menu

Film / Festivals en evenementen / International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:
Het idee van een wachtruimte waar op onverwachte momenten films worden gestart is wel interessant. Als je dan ondertussen je mobiel er ook niet bij mag pakken..

Lijstje reeds gezien om de krenten uit de pap te halen:

Al gezien

The Lighthouse ***1/2
Fire Will Come ****
A Girl Missing **
Little Joe **1/2
Liberté ½
Blanco en Blanco ***1/2
Atlantique ****
Sibyl *
Ghost Tropic ****
The Wild Goose Lake **1/2

Op Liberté, Blanco en Blanco en Ghost Tropic (????) na allemaal aangekocht.

Zoals beloofd, netjes na twaalven beschikking tot het A tot Z programma. Mogen het niet dat bij meer dan 50% het plotje nog ontbreekt. Ja, dan hebben we daar ook weinig aan natuurlijk. Desnondanks toch een handjevol interessante titels genoteerd, maar Ik kijk wel weer in het nieuwe jaar voor de rest.

het Tyger Burns programma ziet er toch wel erg interessant uit... "gast-programmeur" Olaf Möller doet het opnieuw!

benieuwd wat de Ruy Guerra film gaat zijn...

Enkele (4) ontdekkingen in het aangevulde programma van vandaag:
Babis Makridis bekend van onder meer Pity (2017) komt met The Birds or How to be One met een schijnbaar experimenteel werk in de Voices sectie.

Zin Ardennen...zin in Welz': Adoration (2019)

Gutterbee, van Ulrich Thomsen...een komedie...sterker nog een politieke satire...

Detention (thriller, Taiwan)

Waarop Verhoeven e.a. zich wellicht kunnen verheugen: Longa Noite (2019)

De zoektocht gaar door...

Een film met de titel Black Mercedes en een film met de titel Blue Honda Civic. Interessant.

Malick
Mr Thee schreef:
Waarop Verhoeven e.a. zich wellicht kunnen verheugen: Longa Noite (2019)
Zekers! Lijkt me ook wel wat:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=w3QxMU7q3uw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

weet iemand waarom men deze keuze maakt?

... een zwart wit versie van :
Parasite (B&W Version) | IFFR

Wordt het een eenmalige bijzondere uitvoering oid?

Dat is toch opzich niet zo moeilijk? Regisseur komt een ''masterclass'' geven (in feite altijd gewoon een grote talk) en de film is immens populair, dus het festival creëert zo gegarandeerd een behoefte.

tbouwh schreef:
Dat is toch opzich niet zo moeilijk? Regisseur komt een ''masterclass'' geven (in feite altijd gewoon een grote talk) en de film is immens populair, dus het festival creëert zo gegarandeerd een behoefte.

Het gaat me niet om moeilijk of makkelijk. Ik had de informatie niet die je nu deelt: de pagina is vooralsnog leeg met info over de film bv plot etc (wellicht iets over het hoofd gezien?). Woendag zelf mogen vernemen? Heb je een bron/ link?

Ah oké, ik dacht dat je je afvroeg waarom het festival ervoor kiest deze versie te presenteren.
Het hangt dus i.i.g. samen met de komst van de regisseur. Populariteit en behoefte is de verdere interpretatie die ik eraan geef. De Black & Chrome edition van Mad Max: Fury Road kwam er pas toen de film als een instant classic werd beschouwd door velen.

Tijdens de persconferentie (die live gestreamd werd op internet) gaf Bero aan dat Bong een 'bijzondere versie van Parasite' kwam presenteren, waarbij een z/w shot werd getoond. Verwarring zit er denk ik even in dat ze het volledige talks & masterclasses programma in Januari pas online zetten. Een aantal namen (waaronder bijv ook cinematograaf Diego Garcia) zijn al bevestigd, maar hebben hun eigen item op de website dan nog niet. Heb geen uitgebreide search gedaan, misschien kijk ik niet goed.

Malick
Ben de aangekochte films aan het verzamelen en gisteren kreeg ik opeens van distributeur Contact Film een titel door die ik niet kon terugvinden op de website van het IFFR. Namelijk het Iraanse Just 6.5 van Saeed Roustayi. Na navraag blijkt dat een aantal festival-onderdelen al bekend zijn gemaakt, maar nog niet alle films. Hopelijk gaan ze onderstaande vier films uit Venetië ook nog toevoegen tot het programma:

- The Criminal Man (Dmitry Mamuliya)
- Saturday Fiction (Lou Ye)
- A Herdade (Tiago Guedes)
- Waiting for the Barbarians (Ciro Guerra)

The Criminal Man vind ik echt perfect passen binnen het Wait and See-programma. Letterlijk en figuurlijk bestaat die film uit wachten en kijken. Eén van de beste films uit dit decennium. En om de meesterlijke nieuwe Lou Ye kom je toch ook niet heen. Of toch wel?

Malick
Hoewel ik al sinds 2008 naar het IFFR ga, ben ik vanaf 2010 begonnen om ook naar de openingsfilm te gaan. Dit is het resultaat tot nu toe:

Openingsfilm 2019: Dirty God (★★½)
Openingsfilm 2018: Jimmie (★★★★)
Openingsfilm 2017: Lemon (★★)
Openingsfilm 2016: Beyond Sleep (★★★★)
Openingsfilm 2015: War Book (★★★½)
Openingsfilm 2014*: Qissa: The Tale of a Lonely Ghost (★★★)
Openingsfilm 2013*: De wederopstanding van een Klootzak (★★★½)
Openingsfilm 2012: King Curling (★★★★)
Openingsfilm 2011: Essential Killing (★★★½)
Openingsfilm 2010: Paju (★★★)

* = Industrie

Erg benieuwd naar de Portugees - hier kun je wat teasers van de film vinden.

starbright boy (moderator)
Ach ja, een lijstje, waarom ook niet. Heb de openingsfilm meestal geskipt, maar de laatste jaren ga ik juist weer wel.

2019: Dirty God 2.5*
2018: Jimmie 3.5*
2017: Lemon 1.5*
2016: Beyond Sleep 4.0*
2015: Niet geweest
2014: Her 3.5*
2013: Niet geweest
2012: King Curling 2.5*
2004 t/m 2011 niet geweest

Openingsfilm Mosquito (2020) - MovieMeter.nl staat er nu ook op. IFFR 2020 films: ik tel er nu ruim 100 op MM.

De info op de IFFR website wordt langzaam meer. Tot die tijd zelf maar graven. Zo kwam ik op de (documentairemaker) Koerdische Syriër Ersin, zijn interview en zijn (eerste!?) film: Ji Bo Azadiyê / The End Will Be Spectacular (Official Trailer) - YouTube (Perspectives: Synergetic).

Ook kan dit op een lange dag voor mij verkwikkend zijn: een Zuidkoreaanse debutant die een schijnbaar wervelend misdaaddrama maakt: Beasts Clawing at Straws (2020). (Tiger Competition/ Bright Future).

Welke films gaan laag eindigen in de publieksscore? Vul graag aan of geef vol tegengas!

1. Los Que Vuelven (2019) - MovieMeter.nl
2 Liberté (2019) - MovieMeter.nl
3. Zumiriki (2019) - MovieMeter.nl

Update Groene Rotterdammerdag...weer eens wat anders...? Wordt het groen maatschappelijk betrokken en experimenteel?
Hoe kan je films, kunstwerken en een bezoek aan de verschillende festivallocaties combineren? De Groene Rotterdammer-dag is er om jou te helpen. De dag start in festivalhart de Doelen en volgt met een rondleiding langs de festivallocaties dwars door het centrum van Rotterdam; je bezoekt de hoogtepunten uit #ArtDirections van #IFFR2020 en krijgt persoonlijke uitleg bij de werken door een speciale gids.

Na de rondleiding bekijk je – na een korte pauze – drie films die speciaal voor deze dag zijn geselecteerd door programmeurs van IFFR en de filmredactie van De Groene Amsterdammer. De Groene Rotterdammer-dag is de uitgelezen kans om in een dag het volledige festival te ervaren.

Ticketprijs De Groene Rotterdammer-dag €37. Er zijn een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Er zijn geen kortingen beschikbaar.

Lees meer: go.iffr.com/DeGroeneRotterdamerdag

Malick
Alle aangekochte titels die door het jaar heen te zien zullen zijn in de bioscopen en filmhuizen:

Imagine Film:
- Muidhond (Patrice Toye)
- The Wild Goose Lake (Yi'nan Diao)
- Corpus Christi (Jan Komasa)
- *Adoration* (Fabrice du Welz)
- *A Girl Missing* (Kôji Fukada)

Gusto Entertainment:
- Kala Azar (Janis Rafa)
- Paradise Drifters (Mees Peijnenburg)
- Filles de Joie (Frédéric Fonteyne en Anne Paulicevich)
- Deux (Filippo Meneghetti)
- Porselein (Jenneke Boeijink)

Cinéart:
- Atlantique (Mati Diop)
- Adam (Maryam Touzani)
- Babyteeth (Shannon Murph)
- Ema (Pablo Larraín)
- Un Fils (Mehdi M. Barsaoui)

September Film:
- Balloon (Pema Tseden)
- Matthias & Maxime (Xavier Dolan)
- The Perfect Candidate (Haifaa Al-Mansour)
- Beanpole (Kantemir Balagov)
- Goud (Rogier Hesp)

Cherry Pickers:
- The Whistlers (Corneliu Porumboiu)
- Proxima (Alice Winocour)
- Sibyl (Justine Triet)
- Bacurau (Juliano Dornelles en Kleber Mendonça Filho)

Contact Film:
- Fire Will Come (Oliver Laxe)
- Nasir (Arun Karthick)
- Jeanne d'Arc (Bruno Dumont)
- Just 6.5 (Saeed Roustayi)

Universal Pictures International:
- A Beautiful Day in the Neighborhood Marielle Heller
- Little Women (Greta Gerwig)
- The Lighthouse (Robert Eggers)

Cinemien:
- The Barefoot Emperor (Peter Brosens en Jessica Woodworth)
- About Endlessness (Roy Andersson)
- Little Joe (Jessica Hausner)

Windmill Film:
- Ghost Tropic (Bas Devos)
- Dreamlife (Melvin Moti)
- *L'extraordinaire voyage de Marona* (Anca Damian)

Periscoop Film:
- Farewell Paradise (Sonja Wyss)
- Drama Girl (Vincent Boy Kars)

Paradiso Filmed Entertainment:
- Les Misérables (Ladj Ly)

Mokum Film:
- Leonie, Actrice en Spionne (Annette Apon)

Walt Disney:
- A Hidden Life (Terrence Malick)

Mooov Film Distribution:
- De Kleine Man, Tijd en de Troubadour (Ineke Smits)

De Filmfreak:
- Atlantis (Valentyn Vasyanovych)

The Searchers:
- True History of the Kelly Gang (Justin Kurzel)

Netflix:
- Uncut Gems (Benny Safdie en Josh Safdi)

* = Nog onzeker voor Nederlandse distributie.

Dus op Dinsey+ kunnen we binnenkort de nieuwste Malick aanschouwen? Het zou wat zijn...

Ben van plan om dit jaar wel weer te gaan. Hopelijk draait de nieuwste Miike op een leuke tijd. Is alweer lang geleden dat ik wat van hem gezien heb. Lijkt mij leuk om weer op te pakken op IFFR.

Macmanus schreef:
Dus op Dinsey+ kunnen we binnenkort de nieuwste Malick aanschouwen? Het zou wat zijn...

Ben van plan om dit jaar wel weer te gaan. Hopelijk draait de nieuwste Miike op een leuke tijd. Is alweer lang geleden dat ik wat van hem gezien heb. Lijkt mij leuk om weer op te pakken op IFFR.

Mijn vooroordeel is dat Hatsukoi (2019) - MovieMeter.nl veel om 22.00 uur zal draaien of op prime time op za of vr, dan nog is er altijd een variatie in tijden en bv. plots een enkele screening op maandag 11.00 uur of dinsdag 15.00 uur. Duimen maar. De Miike "break van de week" is ook mijn voornemen.

Heeft iemand ooit wetmatigheden ontdekt in het blokkenschema? Ik kom niet verder dan: BF draait het meest en in kleine zalen en best vaak overdag; alle grotere films op prime time in grotere zalen.

Altijd handig zo'n lijst Verhoeven!

Over La Dosis (2020) - MovieMeter.nl kwam ik de volgende planning op instagram van Regisseur Kraut tegen:

25 jan, 11:00 uur, C4
26 jan, 19:15 uur, C1
27 jan, 09:15 uur, P3
28 jan, 21:30 uur, LV (nr niet zichtbaar)
30 jan, 17:45 uur, LV (nr niet zichtbaar)

... de tijden van een bright future screening:
Chaco | IFFR

bron: Chaco op facebook

28 jan 09:15 uur (di) C3 + Q&A
28 jan 16:00 uur (di) P4
29 jan 15:30 uur (wo) K1
31 jan 13:45 uur (vr) P7

Malick
Dit zag ik al in Venetië, Gent en Nederland:

- Blanco en Blanco (★★★★)
- I Diari di Angela – Noi Due Cineasti. Capitolo Secondo (★★½)
- Fire Will Come (★★★★)
- Liberté (½)
- No.7 Cherry Lane (★★)
- The Whistlers (★★½)
- A Girl Missing (★★)
- The Lighthouse (★★★★)
- Little Joe (★★½)
- About Endlessness (★)
- Atlantique (★★★)
- Zumiriki (★½)
- The Wild Goose Lake (★★½)
- All the Vermeers in New York (★★★)
- This Is Not a Burial, It’s a Resurrection (★★)
- Ghost Tropic (★★★★)
- Repo Man (★★½)
- Atlantis (★★)
- Balloon (★★★)
- Crash (★½)
- Si le Vent Soulève les Sables (★★★½)
- Un Fils (★★)
- A Hidden Life (★★★★★)
- Living the Light – Robby Müller (★★★)
- Le Miracle du Saint Inconnu (★★)
- The Long Walk (★)
- Just 6.5 (★★½)
- La Tendresse (★★★½)
- Les Misérables (★★)
- Adults in the Room (★★½)

Helaas ontbreken veel van mijn hoogtepunten uit Venetië in Rotterdam.

Iedereen zit vast gebogen over de VK bijlage/ het computerscherm?
Ik start mijn reis vanavond met een preview La Gomera (2019) - MovieMeter.nl en weet nu al niet hoe ik mijn filmenthousiasme moet gaan beteugelen in de komende weken. Feit is dat ik 24 en 25 januari in ieder geval tijd heb om eens lekker uit te pakken. Ook wil ik door de week wat last minutes gaan pakken.

Wat me opviel is de eenmalige screening van Ji Bo Azadiyê (2019) - MovieMeter.nl op do. 23 jan.
Het verhaal erachter lees je hier: Freedom Lecture: Rojava Film Commune | IFFR
Should I stay or should I go?

Denkend aan voorkeur en agenda kom ik op..
Thrill
Beasts clawing...
First Love

Drama
Antigone
Atlantique
Eden, kappeuter e.a. wat maakt de films van Ágnes Kocsis - MovieMeter.nl zo bijzonder?
About Endlessness

Docu
Rise of the Synths of toch Sammy Gate?

Humor
Cook f**k Kill
Gutterbee

BF/ Tigers
La Dosis
Make Up
Death Inhabits at Night

Aanraders, ontdekkingen, voornemens, ervaringen....en wat zijn de films die in potentie de laatste score gaan halen (zie eerdere post) Montorsi voskat78 niethie starbright boy anna Macmanus beavis tbouwh hvdriel misterwhite Binoche?

* voor hen die zich er (wel/ niet) aan storen: ja idd ik doe er alles aan de IFFR koortsdromen hier over het forum te laten vloeien

Dit jaar ook weer van de partij met niethie. Ik zelf wel enkel 4 dagen:

Donderdag 23/1

14:00 - Vitalina Varela (Pathe 4)
17:45 - Babai (Pathe 3)
20:15 - Fellwechselzeit (Pathe 3)

Vrijdag 24/1

14:30 - Liberte (Cinerama 6)
17:00 - Sammy-Gate (Pathe 7)
19:30 - Shell & Joint (Kino 3)

Zaterdag 25/1

12:00 - Ema (Kino 3)
15:30 - Beanpole (L/V 1)
19:15 - Eden (Cinerama 1)

Zondag 26/1

13:30 - Drama Girl (Schouwburg GZ)
16:00 - Death Inhabits at Night (Pathe 6)
19:30 - Saint Maud (doelen)

kappeuter (crew)
Mr Thee schreef:
Eden, kappeuter e.a. wat maakt de films van Ágnes Kocsis - MovieMeter.nl zo bijzonder?

Unieke maar levensechte personages. En toch ook het gewone en alledaagse op een bijzondere manier weergegeven. Op een bijzondere manier registrerend, met een licht tragikomische touch.
In Éden is het geen alledaags / gewoon personage als ik het plot lees. Maar ik verwacht hier ook weer dezelfde herkenbare stijl terug te zien.

Ik ben er maar drie dagen.

VRIJDAG
09:30 - 11:36 - No. 7 Cherry Lane - De Doelen Willem Burger zaal
12:30 - 13:26 - The Honor Among Thieves - Cinerama 5
15:45 - 17:42 - Corpus Christi - Oude Luxor
19:45 - 21:23 - L'extraordinaire voyage de Marona - Pathé 7
22:30 - 23:59 - Tierra Adentro - Cinerama 6

ZATERDAG
09:30 - 11:34 - Black Mercedes - Pathé 3
12:30 - 14:02 - Make-up - Pathé 2
16:00 - 17:51 - Filles de joie - Schouwburg Grote Zaal
19:00 - 20:44 - Adam - De Doelen Willem Burger zaal
22:00 - 23:49 - First Love - Oude Luxor

ZONDAG
09:15 - 10:36 - Los fantasmas - KINO 1
12:30 - 14:41 - Desterro - Pathé 4
15:30 - 17:44 - A Frenchman - LantarenVenster 4
19:30 - 20:54 - Saint Maud - De Doelen Willem Burger zaal

Mr Thee schreef:
Iedereen zit vast gebogen over de VK bijlage/ het computerscherm?
Ik start mijn reis vanavond met een preview La Gomera (2019) - MovieMeter.nl en weet nu al niet hoe ik mijn filmenthousiasme moet gaan beteugelen in de komende weken. Feit is dat ik 24 en 25 januari in ieder geval tijd heb om eens lekker uit te pakken. Ook wil ik door de week wat last minutes gaan pakken.

Wat me opviel is de eenmalige screening van Ji Bo Azadiyê (2019) - MovieMeter.nl op do. 23 jan.
Het verhaal erachter lees je hier: Freedom Lecture: Rojava Film Commune | IFFR
Should I stay or should I go?

Denkend aan voorkeur en agenda kom ik op..
Thrill
Beasts clawing...
First Love

Drama
Antigone
Atlantique
About Endlessness

Docu
Rise of the Synths of toch Sammy Gate?

Humor
Cook f**k Kill
Gutterbee

BF/ Tigers
La Dosis
Make Up
Death Inhabits at Night

Aanraders, ontdekkingen, voornemens, ervaringen....en wat zijn de films die in potentie de laatste score gaan halen (zie eerdere post) Montorsi voskat78 niethie starbright boy anna Macmanus beavis tbouwh hvdriel misterwhite Binoche?

* voor hen die zich er (wel/ niet) aan storen: ja idd ik doe er alles aan de IFFR koortsdromen hier over het forum te laten vloeien

Rustig IFFR-jaartje verwacht ik hier, kleine man van 7 weken en gebroken nachtjes ik ga lastminute kijken hoe of wat dit jaar.

Ik heb mijn schema klaar (mocht je 'em willen hebben, stuur even een pm).

Heb nu 48 titels staan, maar afhankelijk van hoe de week loopt moet ik er misschien nog iets uitgooien.

Highlights en andere bespiegelingen misschien later nog, ben even vrij gaar van al het gepuzzel

Ben er nog niet eens aan toegekomen om het programma goed door te nemen, het zal dit jaar dan maar een meer geimproviseerd gekozen programma moeten worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:34 uur

geplaatst: vandaag om 12:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.