- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Favoriete dansscènes
Favoriete dansscènes
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Ik heb in films een enorme zwak voor dansscenes. Het zijn vaak de scenes die me het meeste bijblijven om verschillende redenen. Van de bizarre collectieve brij van idioten die het vaak goed doen bij mij (Bronson, Satantango, Koridorius, Calvaire etc.) tot de serene bewegingen terug te vinden in Godards werk (Vivre sa Vie, Bande à Part), het zijn allemaal scenes die ik vaak op youtube terugkijk. Om een beetje te kijken in welke films ik meer van dit soort scenes kan terugvinden daarom dit topic.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Dat zijn wel allemaal de wat gekkere.
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Ahja, Monday natuurlijk. Die laatste heb ik ook gezien, maar de film heeft vrij weinig achtergelaten, laat staan dat er een dansscene in zat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja daar hou ik ook erg van.
Die van Pulp Fiction is natuurlijk een classic.
Ben zelf ook geweldig fan van het musical sequences in films die niet echt een musical zijn.
Zoals in Performance (1970) waar Jagger plots gaat zingen en we een raar soort 'out of place' videoclipsegment te zien krijgen. Op de opkomst van Frankie (van Goes to Hollywood) in Body Double (1984)
Verder ook een erg leuke dansscene in The Breakfast Club (1985)
'Let's do the Time warp' uit The Rocky Horror Picture Show (1975) is natuurlijk ook geweldig.
'In Dreams' uit Blue Velvet (1986) ook weer een geniale mix van zang en dans, die lekker vervreemdend werkt. of het eind van Inland Empire (2006) en vergeet ook niet de verpleegstersdans uit The Singing Detective (1986)
Maar het allergrootste hoogtepunt is natuurlijk de paringsdans van de landlord's daughter in The Wicker Man (1973) 
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Oeh, heb heel veel favorieten geloof ik, sowieso alle voorbeelden die Montorsi noemt. De leukste moet toch wel uit Mit Verlust Ist zu Rechnen (1992) komen:

De broek gaat ook nog uit.. 
Wat Japanse: 46-Okunen no Koi (2006), Vital (2004), Dead End Run (2003)
Maar absolute favoriet is natuurlijk de slotscène van Beau Travail (1999)
Al noemde jij dat een 'aardig beschamend einde' 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
ook een liefhebber!
naast a Bande Apart zijn de volgende wel favoriet
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Die uit Le Notti Bianche is inderdaad heerlijk 
En Sonic Youth is nooit verkeerd!
rensie32
-
- 4359 berichten
- 1768 stemmen
Alle scenes tijdens het bal in de film Il Gattopardo zijn prachtig.
Een andere dansscene die me is bijgebleven is deze uit Fanny och Alexander:
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Alle films van Bela Tarr met dansscenes (niet alleen in Satanstango) maar ook in Damnation bijv. komen in mijn op.
In Denis' 35 Rhums en uit die Franse nouvelle vague film die beavis pas zag (kan niet op de titel komen). edit: Adieu Philippine.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
En verder: King Kong (2005), Edward Scissorhands, Death Proof, Donnie Darko, Little Miss Sunshine, Reservoir Dogs, Calvaire, Carrie, Il Vangelo Secondo Matteo, Fellini's Casanova and so on...
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Er zit een prachtige dansscene in the Notebook.
- Walk to Remember.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
misschien nog een leuk "subgenre" om te noemen is 'de dans van twee vrouwen'
il conformista
bitter moon
dit zijn wel de bekendste, maar er zijn er nog een paar (al dan niet door elkaar geinspireerd)... die schieten me later nog wel te binnen, als iemand anders me niet voor is
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Eentje die zeker niet mag ontbreken
En inderdaad de onbetwiste Belgische klassieker (nu met video):
kos
-
- 46682 berichten
- 8841 stemmen
Ook ge-wel-dig inderdaad. En een briljant nummer 
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Het nummer van Marvin Gaye is inderdaad geweldig , maar Mira Sorvino steelt de show . 
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
En nog wat Japanse favorietjes:
En wat moderner
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben meestal geen fan van hem, maar zo af en toe kan hij echt geweldig uit de hoek komen
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
Ik vind films à la You Got Served en Step Up helemaal niets aan, dus vandaar dat ik geen specifieke dansscène heb tot favorieten. Hooguit de muzikalstukjes van Disney, maar verder kan ik me niets bedenken wat me is bijgebleven.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
tja in dansfilms en musicals zitten uiteraard dans stukjes, het gaat hier denk ik meer om films waar je het niet direct verwacht
Hoewel ik deze dans sequentie zonder zang ook weer niet verwacht had in een typische Rodgers & Hammerstein musical....
jazzzz
-
- 579 berichten
- 870 stemmen
Het verbaasd me dat niemand de film Boy A noemt!
garlic senior
-
- 4690 berichten
- 0 stemmen
Deze dansscene vind ik vooralsnog het meest memorabel.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
@ garlic senior: 500 internal server error bij je link.