- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- iCheckMovies
iCheckMovies
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Nog een Spaanse en Poolse lijst? Ben benieuwd.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
de Spaanse die er aan komt is echt heel sterk
Welke Poolse het is ben ik niet zeker van, maar de huidige is zeker voor verbetering vatbaar
En er zijn meer landen die al verschillende lijsten hebben...
Ook nog landen zonder uiteraard, maar ik denk dat men voorlopig zal blijven kiezen voor de toch wat grotere film landen... volgende keer hopelijk een extra Japanse lijst bijvoorbeeld...
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
ik heb vrij recent eigenlijk nog deze favoriet gemaakt, hopelijk is deze het
https://www.icheckmovies.com/lists/museum+of+cinematography+in+lodzs+best+polish+films/mjf314/
de spaanse is
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Tel ook drie Escuela de Barcelona films, waarvan ik Cuadecuc, vampir en Lejos de los árboles niet zag. Blijf het jammer vinden dat ik vooral die laatste en Noche de vino tinto heb gemist op het IFFR. 
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Fijne lijst inderdaad, die Spaanse. Ik had voorzichtig een beginnetje gemaakt met de huidige Spaanse lijst, maar nog niet echt mijn tanden ingezet. Dat die slechts tot 1995 ging vond ik wel echt een manco voor een landlijst. Als ik het goed begrijp wordt die Spanje lijst een toevoeging, en vervangt hij niet de huidige?
Polen moet ik helemaal nog aan beginnen, beschamend weinig van gezien. Een extra goede lijst is daarbij dus wel welkom, en dat lijkt deze wel te zijn, waar Beavis op hoopt. Voor die oorlogslijst ben ik wel wat huiverig, maar nog steeds benieuwd.
Helaas niet heel veel plezier gehad van de meeste nieuwe toevoegingen in de Brief Encounters lijst, trouwens. Ik moet er nog een paar, maar tot nog toe was het niet echt geweldig. Verder afgelopen maand(en) rustig aan o.a. de LGBT lijst gewerkt. Komende tijd ga ik wat grotere titels van de QT lijst, Halliwell's en Timeout 100 Best French Films pakken. Geen uitermate mooie lijsten, maar even een paar bronsjes pakken 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
de spaanse is
"Top 100 Best Spanish Films" by Caimán Cuadernos de Cine (Spanish Cahiers du Cinéma)
.
Wel twee (slechts twee) gemotiveerde "dislikes" (allebei 0,5*): Las Hurdes (1932). Een fake documentary van Buñuel die een heel dorp beledigt door hen als achterlijke neanderthalers neer te zetten en dat als waarheid verkoopt. Buñuel werd meteen persona non grata daar en de film kreeg veel lof
. Diende alleen om zichzelf verder op de kaart te zetten. Het slechtste van Buñuel.
Tweede is Furtivos (1975). De regisseur is geen frisse gast (en niet alleen vanwege deze film). In deze film liet hij een klein weerloos hondje trappen in een val, om het vervolgens bloedend aan de ketting die aan de val vastzat een zandpad af te sleuren om even later in een schuur dood te knuppelen met een schop. Smoesje van de regisseur: het moest echt lijken. Onzin want het weerloze hondje moest een wolf voorstellen, waar het totaal niet op lijkt, maar ja die bijten wel en laten zich niet doodmartelen. Tweede smoes: "de hond was verdoofd", je hoeft alleen de film te zien om te weten dat dat niet waar is. Die twee films zijn hun plek op die lijst niet waard.
Verder mis ik absoluut: Loreak (2014), Deprisa, Deprisa (1981), en Tu Vida en 65' (2006). Die hadden daar ook op mogen staan. Deprisa, Deprisa staat al op vier andere lijsten, en met Loreak komt het vast ook wel goed, kwestie van tijd. Alleen Tu Vida en 65' (Your Life in 65 Words, aka Your Life in 65 Minutes) zul je ten onrechte niet snel op een ICM-lijst tegenkomen omdat ie destijds werd ondergesneeuwd door een berg andere films die datzelfde jaar uitkwamen (liefst 4 uit 2006 hebben deze lijst wel gehaald). Wat mij betreft was 2006 ook het hoogtepunt van de Spaanse cinema.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Qua Poolse films loop ik behoorlijk achter, ik scoor daar 8/105 met 2 als favoriet gemarkeerd.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik kom ook maar tot 10, maar daar zit wel een flinke stapel 4* bij.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik was altijd wel benieuwd hoe die genre/periode lijstjes van ICM exact werkten.
Het was me duidelijk dat ze gebaseerd zijn op IMDb, en als je bij drama onderaan op de source-link klikt zie je de criteria van de IMDb search: Highest Rated Drama Feature Films In Your "Icheckmovies films over 1500 Checks" List With At Least 5000 Votes . Dat hij óók naar het aantal checks op ICM keek wist ik dus niet, ik vroeg me al af hoe het kon dat een film op meerdere lijsten tegelijk binnenkwam, terwijl het aantal stemmen op IMDb geen aanleiding leek.
Wolf Children komt op die manier zonet op 4 lijsten binnen, en Satantango slaat zojuist drie van mijn platinums aan gruzelementen, door uit het niets binnen te komen bij 1990s (15), Comedy (5) en Drama (29). Niet door IMDb, maar omdat hij 1500 checks heeft.
Zucht. Moet ik er dan toch aan geloven? Is het heiligschennis om hem in twee of drie zittingen te kijken? 
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
al denk ik dat je best kans maakt door er op de bonnefooi heen te gaan, dat een paar mensen hun kaarten niet komen halen. Maar 8 uur achter elkaar in de bios zitten is hoe dan ook niet echt mijn ding he, dat weet gij. Zelfs niet bij een unieke kans (al is er om de paar weken wel wat unieks bij Eye, natuurlijk. Maar: met Tarr erbij, dat gebeurt vermoedelijk echt nooit, nooit meer.) 
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
[...] Na een behoorlijk druk filmjaar, kruip ik nu in de ranking gestaag richting de 150. Het blijft een van de minst belangrijke aspecten van de site, maar grappig genoeg ging ik juist weer stijgen toen ik stopte erop te letten. Het spel aspect is leuk, maar het moet niet te belangrijk worden.

Ik sta nu op 139, en ik moet maar liefst 91 films méér kijken dan diegene boven me, om één lullig plekje te stijgen. Dus als hij 109 films kijkt, mag ik er 200 kijken om hem in te halen. Nice. Hoe bemoedigend.
Van de zomer maar weer eens naar de lijstjes kijken, dat is interessanter denk ik.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik heb geen enkele award op icheckmovies
1990's: 19/50
2000's: 20/50
2010's: 22/50 (ondanks dat ik er al 227 zag)
Drama: 21/50
Sci-fi: 19/50
Top 250: 74/250
Belgian film awards: 8/33
iCheckMovies - Most Checked: 119/250
Fok 250: 89/250
Filmtotaal top 100: 40/100
Reddit top 250's: 89/250
MovieSense 101: 39/101
All Time Box Office: 66/200
All-Time Worldwide Box office: 188/688
Empire 500: 80/500
Kansloos, zo demotiverend eigenlijk.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Als het om awards te doen is, zou ik films meepakken die vaak in officiële lijsten opduiken. In mijn geval zou ik Vertigo (1958) en Lawrence of Arabia (1962) voorrang moeten verlenen.
Ofwel laat ik die awards voor wat ze zijn, lijkt me een beter plan.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik had het ook niet over awards he, maar ranking.139 awards zal ik nog heel veel voor moeten kijken 
Maar dat valt erg mee hoor TornadoEF5, ik zal er toen ik 21 was ook geen of misschien een paar gehad hebben, als ert oen überhaupt ICM was geweest... Maar veel van die lijstjes hebben overlap he? Kan zomaar zijn dat je met 20 films kijken al 5 awards binnensleept, als je handig selecteert. Ik zie dat je van een hoop lijstjes bijna bij bronze award bent.
Van drama hoef je er nog maar 4 voor bronze, dan pak je diegene die ook in 1990's, 2000's of 2010's staan. Voor sci-fi hetzelfde. Vaak zijn dat films die sowieso in veel andere lijsten staan. Afgelopen 10 maanden elke maand wel een award ergens voor binnengesleept, en de eerste 3 jaar ben ik van 54 naar 100 gegaan ofzo. Maar ik vind het leuk om die filmhistorische klassiekers te zien. Of straks de beste films uit Noorwegen te gaan bekijken. En Spanje als ik de Goya's bronze wil hebben. Je ontdekt zo een hoop, die award is meer het certificaatje van je ontdekkingen, zo zie ik het.
Ik zou niets liever willen dan eindelijk die Vertigo en Lawrence of Arabia zien, Alastor. Vond ze beiden ook erg goed, Vertigo zelfs top tien. En als het tegenvalt, so be it, heb je toch weer een stuk filmgeschiedenis gezien. Maar: je hebt er idd niet altijd zin in. Ik hik allang tegen Greed en Spartacus aan, die staan bij mij bovenaan die lijst.
Maar even een voorbeeld,Tornado. Ik ben zo vrij geweest onze profielen te vergelijken op ICM en dan kan ik zien wat je van welk lijstje gezien hebt:
- kijk La La Land, 12 Years a Slave en A Separation en je hebt 2010's half compleet, BAM! eerste award voor 2010's.
- kijk The Grand Budapest Hotel óf Hacksaw Ridge (bijvoorbeeld), BAM! tweede award voor drama, want die hierboven telden ook allemaal mee voor drama.
- kijk The Truman Show, telt mee voor sci-fi en 1990's, animatie en adventure kun je films checken die in beide staan, etc. Dan gaat het hard.
Als je in een lijst onder een willekeurige film op een genre label klikt waarvan je de lijst óók bijna half gechecked hebt, krijg je alle films in die lijst met dat genre te zien.
Binnen no time awards. Je hebt er niets aan, behalve dat je on-the-go al die films mag zien, maar het is toch wel leuk.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8149 stemmen
ik heb redelijk wat films gekeken sinds ik dat vorige zomer typte, maar veel stijgen zit er niet meer in, al heb ik de afgelopen maand wel even naar Spetie gezwaaid toen ik hem inhaalde 

TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Het probleem is dan dat je veel tegen je zin gaat gaan bekijken. Op veel van die films zit ik niet te wachten, of weet ik niet wat ik er van moet verwachtingen (ja de ontdekkingen, maar bijvoorbeeld Wes Anderson of Nuri Belge Ceylan, zijn die iets voor mij? Ik weet niet wat ik er van moet verwachten). Op Star Wars zit ik ook niet te wachten, en wil je het een kans geven dan moet je die zes anderen eerst bekijken (waarvan de IV opnieuw). Op Nolan, Tarantino en eigenlijk ook Scorsese ook niet echt. Veel van die films in de lijst zeggen me bitterweinig. Het is ook frustrerend. Hoe meer aanzien een film heeft, hoe slechter ik hem vind. Ik vind het gewoon erg dat ik 227 films gezien heb van dit decennium en ik heb niet eens een bronzen award.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Niet weten wat je moet verwachten is voor mij geen probleem. En tenzij er heel concrete redenen zijn waarom ik verwacht een 'lijstjesfilm' écht te haten, wil ik ze allemaal zien. Every. Single. One. 
Je had beter geaard in het pre-internet videotijdperk denk ik, waar de keuze en weet van die keur aan titels heel veel beperkter was.
Maar dan is je insteek inderdaad heel anders dan de mijne. Ik wil het juist allemaal ontdekken. Of het nu films is, of gerechten of een lekker biertje of whisky... Nieuwe dingen proberen is leuk! In het ergste geval vind je het niet zo leuk. Jammer dan, toch?
Je staat nu in feite voor een gigantisch buffet te dralen, 'wat nou als ik het niet lust?'
-dan weet je dat, en neem je daarna wat anders 
joachimt (crew films)
-
- 3796 berichten
- 9726 stemmen
John Milton, Satantango moet je gezien hebben als fanatieke filmliefhebber. Het is geen heiligschennis om hem in meerdere keren te kijken. Iemand met een normaal leven heeft nooit tijd om een film van 8 uur in één keer af te kijken, dus niemand zal het je kwalijk nemen hem te splitsen. Ik heb hem zelf twee keer gezien en beide keren heb ik dat verspreid over drie dagen. Blijft één van mijn topfavorieten!
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
8 uur gaan werken is anders ook allesbehalve normaal hoor 
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Niet weten wat je moet verwachten is voor mij geen probleem. En tenzij er heel concrete redenen zijn waarom ik verwacht een 'lijstjesfilm' écht te haten, wil ik ze allemaal zien. Every. Single. One. 
Je had beter geaard in het pre-internet videotijdperk denk ik, waar de keuze en weet van die keur aan titels heel veel beperkter was.
Maar dan is je insteek inderdaad heel anders dan de mijne. Ik wil het juist allemaal ontdekken. Of het nu films is, of gerechten of een lekker biertje of whisky... Nieuwe dingen proberen is leuk! In het ergste geval vind je het niet zo leuk. Jammer dan, toch?
Je staat nu in feite voor een gigantisch buffet te dralen, 'wat nou als ik het niet lust?'
-dan weet je dat, en neem je daarna wat anders
Waar heb ik dat nog gehoord? Letterlijk vandaag zei iemand nog tegen me dat ik alles kapot overanalyseer en soms een wilde gok moet nemen. Ik denk dat dat gewoon in mijn karakter zit. Ik wou ook dat het anders was. En eigenlijk zie ik toch veel verbetering. Vroeger was ik nog veel meer bevooroordeeld dan nu, en dat zie je aan de ratings. Ik stel me al voor veel meer open, en heb ook veel meer filmplezier dan pakweg een jaar geleden. Ik denk ook vaak dat ik beter tot mijn trekken zou gekomen zijn in het pre-digitale tijdperk. Het heeft beide zijn voor- en nadelen. Ik denk wel dat als ik 20 jaar geleden was opgegroeid (in de jaren '90) ik van films nooit een hobby zou gemaakt hebben (of toch niet snel).
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ofwel laat ik die awards voor wat ze zijn, lijkt me een beter plan.
http://i63.tinypic.com/w2h738.jpg
Hopelijk komen bovenstaande afbeeldingen in de nieuwe layout niet meer terug.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Ik zou het gamification aspect op die website zeker niet onderschatten.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik zie het verschil niet helemaal met het 'uit welke landen kijk jij films' kaartje, Verhoeven?
Al ben ik met je eens dat die afbeelding en terminologie niet zo heel volwassen is...
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ja, klopt wel, zo een topic herinnert me eraan om wat vaker films uit het buitenland op te leggen, omdat je daar minder snel mee in contact komt, en het leuker is als meer landen hoog scoren, vandaar dat ik zeker aan die challenges ga meedoen.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
(Nog) niet officieel, maar toch leuk om te delen: Onderhond's Top 100 Animated Films@ICM
Afkomstig uit dit topic.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Is die van wibro ook te vinden op iCM?
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
(afbeelding)
Hopelijk komen bovenstaande afbeeldingen in de nieuwe layout niet meer terug.
Ze zijn al vier jaar bezig met die nieuwe layout (iets wat volledig normaal is, naar 't schijnt
). Ik verwacht dus ook niet dat het er ooit nog komt, desondanks dat ik het nieuwe design echt heel mooi vind.
joachimt (crew films)
-
- 3796 berichten
- 9726 stemmen
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Dan nog. Vier jaar is veel te lang om er nu nog altijd niet mee klaar te zijn. En het eerste jaar (of zelfs twee) waren er sowieso meerdere personen mee aan het werken aan het nieuwe design.