menu

Film / Toplijsten en favorieten / Films die wel of niet in de top 250 horen

zoeken in:
Het valt mij op dat er veel films hoog in de top 250 staan met bijzonder weinig stemmen. Bijvoorbeeld: Meglio Gioventu, La en Ikiru en Hotaru no Haka en Tonori no Totoro. dit zijn enkel een paar voorbeelden.

Deze films hierboven zijn vaak moeilijk te krijgen en de mensen die hierop hebben gestemd hebben er waarschijnlijk moeite voor gedaan om de film in hun bezit te krijgen. Als dit soort films bijvoorbeeld nu in de Nederlandse bioscoop zouden draaien denk ik dat de meeste mensen dit soort films niet leuk vinden en dan zou zo'n film een veel lagere waardering krijgen.

wat ik hier mee bedoel te zeggen is dat dit soort alternatieve films vaak bekeken worden door mensen die geintereseerd zijn in dit soort films en daardoor hebben deze films zo'n hoge waardering.

als bijvoorbeeld Under Siege heel moeilijk te krijgen zou zijn en niet in de bioscopen zou draaien, zou alleen het geintereseerde publiek deze film weten te bemachtigen waardoor de film een hoger cijfer zou krijgen. de steven seagal fans doen er alles voor om deze film te bekijken en zullen hem een hoog cijfer geven omdat het het soort film is waar hun van houden.
de mensen die dit soort films van seagal niks aan vinden zullen er ook geen moeite voor doen om hem in bezit te krijgen en dus ook niet stemmen

Uiteraard, over smaak valt niet te twisten maar ik denk dat de top 250 meer realistisch zou worden als een film bijvoorbeeld minimaal 750 stemmen nodig heeft om in de top250 te komen

graag jullie meningen hierover !

Oke under siege is misschien een slecht voorbeeld omdat die ook niet al te veel stemmen heeft maar ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen

damon
ik ben het he-le-maal met je eens

films zoals Lord of the Rings staan zo hoog omdat het jongeren heel erg aanspreekt, maar ik betwijfel of het zo hoog zou staan als het 15 jaar oud was (dus VOOR de internetopkomst)

zoiezo moet je de top250 met een korreltje zout nemen.
Goede actiefilms komen bv. nauwelijks in de top voor omdat het niet "sjiek" staat als je daar veel sterren geeft

het valt me wel op dat bij aziatische films erg hoog wordt gestemd, maar dan wel meestal door dezelfde personen
die doen er moeite voor, maar ik durf te wedden dat vele van die films nog lager (!) zouden scoren dan bv. Jean Claude van Damme film die IEDEREEN gezien heeft

juist jij begrijp me

kos
Ik snap dus niet waar dit op moet slaan. Er is een behoorlijk drempel om in die toplijsten te komen (100 stemmen!), dus zo onbereikbaar zijn ze niet.

Dat er veel mensen zijn die speciaal naar die film op zoek zijn geweest en dat ie daarom hoog scoort is onzin, er zijn talloze films waar mensen ook specifiek naar op zoek zijn gegaan en die scoren dus niet zo hoog.

Het argument dat als andere mensen deze films zouden zien, ze deze slechter zouden vinden dan Seagal films o.i.d.... tja, dat is hun probleem dan. Ik begrijp niet waarom dat zo zou moeten zijn.

ik durf te wedden dat als veronica een film als ikiru uitzend op een maandag avond 20:30, het gemiddelde met minimaal 2 sterren zal zakken.

Reinbo
Wat een onzin.

De 4 films die je noemt hebben toch allemaal een behoorlijk aantal stemmen, als ze echt zo slecht zouden zijn als de Jean Claude van Damme films zouden ze nooit zo hoog scoren. Bedenk je ook dat er 100-den oude en aziatische films zijn die ook weinig stemmen hebben (van de mensen die er moeite voor doen) die niet in de top 250 belanden. Ik zou zeggen ga ze kijken en oordeel dan of het terrecht is.

Bovendien gaat men pas op zoek als men hoort dat het een goede film is. Niet omdat hij onbekend is en zonodig de top250 ingestemd moet worden.

Mug
Film >> Toplijsten en favorieten >> Toplijsten (centraal topic)

Ik quote mezelf maar weer (uit een ander topic):
aantal stemmen voor top 250. Iedere keer weer wordt dit punt aangestipt door met name mensen die vooral oog hebben voor de grote blockbusters en nieuwe films (sorry voor de generalisering). Men staat er niet bij stil dat deze site gebruikt wordt door een variëteit van 'gebruikers'. De top 250 dient dus ook een gevariëerde lijst te zijn. Waar naast die blockbusters ook oude films als arthouse titels als anime (etc) te vinden zijn. Naar mijn mening is de top250 ook een visite-kaartje van de site. Zodat mensen met uiteenlopende smaken ook zien dat er meer mensen zijn die van zijn/haar genre of favoriete film houden.

Ook oudere en anime films zijn beschikbaar illegaal en legaal... Onzin.

Reinbo
mental_jos schreef:
ik durf te wedden dat als veronica een film als ikiru uitzend op een maandag avond 20:30, het gemiddelde met minimaal 2 stemmen zal zakken.

Ik denk dat als het op dezelfde tijd op Nederland 3 wordt uitgezonden de scoore gelijk blijft (en misschien zelfs als het op Veronica uitgezonden wordt). De veronica smaak is gelukkig niet maatgevend.

PS Waarom verwacht je dat Ikuru slecht is?

(typfoutje, stemmen moest sterren zijn)

damon
een aziatische film / arthouse film wordt vooral beoordeeld door mensen die er een zwak voor hebben

een willekeurig actiefilm wordt beoordeeld door een BREDER publiek (dus ook door liefhebbers van zwaardere kost)
hierdoor krijgen deze films een lagere beoordeling dan films die minder toegankelijk zijn (aziatische film / arthouse film)

dit zie ik gewoon als een feit
ik val de top250 van MM niet aan, maar de top250 van iedere filmsite

en dat 100+ mensen erop gestemd hebben zeg me niks, het lijkt mij dat JUIST arthouse fanaten trouw stemmen

Reinbo schreef:
PS Waarom verwacht je dat Ikuru slecht is?

het gaat niet om de film Ikiru, maar op de diversiteit van de groep die erop stemt
en die is gewoon bij dat soort films minder divers dan bv. bij grotere actiefilms

ik irriteer me dus ook aan blockbusters (Lord of the Rings trilogie) die TE hoog staan, omdat ie net uit is.
Ik durf te beweren dat recente blockbusters alleen maar zullen dalen met de tijd

de grote films in de top250 hebben allemaal 800+/1000+ stemmen

de volgende films vallen op door de lage aantal stemmers:
11. Meglio Gioventù, La *** 4,19 (266)
16. Shichinin no Samurai *** 4,15 (384)
19. Ikiru *** 4,13 (129)
32. Hotaru no Haka *** 4,08 (215)
35. Tonari no Totoro *** 4,05 (109)
40. Idi i Smotri *** 4,03 (159)

films die gewoon lager zouden staan als ze ook door een breder publiek zouden worden beoordeeld

Mug
Film >> Algemeen >> De plaats van klassieke cinema in de hedendaagse smaak
Ook nog zo'n klassiek topic...

en dat 100+ mensen erop gestemd hebben zeg me niks, het lijkt mij dat JUIST arthouse fanaten trouw stemmen

Wat bedoel je met 'trouw stemmen'?

Reinbo
damon schreef:
een aziatische film / arthouse film wordt vooral beoordeeld door mensen die er een zwak voor hebben

een willekeurig actiefilm wordt beoordeeld door een BREDER publiek (dus ook door liefhebbers van zwaardere kost)
hierdoor krijgen deze films een lagere beoordeling dan films die minder toegankelijk zijn (aziatische film / arthouse film)

dit zie ik gewoon als een feit
ik val de top250 van MM niet aan, maar de top250 van iedere filmsite

Beetje rare generalisatie. Het is waar dat actie films een groter/breder publiek bereiken, maar om mensen die arthouse films kijken nu fanaten te noemen....

Je kan het ook omdraaien, eigenlijk zouden alleen mensen mogen stemmen die zowel blockbusters, aziatische als arthousefilms kijken, omdat alleen zij een oordeel in breed perspectief kunnen geven.

damon
Reinbo schreef:
Je kan het ook omdraaien, eigenlijk zouden alleen mensen mogen stemmen die zowel blockbusters, aziatische als arthousefilms kijken, omdat alleen zij een oordeel in breed perspectief kunnen geven.
nee daar gaat het niet om, het gaat erom dat binnen de regelgeving van MM die films dus in de top250 komen.

Dit betekent niet PER DEFINITIE dat ze op die plaats horen te staan, mede gezien het feit dat de lage aantal stemmers inhoudt dat die groep uit een minder breed diversiteit bestaat (misschien moet hier eens een onderzoek naar gedaan worden)

Mug schreef:

Wat bedoel je met 'trouw stemmen'?

ik denk (das dus een mening) dat mensen die dit soort films bekijken EERDER stemmen (waardoor je de 100+ grens bereikt), omdat ze de filmrating willen verhogen (iets om als member rekening mee te houden)

ik ga nu heel ver: Die mensen (lekker generaliseren) zien vaak die films als hun eigen 'kindje' die ze willen vertroetelen (en dat kan dus aangezien je in een klein groepje bevindt die meestal eensgezind is)

Enerzijds hebben ze wel een punt. Laat Ikiru aan 1000 willekeurige mensen zien en het gemiddelde zal best drastisch dalen.

Anderzijds hoeft zo'n Top250 geen weerspiegeling te zijn van de door de media gehypte films, wat wordt voorgesteld. 100 stemmen is best wat. "Mijn kindje" hier is Tokyo.Sora, en het heeft 2 jaar geduurd vooraleer die op 20 stemmen is gekomen. Het idee dat zulke films enkel hooggestemd worden door fans is dus onzin.

Daarnaast staat Hotaru no Haka al in de Top100 vanaf z'n 75e stem. Dat wil zeggen dat er tussen die 150 nieuwe stemmen heel wat mensen waren die niet noodzakelijk naar die film op zoek waren. Toch staat het hoge gemiddelde er nog steeds.

En het maakt de lijst ten minste een beetje boeiend. Voor iedereen.

Reinbo
Onderhond schreef:
Enerzijds hebben ze wel een punt. Laat Ikiru aan 1000 willekeurige mensen zien en het gemiddelde zal best drastisch dalen.

Ik denk zelfs dat dat meevalt, tenminste als de mensen 'm wel onder goede omstandigheden kunnen zien*. Ikuru is immers een innemende film die het zeker in zich heeft een breed publiek te raken. Misschien het het voorbeeld daarom fout, alhoewel alle films met weinig stemmen die toch in de top 250 wel de kwaliteit hebben een breed publiek te raken. Daarom ben ik het ook niet helemaal eens met de stelling.

*(Ik bedoel daarmee, dat je ze dan wel even rustig in een bioscoop zaaltje naar moet laten kijken en het niet in een volle kantine op een laptop moet gaan bekijken.

Tja, ik geloof nooit dat wanneer je diezelfde 2000 LOTR stemmers de volgende dag naar de bios laat terugkomen om Ikiru te zien, er nog veel van de Top250 ambities van die film overblijven.

Zwart/wit & klassieker blijft toch echt een niche, net zoals arthouse/anime. De gemiddelde LOTR fan zal het worst wezen wat die ouwe vent daar zielig zit te doen.

Mooi voorbeeld vind ik trouwens Solyaris - Solaris. Mooi om te zien hoe basically dezelfde film door twee doelgroepen benaderd wordt. Soderbergh's versie is écht niet minder saai dan Tarkovski's versie, maar de scores van beide films liggen wel ver uit elkaar.

Reinbo
Onderhond schreef:
Tja, ik geloof nooit dat wanneer je diezelfde 2000 LOTR stemmers de volgende dag naar de bios laat terugkomen om Ikiru te zien, er nog veel van de Top250 ambities van die film overblijven.

Nee, maar dan heb je waarschijnlijk een grote groep 14-18 jarigen te pakken en niet een willekeurige groep, waaronder ik toch een iets breder publiek versta.

joyce.b
[quote]Reinbo schreef:
(quote)

volgens mij heeft veronica wel zulke films in het filmhuis,ik dacht dat het zo heette.
Toegegeven...erg laat,altijd na alle andere programma`s,..maar toch.

net zoiets als cinema3(ned3),en dat wat ketnet/canvas heeft...

die Lange
damon schreef:

19. Ikiru *** 4,13 (129)

films die gewoon lager zouden staan als ze ook door een breder publiek zouden worden beoordeeld

Shichinin no Samurai lager gewaardeerd met meer stemmen? kijk eens waar die op imdb staat

Ik snap de bedoeling wel van Mental_jos, hij wil een lijstje hebben voor de mainstream filmkijker. Dus geen arthouse en oude klassiekers. Helaas heeft de mainstream nogal veel vooroordelen over arthouse en klassiek. Onbekend is onbemind. En dat terwijl veel klassiekers en arthousefilms ook de mainstream zouden kunnen aanspreken als ze het een kans gaven. Maar dat doen ze niet.

Een mooi voorbeeld zag ik ongeveer een maand geleden. Ik ging It's A Wonderful Life kijken en vroeg aan een paar mensen of ze er ook trek in hadden, maar liet bewust achterwege dat het om een zwart-witfilm ging. Als ik dat erbij gezegd had, had er niemand meegekeken. Toen ze eenmaal zagen dat het zwart-wit was, was de reactie teleurgesteld. Maar aan het einde van de film klaagde niemand meer over de film. Hij wist iedereen te raken. Vooroordelen over oude films zijn vrij vervelend.

Het is dan ook belachelijk om te zeggen dat een film 750 stemmen moet hebben om in de top 250 te komen. Ten eerste staat dan nog niet de helft van de films die er nu in staat er in, maar zou de film met de 250ste plaats waarschijnlijk onder de 3* scoren. Nee, daar heb je wat aan. Daarbij is de lijst nu, zoals Mug al zei, erg sterk door de variatie. Voor ieder wat wils. Zowel veel blockbusters, als arthousen als klassiekers. Zo hoort het! Ik ben het er wel mee eens dat de stemmeneis af en toe moet meegroeien met de site, maar niet gelijk met 500, maar eerder met 50 of zo.

Het is overigens wel waar dat bepaalde Aziatische films vooral door dezelfde personen gezien zijn, maar dat is de schuld van de uitgevers, die zo stom zijn om al die film hier goed verkrijgbaar te stellen of van tv-zenders die ze niet uitzenden. Het is niet de schuld van de stemmers, die zo handig zijn geweest om de films toch te voorschijn te toveren

Reinbo
damon schreef:
de volgende films vallen op door de lage aantal stemmers:
11. Meglio Gioventù, La *** 4,19 (266)
19. Ikiru *** 4,13 (129)

ken je deze films wel?

Ik denk dat zeker de helft hun plek zou behouden of zelfs zou stijgen.

damon
Reinbo schreef:
ken je deze films wel?

Ik denk dat zeker de helft hun plek zou behouden of zelfs zou stijgen.
ik ken de helft, en geloof me nou dat deze echt geen hoge waardering krijgen.

Hotaru no Haka geef je 4* (was ooit 4.5*) ... Da's best aardig toch lijkt me.

Het is overigens wel waar dat bepaalde Aziatische films vooral door dezelfde personen gezien zijn ...

Absoluut! En met z'n 7en maken we MM totaal onveilig en beïnvloeden we alle toplijsten

damon
ik heb ook nooit beweerd dat er geen 1 van die films goed zijn
alleen heb ik wel een brede smaak, en geniet ik evenveel van een hersenloze slasher uit de 80s als een Hotaru no Haka

Ik heb Halloween ook op 4* staan ... ik geniet ook van veel, als het maar goed is.

Onderhond schreef:
ik geniet ook van veel, als het maar goed is.

ugh ugh

starbright boy (moderator)
Voor types als Mental Jos is de alternatieve top 100 uitgevonden met films die het meest in de top 10 lijstjes staan. In die lijst is een film erg in het voordeel als er meer mensen naar gekeken hebben, dus eigenlijk precies wat Jos wil.

Reinbo
damon schreef:
(quote)
ik ken de helft, en geloof me nou dat deze echt geen hoge waardering krijgen.

Maar blijkbaar bij de meeste wel, berust in je minderheidspositie zou ik zeggen...

(Als ik iets overschat vind is het wel the Shawshank Redemption, maar zelfs de eerste 2900 stemmers hebben dat niet door... )

Reinbo schreef:

(Als ik iets overschat vind is het wel the Shawshank Redemption, maar zelfs de eerst 2900 stemmers hebben dat niet door... )

Wij zijn dan ook veel slimmer dan zij. (jij nog slimmer weer dan ik zelfs zie ik )

Gast
geplaatst: vandaag om 22:19 uur

geplaatst: vandaag om 22:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.