menu

Film / Genres en landen / De Duitse film

zoeken in:
Mug
Ik heb het natuurlijk niet over de Heimat-trilogie (drama-serie ipv musical-Heimat-films)....

Mug
Overigens, zeker ook niet onbelangrijk voor de Duitse cinema, de erotische Tatsachen-report-films. Denk dus aan de Schulmädchen-Report reeks en 100 andere soortgelijke films. Vreselijk populair wereldwijd, en Cult met een hoofdletter c. De geschiedenis van de cinema behoort zich niet te beperken tot de 'artistieke' successen.

dragje
Mug schreef:
Ik heb het natuurlijk niet over de Heimat-trilogie (drama-serie ipv musical-Heimat-films)....

ah ja... mijn fout!

Ik heb veel Duitse film op de middelbare school gekeken en daar toch een overwegend positief gevoel bij. Vooral Tykwer en Akin zijn talentvolle regisseurs, waar we in de toekomst nog het nodige van mogen verwachten.

FisherKing
En waar zijn de films van Sissi. ? Wereldberoemde films.

En vergeet ook de "Tiroler" kant niet, die compleet van Duitse makelij is. Qua succes gigantisch. (De Bayerische versie van de Noord-duitse versie van Schulmadchenreport en Reeperbahn films)

Onzorgvuldig overzicht derhalve.

starbright boy (moderator)
Het meest bizarre subgenre ooit moet dat wel zijn, de tiroler film, maar in de jaren 70 zijn er inderdaad een aantal producenten schatrijk van geworden. Zescijferige bezoekcijfers per film, alleen in Nederland al.

En ik denk dat de Sissi-films misschien wel de commercieel succesvolste Duitse films allertijden waren (na inflatiecorrectie).

Mug
De eerste Sissi-film was geen (West-)Duitse film. Geheel Oostenrijks. Door het mega-grote succes werden de opvolgers wel mede-geproduceerd door West-Duits geld.

De Heimat-films waren zelfs zevencijferige bezoekcijfers... (alleen in Duitsland al)

kos
starbright boy schreef:
Het meest bizarre subgenre ooit moet dat wel zijn, de tiroler film, maar in de jaren 70 zijn er inderdaad een aantal producenten schatrijk van geworden. Zescijferige bezoekcijfers per film, alleen in Nederland al.

.
Daarom lijkt deze film me ook erg grappig.

Film Pegasus (moderator)
Veel Duitse films heb ik nog niet gezien. De taal is niet altijd even aangenaam om naar te luisteren vind ik. Toch heeft evengoed Duitsland enkele mooie pareltjes afgeleverd, en zeker de laatste jaren: Das Experiment, Gegen die Wand, Der Untergang, Der Clown en de duitse animatiefilm Back to Gaya die op zich wel meeviel.

starbright boy (moderator)
kos schreef:

Daarom lijkt deze film me ook erg grappig.

Kan inderdaad erg leuk worden. Goed idee voor een film in ieder geval.

Ik ben een uitzondering, maar ik vind Duits een mooie taal en hoor het graag. Je kunt Duits agressief laten klinken, maar juist ook heel kwetsbaar en poetisch.

Het is vooralsnog zeker niet mijn favoriete filmland, maar dat komt mede doordat ik erg weinig Duitse films gezien heb. Binnenkort ga ik me eens wagen aan Werner Herzog. Ik moet ook hoognodig meer van o.a. Fassbiner en Wenders zien, om over zwijgende films van o.a. Murneau, Pabst en Lang nog maar te zwijgen.

kappeuter (crew)
Jammer dat veel Duits talent tegenwoordig zo snel naar Hollywood vertrekt.
Florian Henckel von Donnersmarck (Das Leben der Anderen) heeft amper een succes gehad en maakt nu Tourist, The (2011)
Wat me best een interessante film lijkt, daar niet van.

Tom Tykwer is gelukkig weer (tijdelijk?) terug in die heimat:
Drei (2010)

Franka Potente lijkt nog steeds tussen Hollywood en Duitsland te pendelen. Ik ben niet onder de indruk van haar Amerikaanse avontuur. Ze krijgt zoveel betere karakterrollen in Duitse films, ipv overwegend nikserige bijrollen.
Wellicht wordt dit weer iets goeds: Valerie (2010)

Hoe zit het momenteel eigenlijk met X-filme? Hoor ik al een hele tijd niets meer van.

Ik zou graag weer wat recente Duitse films zien, maar er komt hier zo weinig uit.

neo (crew)
Ik vind het ook bijzonder jammer dat er maar zo weinig draaien in de Nederland. Daarnaast worden films soms zo kleinschalig uitgebracht dat het soms geen eens opvalt. Gelukkig dat sommige Duitse films alsnog langs de filmhuizen gaan, al is het vaak nog vrij lang na de oorspronkelijke release. Fassbinder's Welt am Draht gaat, sinds de re-release in juli, nog altijd van filmhuis naar filmhuis.

Zeker doen! by the way, jouw avatar hé die film heb ik ook gezien en staat mij nog helder bij. Dat zijn broertje met een aandoening word vernederd en gepest, en hij (jouw avatar) als broer wraak gaat nemen. Echt gruwelijke wraak film

Maar anyway, succes met het speuren naar de film: The Edukators.

Kriegerin 2011 is ook wel goed.

hehehe ik kom niet veel verder dan de Weimar periode en Werner Herzog (en een verdwaalde Fassbinder - Welt am Draht).

Die unsichtbare

Gisteren gezien: No Reason (2010).

Niet voor gevoelige kijkers .

Du bist nicht allein
Nicht allen waren morder
Mein Vater
Totmacher
Nichts als die Wahrheit
This is love
Rose
Das Leben ist ein Baustelle
Fandango
Bleierne Zeit
Vier Minuten
Deutschlan o9 - 13 Kurzfilme zur lage der nation
Drei Viertel Mond
Dschungelkind
Habermann
Willenbrock
Jud Suss
Das jungste Gericht
Das Versprechen
Die weisse Rose
Der Brand
Die Falscher
Die Falschung
Die Friseuse
Geliebte Clara
Halbe Treppe
Die Nacht singt ihre Lieder
Der roet Kakadu
Status Yo
Wer wenn nicht Wir

Deze draait sinds eind december in Duitsland in de bioscoop: Der Medicus / The Psysician (2013)

Engels gesproken film, behoorlijk groots aangepakt, zeker voor Duitse termen, origineel, en vernieuwend voor de Duitse cinema . Ik ken tenminste geen Duitse films zoals deze: episch middeleeuws avontuur met (het ontstaan van) de medische wetenschap als rode draad.

Dag iedereen. Voor school moet ik de Duitse filmmakers van de jaren '70 bespreken. Verder moet ik ook het volgende onderzoeken: behoorlijk wat mensen uit de Duitse filmwereld zijn gevlucht voor het nazisme. Kan iemand mij daarbij helpen? Alvast bedankt

JDSsmetje schreef:
Dag iedereen. Voor school moet ik de Duitse filmmakers van de jaren '70 bespreken. Verder moet ik ook het volgende onderzoeken: behoorlijk wat mensen uit de Duitse filmwereld zijn gevlucht voor het nazisme. Kan iemand mij daarbij helpen? Alvast bedankt

De belangrijkste Duitse regisseurs uit die periode zijn:
Rainer Werner Fassbinder
Volker Schlöndorff en
Margarethe von Trotta

Belangwekkende vluchtelingen waren o.a.:
Fritz Lang
Billy Wilder (Oostenrijker van geboorte)
Peter Lorre
Conrad Veidt
Max Ophüls
Robert Siodmak

Wim Wenders en Werner Herzog horen ook zeker in het rijtje belangrijkste regisseurs.

mister blonde schreef:
Wim Wenders en Werner Herzog horen ook zeker in het rijtje belangrijkste regisseurs.

Je hebt helemaal gelijk. Ik wist dat ik er een paar vergat, maar kon zo gauw niet op de namen komen.

Ja, het is af, dankjewel

kappeuter (crew)
Twee Duitse films in de Nederlandse bioscoop:
Er Ist Wieder Da (2015)
Der Staat gegen Fritz Bauer (2015)

Veel Duitse films die hier de laatste jaren uitkomen hebben een link met de Tweede Wereldoorlog, de Berlijnse Muur, of de Stasi.

Erg jammer dat Tom Tykwer de overstap heeft gemaakt naar Hollywood.

kappeuter (crew)
Vanaf 15 november in de bioscoop:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=4RdaMv2oxVM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Das Schweigende Klassenzimmer (2018)

kappeuter schreef:
Veel Duitse films die hier de laatste jaren uitkomen hebben een link met de Tweede Wereldoorlog, de Berlijnse Muur, of de Stasi.

Check

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=2G3ja3ZznL8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

In den Gängen (2018) (Liebe in den Gängen) - vanaf 22 november in de bioscoop

kappeuter (crew)
geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=jIpMqzR4A8g

Ballon (2018) - vanaf 18 juli in de bioscoop

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=NjvfqZLbyG8

Systemsprenger (2019) - vanaf 27 februari 2020 in de bioscoop

Won de publieksprijs op het Noordelijk Film Festival.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:50 uur

geplaatst: vandaag om 19:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.