- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Studio Sport #2
Studio Sport #2
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Ik begrijp jouw onvoorwaardelijke steun voor San Marco niet. Hij heeft zowel met Oranje als met Ajax geen resultaten behaald. Daarop dient ook een trainer die ooit als speler vanuit een onmogelijke hoek een doelpunt tegen Rusland heeft gemaakt te worden afgerekend. De overwinningen op Italië en Frankrijk zeggen mij niets als je er vervolgens in de kwartfinales tegen Rusland uitvliegt. Daar stond een inspiratieloos elftal. Dit jaar heeft hij bij Ajax alles fout gedaan wat je fout kunt doen. Elke andere trainer is voor mij bespreekbaar. Marco van Basten moet in elk geval direct de laan uit. Met Frank Rijkaard zou ik goed kunnen leven. Hij heeft met Oranje de halve finales gehaald waarin het met strafschoppen werd uitgeschakeld tegen Italië en heeft met Barcelona de Champions League gewonnen. San Marco kan alleen maar dromen van deze resultaten.
Mijn onvoorwaardelijke steun komt omdat ik dezelfde visie deel en overtuigd ben van de trainer Marco van Basten. Met Oranje heeft hij goede resultaten gehaald en de uitschakeling tegen Rusland was een incident wat ik Marco niet teveel aanreken (mijn posts hierover zijn gemakkelijk terug te vinden, deze discussie komt zo'n beetje elke maand terug). Rijkaard roem je omdat hij met Oranje de halve finale haalde, in die halve finale deed Rijkaard meer fout dan Van Basten tegen Rusland.
Dat Marco trainer is van Ajax door zijn loopbaan als speler klopt natuurlijk. Echter begonnen Cruijff, Capello, Guardiola en Trapattoni ook niet bij Schubbekutteveen.
Grote spelers kunnen wel degelijk grote trainers worden.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Wat was er met Freek de Jonge dan? (heb het gemist)
In de perskamer van Ajax:"Jongens van de pers, mag ik even jullie aandacht? Even goed doorzagen zometeen, dan stopt Marco er misschien mee".
Dit met in het achterhoofd zijn nieuwjaarsspeech van een paar jaar geleden, lijkt me genoeg aanleiding De Jonghe te weren bij Ajax.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
De mensen die San Marco hebben binnengehaald moeten daarom ook de laan uit.
Johan Cruijff als De Verlosser binnenhalen
Cruijff heeft notabene Van Basten aanbevolen en Van Basten er door heen gedrukt!
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3919 stemmen
Van Gaal en Hiddink zijn buiten categorie en het is niet fair Van Basten daar nu aan te meten.
Van Gaal is alleen buitencategorie bij jonge nog kneedbare spelers die nog geen absolute top zijn. Hiddink is overal absolute top.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Grote spelers als Johan Cruijff en Franz Beckenbauer waren als spelers ook al leiders. Om die reden zijn zij beiden als coach meer dan geslaagd. Marco van Basten is als speler nooit een leider geweest. Hij is niet in staat mensen te motiveren en aan zich te binden. Het is hem niet gegeven als coach in de buurt te komen bij genoemde grootheden.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat van Basten niet kan, kan hij door anderen laten doen.
Ik snap dan weer niet de korte termijn visie. Ik geloof wel in Marco's capaciteiten (tuurlijk zie ik hem als Feyenoord supporter graag vertrekken) maar we moeten in Nederland eens ophouden met die korte termijn visie. Laat een trainer nou eens iets opbouwen, je kan over één seizoen echt nog geen conclusies trekken.
kos
-
- 46837 berichten
- 8963 stemmen
Cruijff wordt natuurlijk nooit meer trainer, directeur of voorzitter. Dat kan hij niet maken tov zijn familie.
kos
-
- 46837 berichten
- 8963 stemmen
Wat van Basten niet kan, kan hij door anderen laten doen.
Ik snap dan weer niet de korte termijn visie. Ik geloof wel in Marco's capaciteiten (tuurlijk zie ik hem als Feyenoord supporter graag vertrekken) maar we moeten in Nederland eens ophouden met die korte termijn visie. Laat een trainer nou eens iets opbouwen, je kan over één seizoen echt nog geen conclusies trekken.
Dat is gedeeltelijk waar, maar je kunt in een seizoen ook echt wel duidelijke zaken en capaciteiten bij een trainer waarnemen.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Dat sowieso, verder zou dit seizoen met Cruijff als voorzitter net zo gelopen zijn. Buiten de jeugdopleiding is dit wel het Ajax wat Cruijff voor ogen heeft (het systeem, eigen jeugd, snelle doorstroming). Verder natuurlijk eens met Naomi Watts na één jaar kun je geen conclusies trekken. AZ was ook geen kampioen geworden als Schaars niet bijna persoonlijk Van Gaal had teruggehaald.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Dat is gedeeltelijk waar, maar je kunt in een seizoen ook echt wel duidelijke zaken en capaciteiten bij een trainer waarnemen.
Eens natuurlijk en Van Basten moet nog een hele hoop leren, helaas. Maar de visie is er wel en ik zie ook zeker een duidelijk lijn. Van Basten heeft verkeerde keuzes gemaakt dat zeker, ook met betrekking tot posities en opstellingen. Maar Ajax is al ruim 10 jaar kut, en Van Basten is nu net 1 jaartje bezig en moet nu alweer zijn spullen pakken van dezelfde mensen die Adriaanse weer terug willen hebben. Dat is wat ik zo dubbel vind. Van Basten wordt dezelfde kans ontnomen als die Adriaanse destijds heeft gehad.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Ik deel de analyse van kos dat je in één seizoen echt wel duidelijke zaken en capaciteiten (lees bij MvB: het ontbreken hiervan) kunt waarnemen. Daarnaast vind ik het zeer legitiem terug te grijpen naar een bijzonder teleurstellend EK onder leiding van MvB. Ik begrijp werkelijk niet wat Kai bedoelt met zijn opmerking dat Frank Rijkaard het in de met strafschoppen verloren halve finale tegen Italië meer fouten zou hebben gemaakt dan MvB in de verloren kwartfinale tegen Rusland. Laatst genoemde elftal was zoals eerder vermeld inspiratieloos. Oranje speelde op het EK 2000 tegen Italië daarentegen bijzonder sterk en werd met pech na strafschoppen uitgeschakeld.
kos
-
- 46837 berichten
- 8963 stemmen
Maar Ajax is al ruim 10 jaar kut, en Van Basten is nu net 1 jaartje bezig en moet nu alweer zijn spullen pakken van dezelfde mensen die Adriaanse weer terug willen hebben. Dat is wat ik zo dubbel vind.
Mwa, niet helemaal mee eens. Dit seizoen heeft hij in tegenstelling tot veel eerdere trainers een gigantisch budget gehad, kon halen wie hij wilde, had geen last van bemoeizuchtige technisch directeurs, een selectie die met gemak kampioen van Nederland had kunnen worden en nog steeds is het huilen met de pet op.
Hij heeft ook helemaal niet zo veel goede spelers zien vertrekken als normaal muv Huntelaar en heeft vooraf alle tijd gehad om zijn selectie op peil te brengen en zijn eigen staf samen te stellen.
Ajax heeft ook wel eens te maken gehad met trainers die gewoon een flutselectie kregen aangereikt en zelf vrijwel niks konden doen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zeiden ze na het WK 2006 ook over Aragones.
Tuurlijk maar die kunnen zich ontwikkelen en Van Basten is echt wel iemand die weet wat zijn beperkingen zijn en die dus wel wil ontwikkelen.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
In de perskamer van Ajax:"Jongens van de pers, mag ik even jullie aandacht? Even goed doorzagen zometeen, dan stopt Marco er misschien mee".
Dit met in het achterhoofd zijn nieuwjaarsspeech van een paar jaar geleden, lijkt me genoeg aanleiding De Jonghe te weren bij Ajax.
Inderdaad, deze man verdient al een tijdje een klein tikje op zn te lange neus, hij denkt werkelijk waar soms dat ie de grootste kunstenaar ooit is terwijl het slechts een volwassen man is die wat grapjes maakt.
Als Ajax zijnde zou ik deze man idd weren.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Mwa, niet helemaal mee eens. Dit seizoen heeft hij in tegenstelling tot veel eerdere trainers een gigantisch budget gehad,
Onder Adriaanse werd er destijds in de zomer een recordbedrag van 23 miljoen geïnvesteerd. Al kwamen niet alleen jongens die Adriaanse wou maar vooral Beenhakker, Beenhakker deed dit met Maxwell en Ibrahimovic dan ook beter als Adriaanse.
Wat een behoorlijke aderlating was. Het terugkopen met name in de verdediging was echter niet helemaal gelukkig inderdaad.
Eens natuurlijk, er is op Van Gaal en Michels na nooit een trainer geweest bij Ajax die zoveel eigen zeggenschap had. Maar Marco heeft ook bepaalde rollen (zoals die van TD) gekregen die hij eigenlijk niet wilde hebben in de zomer. Maar door het ontslag van Van Geel wel kreeg.
Adriaanse had anders een hele goed selectie en Koeman heeft erg veel zelf mogen halen. Henk Ten Cate is wel iemand waarvoor dit geldt inderdaad.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Kai, wat deed Frank Rijkaard tegen Italië slechter dan MvB tegen Rusland? Kun je dit raadsel voor mij ontrafelen?
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3919 stemmen
Van mij mag Marco snel vertrekken. Denk namelijk niet dat Ajax er beter op zou worden en dat is alleen maar goed nieuws voor PSV. Ik denk nog steeds dat Van Basten wel degelijk een toptrainer is/kan worden maar hij moet wel zichzelf blijven. Een beetje moeilijk benaderbaar, mysterieus en wereldvreemd. Hij moet geen Hiddink of weet ik veel wie willen worden. Daarbij kan een afstandelijke coach wel degelijk enorme successen boeken. Jij hoeft echt niet zo'n slijmjurk te zijn die constant een hand op de schouder van de spelers legt.
Als ik hem dit jaar dan meermaals met een stel halve zolen zie discussieren die een bus tegenhouden of een veld bestormen en daardoor ook nog denken dat wat zij ervan vinden ook maar enige waarde heeft dan vraag ik me oprecht af waar die mee bezig is. Maar nogmaals laat hem lekker vertrekken bij Ajax. Geen enkele andere trainer heeft namelijk zoveel kans van slagen bij Ajax als Van Basten. Kortom Van Basten weg hebben we er weer vijf jaar geen last van.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Kai, wat deed Frank Rijkaard tegen Italië slechter dan MvB tegen Rusland? Kun je dit raadsel voor mij ontrafelen?

Hoe kun je die 2 wedstrijden in hemelsnaam met elkaar vergelijken?
Tegen Italie: Pech.
Tegen Rusland: Tactisch overklast.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3919 stemmen
Mwa, niet helemaal mee eens. Dit seizoen heeft hij in tegenstelling tot veel eerdere trainers een gigantisch budget gehad, kon halen wie hij wilde, had geen last van bemoeizuchtige technisch directeurs, een selectie die met gemak kampioen van Nederland had kunnen worden en nog steeds is het huilen met de pet op.
Er is inderdaad voor 35 miljoen gekocht maar datzelfde bedrag is natuurlijk ook vertrokken. Huntelaar, Sneijder en Heitinga zijn gewoon moeilijk/onmogelijk te vervangen gebleken. Ook niet met veel geld.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Rijkaard had moeten doordrukken, Nederland was veel beter dan de Italianen en men wist van het penalty drama. Bergkamp eraf voor Seedorf, Van Vossen erin voor Zenden en Winter erin voor Cocu waren echt ongbegrijpelijke wissels die ons zwakker maakte en leidde naar de strafschoppen die we al hadden verloren voor dat ze begonnen waren. Rijkaard maakte ons door zijn wissels veel zwakker dan wat er stond.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Opvallend dat juist de niet ajacieden het wel in Van Basten zien zitten, jullie proberen ons toch niet om de tuin te leidde he? 
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen

Hoe kun je die 2 wedstrijden in hemelsnaam met elkaar vergelijken?
Tegen Italie: Pech.
Tegen Rusland: Tactisch overklast.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Jij roemde Rijkaard in tegenstelling tot Van Basten omdat hij met NL de halve finales haalde, ik geef alleen aan dat juist daar Rijkaard fouten maakte. Verder wil ik deze wedstrijden helemaal niet vergelijken, maar louter objectief wordt er hier niet naar de geschiedenis gekeken. Rijkaard maakte wel degelijk fouten net als Van Basten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tegen Rusland heeft Nederland verloren vanwege kwestie Boularouz..... Dat heeft de selctie gewoon te veel van slag gebracht. Hoe verklaar je anders het grote verschil tussen de wedstrijden voor en na de dode baby. Ineens snapte van B. Het niet meer.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Tegen Rusland werden wij hélemaal van het matje gespeeld, nog nooit zo'n kansloos Oranje gezien.
Tegen Italie werden zíj helemaal weg getikt en was het natuurlijk vrij ongelukkig om 5 penalties ofzo in 1 wedstrijd te missen. En een stukje kwaliteit natuurlijk. Maar in elk geval heeft dit niéts te maken met tactische onkunde, zoals tegen die Russen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tegen Rusland heeft Nederland verloren vanwege kwestie Boularouz..... Dat heeft de selctie gewoon te veel van slag gebracht. Hoe verklaar je anders het grote verschil tussen de wedstrijden voor en na de dode baby. Ineens snapte van B. Het niet meer..... Onzin!
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Tegen Rusland heeft Nederland verloren vanwege kwestie Boularouz.....
Kulsmoes.
1 naam: Hiddink.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hiddink speelt het spelletje slim, maar ontkennen dat kwestie Boularouz (selectie heeft twee dagen in het ziekenhuis gehangen ipv schtep getraind) er niets mee te maken heeft is DOM.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Het niet kunnen managen van de situatie na de dode baby van Khalid Boulahrouz mag je San Marco inderdaad verwijten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk, als je niet in staat bent je spelers zo'n drama binnen 24 uur te laten herwerken ben je een incompetente kneus.....
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.