ad
  • 8.117.992 stemmen

Tusen Ganger God Natt (2013)

Drama | 117 minuten

Oorspronkelijke taal: Noors

Releasedatum: 31 augustus 2013

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Tusen Ganger God Natt

"She risked life and family to change the world."

Rebecca (Juliette Binoche) behoort tot 's werelds beste oorlogfotografen. Wanneer haar echtgenoot erop staat dat ze stopt met haar gevaarlijke leven ontstaat er een emotionele situatie. Hij en hun jonge dochters hebben Rebecca nodig, die echter op haar beurt zowel van haar familie als van haar werk houdt.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Arnie

Arnie

Winnaar van de Special Grand Prix van de jury op het Montreal Film Festival. Met muziek o.a. van Ane Brun, en Juliette Binoche in de hoofdrol, lijkt dit ondanks het wat muf aandoende plot interessant.

Aangekocht door Wild Bunch.

Voorlopige releasedatum: 22 mei 2014

EDIT: release verplaatst naar 26 juni 2014

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

De boodschap van deze indrukwekkende film is op onderscheidende wijze verpakt. De film probeert op geheel eigen wijze de aandacht te trekken van de kijker voor het menselijk leed wat zich afspeelt in de brandhaarden van deze wereld. Respect voor de motivatie en de gedrevenheid van deze fotografe om deze ellende op foto vast te leggen, met als doel het te tonen aan de wereld in de hoop dat er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt. Met de moeder in deze film had ik wel enige moeite, maar volgens mij is dat ook juist de bedoeling. Een film die velen zal aanspreken, dikke 3 en half, misschien verhoog ik nog wel naar 4.

gauke

Een te lang gerekt, zelf-reflecterend verhaal (dat behoorlijk zwaar op de hand werd verteld en niet geheel vrij was van vals sentiment) over de gevolgen als je moet kiezen tussen jezelf (werk, passie, karakter of talent) en de mensen waar je van houdt (wanneer het voelt dat je ze de rug toekeert). De innerlijke strijd die de hoofdpersoon moet leveren kwam geloofwaardig over en de beelden van de personages die gefotografeerd waren verbijsterend en gingen mij door merg en been. Een goede cast met Juliette Binoche en Lauryn Canny als uitschieters.

avatar van james_cameron

james_cameron

Pas de vierde film van regisseur Erik Poppe sinds 1998; de beste man werkt niet bepaald snel. Zijn laatste twee films, Hawaii, Oslo en Troubled Water, vond ik erg goed, dus er was wel sprake van een bepaald verwachtingspatroon voor deze nieuwe film. En ja hoor, het is de onvermijdelijke tegenvaller geworden. Niet dat de film slecht is, absoluut niet, maar er schort wel het één en ander aan. De plot is niet bijster boeiend en de personages kennen niet genoeg (interessante) ontwikkeling, ondanks het sterke spel van vooral Juliette Binoche en dochter Lauryn Canny. Visueel zit alles degelijk maar wel wat anoniem in elkaar; dit had eigenlijk zo een film van bijvoorbeeld Susanne Bier kunnen zijn. Kortom, dit was het lange wachten niet helemaal waard. Hopelijk hoeven we nu niet weer zes jaar te wachten op Poppe's volgende film...

avatar van blurp194

blurp194

Het verhaal is nogal suf, het flauwe romantische plotje van een oorlogsfotograaf die wat te dicht op haar onderwerp komt. Erg cliché allemaal. En erg vlot verteld wordt het ook niet. Dat heb ik wel eens beter en leuker zien doen.

Moeder en dochter spelen dan wel weer goed, en dat helpt wel weer een heleboel. Qua beelden is het ook prima in orde. En het verhaal is, hoe flauw het ook is, toch wel ietwat indringend. En daarbij nog, ik kan een film met Binoche eigenlijk niet echt slecht vinden.

Oh en extra kudo's voor wie Larry Mullen Jr. herkent natuurlijk.

BBarbie

Psychologisch drama over de gespannen relatie tussen een verbeten —zeg maar obsessieve— oorlogsfotografe en haar thuisfront. De film opent en eindigt met heftige beelden over het inzetten van vrouwen bij zelfmoordacties in Afghanistan. Ook de reportage over het vluchtelingenkamp in Kenia mag er qua intensiteit zijn. Maar de huiselijke spanning, die dat teweegbrengt, komt niet echt van de grond, omdat die niet veel dieper gaat dan het onderling wisselen van niet begrijpende blikken. Zonde.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Inderdaad vrij lang gerekt, maar wel een indringende film, zeker de begin en eindscenes

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Mooie film, zeer goed geacteerd door met name Juliette Binoche. De ontwikkeling van haar karakter is zeer boeiend en indrukwekkend

avatar van 93.9

93.9

Vrees dat de Volkkrant gelijk heeft gekregen in haar vernietigende recensie.

avatar van herman78

herman78

93.9 schreef:

Vrees dat de Volkkrant gelijk heeft gekregen in haar vernietigende recensie.

Wat bedoel je met dit bericht? Je hebt toch je eigen mening? Wat maakt het dan uit wat de Volkskrant ervan vindt als je het er niet mee eens bent (aangezien je zelf een 3* geeft)?

Vond het zelf een mooie film in ieder geval. Zette me op meerdere niveaus aan het denken, alhoewel ik me ook wel een beetje heb gestoord aan de té sentimentele soundtrack soms.

avatar van 93.9

93.9

Mjaa, die vorige Troubled Water vond ik echt vele malen beter. Ik kreeg soms een beetje een Borsato-film gevoel bij deze.

Toch uiteindelijk trok ik 'm over de streep van voldoende... Maar overtuigd over deze film ben ik niet.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Wat een draak van een film zeg. Er kwam geen einde aan.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Ik vond het vanaf het begin best een indringende film. Alsof je naar een verslaafde kijkt . De onbedwingbare drang om steeds weer op pad te willen gaan voor dat ene mooie shot, maar aan de andere kant ook thuis willen blijven bij het gezin. De wanhoop van kids en echtgenoot werd ook overtuigend neergezet. Het tempo van de film was m.i. prima, van traagheid geen last gehad.

De rol van de drummer van U2 vond ik geen toegevoegde waarde hebben. Telkens als 'ie in beeld kwam dacht ik:"Hé U2".

avatar van _Casper_

_Casper_

Ik vond het een zeer matige film, de film had wel een aantal sterke scenes.. Maar overal wist hij niet te pakken. Het was een soort langzaam - langdradig familie drama.... Maar wist niet goed aan te grijpen wat jammer was!

Het verhaal gaat over een vrouw die haar leven wijd aan het maken van ''indrukwekkende'' fotos... Van zelfmoordbombers.. de echt realistische dingen die er in de wereld gebeuren..

MAAR aan de andere kant heeft ze ook nog een gezin... en hoe gaat die er mee om.. hoe kan ze er voor haar gezin zijn.

Klinkt interssant, maar helaas is deuitwerking veel minder....

Acteerwerk is opzich prima maar weet de film niet te redden

2* tegenvaller

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Unicef wervingsfilmpje. Veronica Guerin X Wit Licht.

avatar van Rodger

Rodger

Mooi drama, wel langzaam,.. maar goed genoeg.

3.0***

avatar van eRCee

eRCee

Een soort variant op The hurt locker, hoewel bij Poppe er meer aandacht is voor de ideolistische motivatie. A thousand times goodnight is vooral dan indrukwekkend als we Binoche bezig zien met haar werk als oorlogsfotograaf. Zoals BBarbie al aangeeft komt het conflict met het thuisfront wat minder goed uit de verf. Probleem is onder meer dat de spanningen versnipperd raken tussen echtgenoot en dochter. Een echte miskleun is de schoolspeech van dochter Steph, die veel te pathetisch en sentimenteel is, en dat is een valkuil waar Poppe wel vaker in lijkt te vallen. Niet over de gehele linie geslaagd dus, maar als portret van een bezeten fotograaf is A Thousand times goodnight toch wel overtuigend en bepaalde beelden uit de film zijn krachtig genoeg om nog een tijd te blijven hangen.

avatar van neo

neo (crew)

Interesssante film van Poppe, maar helaas wat te veilig. Zijn twee eerdere films hadden daar ook wel enigzins wel mee te maken, maar hier werkt het minder.

Het familiedrama begint tamelijk goed, maar verzandt in een kleine reeks te makkelijke en te sentimentele taferelen. Het staat in schril contrast tot de de sterke scenes van de fotografe aan het werk. Met wat veranderingen en-of geknip had dit echt een goede film kunnen zijn.

Desalniettemin is de film bij vlagen imponerend. Binoche draagt de film uitstekend, al gebruikt ze wel weer wat bekende foefjes. Over het geheel mooi in beeld gebracht met goede muziek van Armand Amar. Al mag gezegd worden dat deze al een flinke tijd zijn eigen werk opnieuw gebruikt. Dat maakt dat deel in Afrika met moeder en dochter wat moeizamer om ingezogen te worden, hoewel het effectief blijft.

avatar van arno74

arno74

Redelijke en interessante film al is het wel verre van vlekkeloos. Enerzijds zal het rustige tempo niet iedereen bevallen, anderzijds vond ik de film wel heel erg gemaakt/geforceeerd. Dat die situaties nodig zijn om het drama tot zijn recht te laten komen begrijp ik wel, maar het maakt de film toch behoorlijk onnatuurlijk.

Ik geloof niet dat er mensen zijn die zoveel betrokkenheid hebben als de hoofdpersoon + tegelijk afstandelijk+betrokken zijn met hun gezin + gelijktijdig weinig of geen waarde hechten aan hun eigen leven of dat van hun dochter. Het lukt me niet om dat allemaal met elkaar te rijmen, en de regie probeert dat wel en dat pakt niet zo goed uit. Of je bent betrokken of je bent het niet, of je houdt van je gezin of je laat ze lijden en zet ze op het spel, maar niet alles tegelijk. Je moet inderdaad, zoals haar man aangeeft, behoorlijk gek zijn, en ik denk dat niemand die vrij rondloopt zo gestoord is als de hoofdrolspeelster.

Prima als drama, mits je het verhaal wel met flinke korrel zout neemt. Een magere 3*

avatar van bjerik76

bjerik76

Vanaf de eerste scene zit je al gelijk helemaal in de film.

De opening is erg sterk.

Vervolgens is het een mooi drama, met sterk spel.

Het gebeuren in Afrika, en de keus die moeder maakt is tenenkrommend, de scene in de auto met moeder en dochter is ontzettend mooi,

en aan het eind van de film als de speech van haar dochter komt kan je een beetje haar keuze wel begrijpen.

Al met al een mooi drama met een confronterend eind.

enigste min puntje is de filmposter, die komt erg over als een flut romance van zo'n oneindige boeken serie

scorsese

Goeie film over een fotograaf van conflictgebieden die leeft voor haar werk, maar er ook nog een gezin op na houdt. Realistisch in beeld gebracht, alhoewel de acties van het hoofdpersonages dat niet altijd zijn (ondanks een goeie rol van Juliette Binoche). Een aantal sterke scenes waaronder de openingsscene.

avatar van Decec

Decec

Een mooie drama film...

Mooi verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende actrice Juliette Binoche speelt goed...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijk in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt.