- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Films die wel of niet in de top 250 horen
Films die wel of niet in de top 250 horen
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Ik zit toch in beide groepen, zowel kwaliteit als kwanteit, dus maakt mij verder niets uit.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@jesper187
forrest gump hoort zeker thuis in de top 250 wat mij betreft zonder enig twijfel.
en wat kick-ass betreft heeft lang geduurd maar eindelijk staat deze film terecht in
de top 250.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Zijn meerdere films uit de top 250 die op mijn twijffel kunnen rekenen omtrent hun aanwezigheid aldaar, maar onderstaande zijn voor mij toch wel heel duidelijk onterrecht aanwezig:
- Braveheart
- Once Upon a Time in America
- Citade de Deus
- Apocalypse Now
porcupine3
-
- 138 berichten
- 5117 stemmen
Het feit dat ze erinstaan (hetzij hoge scores krijgen) geeft toch aan dat het wel een grote groep filmliefhebbers aanspreekt. Of telt alleen de categorie 45 plussers? (die het evenzeer kunnen waarderen zie Dick2008)
Kijk Vals im Bashir of Godkiller maar eens, je zal wel inzien dat animatie lang niet altijd gelijk is aan kindercartoons a la Tom & Jerry en Roadrunner. Los van het feit dat het maar triest is om ook de charme van een sfeervol kindertekenfilmpje (ik denk aan Fievel of The Land Before Time) niet meer te waarderen. Een schat aan levenservaring? Het doet me eerder allemaal een beetje denken aan mijn opa die geen spaghetti of rijst moet omdat hij alleen maar zijn standaard worst met aardappeltjes als eten beschouwd. Het lijkt me een verzuurd groepje bejaarden ( ).
Ik vind dat je bij een goed gemaakte speelfilm als het ware het verhaal ingezogen wordt en vergeet dat het om een film gaat. Bij een tekenfilm is dit onmogelijk. Om een meer down to earth argument te gebruiken waarom tekenfilms niet in de top 250 thuishoren: ook de Academy of Motion Pictures Arts and Sciences maakt dit onderscheid, er is niet voor niets een aparte oscar voor tekenfilms (en ook voor documentaires trouwens).
porcupine3
-
- 138 berichten
- 5117 stemmen
Zijn meerdere films uit de top 250 die op mijn twijffel kunnen rekenen omtrent hun aanwezigheid aldaar, maar onderstaande zijn voor mij toch wel heel duidelijk onterrecht aanwezig:
- Braveheart
- Once Upon a Time in America
- Citade de Deus
- Apocalypse Now
Voor iemand wiens hele top 10 uit oorlogsfilms bestaat is het noemen van de ultieme Vietnamfilm in dit rijtje wel een heel rare keuze. En wat zijn je argumenten voor dat "wel heel duidelijk", want dit zijn toch echt niet de minste films.
Voorts, maar dit doet niet ter zake, een beetje op je spelling letten. Twijfel is met 1 f, onterecht is met 1 r en het is Cidade de Deus.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Ik vind dat je bij een goed gemaakte speelfilm als het ware het verhaal ingezogen wordt en vergeet dat het om een film gaat.
Ik wil juist films zien omdat het films zijn. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Als je zo bekijkt dan ben ik het volkomen met je eens. De top 250 is duidelijk meer gebaseerd op zijnde een goed verhaal en moet je dus geen Shrek of een Flodder of weet ik veel erin gaan plaatsen, die toch meer voor het amusante is gemaakt. Ik vind een Shrek best goed gemaakt, ook als is het met de computer en niet met de hand gemaakt. Maar het gaat toch meer om het grappige en daar hou ik juist wel van.
Overigens heb ik voordat ik me inschreef, films bijgehouden door middel van de speelfilmencyclopedie en heb me toen ook al heel vaak verwonderd over 4 sterren voor dit en een andere film slecht een halfje ?. Dat is hier dus niet anders. Smaak is een belangrijke rol en zegt verder niets over het al dan niet goed vinden van een film. Een klassieker als Some like it hot is eigenlijk gewoon een film voor een heel groot publiek maar nu misschien wat minder toegankelijk en er zijn gewoon heel weinig "ouderen" op de site. Eigenlijk wel jammer, vooral bij oude films, maar ja als ze niet willen.
Ik heb heel weinig met die lijsten, maar ik vind toch wel leuk om de berichten erbij te lezen. Het zal altijd een discussie blijven omdat het ook wel een mengelmoes van allerlei films door elkaar is, als gevolg van het stemmen. De "serieuze" films zijn vaak veel sterker vertegenwoordigd maar ik ga echt geen films bekijken als het niet hoeft al zijn ze nog zo goed.
porcupine3
-
- 138 berichten
- 5117 stemmen
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Als je zo bekijkt dan ben ik het volkomen met je eens. De top 250 is duidelijk meer gebaseerd op zijnde een goed verhaal en moet je dus geen Shrek of een Flodder of weet ik veel erin gaan plaatsen, die toch meer voor het amusante is gemaakt. Ik vind een Shrek best goed gemaakt, ook als is het met de computer en niet met de hand gemaakt. Maar het gaat toch meer om het grappige en daar hou ik juist wel van.
Ik heb heel weinig met die lijsten, maar ik vind toch wel leuk om de berichten erbij te lezen. Het zal altijd een discussie blijven omdat het ook wel een mengelmoes van allerlei films door elkaar. "De serieuse films zijn vaak veel sterker vertegenwoordigd" maar ik ga echt geen films bekijken als het niet hoeft al zijn ze nog zo goed.
Je hoeft natuurlijk nooit naar een film te kijken, als je dat niet wilt. Je moet dit soort lijstjes gebruiken als tip. Lees de synopsis en je weet voor jezelf wel of het iets voor je is, of niet. En bij twijfel gewoon gaan kijken, wie weet gaat er een wereld voor je open.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Je kan die lijstjes inderdaad gebruiken als een tip, je kunt ook gebruikers volgen die dezelfde smaak hebben kom je ook verrassende dingen tegen.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@dick2008
volgens jou zijn er weinig ouderen op deze site.
hoe weet je dat?
en welke leeftijdsgroep bedoel je dan?
ik denk dat het nog wel meevalt en ook jongeren kunnen een oude film waarderen.
er staan best aardig veel oude films in de top 250 hoor(jaren 60,jaren 50,jaren 40)
ik denk dat leeftijd er niet toe doet of iemand een film wel of niet waardeert.
heel veel films die ik in mijn jeugd goed vond,vind ik nu nog steeds goed.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Ik zie als 30'er even graag oudere films van 'voor mijnen tijd'.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
@ mar007
Wat is oud?
Ik kan niet zo snel mijn oude berichten terug vinden. Twintigers en dertigers zullen wel de meeste zijn, daarna wordt het steeds minder.
Oude films staan ook in top 250, alleen die wel en andere weer niet blijft voor mij een raadsel. Ik vind het nog steeds vreemd dat "Gone with the wind" als zijnde toch een film om eens in je leven gezien te hebben, er nog steeds niet in staat. En zo zijn er nog wel een aantal.
Het wel of niet waarderen heeft inderdaad niets met leeftijd te maken maar met smaak, die is bij mij in loop der tijd wel veranderd maar sommige fims blijven het gewoon goed doen.
@ Film Pegasus, hoe ben je eigenlijk bij films als Sound of music, West Side Story, Giant, Grease gekomen, die mis ik allemaal in de lijst.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
oke ja inderdaad wat is oud
wat gone with the wind betreft ben ik helemaal met je eens.
ja er zijn veel films waarvan ik het raar vind dat het niet in de lijst voorkomt.
maar ach zoveel mensen ieder met zijn of haar favorieten.
smaken verschillen.
over het algemeen vind ik de lijst nog niet zo verkeerd hoor
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
over het algemeen vind ik de lijst nog niet zo verkeerd hoor
Ik welk opzicht?
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
er staan veel films van kwaliteit in de lijst.
veel van mijn eigen favorieten staan in de lijst.
Ataloona
-
- 734 berichten
- 3924 stemmen
@ mar007
Wat is oud?
Ik kan niet zo snel mijn oude berichten terug vinden. Twintigers en dertigers zullen wel de meeste zijn, daarna wordt het steeds minder.
Oude films staan ook in top 250, alleen die wel en andere weer niet blijft voor mij een raadsel. Ik vind het nog steeds vreemd dat "Gone with the wind" als zijnde toch een film om eens in je leven gezien te hebben, er nog steeds niet in staat. En zo zijn er nog wel een aantal.
Het wel of niet waarderen heeft inderdaad niets met leeftijd te maken maar met smaak, die is bij mij in loop der tijd wel veranderd maar sommige fims blijven het gewoon goed doen.
@ Film Pegasus, hoe ben je eigenlijk bij films als Sound of music, West Side Story, Giant, Grease gekomen, die mis ik allemaal in de lijst.
Tsja, dat zijn immens bekende films, daar kun je toch niet omheen? Ik ben 17 en ik heb ondertussen ook al behoorlijk wat oude films gezien, die ik vaak nog beter kan waarderen ook. Er zijn gewoon vaak cinematografische hoogstandjes te vinden en verhaaltechnisch zijn ze vaak origineler dan vandaag de dag. (Waarin het ontzettend moeilijk is om écht originele films te maken, zelfs bij Faust, de nieuwe Sokurov kun je zien waar het de mosterd vandaan haalt). Buiten dat mag (m.i. moet) je als filmliefhebber/kenner ook wel je klassiekers kennen, + een breed smaakpallet hebben waarin je alles eens zou en eigenlijk zelfs moet proberen. Zelfs al is het animatie...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
@ Film Pegasus, hoe ben je eigenlijk bij films als Sound of music, West Side Story, Giant, Grease gekomen, die mis ik allemaal in de lijst.
Goeie vraag, ik zal niet ontkennen dat ik net als velen tips op doe met films uit de top 250, maar ik probeer ook evengoed andere genres om te zien of ik daar meer gading kan vinden. De top 250 is ten slotte de grootst gemene deler en niet per se DE lijst die je moet zien. De titels die je opnoemt op Grease na da, zijn voor mij topfilms maar sommige genres liggen nu eenmaal minder in de markt. Ik hou bvb meer van films die dicht bij theater/revue liggen en zit je al snel bij ouwe Hollywoodfilms en musicals. Al hou ik evengoed van sfeervollefilms als Alien of Black Swan, visuele pareltjes als Requiem for a dream of Cidade de Deus maar ook de 'heldenfilms' als Casino Royale of C'era una volta il west. Als je mijn lijstje van 5*en ziet, merk je wel de verscheidenheid.
Hoe ik aan die films kom? Verschillende lijstjes afgaan waar ik tips uit kan halen, beetje zoeken naar films op tv, tips opdoen via andere gebruikers op Moviemeter en enkele DVD-reeksen die ik ooit via een krant gekocht heb. En ik kan ook wel mijn gading vinden in de Quality Movie Collection. De lijst van 250, waar het hier toch over gaat, probeer ik ook op te zoeken. Al merk ik wel dat er evengoed een hoop films in zitten die totaal mijn ding niet zijn. Onlangs The Killing van Kubrick gezien en dat viel dik tegen. Zo zijn er wel meer films die ik gezien heb omdat ze in de top 250 stonden met het idee dat ze dan toch wel goed moesten zijn (naïef natuurlijk): The Green Mile, Lord of the ring-reeks, Goodfellas, Inglorious Basterds, A clockwork orange, The butterfly effect, The notebook, ... en zo zijn er nog enkele titels. Ik ga er nu gewoon van uit dat die films absoluut niet de beste films zijn maar dat het eerder een commerciele lijst is met films die het meest in de smaak vallen bij een groot publiek. Terwijl je evengoed sterkere films hebt (lees films die in mijn smaak vallen) die een specifieker doelpubliek kennen of gewoon minder bekend zijn.
En om af te sluiten nog één bedenking, al hoort dat eerder bij topic 'Stemmen' denk ik. Veel kijkers worden onbewust beïnvloed bij het stemmen op een film omdat die in de top 250 staat. Ze scoren die hoger omdat het nu eenmaal een top 250-film is, of net lager omdat ze al met een vooroordeel zitten: die film zit in de top 250? yeah right! Deels door die lijst (de een stemt liever op een winnaar, de andere net op de underdog) en ook omdat je met een vooroordeel zit. Je hebt al een oordeel over een film voor je hem gezien hebt door de hoge of net heel lage score ervan.
porcupine3
-
- 138 berichten
- 5117 stemmen
Zo zijn er wel meer films die ik gezien heb omdat ze in de top 250 stonden met het idee dat ze dan toch wel goed moesten zijn (naïef natuurlijk): The Green Mile, Lord of the ring-reeks, Goodfellas, Inglorious Basterds, A clockwork orange, The butterfly effect, The notebook, ... en zo zijn er nog enkele titels. Ik ga er nu gewoon van uit dat die films absoluut niet de beste films zijn maar dat het eerder een commerciele lijst is met films die het meest in de smaak vallen bij een groot publiek. Terwijl je evengoed sterkere films hebt (lees films die in mijn smaak vallen) die een specifieker doelpubliek kennen of gewoon minder bekend zijn.
En om af te sluiten nog één bedenking, al hoort dat eerder bij topic 'Stemmen' denk ik. Veel kijkers worden onbewust beïnvloed bij het stemmen op een film omdat die in de top 250 staat. Ze scoren die hoger omdat het nu eenmaal een top 250-film is, of net lager omdat ze al met een vooroordeel zitten: die film zit in de top 250? yeah right! Deels door die lijst (de een stemt liever op een winnaar, de andere net op de underdog) en ook omdat je met een vooroordeel zit. Je hebt al een oordeel over een film voor je hem gezien hebt door de hoge of net heel lage score ervan.
Je kunt geen oordeel hebben over een film die je nog niet gezien hebt. Je kunt wel een bepaald verwachtingspatroon hebben.
Ik ben wel met je eens dat de gemiddelde waardering je eigen waardering kan beinvloeden, al zou dat niet moeten. Ikzelf heb dat vooral in negatieve zin. Als ik niet begrijp waarom een film een hoge score heeft beoordeel ik hem soms lager dan zou moeten. Gewoon om een signaal af te geven.
Wat je voorts zegt over dat het een commerciele lijst is, die het meest in de smaak vallen bij een groot publiek, klopt natuurlijk niet. Er staan meer films in die niet aan deze beschrijving voldoen, dan wel. Bovendien hoe meer mensen stemmen, hoe moeilijker het is om een hoog gemiddelde te handhaven.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@film pegasus
er zal ongetwijfeld een aantal mensen zijn die zich laten beinvloeden door de lijst.
toch hoop ik dat dat voor een kleine groep zo is en dat de meeste mensen gewoon hun
eigen mening hebben en zich niet laten beinvloeden.
ik zag dat in jouw top 10 west side story staat ook weer een film waarvan ik niet begrijp
dat het niet in de lijst voorkomt,naar mijn mening de beste musical allertijden.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Filmliefhebberspubliek. Niet de massa, wel de mensen die van zichzelf vinden dat ze iets verder dan de massa staan op filmgebied. In dat geval een zeer commerciële lijst.
Minotaures
-
- 7806 berichten
- 2386 stemmen
Als ik naar de top 250 kijk, mag er heel wat uit of een stuk naar beneden. Dit betreft de films die ik heb gezien natuurlijk. Staan genoeg op die misschien qua acteren, regie, camera etc. redelijk zijn, maar sfeer en interesse stukken minder.
Ik ga wel een keertje goed naar kijken en mijn eigen lijst maken.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Tsja, dat zijn immens bekende films, daar kun je toch niet omheen?
Het kan heel lang duren voordat je aan een film begint en hangt ook af of je een heel grote of juist kleine filmliefhebber bent, en natuurlijk ook factoren als tijd, privé .... maar jullie hebben inderdaad al heel veel films gezien.
Ik hou niet van Julie Andrews dus dan wordt al stuk moeilijker om aan zo'n film te beginnen. Ik vond de West Side Story eerlijk gezegd ook niet helemaal. Ik heb kort geleden eindelijk de Sissi-film bekeken, dat was me opgave zeg, want kostuumfilms ...... maar eerlijk is eerlijk hij is heel mooi gemaakt, in kleur, voor 1955 en nog zoveel jaren nog steeds zo gewild. Ik wil alleen maar hiermee zeggen, als iemand aankomt met die hoort ook in de lijst, ga ik niet met mijn vinger op mijn voorhoofd tikken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Commercieel bij een groot publiek is natuurlijk bij een publiek op Moviemeter. Niet bij de grotere groep mensen die mee de cijfers bepalen in de bioscopen.
Deze lijst bevat nu eenmaal de 250 films die het best in de smaak vallen bij de gebruikers op moviemeter. Ik zou ook liever hebben dat films als West Side Story, Jaws of Gone with the wind in de lijst zouden staan. Maar de gemiddelde gebruiker op moviemeter oordeelt daar anders over. Zo zal iedereen wel z'n films hebben. Net als ik veel films heb die ik niet in de top 250 zou zetten. Het is tenslotte de top 250 van MM en niet die van mij.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
helemaal mee eens film pegasus.
ook kan niemand een ander beschuldigen van een slechte smaak hooguit
een andere smaak.
porcupine3
-
- 138 berichten
- 5117 stemmen
Filmliefhebberspubliek. Niet de massa, wel de mensen die van zichzelf vinden dat ze iets verder dan de massa staan op filmgebied. In dat geval een zeer commerciële lijst.
Gezien jouw persoonlijke voorkeur is iedere film die door meer als 100 mensen gezien is, commercieel.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
@film pegasus
er zal ongetwijfeld een aantal mensen zijn die zich laten beinvloeden door de lijst.
toch hoop ik dat dat voor een kleine groep zo is en dat de meeste mensen gewoon hun
eigen mening hebben en zich niet laten beinvloeden.
Dat heb ik bij de nummer 1 willen aantonen. Schrijf nou gewoon wat je er zelf van vindt en als je er wat achtergrondinformatie bij gaat gebruiken zorg dan dat correct is. Maar ipv daarvan krijg je een reactie van de drie biggetjes. Dan ben ik met die film ook klaar. Natuurlijk ben ik wel offtopic bezig geweest maar ik ben het toch eens met je uitspraak daar, dat je wel betere films kent.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Het is tenslotte de top 250 van MM en niet die van mij.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Voor iemand wiens hele top 10 uit oorlogsfilms bestaat is het noemen van de ultieme Vietnamfilm in dit rijtje wel een heel rare keuze. En wat zijn je argumenten voor dat "wel heel duidelijk", want dit zijn toch echt niet de minste films.
Apocalypse Now vind ik zwaar overschat, ik zie totaal niet wat er nou zo geniaal is aan die prent. Eerste uur redelijk sterk daarna zakt de film in als een pudding, te dromerig, te filosofisch. Daarbij ook een flinterdunne verhaallijn maakt het voor mij een een matige film. Ultieme vietnam film vind ik het dus ook zeker niet, die eer gaat wat mij betreft naar Platoon.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Ik heb even een lijstje gemaakt van films die ik gezien heb en of ik het wel dan niet terecht vind.
Schindler's list : wel
One flew over the Cuckoo's Nest : niet
Saving Private Ryan : wel
12 Angry Men : niet
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain : niet
Lock, Stock and Two smoking barrels : niet
Rear window : wel
North by Northwest : wel/niet
Der Untergang : niet
Double Indemnity : niet
Casablanca : wel
Vertigo : wel
Walk the line : niet
It's a wonderful life : niet
The Deer Hunter : niet
Psycho : wel
The Third Man : wel
Paths of Glory : niet
Une Giornata Particolare : niet
Fanny och Alexander : niet
Witness for the Prosecution : niet
Paris, Texas : niet
Raiders of the Lost Ark : niet
True Romance : niet
The Thing : niet
Lawrence of Arabia : wel/niet
Strangers on a Train : niet
Soldaat van Oranje : wel
The Elephant Man : niet
Chinatown : niet
Indiana Jones and the Last Crusade : niet
The Sting : niet
Zwartboek : niet
Back to the future : niet
Rain Man : niet
Dial M for Murder : wel/niet
The Killing : niet
Titanic : wel/niet
The Longest Day : wel
Citizen Kane : niet
The Great Escape : niet
The Great Dictator : niet
Some Like It Hot : wel
The Apartment : niet
The Bourne Identity : niet
Touch of Evil : niet
Life of Brian : niet
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Er is ook wel een verschil tussen films waarvan ik wel begrijp dat ze in de top 250 MM maar die ik gewoon niet goed vind. En dan heb je nog films waarvan ik gewoon niet kan snappen wat mensen in die film gezien moeten hebben. 2001: a space odyssey of Clockwork Orange staan waarschijnlijk wel terecht in de top 250 maar zeggen mij helemaal niets persoonlijk. Dan heb je nog films als The Green Mile waarbij ik niet echt snap waarom die zo hoog genoteerd staat.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Als je je in een door de computer verkleinde Frodo kan inleven die een veldslag levert met een uit de computer getoverd Orc-leger dan gaat die hele 'animatie is geen volwaardige cinema'-rede natuurlijk nergens over. En dan de Oscars als maatstaf gaan nemen, terwijl andere internationale festivals geanimeerde films geregeld bekronen met een prijs voor de beste film (kijk eens wat Spirited Away allemaal heeft gewonnen). Bovendien erkent de top 100 van The American Film Intitute wel 1 of 2 animatiefilms (Snow White, Fantasia). Ik heb nog geen goed argument gehoord. Enige argument dat je geeft heeft puur met een subjectieve beleving van doen (jij kunt je niet inleven in geanimeerde personages), maar dat staat weer haaks op bijv LOTR wat mij betreft. (Smeagol!!!)