Þrestir (2015)

Alternatieve titel: Sparrows

IJsland / Denemarken / Kroatië

geregisseerd door Rúnar Rúnarsson
met Atli Oskar Fjalarsson, Ingvar Eggert Sigurðsson en Kristbjörg Kjeld

Ari is een zestienjarige jongen die tot voor kort bij zijn moeder in Reykjavik woonde. Hij wordt naar zijn vader Gunnar gestuurd die in een afgelegen gebied bij de westerlijke fjorden woont en met wie hij een moeizame relatie heeft. In dat gebied heeft hij als kind gewoond en hij merkt snel dat zijn vrienden uit zijn kindertijd ondertussen erg zijn veranderd. Ari zal moeten proberen om zijn weg te vinden in die nieuwe en sombere situatie.

avatar van arno74
Winnaar van het filmfestival in San Sebastián.

avatar van TornadoEF5
Mooie film

Ondertussen al mijn derde IJslandse film, en ik begin er wel al een patroon in te herkennen. Vaak sombere en afstandelijke levenssituaties en vrij klassiek weergegeven. Ik vind ze nergens echt in uitblinken, maar Þrestir is voor mij persoonlijk de beste die ik gezien heb tot nu toe.

Film is vrij doorsnee in zowel begin waar het nog zoeken is en op het einde dat misschien best ook niet helemaal als einde kan worden geïnterpreteerd. Laat dat juist net zijn wat de film ook probeert mee te geven. Life Goes On. De acteerprestaties zijn goed, en je kan je wel in veel mensen herkennen, omdat het verhaal realistisch wordt voorgeschoteld. Niet hyperrealistisch, maar wel realistisch. Bepaalde dingen komen mij bijvoorbeeld wel bekend voor: het moeilijk kunnen aanpassen aan een nieuwe omgeving, mensen met een drankprobleem, het typische dominante opschep- en profileringsgedrag bij jongens of die awkward situaties zoals wanneer men de ketamine inneemt. In dat opzicht doet de film het best goed, en de mooie natuuromgevingen doen daar dan nog een extra schep op. Wat is IJsland toch zo een prachtig land. Het einde is wat minder herkenbaar, gezien er toch wel duidelijk progressie gemaakt wordt, terwijl het echt wel een opvallend verlegen/stille jongen blijft, maar in de realiteit zijn het vaak die mensen die iets extra's te bieden hebben.

Uiteindelijk een geslaagde prent.

avatar van depri83
Mooi verhaal over de verlegen Ari die als 'choir boy' maar moeilijk kan wennen aan zijn nieuwe woonomgeving. Zoals TornadoEF5 hierboven al zegt, een film zoals ze wel vaker gemaakt worden maar wel een die me heel goed kan bekoren.