- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2026
Filmvoornemens 2026
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
https://patrickschriel.nl/wordpress/wp-content/uploads/2021/01/goede-voornemens.png
Nu de goede voornemens van 2025 zijn geëvalueerd (ik ben niet ontevreden), is het tijd voor een blik vooruit. Wat zijn de filmsvoornemens voor het nieuwe jaar?
Statistieken:
-filmstemmen - 12571
Op dat vlak heb ik geen ambities. Wellicht dat als ik volgend jaar weer 1100-1200 stemmen kan halen, dat ik dan voor 2027 een gooi naar de 15k filmstemmen doe, maar voor nu is kwantiteit geen doel. Sterker nog, eigenlijk heb ik juist zin om een inhaalslag met series te maken die al veel te lang op de kijkstapel liggen, en mijn schandalige Steam backlog (games) verder uit te dunnen. Daarnaast verwacht ik in maart een nieuwe beebie Milton! Dus ik moet niet teveel willen, vrees ik 
-Mijn eerste voornemen is heel simpel, ik wil de laatste 2 Gouden Kalveren zien die ik nog niet gezien heb. Voor de Meisjes (2025) staat op Netflix nu, maar voor 1000 Rosen (1994) heb ik speciaal een DVD box gekocht, tegen mijn normale gewoonte in.
-BFI's 100 Documentary Films helemaal kijken, nog 11 te gaan.
-Minstens de helft gezien van de lijst met Beste Samuraifilms
-Rotten Tomatoes's 300 Best Movies of All Time alles hebben gezien (13 te gaan)
-iCheckMovies's Most Favorited alles hebben gezien (14 te gaan)
-Alle Golden Globes voor Beste Film gezien (15 te gaan)
-Empire's The 500 Greatest Movies of All Time alles gezien (16 te gaan)
Landen verdiepen doe ik een wild swing, kijken hoe ver ik kom:
-Duitsland
- India
-Japan
-Australië
-Turkije
-Denemarken
-Tsjechië
-Polen
-Argentinië
En als laatste: Jordy heeft een nieuwe site gebouwd: Vijf Sterren. Ik wil daar óók actiever worden, als stok achter de deur. Geen gokreclames is al een hele verademing.
Allemaal een gelukkig, en veilig nieuwjaar! 
Sergio Leone
-
- 4403 berichten
- 3088 stemmen
Stand van zaken
Aantal stemmen: 3073
Gemiddelde: 2,71
Standaardafwijking: 0,75
Aantal berichten: 4379
Aantal berichten als mening gemarkeerd: 2812
Ik mik op 3300 stemmen. Hoe en wat maakt niet uit, maar ik hoop dat er kwaliteit mag tussen zitten.
schmenkie
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Verdergaan met het verkennen van Aziatische cinema. Voorbije jaar letterlijk 365 films gezien waarvan 17% Japans, 12% Koreaans en 4% Chinees dus ben op de goede weg!
Misschien ook meer variatie in landen aangezien 35% Engelstalig en 11% Franstalig was; met dan het Aziatische erbij waren er weinig nieuwe landen (slechts 20 in totaal).
En contradictorisch misschien minder film kijken? Een gemiddelde van één per dag is echt wel stevig (zeker aangezien ik de eerste 4 maanden van het jaar er maar een 25-tal had gezien).
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
Leuk topic! Ik wil mij zeker niet teveel vastpinnen op allemaal doelen. Bovenal wil ik gewoon zien waar ik zin in heb en het is mooi meegenomen als dit zo divers mogelijk is.
Lijstjes
- Nog 8 films te zien uit de MM Top 250. Daar zitten nog wel een paar ‘lange rakkers’ bij zoals Barry Lyndon (1975) en Novecento (1976) . Officieel horen Shoah (1985) en Woodstock (1970) ook thuis in deze lijst. Maar zo te zien is er nog steeds verschil in de toplijst op de klassieke en ‘nieuwe’ website. Doel: minder dan 5 titels over aan het eind van dit jaar en dan in 2027 alles afgevinkt hebben!
- IMDB Top 250 sta ik nu op 228/250 gezien. Voornamelijk veel Indiase toppers (?) liggen al geruime tijd te wachten. Doel: einde jaar op 240/250 gezien staan en dan in 2027 een poging wagen om de lijst te completeren.
- Al jaren bezig om de Movies You Must See Before You Die lijst langzaam ‘af te pellen’. Stand nu 578/1008 gezien. Vorig jaar zag ik er 34, dus eind dit jaar de teller op 600 moet normaal gesproken wel lukken.
- En een ander lijstje waar ik altijd behoorlijk wat aandacht aan geef is de laatste MM Top 1000 uit 2023. Vorig jaar een prima voortgang met +55 films. Stand nu 849/1000 gezien. Doel: einde jaar op of dicht richting de 900/1000 gezien.
- Lekker verder gaan met het afvinken van de Oscarwinnaars Beste Film. Vorig jaar zag ik er vijf. Vandaag weer +1 dankzij het zien van The Last Emperor (1987) . Stand nu 71/98 gezien. Doel: eind 2026 in de buurt van de 80 staan. Kan ik ook mooi aan het decenniadoel (zie hieronder) hangen aangezien ik er nog zes uit de jaren 30 en vier uit de jaren 40 moet zien!
- Mede dankzij de deelname aan de laatste twee Horrorchallenges op MM heb ik flinke voortgang geboekt in deze lijst. Nog slechts twee films te gaan. Die kop ik dit jaar ook wel even in.
Jaartallen/decennia
Onlangs weer een update gegeven in het volgende topic: Uit welke decennia kijk jij films?.
De jaren ‘30 en ‘40 blijven toch wat ondergeschoven kindjes. Doel: dit jaar uit beide decennia minimaal 10 films kijken.
Landen
Net als vorig jaar weer films kijken uit zoveel mogelijk verschillende landen. Ik wil minimaal 10 nieuwe landen ‘ontdekken’. En naast het bijhouden van mijn top 10 landen wil ik graag meer aandacht geven aan de volgende landen:
- België
- Brazilië
- China
- Hongarije
- India
- Polen
- Tsjechoslowakije
- Zuid-Korea
En op het gebied van series wil ik dit jaar Twin Peaks - Seizoen 3 (2017) gezien hebben. Ontzettend veel zin in na de unieke kijkervaring van met name S1.
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
-Ik ben nogal rustig begonnen (1x pas nu), maat wil ook dit jaar wel veel naar de bios. Of ik de 204 van 2025 haal weet ik niet, maar 150 plus is wel het plan.
-They Shoot Pictures is wel een prio. Nu 702/1000 gezien. Ik wil naar 750
- In noivember onder andere de laatste 10 films zien uit de TSP Noir top 100
- Ik speel met het plan om Boardwalk empire te gaan doen op seriegebied. IK moet ook nog een stuk 25 aflevringen van The Twilight Zone (originele serie)
-Qua Hollywood wil ik de jaren '30 induiken
-Veel Japans dit jaar denk ik. Heb de Oshima box liggen en we worden erg verwend met Blu Rays momenteel.
-Eindelijk weer eens wat oscarwinnaars beste film zien. Vorig jaar waren dat er slechts twee die ik via streaming kon inhalen. Maar ik heb een aardige stapel liggen waardoor ik onder de 10 ongezien kan uitkomen.