- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Dat hebben mijn vriendin en ik weken tegen elkaar geroepen. Uit het niets. Gewoon, omdat het kan, denk ik.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Iets wat ik me pasgeleden afvroeg, misschien weet iemand hier het.
Wat gebeurt er met kwaliteitsfilms die uitkomen direct of een tijdje na een Oscaruitreiking/na het bepalen van de nominaties? Je zou zeggen dat deze films gewoon het jaar erop meedingen, maar in feite zag ik bij de laatste Oscars dat de films die meedongen voor een groot deel vrij opeengepakt zaten qua releasedatum, wat uitzonderingen daargelaten. Is er een soort stille regel dat potentieel Oscarmateriaal in de aanloop naar de Oscars wordt uitgebracht?
Ben nog niet zo thuis in het Oscarsysteem (hoe het exact werkt met het bepalen van de nomineés etc), vandaar dat ik het wellicht logische antwoord hierop nog even schuldig ben.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
Voor zover ik weet zijn de nominaties in januari en zien deze op de films die zijn uitgekomen in het jaar ervoor (eventueel een beperkte release, maar een release niettemin). En bepaalde films worden ook niet zonder reden in november/december gereleased, juist omdat men verwacht dat dit Oscar-films zijn en zo in het geheugen blijven en in de buzz meegaan. Een dubbele buzz trouwens, eerst voor de nominaties in Amerika en vaak na de nominaties (of zelfs de uitreiking) in andere landen. Wij krijgen veel van die film pas in januari-maart te zien.
Een goede uitzondering is The Grand Budapest Hotel die uitkwam half maart, net twee weken na de uitreiking en het jaar erop enkele nominaties kreeg (en verzilverde).
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
ah precies, dank voor je reactie. Dat bevestigt wel wat ik ongeveer dacht, namelijk dat films die door het jaar heen (niet in de Oscarperiode) uitkomen, niet per definitie kansloos zijn, maar dat het meeste Oscarmateriaal wél in de Oscarperiode uitkomt.
Ik zal er eens op letten in januari, ik ben benieuwd hoeveel materiaal erbij gaat zitten uit de periode van pakweg maart tot augustus/september. Niet al te veel vermoed ik op voorhand. Of het moet een Captain Fantastic zijn... (Viggo Mortensen?)
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
'Oscar Season' wordt het ook wel genoemd, de periode waarin het grootste gedeelte van de films met hoop op oscarnominaties wordt uitgebracht in de VS. Het begint met het filmfestival van Toronto en duurt tot en met januari. Films die in december beperkt worden uitgebracht zijn dan in januari overal te zien. Afgelopen jaar gingen The Hateful Eight (25 dec in 100 bioscopen, 1 januari in 2474) en The Revenant (25 dec in 4 bioscopen, 8 januari in 3375) ineens van klein naar groot. Films als Brooklyn, The Room, Carol, The Big Short werden in de loop van de herfst beperkt uitgebracht en breidden geleidelijker het aantal bioscopen uit, om in januari uiteindelijk op het maximum aantal zalen te zitten.
Sinds 2000 zijn 3 'best picture' winnaars voor de herfst uitgebracht: Gladiator (2000), Crash (2005), The Hurt Locker (2009).
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Iemand die ook de controverse rond Nate Parker en 'The Birth of A Nation' heeft gevolgd? Best schandalig allemaal en iets wat de film niet te boven zal komen vrees ik. Het is alvast één film die we uit onze voorspelling kunnen halen. Het leek voor mij persoonlijk ook net iets te hard op 12 Years a Slave.
Maar de eerste reacties na Telluride zijn binnen en het lijkt allemaal wel rond 'La La Land' te gaan, de nieuwe van Damien Chazelle (Whiplash). Een liefdesbrief aan Hollywood en oude MGM musicals, dit zal ongetwijfeld nog scoren dit awards seizoen.
'Moonlight' (die er overigens fantastisch uit ziet en mijn most wanted van het moment is) en 'Manchester By The Sea' vervolledigen de voorlopig grote top 3.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik heb dat wel gevolgd ja. Naast natuurlijk de narigheid voor de betrokkenen is het óók een drama voor de distributeur die de film voor een fiks bedrag heeft aangekocht na Sundance.
Voor mezelf: Waar mogelijk probeer ik de kunst los te zien van de kunstenaar in zo'n geval, ook al lukt het niet altijd of wil ik dat soms simpelweg niet. Maar ik keek hoe dan ook al meer uit naar La La Land dan deze film. Ik las net tijdens mijn lunchwandeling (jaja) weer een bericht over Oscarkansen voor Emma Stone op Indiewire. Ik ben benieuwd!
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
True, maar Hollywood doet dat helaas niet... En voor een film waar blijkbaar enkele brute verkrachting scenes in zitten, zou dat wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten. De film kan alsnog goed zijn natuurlijk, maar wat ik alleen wil zeggen is dat zijn kansen hiermee wel zijn vervlogen. Terwijl Nate Parker bijna het goud voor Beste Acteur in handen had een maand terug. Zeker na de #OscarsSoWhite had het zowaar echt de winnaar kunnen zijn. Zo zie je maar.. Enja dat $$$ bedrag na Sundance
, terwijl ze nu van plan zijn voor een straight to VOD release?
Nee, de 'zwarte film' van het jaar wordt ongetwijfeld 'Moonlight' of 'Fences'. Enja, Emma Stone voor die Oscar! Ik zie enkel Viola Davis en Ruth Negga als spoilers voor haar. Hopelijk kan Gosling mee dingen op het succes van de film en eindelijk die 2e nominatie scoren (zeker na een onterechte misser voor Blue Valantine en Lars and the real Girl). Ook zeer benieuwd naar deze trouwens! Film ziet er inderdaad echt geweldig uit! Wordt Chazelle de jongste Beste Regisseur winnaar ooit? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen

Tonio is Nederlandse Oscarinzending | Oscars | AD.nl
Eind januari wordt duidelijk of Tonio tot de vijf Oscar-genomineerden behoort.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
België stuurt film D'Ardennen in voor Oscar | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Is het eigenlijk zo dat we elk jaar afwisselend een Waalse met een Vlaamse film insturen?
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Is het eigenlijk zo dat we elk jaar afwisselend een Waalse met een Vlaamse film insturen?
Geen idee, jij bent hier de Belg. 
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar bleek niet zo te zijn. Hier de inzendingen. Van 2007-2014 was het om en om. In 2011 werd er her en der verbaasd gereageerd toen Rundskop ipv Le Gamin au Vélo werd ingestuurd en leek om-en-om bijna wel een regel te zijn.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Weinig vertrouwen dus in wat nog komen gaat. La fille inconnu zal het dus niet moeten doen, net zoals de film die onlangs een prijs in Venetie won. Ik vind het een domme keuze. D'Ardennen is geen oscarfilm, en je kan er vrij zeker van zijn dat die de shortlist niet zal halen.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
La Fille Inconnue wordt na 1 oktober uitgebracht, dus kan pas volgend jaar ingestuurd worden (of er moet eenzelfde truc als in Nederland uitgehaald worden). Daarnaast is er al verschillende malen een Dardennes-film ingestuurd en geen daarvan is genomineerd, of heeft zelfs maar de shortlist gehaald, niet met de star power van Cotillard, niet met een gouden palm op zak.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Het zou wel eens het jaar van de Elles kunnen worden, gezien ik verwacht dat zowel Elle als Elle Fanning genomineerd zullen worden voor een Oscar.
Deze films zullen volgens mij genomineerd worden (vroege voorspelling)
La La Land
Manchester By The Night
Moonlight
Fences
Live By Night
Billy Lynn's Long Halftime Walk
Lion
Loving
Wel een jaar met meer Afro-Amerikanen in de hoofdrol (het komt wat geforceerd over, die plotse opgang). En ook weer genoeg Amerikaanse sentimentaliteit in de aanbieding met vele heldenverhalen al dan niet goed weergegeven. Moeilijk om in te schatten hoe goed ze zullen scoren bij de Academy. Bepaalde films zijn ook lastig in te schatten, maar iets zoals Pablo Larrain valt volgens mij niet in de smaak bij de Academy, en ook iets zoals Arrival heeft geen schijn van kans. Niet het type film en de regisseur kwam met een beter type film voor de Oscars ook al nauwelijks in aanmerking voor de Best Picture. The Jungle Book zie ik ook niet genomineerd worden voor Best Picture. Die wordt elders al genoeg genomineerd, en anders had Inside Out vorig jaar wel meer gedaan. De moeilijkst in te schatten films zijn The Birth of a Nation, Hidden Figures en Loving. Bij die eerste komt dat deels door externe factoren (het verkrachtingsschandaal van de regisseur). Bij Sully heb ik ook mijn twijfels. Dat is typisch zo een film die net niet of net wel genomineerd zal worden. Bij de dark horses staat 20th Century Women. Wel dat is inderdaad een dark horse. Moeilijk om in te schatten. Bij Silence verwacht ik dan weer een flop. Ik heb al een jaar dat voorgevoel, en ik krijg het maar niet weg.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
en Captain Fantastic?
Is voor mij ook een twijfelgevalletje, zie ik denk ik eerder bij best actor dan bij best picture
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Nog nergens voorbijgekomen of meer waarschijnlijk overheen gelezen. Drama/Komedie (dus een feelgoodfilm of een tragikomedie) vind ik erg moeilijk om in te schatten. In het beste geval kan dit een soort Little Miss Sunshine worden, en dan is de film niet kansloos. Maar ik ken zowel genre/cast als crew niet echt (enkel de naam Viggo Mortensen zegt me wel iets, maar voor de rest nada niets zéro).
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Aragorn uit LOTR:) verder niet heel spannende dingen gedaan, of ik heb het niet gezien. In CF vond ik hem erg sterk, en die film deed me ook nogal aan LMS denken (gezien een aantal duidelijk door LMS geïnspireerde narratieve aspecten).
Voor de Oscars ook voor mij een twijfelgeval, maar enkele recensies in de VS hinten er wel naar , m.n. naar Mortensen dus.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
LOTR heb ik nog niet gezien.
Zal weldra verandering in komen, trouwens 
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Oei, snel doen
al moet het wel je genre zijn, want het zijn flink lange films, zoals je ongetwijfeld weet 
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5224 stemmen
Aragorn uit LOTR:) verder niet heel spannende dingen gedaan, of ik heb het niet gezien
Hier moet ik even off topic gaan....A History of Violence, The Road, Eastern Promises zijn allemaal zeker de moeite waard (en speelt Mortensen eigenlijk beter dan in LOTR, IMHO).
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Hier moet ik even off topic gaan....A History of Violence, The Road, Eastern Promises zijn allemaal zeker de moeite waard (en speelt Mortensen eigenlijk beter dan in LOTR, IMHO).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
- Titanic
- L.A. Confidential
- As Good As It Gets
- Good Will Hunting
- The Full Monty
Winner: Titanic
Snub: Boogie Nights
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Ook al heb ik de film nog niet gezien denk ik dat Natalie Portman er met de oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol vandoor gaat voor haar rol in Jackie. De academy smult van dat soort rollen.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Amy Adams. Eerder de vraag voor welke rol dan óf.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Wat vinden jullie de kanshebbers voor de Foreign Language Oscar? Hier vind je een overzicht (wikipedia) van alle inzendingen. Dit jaar heb ik het niet zo gevolgd, al heb ik wel van een stuk of 10-15 van deze films gehoord. Zelf zag ik Julieta (2016) en Elle (2016), beiden met 2,5* en dus geen kanshebbers wat mij betreft. Ook Under Sandet (2015) en D'Ardennen (2015) gezien, staan bij mij op 3*, lijkt me ook onwaarschijnlijk dat zij gaan winnen.
Wat zijn uit het lijstje met inzendingen jullie verwachtingen? Of tips? Toni Erdmann (2016) spreekt me niet zo aan maar dat het de laatste groep genomineerden haalt lijkt me een zekerheidje. Sparrows (2015), Fuocoammare (2016) en I Am Nojoom (2014) staan al op mijn kijklijstje, maar geen idee hoe ver die zullen komen.