- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Hoe denken jullie over de toekomst van (technologische) ontwikkelingen?
Hoe denken jullie over de toekomst van (technologische) ontwikkelingen?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
AD.nl - Buitenland - Europa slaat alarm over bijensterfte
"Einstein zei het al: als de bij sterft, heeft de mens nog vier jaar te leven. ...
Volgens mij heeft hij dat nooit gezegd maar praat iedereen elkaar maar na met die quote. Bovendien, als hij het al gezegd zou hebben, Einstein is geen bioloog.
Ik word altijd een beetje moe van die doemtheorieën. Tot zover zaten ze er in ieder geval allemaal naast, en dat zal ook nog wel even zo blijven. Uiteindelijk vinden we op elk probleem wel een oplossing. Dat zit nu eenmaal in de mens.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Uiteindelijk vinden we op elk probleem wel een oplossing. Dat zit nu eenmaal in de mens.
Is dat zo? De mens bestaat nog niet zo heel lang in vergelijking met andere levende wezens. Hoe weet jij dat de mens voor elk probleem een oplossing heeft. Wat een arrogantie.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Dat snap ik ook niet helemaal. Zat problemen die ze nog nooit hebben kunnen oplossen.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
AD.nl - Buitenland - Europa slaat alarm over bijensterfte
"Einstein zei het al: als de bij sterft, heeft de mens nog vier jaar te leven. ...
Volgens mij heeft hij dat nooit gezegd maar praat iedereen elkaar maar na met die quote. Bovendien, als hij het al gezegd zou hebben, Einstein is geen bioloog.
Geen bijen, geen flora, althans een onmisbaar groot deel niet. Mensen onderschatten bijen.
Ik word altijd een beetje moe van die doemtheorieën. Tot zover zaten ze er in ieder geval allemaal naast, en dat zal ook nog wel even zo blijven. Uiteindelijk vinden we op elk probleem wel een oplossing. Dat zit nu eenmaal in de mens.
Ik kwam juist met oorzaken, hoe het opgelost zou kunnen worden en waarmee je het minste geld verspeeld op de lange termijn.
Hoe de wereld eventueel zou vergaan is voor mij geen issue. Ik zie liever dat men het basis probleem oplost en daarnaast ook de mens terechtwijst op hun dwalingen.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
de mens overschat zichzelf en is egoistisch ingesteld. mag jezelf verdere conclusies uitrekken zolang dat niet verandert.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Dat snap ik ook niet helemaal. Zat problemen die ze nog nooit hebben kunnen oplossen.
Zat problemen die we al wel opgelost hebben.
Maar het moeilijkste is vooral de mens op waarde schatten, iets wat het merendeel van die doemtheorieën trouwens ook niet doen.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Meest vervelende is vooral dat er pas nagedacht wordt over oplossingen als Westerse landen er een probleem van gaan ondervinden.
Ontbossingen in oerwouden, hele meren met omtrek van Europa die opdrogen en hele ecosystemen die daardoor verdwijnen met als gevolg miljoenen mensen in de problemen, dat is allemaal nog niet zo erg kennelijk.
Voor al die mensen is het einde der tijden er al zo'n beetje. Die zijn er allang slachtoffer van, wij kijken nog naar de toekomst en 'als dat'. Dus eventuele oplossingen zijn nu al te laat.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Zeer eigen aan de mens en aan elke mens. Maar ook vaak gewoon een probleem van resources.
Anderzijds is de mens volgens mij het enige wezen dat zich bezighoudt met problemen buiten zijn eigen omgeving.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Nee hoor, eerder een probleem van keuzes en ethiek.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
En als je daarvoor kiest komt er wel een andere zageman met een ander lijstje belangrijke issues die net hetzelfde verhaaltje opdreunt.
En ethiek ... nog zoiets dat redelijk eigen is aan de mens.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Dat zal allemaal wel, punt is dat het zogenaamde punt waarop 'we als mensheid toch wel weer een oplossing vinden' voor veel mensen allang aangebroken is.
Alsof dat pas begint als in een Emmerich film waarin er tsunamigolven over New York denderen.
.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Maar de "mensheid" is natuurlijk wat anders dan "voor veel mensen".
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Ja, dat is kennelijk alleen 'het laatst overgebleven groepje'. De rest doet er niet toe.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Beetje ongenuanceerde onzinpraat dit.
Verder quote ik mezelf nog maar een keer:
Speculatie is momenteel nogal moeilijk.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Juist, daarom kun je beter kijken wat er nu al wel of niet gerealiseerd is. Snap niet wat daar ongenuanceerde onzin aan is.
En de realiteit is dat 'een zogenaamde doemtheorie' gewoon nu al een feitelijke situatie is voor enorm veel mensen.
Talloze miljoenen mensen die al ten prooi zijn gevallen aan natuurlijke rampen omdat de mens de natuur zo heeft aangetast.
Hele gebieden overstroomd door ontbossing, hele meren ten grote van de zee compleet onleefbaar voor mens of dier wat honderden stammen al heeft geelimineerd, hele bevolkingsgroepen in Zuid-Amerika die sterven aan ziektes doordat de dieren die ze eten genetisch niet in orde zijn door afval.
Het is erg typisch om het pas een doemscenario te gaan noemen als het pas voor jezelf van invloed is.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar het moeilijkste is vooral de mens op waarde schatten, iets wat het merendeel van die doemtheorieën trouwens ook niet doen.
Dat de mens een prachtig schepsel is zullen maar weinig mensen ontkennen denk ik. Als je bekijkt wat wij gedurende al die duizenden jaren hebben gecreëerd ... best verbazingwekkend. Sommige van onze creaties blijven tot op heden nog steeds mysteries voor de huidige generatie wetenschappers. Maar aan onze creatie- en exploratiedrang zit uiteraard ook een keerzijde. En die keerzijde wordt vroeg of laat onze ondergang...
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Het is erg typisch om het pas een doemscenario te gaan noemen als het pas voor jezelf van invloed is.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Juist, daarom kun je beter kijken wat er nu al wel of niet gerealiseerd is.
Maar je bericht bevat maar de halve waarheid, want wat de mens al wel gerealiseerd heeft, daar rep je geen woord over.
En een doemscenario in deze context is globaal. Dat geld niet enkel voor jezelf, maar ook niet enkel voor 100(en) stammen in Zuid-Amerika.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Maar je bericht bevat maar de halve waarheid, want wat de mens al wel gerealiseerd heeft, daar rep je geen woord over.
Nee, want dat doet niet terzake in dit verhaal. Het ging er om dat bepaalde mensen zoiets hebben van 'ach, ze vinden toch iets als het zo ver komt'. Nou, dat is dus niet zo.
Hooguit voor de elite.
En een doemscenario in deze context is globaal. Dat geld niet enkel voor jezelf, maar ook niet enkel voor 100(en) stammen in Zuid-Amerika.
Nee, zoals ik al zei, enkel voor de happy few. Is verder niets ongenuanceerd aan.
Alsof je zegt: wereldwijde ondergang is pas als het echt 100% afgelopen is, 65 procent doet niet terzake.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Wereldwijde ondergang is inderdaad 100% ....
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Tja, theoretisch geneuzel noem ik dat.
Dan houden we het op halve wereld. alsof dat verschil boeit.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is die schromelijke zelfoverschating waar ik op doelde, na krap 4000 jaar denken we al een onuitwisbare indruk op het heelal te gaan maken....
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Sorry, maar als iemand roept "het is gedaan met de mensheid" verwacht ik niet dat er daarna nog 1 miljard mensen rondlopen. Anders heb je echt maar een belachelijke apocalypse.
En inderdaad, de meesten schieten pas wakker als ze zelf met de problemen geconfronteerd worden. Ook jullie neem ik aan.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Dat is die schromelijke zelfoverschating waar ik op doelde, na krap 4000 jaar denken we al een onuitwisbare indruk op het heelal te gaan maken....
Trouwens, binnen deze context staat dezelfde zelfoverschatting ook aan de basis van Kubrick's 2001: A Space Odyssey (1968)
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
En dezelfde onderschatting, getuige de apen die meteen elkaars hoofd in beginnen slaan met het bot.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Trouwens, binnen deze context staat dezelfde zelfoverschatting ook aan de basis van Kubrick's 2001: A Space Odyssey (1968)
Klopt, dat had ik ook al aangeven.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Oh, excuses.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
En dezelfde onderschatting, getuige de apen die meteen elkaars hoofd in beginnen slaan met het bot.
Niet 'meteen', saillant detail, bovendien gaat het juist om hier om de contrast tussen enerzijds de uitvinding van 'het wapen', de 'technologische evolutie' en anderzijds de misplaatste opvatting dat de mens als zodanig 'alles' controleert en beheerst.
Resumerend, de 'mens' als zodanig valt niet per definitie in te delen in hetzij 'slecht' of 'goed'. De consensus is dat de mens veel heeft te leren; nog steeds.
Waar de mens, binnen deze discussie, zich in de toekomst bevindt is speculatief. Teveel factoren spelen een rol om hier eenduidig antwoord op te kunnen geven. Maar wanneer we het hebben over 'vermoedens' dan denk ik dat de Amerikaanse Science Fiction schrijver Asimov met z'n boek 'Caves of Steel' de toekomstige realiteit het dichtst benaderd in mijn optiek.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1737 stemmen
Over een paar jaar kunnen ze zelfs auto's zonder benzine laten rijden. Teminstte dat ik heb verschillende keren gehoord.