- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Priester films
Priester films
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4154 stemmen
Een goede priester rol voegt net wat extra's toe aan een film.
Films waarin priester(s) een grote rol spelen zoals I Confess, Sleepers en On The Waterfront vind ik voornamelijk sterk vanwege de karakteristiek van een priester die er wordt neergezet.
Nog andere aanraders?
J. Clouseau
-
- 962 berichten
- 997 stemmen
In The Omen speelt een priester ook een grote rol.
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4154 stemmen
Nog niet gezien, wel de originele The Omen (niet de remake) in m'n bezit.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11454 berichten
- 4880 stemmen
Deze is nog steeds ijzersterk.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4154 stemmen
Angels with Dirty Faces heb ik toevallig gisteren via ruil aangeschaft.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
The Headsman (Shadow of The Sword) is ook wel een mooie.
WhoKnowZ
-
- 5336 berichten
- 2182 stemmen
In "The Exorcism of Emily Rose" vind ik Tom Wilkinson meesterlijk. Verder natuurlijk Robert de Niro in "Sleepers".
RobbyT
-
- 215 berichten
- 44 stemmen
City of the living dead (een priester heeft zich verhangen)
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5778 stemmen
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
niet alleen The Exorcist, maar ook de prequels en sequels.
Exorcist III is zelfs een aanrader, en in Harlin's versie van Exorcist The Beginning hebben we een grote rol voor een priester in nederland tijdens de tweede wereldoorlog
Exorcist: The Beginning (2004)
En dan heb je nog Stigmata uit 1999 en Priest uit 1994
oh, en The Mission natuurlijk
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
Het contrast tussen priesters en "het andere" wordt in horrorfilms wel vaak fraai tot uitdrukking gebracht. Buiten dat genre om:
De laatste is meer een film over acceptatie, strijden voor erkenning, en dat op twee fronten gelijk, maar de religieuze verpakking zal waarschijnlijk mensen afschrikken.
Brix
-
- 19256 berichten
- 4676 stemmen
Hiver 54, l'Abbé Pierre (1989)
+ een stuk of zeven Don Camillo films en Father Brown niet te vergeten.
Les Chiffonniers d'Emmaüs (1955)
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
The fugitive (1947) van John Ford, met o.a. Henry Fonda, naar Graham Greene's The power and the glory (1940)
Brad Dourif is onvergetelijk als Hazel Motes, zelfbenoemd predikant in The Church of Christ without Christ in John Hustons verfilming van Flannery O'Connors Wise blood (1979)
Speelt Gene Hackman niet een half van z'n geloof gevallen priester in The Poseidon adventure (1972) ? Voor zover ik me die film kan herinneren heeft er nooit een rol vèrder van een serieuze priester gestaan; een criticus schreef dat hij, elke keer dat Hackman zijn mond opende, verwachtte te horen: "I got the God connection!" (een knipoog naar Hackmans Oscarwinnende rol als Popeye Doyle in The French connection uit het jaar daarvóór)
Tiany
-
- 493 berichten
- 719 stemmen
The Good Shepherd - 2004 - (Drama / Thriller)
Song for a Raggy Boy - 2003 - (Drama)
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
In de categorie humor (of was het horror?):
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Bizar dat niemand deze nog heeft genoemd :
Journal d'un curé de campagne (1951) van Robert Bresson.
En een persoonlijke favoriet :
Lease of life (1954) met de onvergelijkbare Robert Donat.