menu

Overig / Televisie / Stranger Things (Netflix)

zoeken in:
Heerlijke serie, met name seizoen 1! Kijkt lekker weg, is steeds spannend en elk seizoen heeft wel wat. Ik kan niet wachten op het volgende seizoen, waarschijnlijk de laatste.....

Zeer verslavende serie. We zitten er helemaal in. Spannend maar er zitten ook genoeg vrolijke en luchtige stukken in. En steeds weer een enorme cliffhanger aan t eind van elke aflevering, wat uitnodigt tot bingewatchen. Leuke nostalgische sfeer (ook de keyboard soundtracks). De personages zijn ook sterk (wel wat stereotype-achtig, maar dat maakt 't juist leuk). Nu wachten op seizoen 4.

Heb het eerste seizoen gezien. Vermakelijk maar niet echt de topserie waar ik op hoopte. Vind het vrij slordig geschreven, met name als het gaat om psychologische geloofwaardigheid (dus niet geloofwaardigheid van het gebeuren an sich maar hoe de personages daarop reageren). Sowieso is de karakteruitwerking beperkt. Acteerwerk ben ik ook niet erg van onder de indruk, met name de kids niet, die ratelen hun dialogen als mitrailleurvuur af (maar wel keurig na elkaar). De verschillende leeftijdslagen (kinderwereld, pubers en volwassenen) die door elkaar heen lopen vind ik wel leuk. Maar het voelt toch een beetje teveel bedacht aan allemaal, zo van, we gaan een serie schrijven die populair moet worden. Denk voorlopig niet verder te gaan met het tweede seizoen.

Ramon K
Je gaat hier niet meer diepgang, karakteruitwerking of geloofwaardigheid in vinden dan in The Goonies, The Lost Boys, It of The Monster Squad.... het is wat het is.

Ik denk niet dat de zwaktes van je genrebroeders een excuus mogen zijn om zelf ook die zwaktes te vertonen. Voor sommigen zal het misschien niet van belang zijn, wellicht vanuit nostalgie of herkenning enz., maar voor mij zijn dit de kritiekpunten op deze serie.

Die zwaktes geef jij natuurlijk aan de serie en dat mag. Anderen zien het niet als een zwakte. Dus dat kan je de gebroeders Duffer niet echt kwalijk nemen. Het is niet zo dat ze bij een vergadering hebben gezeten van:
"wat zijn de zwaktes in die films, hoe kunnen we die in Stranger Things verwerken?"

Ramon K
eRCee schreef:
Ik denk niet dat de zwaktes van je genrebroeders een excuus mogen zijn om zelf ook die zwaktes te vertonen. Voor sommigen zal het misschien niet van belang zijn, wellicht vanuit nostalgie of herkenning enz., maar voor mij zijn dit de kritiekpunten op deze serie.

Waarom ben je er dan uberhaupt aan begonnen? Wat had je dan verwacht te gaan zien? Of heb je geen films uit de jaren 80 gezien waarin een groep kinderen/tieners samen ten strijde trokken tegen een gemeenschappelijke vijand?

Ik ben echt een moeilijke seriekijker. Ik vind namelijk dat alle series die ik gezien heb te weinig diepgang bevatten, zeker als je beseft dat een serie een veel langere speelduur heeft dan een film. Die verhouding speelduur/verdieping stelt bijna immer teleur in een serie.

Maar juist bij een luchtig tussendoortje als dit, dat zo ontzettend geinspireerd is door 80's entertainment (en niet door kunstzinnige cinema uit de 80's of zwaar drama uit die tijd), vind ik die argumenten eigenlijk een beetje kul. Ik keek als kind niet naar The Goonies omdat alles zo diepgravend was of logisch... ik ging voor de vriendschappen, de prille liefdes, het avontuur, de verbroedering, de fantasy-elementen.

Als dat eerste seizoen van Stranger Things niet echt smaakt naar meer dan zou ik die andere seizoenen gewoon skippen hoor. Het gaat echt niet beter worden.

Ik snap jullie punt hoor, maar toch vind ik het net iets te gemakkelijk. Niet elke film met kinderen in de hoofdrol hoeft ongeloofwaardige personage-handelingen te hebben. Denk aan Stand by me. En in het genre van het bovennatuurlijke vind ik Carnivale een stuk sterker. Ook in de kinderliteratuur heb je voorbeelden van veel geslaagdere uitwerking van dit soort personages in dit soort avonturen.

Ik denk dat als de Duffers iets langer hadden nagedacht over sommige zaken of betere schrijvers hadden ingehuurd, ze een deel van deze problemen best hadden kunnen tackelen. Maar misschien vonden ze het geen criterium van belang, dat zou best kunnen.

Ik ben ook geen groot serie-fan overigens, vind net als Ramon K dat ze doorgaans overschat worden. Mijn favoriet qua personage-uitwerking en genre-mix is voorlopig Orphan Black.

eRCee schreef:
Ik snap jullie punt hoor, maar toch vind ik het net iets te gemakkelijk. Niet elke film met kinderen in de hoofdrol hoeft ongeloofwaardige personage-handelingen te hebben. Denk aan Stand by me. En in het genre van het bovennatuurlijke vind ik Carnivale een stuk sterker. Ook in de kinderliteratuur heb je voorbeelden van veel geslaagdere uitwerking van dit soort personages in dit soort avonturen.

Ik denk dat als de Duffers iets langer hadden nagedacht over sommige zaken of betere schrijvers hadden ingehuurd, ze een deel van deze problemen best hadden kunnen tackelen. Maar misschien vonden ze het geen criterium van belang, dat zou best kunnen.

Dat is het nou juist. Jij gelooft het niet en vindt het ook ongeloofwaardig. Dat kan. Ik geloof het wel. Verder vraag ik me af in hoeverre realisme belangrijk is. Stand By Me vind ik veel meer down to earth.
Maar ik zou het dan idd bij seizoen 1 laten. Het zal niet beter worden voor jou denk ik.

Wat vind jij dan van Nancy die zomaar die boom in kruipt, ook nog zonder overleg met Jonathan. Of dat er ineens een enorme overheidsfaciliteit 'ontdekt' wordt op een steenworp afstand van de bebouwde kom. Twee voorbeeldjes.

kappeuter (crew)
Netflix wil seizoen 4 ‘Stranger Things’ opdelen | HLN

HLN schreef:
De Amerikaanse site We got this covered kreeg het nieuws van een welingelichte bron te horen. Het originele plan was om van seizoen 4 van ‘Stranger Things’ het laatste te maken, maar om het verhaal beter te kunnen vertellen, wilt Netflix het opdelen in een vijfde seizoen.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=mX5piPAdwV0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Stranger THings is een top serie ik ben zelf 13 jaar en ik kijk het normaal is het 16+, het eerste seizoen is erg leuk en niet eng, soms wel stukjes waar je kunt schrikken maar persoonlijk vind ik seizoen maar 12+, seizoen 2 vond ik in het begin nog al een beetje saai maar bij de 3 de aflv of de 4 begon het leuker en spannender te worden, het seizoen is alleen vanaf aflv 8 wel een beetje eng, seizoen 3 vind ik echt een kei tof seizoen, er zitten soms wel wat enge stukken tussen die wel wat mss 16+ zijn maar dan spoel ik gewoon door persoonlijk vind ik seizoen 3 het leukste seizoen en het spannendste. wat is jullie mening over Stranger Things?

Gast
geplaatst: vandaag om 18:54 uur

geplaatst: vandaag om 18:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.