Kærlighed på Film (2007)

Denemarken
Thriller / Drama

geregisseerd door Ole Bornedal
met Anders W. Berthelsen, Rebecka Hemse en Nikolaj Lie Kaas

Jonas is een doodgewone man met een vrouw en twee kinderen wonend in een buitenwijk. Zijn leven neemt een onverwachte wending wanneer hij een auto-ongeluk veroorzaakt waardoor Julia in coma raakt. Wanneer zij weer bijkomt is haar geheugen leeg. Door een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden denkt zij dat Jonas, wanneer hij haar eenmaal bezoekt in het ziekenhuis, in feite haar nieuwe vriendje is, die is komen overvliegen uit het buitenland. Jonas besluit mee te gaan in dit verhaal en neemt een nieuwe identiteit aan. Maar de waarheid valt niet zo makkelijk te ontwijken.

avatar van Roel_
Vanavond gezien op het filmfestival in Vlissingen. Een behoorlijk warrig en bizar verhaal. Het was te bizar en daardoor ook ongeloofwaardig. Het einde was ook redelijk voorspelbaar. De onheilspellende sfeer was wel erg goed en sommige fragmenten waren zo echt dat ik even niet kon kijken. Maar dit laatste maakt het verhaal niet goed.

avatar van b00ts
Goede film en dito acteerwerk. Met name in het begin even opletten, want anders snap je er gelijk geen moer van. Blijft een makke van de Deense film....Berthelsen heb ik al in zoveel films gezien, dat ik soms moeite heb zaken te scheiden. Het einde van deze film vond ik trouwens niet zo sterk. Waarom herkende die vent die Jonas op het laatst doodschoot niet of schoot hij hem slechts neer op basis van de koffer?

ondaks flitsende montage niet te verhullen dat dit een niet zo'n goede film is.

avatar van pietpuk
Een fijne scandinavische film noir. Niet te veel over nadenken, gewoon over je heen laten komen.

avatar van Leo1954
Prachtige film, heel spannend en intelligent verhaal, erg goed vormgegeven. Thriller / Drama is hier echt de juiste omschrijving van het genre. Aan de stemmen te zien niet door veel mensen bekeken en dat is zonde. Kijken zou ik zeggen, dikke aanrader!

avatar van Roger Thornhill
Sterke thriller, of is het eerder een liefdesgeschiedenis? Wel knap hoe die twee elementen met elkaar verweven zijn. Technisch ook een perfecte film, zowel wat betreft de constructie van het script als wat beeldsctructuur betreft (de manieren waarop herinneringsbeelden achter huidige momenten zijn geplakt, de kadrering van groepen zoals de familie in het ziekenhuis of de maaltijd met vrienden van de hoofdpersoon, hoe het auto-ongeluk is gefilmd enz.). Toen de hoofdpersoon door de familie van het in coma liggende meisje voor haar vriend werd aangezien was ik even bang voor een variant op het vreselijke While you were sleeping (ik heb zelf nooit begrepen hoe iemand voor Bill Pullman zou kunnen vallen), maar dat was gelukkig niet terecht. Ook een mooie getuigenis van hoe de film me heeft "opgezogen" is het feit dat ik op het einde al weer helemaal was vergeten dat de film met de doodsscène van de hoofdpersoon begint, dus het kwam als een behoorlijke schok toen hij in de laatste seconden werd doodgeschoten door die Aziaat die op zoek was naar zijn diamanten. En als we het toch over Hollywoodversies van Europese films hebben, als déze een remake zou krijgen, zou de hoofdpersoon dan óók nog op het einde het loodje leggen? (Misschien hebben ze Bornedal zelf alweer gevraagd, net als met Nattevagten en Nightwatch. Wat zou hij dan doen met het einde?...)

avatar van Movie-Addicted
Weer een meesterlijk filmpje!

*3.75

avatar van scumfrog
Briljant verhaal...

De film begint een klein beetje traag maar naarmate de film vordert word het steeds spannende en word je meegesleurd in het verhaal. Sterke acteer presaties en spannend einde.
De film is een combinatie van drama/thriller, waarin het 1e gedeelte van de film vooral drama is en het langzaam steeds spannender word tot een zeer spannend einde.
Goeie film en zeker een aanrade rom te zien !

avatar van sinterklaas
Weer een erg sterk filmpje van Ole Bornedal. Letterlijk ook gewoon een ander soort liefdesverhaal.
De openingscene (en de filmposter ook) is eigenlijk al een beetje een spoiler, maar dat maakt later ook niet veel meer uit. De hele opening is in iedergeval heel goed in elkaar gezet. Eerst een introductie (en een verklapt einde), en daarna volgt er die autoongeluk, die op een erg spectaculaire maar ook stijlvolle wijze werd neergezet. Sommige shots daarvan leken wel uit een Von Trier film te zijn weggelopen. Toevallig is crime investegator Jonas (prima gespeeld door Berthelson, die ik verder nog niet ken) aanwezig en vangt de vrouw, de gebroken Julia, op. Maar dan neemt zijn leven ook een andere wending. Hij besluit haar op te zoeken in het ziekenhuis waar ze in een halve coma ligt en de familie denkt dat hij de vriend is van Julia, genaamd Sebastian. (die is vermist in Vietnam) Jonas speelt er toch wel in mee, en dat had hij beter niet kunnen doen.

Vanaf dat moment heeft Jonas de vicieuze cirkel betreden en moet hij wel in zijn rol blijven, wat ten koste gaat van zijn huissituatie en leven. Helemaal als blijkt dat de werkelijke vriend van Julia een psychopaat blijkt te zijn en dat in de flashbacks duidelijk word. Sebastian word hier wederom weer ook schitterend neergezet door Nicolaj Lie Kaas, die ik als de Deense Collin Farrel beschouw. Het hek is ook helemaal van de dam als Sebastian terugkeert naar Denemarken en binnen komt vallen in hun huisje.

En zo word de film al meer wicked en kent dit zo zijn buitengewone wendingen. Ook de Aziatische Triade komt hier nog langs, want Sebastian heeft, door een mislukte drugssmokkel een prijs op zijn hoofd staan en word gezocht.
De scene dat Jonas de Triads tegen het lijf loopt en de Triade denkt dat Jonas Sebastian is is ook een mokerslag. De Flashbacks in Zuid-Oost Azie zijn ook erg interessant.

Een film waar zo een Hollywood remake van gemaakt kan worden. Ik vond dit gewoonweg een zeer geslaagde film die een beetje een aaneenschakeling maakt van Romantiek, Drama, Thriller en zelfs een crimestory. Goed acteerwerk. Fraaie shots. Bornedal kan door voor de koelkast.

avatar van Spetie
Fijne Deense film, die rustig begint, maar naarmate het verhaal vordert steeds meer op stoom komt, om uiteindelijk best wel sterk te eindigen.

De manier waarop de personages geïntroduceerd worden is in ieder geval erg vakkundig gedaan. De manier van monteren is sterk en zorgt dat je nieuwsgierig wordt. Het komt allemaal wat langzaam op gang en de eerste drie kwartier bevat soms ook wel wat minder sterke momenten. Net op het moment dat het allemaal echt in dreigt te zakken, komt er een wending in het verhaal en wordt het gelukkig een stuk interessanter.

Er wordt vrij goed geacteerd. Anders W. Berthelsen doet het zeker niet onaardig, maar wordt door Nicolaj Lie Kaas toch wel van het doek gespeeld. In de tweede helft komt de spanningsboog om de hoek kijken en die wordt toch wel behoorlijk goed aangespannen. Ook is het sterk dat Bornedal Jonas laat sterven. Dat maakt het allemaal net wat beter, vooral ook omdat ik hem toch al niet zo sympathiek vond.

Bornedal weet in ieder geval goed raad met dit genre en heeft het misschien wel in zich om eens een echte topper af te leveren.

avatar van Kuwiel
Prima film Lekker spannend , en prima acteerwerk.
In het begin idd ff opletten, want dan denk je eerst wat voor film is dit , maarrrrr....
wordt vanzelf duidelijk.

avatar van Norman Mailer
Intelligent verhaal, uiterst bekwaam verfilmd. Nikolaj Lie Kaas etaleert wederom zijn mateloos acteertalent en speelt zijn bijrol tot een hoofdrol.

Prima psychologische thriller annex film noir met twee gezichten, die beide op uiteenlopende wijze de nodige spanning herbergen. Het eerste deel draait om een persoonsverwisseling, het tweede is een misdaadverhaal zonder veel franjes.
Het opvallende camerawerk met goed doordachte belichting geeft het ingenieuze verhaal extra cachet. Het overtuigende acteerwerk, zoals je dat bij Deense thrillers mag verwachten, doet de rest.
Een onderhoudende film.