menu

Film / Toplijsten en favorieten / Films die wel of niet in de top 250 horen

zoeken in:
Dan kom je tenminste nog wel onder de mensen Maar de verhuur schijnt terug te lopen, dus hoelang het nog bestaat?

inderdaad, dat is toch veel de ouderwets voor zo iemand als Jimmiie zou je denken.

Ik heb geen idee, ik ken Jimmiie alleen van hier verder niet

ik ook, maar dat maak ik zo op uit z'n reacties

Dick2008
Dreiecke schreef:
Leuk omdat het schaars is misschien

Schaars, vooral vanwege de tv. Ik vind het dus leuk te lezen hoe iemand nou bij een oude film terecht is gekomen. Maar als iemand schrijft, ik ga de hele top 250 bekijken en toen ben ik maar aan deze film begonnen ......bla bla. Vind ik dat toch minder interessant. Er staan zat andere films op de site.

Het is maar waar je interesse naar uit gaat. Nu heb ik een periode dat ik meestal de films op tv kijk. Omdat ik dat daarvoor zelden gedaan had, dacht ik dat er helemaal niets aan zou zijn, maar het valt vaak reuze mee.
Ik kijk namelijk verder amper tv, geen series, shows (zelden), alleen films en docu's voor zover ik tijd heb.
Enk ben zeker niet van plan de hele top 250 van A tot Z te bekijken.

Dick2008
In het verleden had je nog bijzonder veel oude films op tv in vergelijking met nu. Dus hoe komt iemand er bij om dan zo'n film op dvd aan te schaffen dan wel te downloaden, dat bedoel ik meer.

Ik denk door bv op een site als deze te kijken, te surfen op internet, via YouTube op zo'n film terechtkomen. En als je eenmaal erdoor gegrepen wordt, wil je meer zien, denk dat het zo werkt

Net terug van de videotheek..
Wel veel reacties opeens, ach ik ben ook wel wat onbevangen de discussie ingevlogen.
Ik gun iedereen plezier bij het kijken naar een film, uit welk jaar die ook is, laat ik dat vooropstellen.
Ik moet trouwens toegeven dat ik inderdaad wel eens naar een videotheek ga, als ik de film die ik wil zien niet online kan vinden of niet de juiste subs heb, gewoon voor het gemak dus.
Is dat ouderwets? hebben we misschien meer gemeen dan je zou denken

Ik heb zonet de berichten bij dit onderwerp van de afgelopen jaren eens doorgelezen. Smaken verschillen en zo zal eenieder zijn eigen voorkeuren hebben en houden.

Wat mij echter verbaast, is dat niemand zich stoort aan de aanwezigheid van maar liefst 7 japanse tekenfilms in de top 250. Ik doe dat in ieder geval wel. Ik heb een behoorlijk grote kennissenkring van filmliefhebbers en ken niemand die ooit ook maar één zo'n film gezien heeft. Hier staat er een op no. 56, waarop ook nog eens meer dan 2000 mensen op gestemd zouden hebben. Komt mij ongeloofwaardig over. Het dichste dat ik bij zo'n film ben gekomen is het stukje in Kill Bill, en dat was bepaald niet het beste deel van die film.

Ik vind zowiezo dat tekenfilms niet in deze lijst horen. Het zelfde geldt voor documentaires. Hoe goed "Earth" en vooral "Heima" ook zijn het zijn geen movies.

Film Pegasus (moderator)
porcupine3 schreef:
Wat mij echter verbaast, is dat niemand zich stoort aan de aanwezigheid van maar liefst 7 japanse tekenfilms in de top 250. Ik doe dat in ieder geval wel. Ik heb een behoorlijk grote kennissenkring van filmliefhebbers en ken niemand die ooit ook maar één zo'n film gezien heeft. Hier staat er een op no. 56, waarop ook nog eens meer dan 2000 mensen op gestemd zouden hebben. Komt mij ongeloofwaardig over. Het dichste dat ik bij zo'n film ben gekomen is het stukje in Kill Bill, en dat was bepaald niet het beste deel van die film.

Je kan dat stukje uit Kill Bill niet echt vergelijken met de Gibli films (die Japanse tekenfilms zoals je ze noemt). En blijkbaar heb je ze nog niet gezien, dus kan je ze ook niet slecht vinden. Gewoon eens proberen, dan merk je wel waarom er zoveel liefhebbers zijn. Kan altijd nog natuurlijk dat het je ding niet is. Het feit dat Gibli nu gedistribueerd wordt door Disney en de Oscar voor Spirited Away hebben wel bijgedragen tot een breder publiek.

Gewoon een keertje zien, dan merk je wel waarom ze zo populair zijn.

Ik vind zowiezo dat tekenfilms niet in deze lijst horen. Het zelfde geldt voor documentaires. Hoe goed "Earth" en vooral "Heima" ook zijn het zijn geen movies.

Tekenfilms zijn doorgaans _meer_ film dan gewone films. Veel sterkere art direction bij de goeie tekenfilms.

Edit: en toch wel een érg beperkte groep filmliefhebbers als er nog geen enkele Sen To Chihiro gezien heeft. Oscar-winnaar nota bene.

bierbak
porcupine3 schreef:
Ik vind zowiezo dat tekenfilms niet in deze lijst horen.

Film is voor mij bewegend beeld (en als het kan geluid). Wat daarvan gemaakt wordt is hetgene dat telt. Een echte filmliefhebber weet dat film een extreem ruim begrip is wat wel veel verder gaat dan het standaard idee (acteurs die in live action een plotje komen spelen). Als je tekenfilms al niet tot film rekent, wat doe je dan met pakweg Begotten (1990)? Maar zoals Pegasus zegt, kijk eens eentje en je zal zien. Maar ik vraag me wel af waarom je animatie uberhaupt niet als film ziet...

Onderhond schreef:
Edit: en toch wel een érg beperkte groep filmliefhebbers als er nog geen enkele Sen To Chihiro gezien heeft. Oscar-winnaar nota bene.

Lijkt me een kortzichtige groep inderdaad. (niet gemeen bedoeld)

Dick2008
porcupine3 schreef:
Het zelfde geldt voor documentaires. Hoe goed "Earth" en vooral "Heima" ook zijn het zijn geen movies.

Daar ben ik het mee eens. Miniseries niet, en docs wel, vreemd.

Onderhond schreef:
[Tekenfilms zijn doorgaans _meer_ film dan gewone films. Veel sterkere art direction bij de goeie tekenfilms.

Ik geloof zo onderhand dat de gebruikers van deze site gemiddeld erg jong zijn.

Deze "erg beperkte groep filmliefhebbers" betreft mensen in de leeftijd tussen pakweg 45 en 60 jaar. Mensen met een schat aan levenservaring dus. Mensen die net als ik opgegroeid zijn met Tom and Jerry, Bugs Bunny en Roadrunner, dat toen leuk vonden maar met het klimmen der jaren het genre ontgroeid zijn.

De bovengenoemde oscar betreft Best animated feature, hetgeen ik net zo boeiend vind als bijv. Best sound editing, niet dus.

Als je bovendien de synopsis van deze tekenfilm leest zie je dat het een soort sprookje betreft, en die zijn toch echt voor kinderen. Als je voorts Wikipedia over deze film raadpleegt kun je lezen "Is in the top ten in the BFI list of 50 films you should see by the age of 14"

Sorry, die tijd ligt ruim 40 jaar achter mij. Als de dementie toeslaat maar eens kijken dus.

porcupine3 schreef:
Als je bovendien de synopsis van deze tekenfilm leest zie je dat het een soort sprookje betreft, en die zijn toch echt voor kinderen.

En LOTR is geen sprookje dan?

In het geval dat je toch je 40-jaar geleden opgedane levenservaring even opzij zou willen schuiven, probeer dan misschien een keer Grave of the Fireflies. Niet bepaald van het niveau Tom & Jerry of Road Runner, ook geen sprookje.

Of als je echt wat diepgravender wil kijken, zet Jin-Ro een keer op.

Onderhond schreef:
(quote)

En LOTR is geen sprookje dan?

In het geval dat je toch je 40-jaar geleden opgedane levenservaring even opzij zou willen schuiven, probeer dan misschien een keer Grave of the Fireflies. Niet bepaald van het niveau Tom & Jerry of Road Runner, ook geen sprookje.

Of als je echt wat diepgravender wil kijken, zet Jin-Ro een keer op.

Lord of the rings mag dan fantasy zijn, het is zeker geen sprookje. tegen de tijd dat je klaar bent met voorlezen aan je kinderen, hebben die zelf kinderen. Bovendien zullen ze slecht slapen na bepaalde passages.

Heb de synopsis van de door jouw genoemde films even gelezen, en die verhalen zien er een stuk interessanter uit. Maar het blijven tekenfilms en zolang er nog genoeg echte films zijn om te kijken ga ik hier geen tijd en zeker geen geld aan besteden.

De discussie ging trouwens over het feit of tekenfilms wel of niet inde top 250 thuishoren en ik blijf vinden van niet. Maak desnoods een aparte toplijst voor dit medium.

Geloof me dat er genoeg tekenfilms zijn waar kinderen ook slecht van zullen slapen. Het probleem van LOTR was dan eerder het wakkerblijven tijdens de film zelf.

Verder is een tekenfilm niks anders dan een bepaalde filmstijl. In plaats van de camera op de realiteit te richten, vul je het visuele op een andere manier in. Maar da's dan ook het enige verschil. Daarnaast bestaan die grote epische actiefilms tegenwoordig ook uit computer gegenereerde visuals, dus het verschil wordt steeds kleiner en kleiner.

Verder kan ik je uiteraard nergens toe dwingen, maar als levenservaring gelijk staat aan het uit de weg gaan van nieuwe impulsen dan stel ik het graag nog even uit.

Film Pegasus (moderator)
Grave of the fireflies is zoals Onderhond zegt een zeer sterk voorbeeld van een animatiefilm die geen sprookje is en zich gerust mag meten met de beste oorlogsfilms. In mijn ogen zelfs de beste, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Japanse animatie is ook meer dan de pockemonreeks die wel voor de kleinsten bedoeld is. Als Lord of the rings (met dwergen, feeën, trollen en tovenaars) of Star Wars (vechten met TL-lampen) wel mag kan je een volwassen en serieuze animatie als Grave of the fireflies zeker niet wegschrijven wegens 'animatie'.

Dick2008
porcupine3 schreef:

Deze "erg beperkte groep filmliefhebbers" betreft mensen in de leeftijd tussen pakweg 45 en 60 jaar. Mensen met een schat aan levenservaring dus. Mensen die net als ik opgegroeid zijn met Tom and Jerry, Bugs Bunny en Roadrunner, dat toen leuk vonden maar met het klimmen der jaren het genre ontgroeid zijn.

Hiermee ben ik het dus dan niet mee eens. Ik zit tussen die leeftijd in maar ik vind dat nog steeds leuk en hetzelfde geldt voor veel films hier die vooral voor een jeugdig publiek zijn bedoeld, dus lees ik vaak termen als kinderachtig, etc. Kwestie van wennen. Ze zijn door volwassenen gemaakt en vanuit dat standpunt beoordeel ik ze ook en dan kunnen ze nog best heel leuk zijn of mooi gemaakt, .....

Wel heb ik bij me bij deze lijst altijd gestoord aan de nogal sterke scheiding tussen laten we zeggen de meer arthouse-kant en de meer mainstream-kant En waarschijnlijk hoor jij dus ook bij die eerste groep. (En dan zou je het eigenlijk eens moeten zijn met Onderhond, en gedeeltelijk ook met Film Pegasus. )

Onderhond schreef:
Geloof me dat er genoeg tekenfilms zijn waar kinderen ook slecht van zullen slapen. Het probleem van LOTR was dan eerder het wakkerblijven tijdens de film zelf.

Verder is een tekenfilm niks anders dan een bepaalde filmstijl. In plaats van de camera op de realiteit te richten, vul je het visuele op een andere manier in. Maar da's dan ook het enige verschil. Daarnaast bestaan die grote epische actiefilms tegenwoordig ook uit computer gegenereerde visuals, dus het verschil wordt steeds kleiner en kleiner.

Verder kan ik je uiteraard nergens toe dwingen, maar als levenservaring gelijk staat aan het uit de weg gaan van nieuwe impulsen dan stel ik het graag nog even uit.

Levenservaring kun je niet uitstellen, die komt vanzelf.

Voorts heb ik eens naar jouw top 10 gekeken, waaruit blijkt dat jij een verstokt liefhebber bent van films uit het land van de rijzende zon, al dan niet getekend.

Ik ben dat m.u.v. seven samurai niet (heb onlangs vanwege de hoge scores gekeken naar Hana-bi en Kikujiro, niet echt slecht , maar toch niet mijn ding).Verder vind jij kennelijk LOTR slaapverwekkend, terwijl ik het briljant gedaan vind (deel 1 komt zeker in mijn top 10).

Dus dit is een discussie te vergelijken met die tussen een devoot christen en een verstokt heiden. Daar kom je nooit uit.

Dick2008 schreef:
(quote)

Hiermee ben ik het dus dan niet mee eens. Ik zit tussen die leeftijd in maar ik vind dat nog steeds leuk en hetzelfde geldt voor veel films hier die vooral voor een jeugdig publiek zijn bedoeld, dus lees ik vaak termen als kinderachtig, etc. Kwestie van wennen. Ze zijn door volwassenen gemaakt en vanuit dat standpunt beoordeel ik ze ook en dan kunnen ze nog best heel leuk zijn of mooi gemaakt, .....

Wel heb ik bij me bij deze lijst altijd gestoord aan de nogal sterke scheiding tussen laten we zeggen de meer arthouse-kant en de meer mainstream-kant En waarschijnlijk hoor jij dus ook bij die eerste groep. (En dan zou je het eigenlijk eens moeten zijn met Onderhond, en gedeeltelijk ook met Film Pegasus. )

Ik behoor nergens bij, in beide genres zijn goede en slechte films te vinden. Al vind ik wel dat sommige arthouse-films zwaar overgewaardeerd zijn. Met name die van Tarkovski en die uit Korea (m.u.v. Brotherhood of war). Ik werk nog aan mijn top 10, maar die zal toch hoofdzakelijk uit wat jij mainstream noemt bestaan.

Dick2008
Ik weet niet precies welke termen ik moet gebruiken. Wel weet hier bij een aantal films, een in verhouding vrij kleine groep, films op die manier te overwaarderen, dat ze die de toplijst in weten te sluizen, terwijl een nog veel grotere groep dat dan weer niet voor mekaar krijgt.

Dick2008 schreef:
Ik weet niet precies welke termen ik moet gebruiken. Wel weet hier bij een aantal films, een in verhouding vrij kleine groep, films op die manier te overwaarderen, dat ze die de toplijst in weten te sluizen, terwijl een nog veel grotere groep dat dan weer niet voor mekaar krijgt.

Er is nu eenmaal een grens gesteld van 250 stemmen voor deelname aan de top 250.
Als je die op zou hogen tot bijv. 1000 dan zou je een heel andere top 250 krijgen, zeker in de lagere regionen.

Daarnaast blijft het natuurlijk om het gemiddelde gaan en met alle respect, al stemmen er 20.000 mensen op, dan nog krijg je Flodder 3 niet in de top 250.

Misschien zouden ze er een soort formule op los moeten laten waarbij zowel het aantal stemmen als de waardering wordt meegenomen.

bierbak
porcupine3 schreef:
De discussie ging trouwens over het feit of tekenfilms wel of niet in de top 250 thuishoren en ik blijf vinden van niet.
Maar wat zijn je argumenten?

Het feit dat ze erinstaan (hetzij hoge scores krijgen) geeft toch aan dat het wel een grote groep filmliefhebbers aanspreekt. Of telt alleen de categorie 45 plussers? (die het evenzeer kunnen waarderen zie Dick2008)

Kijk Vals im Bashir of Godkiller maar eens, je zal wel inzien dat animatie lang niet altijd gelijk is aan kindercartoons a la Tom & Jerry en Roadrunner. Los van het feit dat het maar triest is om ook de charme van een sfeervol kindertekenfilmpje (ik denk aan Fievel of The Land Before Time) niet meer te waarderen. Een schat aan levenservaring? Het doet me eerder allemaal een beetje denken aan mijn opa die geen spaghetti of rijst moet omdat hij alleen maar zijn standaard worst met aardappeltjes als eten beschouwd. Het lijkt me een verzuurd groepje bejaarden ( ).

porcupine3 schreef:

Misschien zouden ze er een soort formule op los moeten laten waarbij zowel het aantal stemmen als de waardering wordt meegenomen.

Ik denk dat je zoiets juist moet vermijden, want dan krijg je (muziek) top 40 toestanden waarin het aantal verkochte singles de stand bepaald. Kwaliteit wordt (gelukkig) niet bepaald door het aantal mensen dat een film ziet. Bovendien geef je kleine films minder kans om een groter publiek te bereiken.

Law Abiding Citizen (2009) hoort absoluut niet in de top 250 thuis.

Dick2008
RuudC schreef:

Ik denk dat je zoiets juist moet vermijden, want dan krijg je (muziek) top 40 toestanden waarin het aantal verkochte singles de stand bepaald. Kwaliteit wordt (gelukkig) niet bepaald door het aantal mensen dat een film ziet. Bovendien geef je kleine films minder kans om een groter publiek te bereiken.

Wat het eerste betreft. Het nadeel zoals het nu gaat is dat er weinig beweging zit in de bovenste regionen omdat alle stemmen meetellen. Jij en ik, en nog vele anderen herkijken films, waardoor stemmen worden verlaagd danwel verhoogd. Bij mensen die allang niet meer actief zijn blijft alles maar meetellen, maar misschien zijn die mensen intussen allang van mening veranderd. Bij top 40-toestand zal er veel meer verschuivingen plaatsvinden.

Wat het tweede betreft komen kleine films nu ook onder de aandacht van mensen, die eigenlijk zo'n film niet willen zien, maar omdat hij nou eenmaal in die lijst staat zijn ze er toch maar aan begonnen. Ik weet niet of dat echt zo'n goede zaak is. Ik vind het leuk als films wat meer stemmen krijgen, dan dat aantal wat ik nu vaker tegenkom. Maar mensen moeten maar zelf op zoek gaan films, heb ik "vroeger" ook gedaan en zich niet laten leiden door zo'n lijst. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of je The Killing (1956) ook had bekeken als hij niet in de toplijst had gestaan.

Films die niet in de top 250 horen:

19. Forrest Gump (1994)
  84. The Butterfly Effect (2004)
103. Saw (2004)
134. Shutter Island (2010)
135. The Boondock Saints (1999)
138. Big Fish (2003)
152. American Gangster (2007)
211. Law Abiding Citizen (2009)
222. Taken (2008)
223. Kick-Ass (2010)
226. How to Train Your Dragon (2010)
235. The Hangover (2009)

Dick2008 schreef:
(quote)

Wat het eerste betreft. Het nadeel zoals het nu gaat is dat er weinig beweging zit in de bovenste regionen omdat alle stemmen meetellen. Jij en ik, en nog vele anderen herkijken films, waardoor stemmen worden verlaagd danwel verhoogd. Bij mensen die allang niet meer actief zijn blijft alles maar meetellen, maar misschien zijn die mensen intussen allang van mening veranderd. Bij top 40-toestand zal er veel meer verschuivingen plaatsvinden.

Wat het tweede betreft komen kleine films nu ook onder de aandacht van mensen, die eigenlijk zo'n film niet willen zien, maar omdat hij nou eenmaal in die lijst staat zijn ze er toch maar aan begonnen. Ik weet niet of dat echt zo'n goede zaak is. Ik vind het leuk als films wat meer stemmen krijgen, dan dat aantal wat ik nu vaker tegenkom. Mensen moeten maar zelf op zoek gaan films, heb ik "vroeger" ook gedaan. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of je The Killing (1956) ook had bekeken als hij niet in de toplijst had gestaan.

Dan is het naar mijn idee beter om een formule te bedenken die overeenkomt met degene die IMDB hanteert. Daar wordt namelijk alleen gekeken naar 'frequent voters' (en waarbij in het midden gelaten wordt wanneer je beschouwd wordt als een frequente stemmer). Ik hecht weinig waarde aan een top 250 die stikt van de Pirates of the Caribbeans en de Harry Potters.

Verder ben je als kijker volledig vrij in je keuze om een film te kijken of niet. Ik heb The Killing gekeken omdat het er een van Stanley Kubrick is. Veel mensen zullen bij voorbaat al niet kijken omdat het een oude film is en/of het plot gewoon niet aanspreekt. Als zo'n film vanwege een top 250 notering veel negatieve reacties oproept, heeft het ook geen bestaansrecht in een top 250.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:00 uur

geplaatst: vandaag om 22:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.