- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8220 stemmen
Ooit van woordgrapjes gehoord? Je moet een bericht een beetje opleuken om iemand te 'triggeren' he.... Hoe dan ook... het was een grapje.
Dat snap ik. Je hebt hier op de site ook smiley's, waarom dacht je dat ik die onder mijn vorige reactie heb gezet? 
Het gaat mij erom dat die films nooit meer uit de Top-250 komen. De enige mogelijkheid dat die films uit de lijst komen is als ze naar beneden gestemd worden of als andere films een hoger gemiddelde krijgen. Aangezien deze films al een hoog gemiddelde hebben komen er moeilijk films hoger dan deze. Dus blijven de 'oudere' films staan of worden ze naar beneden gestemd.
Dat klopt. Maar als een film als Pulp Fiction over 50 jaar nog steeds zo'n hoog gemiddelde heeft dan hoort de film toch ook in de top 250?
Wat jij volgens mij bedoelt is dat stemmen van mensen die nu stemmen en over 30 jaar er misschien wel niet meer zijn dan niet meer meegteld mogen worden, dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Zo wordt een lijst immers ook nooit tijdloos.
De 'oude' 'klassiekers' zullen steeds minder bekeken worden en dus niet zo veel meer schommelen!
Dan vallen ze vanzelf uit de lijst als het aantal stemmen hoger wordt om in de top 250 te kunnen komen, zoals SB ook al reeds zegt.
Mezelf
-
- 288 berichten
- 204 stemmen
Hey even een vraagje hé,
in de top 250 komen films voor met maar 220 en 400 stemmen enzo, en films met over de 1000 komen er niet in (die wel een hoge rating hebben) hoe kan dat?
Zoals slumdog millionaire, en nog wel meerdere films
Want ik zie allemaal chinese films enzo met maar een paar honderd stemmen......... ???
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Er staat netjes bij de toplijst vermeld:
De top 250: de films met de hoogste waardering op MovieMeter. Om voor deze lijst in aanmerking te komen moet een film minstens 200 stemmen ontvangen hebben. Films die in de afgelopen 2 jaar in de bioscoop zijn gaan draaien komen nog niet in aanmerking voor deze lijst.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Het gaat mij erom dat die films nooit meer uit de Top-250 komen. De enige mogelijkheid dat die films uit de lijst komen is als ze naar beneden gestemd worden of als andere films een hoger gemiddelde krijgen. Aangezien deze films al een hoog gemiddelde hebben komen er moeilijk films hoger dan deze. Dus blijven de 'oudere' films staan of worden ze naar beneden gestemd.
Dan moet je al met een beperkte stemmengeschiedenis werken om zo oude stemmen te kunnen uitschakelen. Wat wil zeggen dat ook MIJN oude stemmen eruit zullen vliegen en ik op die films opnieuw moet stemmen. Gaat in praktijk wel een hoop werk worden lijkt me. Tenzij je begint met gebruikers die niet meer actief zijn voor lange tijd zelf uit te schrijven. Al weet je nooit of die toen bewust of uit herinnering gestemd hebben.
En waarom zou een oude film trouwens niet meer in de top mogen verschijnen? Net als je bij muziek toch niet rond oudere fenomenen als Woodstock, blues, protestsongs, flower power, MTV, grunge en zo meer kan. Zo zullen sommige oudere films en acteurs ook steeds terugkomen. Er kan binnen 30 jaar veel veranderen natuurlijk. Al blijven deze wel via allerlei media wel steeds bereikbaar om te kunnen zien. Enkel herinneringsstemmen zullen het dus niet zijn.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Want ik zie allemaal chinese films enzo met maar een paar honderd stemmen......... ???

opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
He Opa Paul, is dit een reden dat jij niet op klassiekers stemt?
Onder andere... Ik wil ze niet naar beneden stemmen. Een paar 'klassiekers' heb ik (nog) niet gezien.
opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
Dat is natuurlijk onzin. Een keer in de zoveel tijd wordt, met de groei van de site, het minimum aantal stemmen om in de top 250 te staan verhoogd. Dat is al eens 10, 25, 50, 75, 100 en 150 geweest en is nu 200. Als een film niet meer bekeken wordt, wat met veel klassiekers echt niet zo zal zijn, dan valt zo'n film vanzelf uit de lijst. Dus je vrees is ongegrond.
Als de site verder groeit en de nummer 250 een steeds hogere waardering heeft dan wordt het minimum stemaantal nog eens verhoogd. Naar 250 bijvoorbeeld. Als de site verder doorgroeit is het over een aantal jaar misschien wel 1000.
Goed... dan wacht ik nog wel een paar jaar totdat het minimum aantal stemmen verhoogd wordt en de 'oudere' films eruit vliegen. Er staan er toch al wel een paar op een kritieke grens
Ik ben benieuwd wie er gelijk krijgt over een jaar of 5! De 'oudere' films die nu namelijk rond de 200/300 stemmen staan vliegen er mijn inziens vanzelf uit. Puur een kwestie van tijd!
opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
Nonsens. De gemiddelde leeftijd is van MM-leden is behoorlijk jong en ook bijna alle stemmen op oudere films komen van mensen die ze pas kort geleden voor het eerst gezien hebben. Bovendien kijken dankzij DVD en downloaden jongeren veel meer oude films dan voor het DVD en downloadtijdperk. Films uit de jaren 40 of 50 worden nu meer bekeken dan 15 jaar geleden, omdat ze veel makkelijker te krijgen zijn. Ik geloof niet dat dat in de toekomst minder wordt.
Ok, prima! Als hetgeen wat jij zegt op feiten gebaseerd is neem ik dat zo aan. Daar gaat deze discussie toch ook om?
Dat vind jij! Hoe dan ook. Ik ben deze discussie niet begonnen om mijn gelijk te krijgen. Ik ben hiermee begonnen om erachter te komen hoe jullie erover denken en hoe het werkelijk in elkaar steekt. Het is in dit opzicht dan toch jouw verdienste als je mijn beeld van deze site verandert? Ik betwijfel uberhaupt of mijn beeld zo verkeerd is. Ik gaf namelijk een voorbeeld! Als de 'oudere' films / 'klassiekers' alsnog veel bekeken worden door 'jongere' gebruikers dan klopt het systeem ook. Dan zal er namelijk op de 'klassiekers' gestemd blijven worden en zullen de films vanzelf zakken als ze niet meer in de smaak vallen.

opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
Maar je kunt niet voorkomen dat er wel of geen films boven komen te staan, Shawshank wordt nou eenmaal (overdreven
) hoog gewaardeerd en als er de komende 5 jaar geen betere film gemaakt wordt, dan blijft ie op 1 staan, op zowel MM als op IMDB.
Trainspotting als klassieker? (Dat is toch niet eens relevant?) Ik zie niet waar ik dat gezegd heb.
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over de 'oudere' ('40-'50) films die hun hoge score behouden, omdat niemand ze naar beneden stemt, omdat bijna niemand ze nog ziet. (Als dit het geval is dan)
opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
Om even terug te komen op C'era una volta il west (omdat die film nu eenmaal 40 jaar oud is). Die 2858 stemmen zijn er niet enkel uit herinneringen. Daarvoor zijn de gebruikers toch te actief bezig met films om enkel uit herinneringen te stemmen.
Prima, maar dan heb je het over die film, terwijl ik het ook over de '40 en '50 films heb. Misschien heb je wel gelijk hoor. Misschien zijn er nog enorm veel mensen die de 'klassiekers' voor de 1e keer bekijken en erop stemmen. Ik betwijfel het echter op de lange termijn. Over C'era kunnen we dit pas over 30 jaar zien.
opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
Dan moet je al met een beperkte stemmengeschiedenis werken om zo oude stemmen te kunnen uitschakelen. Wat wil zeggen dat ook MIJN oude stemmen eruit zullen vliegen en ik op die films opnieuw moet stemmen. Gaat in praktijk wel een hoop werk worden lijkt me. Tenzij je begint met gebruikers die niet meer actief zijn voor lange tijd zelf uit te schrijven. Al weet je nooit of die toen bewust of uit herinnering gestemd hebben.
En waarom zou een oude film trouwens niet meer in de top mogen verschijnen? Net als je bij muziek toch niet rond oudere fenomenen als Woodstock, blues, protestsongs, flower power, MTV, grunge en zo meer kan. Zo zullen sommige oudere films en acteurs ook steeds terugkomen. Er kan binnen 30 jaar veel veranderen natuurlijk. Al blijven deze wel via allerlei media wel steeds bereikbaar om te kunnen zien. Enkel herinneringsstemmen zullen het dus niet zijn.
Ik denk niet dat het nodig is om met een beperkte stemmengeschiedenis te werken om zo oude stemmen te kunnen uitschakelen. Ik denk dat het uiteindelijk vanzelf wel goed komt als de grens verhoogd wordt. Als er 1000 stemmen nodig zijn om een film in de Top-250 te zetten vallen er vanzelf films weg. En terecht ook
De recentere films krijgen namelijk in een korte tijd vlot 2000 of meer stemmen. Dat gemiddelde is in mijn ogen veel betrouwbaarder. De 'oudere' films hebben vaak een stuk minder stemmen. (en ik denk nog steeds dat heel veel mensen die films de laatste tijd niet meer herzien hebben) 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik denk niet dat het nodig is om met een beperkte stemmengeschiedenis te werken om zo oude stemmen te kunnen uitschakelen. Ik denk dat het uiteindelijk vanzelf wel goed komt als de grens verhoogd wordt. Als er 1000 stemmen nodig zijn om een film in de Top-250 te zetten vallen er vanzelf films weg. En terecht ook
Sorry hoor, maar dit vind ik echt onzin.
Waarom moet een oude film eruit omdat hij geen 1000 stemmen heeft?
Dat zou betekenen dat zelfs een Meesterwerk als Shichinin no Samurai eruit vliegt. En nog wel enkele anderen. Nergens voor nodig lijkt me.
Ik vind het echt belachelijk van je en bovendien ook nog eens denigrerend naar liefhebbers van oudere films dat je er het woord "terecht" bij schrijft.
Daarmee lijkt het alsof je wil zeggen dat er in een top 250 geen plaats mag zijn voor oudere films.
(en ik denk nog steeds dat heel veel mensen die films de laatste tijd niet meer herzien hebben)
Heb je verkeerd gedacht, dat kan ik je wel verzekeren.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Als de site verder doorgroeit is het over een aantal jaar misschien wel 1000.
Ik hoop dat dat nooit gebeurd.
Er bestaan Meesterwerken die misschien zelfs niet eens aan 200 stemmen zullen geraken. Een minimum van 1000 stemmen zou dodelijk zijn voor een gevarieerde top 250. Dan krijg je heel veel van die gehypte films van de laatste jaren in de toplijst.
Niet dat ik me er eigenlijk druk over hoor te maken, want die hele top 250 maakt me zowieso niet veel uit. Maar als die toplijst er toch is, kan er maar beter zoveel mogelijk variatie in zitten.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Er zijn anders ook bergen recente films die geen 1000 stemmen halen.. simpel weg omdat ze niet in de bios draaien hier, ze laat op dvd verschijnen etc. Vozvrashcheniye heeft ook nog geen 600 stemmen.. ik zou er niet aan moeten denken als de toplijst 1000+ stemmen zou worden (atm).
Verder denk ik dat het wel meevalt, er komen bij alle oude films regelmatig stemmen bij. Neem bijv. La Passion de Jeanne dinges uit 1928.. die kwam op 150 stemmen, toen kwam ie in de top250, maar door de limiet verhoging naar 200 viel hij er weer uit. Maar nu staat ie alweer op 192, ik denk dus dat films met rond 200/300 stemmen ook rustig door groeien qua stemmen aantal. Zal wel meevallen met die kwestie van tijd.
starbright boy (moderator films)
-
- 22428 berichten
- 5131 stemmen
.
Verder denk ik dat het wel meevalt, er komen bij alle oude films regelmatig stemmen bij. Neem bijv. La Passion de Jeanne dinges uit 1928.. die kwam op 150 stemmen, toen kwam ie in de top250, maar door de limiet verhoging naar 200 viel hij er weer uit. Maar nu staat ie alweer op 192, ik denk dus dat films met rond 200/300 stemmen ook rustig door groeien qua stemmen aantal. Zal wel meevallen met die kwestie van tijd.
Precies. Tegen de tijd dat we aan een minimum van 1000 stemmen toe zijn zijn al die films ook al weer flink gegroeid in stemmenaantal. Dat is al jaren zo op Moviemeter.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Precies. Tegen de tijd dat we aan een minimum van 1000 stemmen toe zijn zijn al die films ook al weer flink gegroeid in stemmenaantal. Dat is al jaren zo op Moviemeter.
Dat kan best zijn, maar toch is het niet nodig om het minimum te verhogen.
Het nadeel van verhogen is dat een film als bijvoorbeeld Seppuku, volgens mij toch wel top 250 waardig, op die manier nooit in de top 250 kan komen. Tegen de tijd dat er een minimum is van 1000 stemmen zou die film misschien pas aan 200 stemmen zitten.
Ik geef maar 1 voorbeeld, er zijn er natuurlijk nog veel meer.
-
- 22428 berichten
- 5131 stemmen
Om top 250 waardig te zijn moet je een evenwicht zoeken tussen het aantal stemmen en de gemiddelde waardering. Als het aantal stemmen 5 x zo hoog is als nu en Seppuku heeft er nog maar 200 hoort hij wat mij betreft echt niet thuis in de top 250, hoe mooi de film ook is. Dan representeert die lijst de site niet meer en is het wat mij betreft nog steeds een typische tiplijstfilm. Films die hoge gemiddelden halen met weinig kijkers.
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Dat denk ik ook inderdaad, van de films die nu in de top 250 staan, zijn er heel veel die ver over de 1000 stemmen heengaan, en wat mij betreft zijn de films die minder als 1000 stemmen gekregen hebben niet echt top 250 waardig. Ook betekend het dat de film dus niet vaak bekeken is, wat een echte top 250er wel moet zijn lijkt mij...
Ook zijn er films van het laatste jaar die ook heel makkelijk over de 1000 stemmen gaan, die zijn dan top 250 waardig wanneer ze de leeftijd hebben. Dit betekend ook dat het dus heel makkelijk mogelijk is voor een film om binnen een korte tijd genoeg(dus 1000 vind ik minimaal) stemmen binnen te halen.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Ik zou eens wat van die films met 'minder' stemmen gaan zien... 1000 stemmen is véél.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Ik ben er wel voor om films met meer dan 1000 stemmen uit de top 250 te weren.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1236 stemmen
Waarom? Als een film boven de 1000 stemmen heeft en in de top 250 staat, heeft hij zijn plaats in die top dik verdiend, vind ik.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4555 stemmen
Dan staat La Meglio Gioventu op één. Zou jij leuk vinden niet? 
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Ik ben er voor om enkel nog Italiaans/Duitse co-producties in de Top 250 toe te laten.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Nieuw in de top 250:
Laberinto del Fauno, El (2006) - op 26 april
Adams Æbler (2005) - op 14 juni
Dichtbij de top 250:
No Direction Home: Bob Dylan (2005) - nog 1 stem nodig.
Passion de Jeanne d'Arc, La (1928) - nog 4 stemmen nodig.
Dalkomhan Insaeng (2005) - nog 9 stemmen nodig.
Quatre Cents Coups, Les (1959) - nog 11 stemmen nodig.
Zerkalo (1975) - nog 13 stemmen nodig.
Anatomy of a Murder (1959) - nog 16 stemmen nodig.
Ascenseur pour l'Échafaud (1958) - nog 17 stemmen nodig.
All Quiet on the Western Front (1930) - nog 19 stemmen nodig.
Lupussy Galore
-
- 456 berichten
- 728 stemmen
Mij interesseren lijstjes totaal niet! Heb ook geen flauw idee wat ik de beste film (of in de muziek album) vind. Hangt van m'n dag af. Natuurlijk heb ik voorkeuren, helden enz.
Nou, ik wil Alastor wel een plezier doen door op Acenceur pour l' échafaud te stemmen. Onvergetelijk.....
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Hallo,
refresht moviemeter wel eens alle scores van de films op deze site? Want ik ben er zéér op tegen dat: The Shawshank Redemption op nummer 1 staat. Ik wil die op nummer 238 hebben.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
4,14 (42)3. Ningen no Joken III (1961)
Alternatieve titel: The Human Condition III
4,09 (106)4. Shoah (1985)
4,07 (87)6. Brücke, Die (1959)
Alternatieve titel: The Bridge
4,05 (126)7. Armée des Ombres, L' (1969)
Alternatieve titel: Army in the Shadows
4,04 (37)8. Lion of the Desert (1981)
3,83 (30)34. Vingt-Cinquième Heure, La (1967)
Alternatieve titel: The 25th Hour
---
Dit zijn een aantal voorbeelden van meesterlijke films die nooit de Top 250 zullen halen. Simpelweg: heel erg weinig mensen hebben deze films gezien. Het zijn nu toevallig oorlogsfilms, omdat die er voor mij makkelijk uit te halen waren.
Ik ben er zéér op tegen dat het minimum aantal stemmen om in de top 250 te komen, verhoogt gaat worden naar 1000.
En nog iets:
- Als de stemmen niet regelmatig gerefresht worden, kunnen films die bv op nummer 1 staan, nauwelijks dalen wanneer er door veel mensen negatief op gestemd wordt. Ik weet zeker dat als alle stemmen verwijdert worden en er opnieuw gestemd wordt, dat The Shawshank Redemption niet meer op nummer 1 zal staan, maar ergens in tussen de top 100 en 150. Want nu denken veel mensen dat die film heel erg goed is (en andere die in de top 10 staan) terwijl ze tegenwoordig steeds vaker tegenvallen.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Hallo,
refresht moviemeter wel eens alle scores van de films op deze site? Want ik ben er zéér op tegen dat: The Shawshank Redemption op nummer 1 staat. Ik wil die op nummer 238 hebben.
Wel, ik ben er zeer op tegen dat The Shawshank Redemption juist op nummer 238 komt. Laat hem lekker maar op 1 staan, alhoewel The Godfather m.i. een terechtere nummer 1 zou zijn, maar ja de meerderheid bepaalt hè.
-
- 22428 berichten
- 5131 stemmen
Hallo,
Nee, en dat zal ook nooit gaan gebeuren.
En het minumum aantal stemmen wordt ook niet verhoogd naar 1000.
Over beide onderwerpen zijn al vaak uitgebreide discussies geweest in dit topic. Ik raad je aan die eens na te lezen.