwerk

In de categorie humor (of was het horror?):
Shark Exorcist (2015)

Bizar dat niemand deze nog heeft genoemd :

Journal d'un curé de campagne (1951) van Robert Bresson.

En een persoonlijke favoriet :

Lease of life (1954) met de onvergelijkbare Robert Donat.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:07 uur

geplaatst: vandaag om 00:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.