Ironclad: Battle for Blood (2014)

Alternatieve titel: Ironclad 2: Battle for Blood

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jonathan English
met Tom Rhys Harries, Tom Austen en Michelle Fairley

Het is het jaar 1216, precies een jaar na de slag bij Rochester Castle, wanneer een nieuwe vijand het Engelse leven bedreigt. Een groep Celtic Raiders steelt het vee en doodt iedereen die in hun weg staat. Nadat Hubert zijn vader is gedood door deze Raiders is hij vastbesloten om hen eens en voor altijd te verslaan. Hij wil hiervoor de hulp inroepen van zijn neef Guy, een held uit het Rochester kasteel. Guy is niet langer de naïeve idealist maar een geharde zwaardvechter. Hubert vindt hem in een bordeel, dronken en gedesillusioneerd, en alleen bereid te vechten in ruil voor geld.

avatar van schram101
Zonde dat hier niet de zelfde cast voor wordt gebruikt zeg. Niet dat de eerste film een opvolger nodig had, integendeels zelfs, maar dit ziet er allemaal erg matig uit.

avatar van 606
Indien deze net zo wordt als Ironclad 1, komt ie zeker in de collectie terecht, maar aan de hand van de trailer heb ik mn twijfels. Ik zie kinderen voorbij komen, hoor familie... hmmm... maar toch kan ik niet wachten om m te bekijken
Stemmen mag pas als je de film werkelijk gezien hebt, niet stemmen aan de hand van een trailer.

avatar van opa-ben
als je van een flinke hoop bloed houdt, is dit de film voor je. het verhaal gaat over een knul wiens vader wordt verwond door een groepje rondtrekkende dieven tijdens de aanval op hun kasteel, hij wordt er dan op uit gestuurd om zijn neef te gaan zoeken en die, samen met wat andere huurlingen, aan te nemen om het kasteel te komen verdedigen en een eind te maken aan de rooftochten en moordpartijen van de tegenpartij. de film is een aaneenschakeling van (zwaard)vechtpartijen en aanvallen op het kasteel. het bloed spuit dus vrolijk in het rond. toch zijn de momenten van het doorsnijden van kelen en uitsteken van ogen niet echt in beeld gebracht, dat valt dus weer een beetje tegen. hier en daar nog een vleugje romantiek en dat was het wel.

avatar van Barry83
Verhaal is erg magertjes. Maar inderdaad als je van afgerukte ledematen houdt en een paar wilde vechtpoezen dan zit je goed

avatar van filmkul
Matig tweede deel. Het verhaal is eenvoudig en dient meer als basis voor veel wapengekletter en het afhakken van ledematen. De actiescenes zien er soms wat rommelig en amateuristisch uit. Dit komt niet ten goede van de spanning. Het einde is wat vreemd en onbegrijpelijk. De acteurs presteren gemiddeld, niemand springt eruit.
Overbodig vervolg. 1.5/2.0

Deel 1 was geen hoogvlieger maar als liefhebber van dit soort films vond ik het best vermakelijk, dit is weer een deel 2 van een film die geen vervolg verdiend. Geef het dan een andere naam ofzo. Waarom als deze film zich afspeelt in 1221 zijn er geen boogschutters op een Engels kasteel, kom op hé! Het maakt de hele film zo ongeloofwaardig. (naast andere vreemde dingen) Ik vond de cast best redelijk maar sommige details ergeren mij mateloos. Als je het doet, doe het goed.

avatar van james_cameron
De originele Ironclad was best een lekker filmpje; een lekker bloederig middeleeuws spektakel voorzien van een prima cast. Voor dit tweede deel moet regisseur Jonathan English het helaas op alle fronten met minder doen. Minder budget, een mindere cast en een minder script. Op zich is dat nog niet eens zo'n probleem, ware het niet dat English het vooral in de aktiescenes laat afweten. Wat zijn die slecht gefilmd en gemonteerd zeg, niet te geloven. Alles verloopt zo schokkerig en fragmentarisch dat je er al snel helemaal klaar mee bent. De rest van de film is het aanzien nog net waard, maar al met al is dit een behoorlijk inferieur tweede deel.

avatar van schumacher
De 1ste vond ik echt de top maar deze was al een stukje minder goed.
De acteurs waren wat minder, wat minder goed gefilmd ook, de aktie scenes waren iets minder ook en ook vaak te schokkerig gedoe de scenes, dat heb ik niet zo graag.
Een al bij al degelijke film maar de 1ste was veel beter.

avatar van MovieMind
Mwa....deel 1 dunnetjes overgedaan..
Het grauwe randje is ook in deze film aanwezig, en de aankleding is niets op aan te merken.
Maar op een paar aardige scenes na is het niet gelukt dezelfde sfeer te creëren als in deel 1.
Matig vervolg.

halve ster voor de aftiteling, alles aan dit wanproduct is ronduit slecht!!

Beduidend minder dan het eerste deel.
Hoewel even bloederig, maar veel minder actie.
En de cast, veelal minder bekende namen, brengt het er ook niet zo schitterend vanaf.
Weet niet of er nog een derde film op stapel staat, maar als het op deze manier verder gaat hoeft het niet voor mij.

avatar van Joey Kay
Met kromme tenen de film uitgekeken. Geen film die mij op het puntje van de stoel brengt. Special effects vond ik minimaal, gevechten beduidend slecht. Nee, jammer van mijn tijd, bier en chips. Halve punt voor de acteurs die de berg op moesten lopen naar het kasteel

avatar van U96
U96
wat een afkooksel van het stukken betere eerste deel ......

avatar van Al DeNiro
Bijna net zo goed als deel 1. Hoofdrolspeler deed me ook beetje denken aan Andy Withfield.

avatar van Thiver
Moeilijk voor te stellen dat deze film is gemaakt door de regisseur van de eerste Ironclad. Waar die film zijn banale opzet wist te verbloemen met een sterke cast en degelijk in beeld gebrachte actie, oogt dit als het amateuristische gebroddel van iemand die net komt kijken. Voorspelbaar plot, slecht camerawerk, te dik aangezette muziek en vooral hopeloos weinig invulling van verhaal en personages. Met zijn voorganger heeft de film overigens weinig van doen: er wordt weliswaar naar gehint dat de 'hoofdpersoon' een overlever is van de Rochester-belegering, maar de vorige film liet zien we er levend uit de strijd kwamen en daar zat deze Guy de Lusignan (over het gebruik van die naam zal ik het maar wijselijk zwijgen) overduidelijk niet tussen. Geen wonder dus dat hij er met geen woord over spreekt; waarschijnlijk gewoon een oplichter. Uw held voor dit avontuur, dames en heren!

avatar van Tup&Joep
Letterlijk misselijkmakende film. De camera stond tijdens de actiescènes geen moment stil. Ik werd er hondsberoerd van. De slechte acteerprestaties van de onbekende cast hielpen ook niet mee.
De film mag niet eens in de schaduw staan van zijn veel betere voorganger.

Dit tweede deel vond ik een stuk beter dan het eerste deel. het verhaal sprak mij meer aan en ik vond vooral de personages veel beter . het bloedvergieten was zo'n beetje hetzelfde als in de voorgaande film maar bij deze heb echt van begin tot het eind op het puntje van mijn stoel gezeten. wat mij betreft is dit deze film een echte aanrader! maar zo te lezen ben ik de enigste hier. (jullie hebben geen goede smaak haha)

avatar van Shadowed
Redelijk vervolg.

Het haalt het niet bij het origineel in mijn mening, maar het is alsnog best een waardig vervolg geworden. Helemaal niet zo slecht als ik van tevoren vreesde dat het zou zijn. Ook wel grappig dat English opnieuw in de regiestoel ging zitten.

Dit deel is eigenlijk precies hetzelfde als de eerste. Het volgt zowat precies dezelfde verhaallijn, alleen probeert English het hier en daar wat anders aan te pakken. Wel wat tegengehouden door budgettaire beperkingen, maar English doet z'n best.

Het is duidelijk bij lange na geen 20 miljoen meer. Geen echt bekende acteurs meer te vinden. Iedereen is eigenlijk een beetje afgedankt en de rollen krijgen iets minder achtergrond dan bij deel 1. Bovendien gaat het (opnieuw) verzamelen van een team iets vlotter en makkelijker.

De film ziet er eigenlijk hetzelfde uit als deel 1. Rauwe beelden en een apart sfeertje over de film heen. Het past eigenlijk wel bij deze film. Alleen is het allemaal minder episch en blijft het vooral bij zwaardzwaaien waarbij er soms een bloedspetter omhoog vliegt.

Het is ook wel duidelijk dat de acteurs niet het beste zijn in zwaardvechten. Daarom steekt de regisseur daar een stokje voor door de beelden nog iets intenser te maken zodat je moeilijk kan zien dat de acteurs en actrices er niks van kunnen.

Voor de rest ook geen over-the-top brute kills meer. Het is vooral bloedspetters die omhoog vliegen nu. Maar niet minder vermakelijk daarom. Ook is er bij dit deel iets meer drama aan te pas tijdens de gevechten, waardoor het soms iets harder overkomt, terwijl in deel 1 de beelden veel en veel harder waren.

Het is alleen jammer dat de regisseur niet de moeite nam om een nieuw verhaal te bedenken. Het is eigenlijk gewoon een herhaling van deel 1, maar iets minder episch en groots en met iets meer dramatiek gebracht. Niks mis mee, maar toch wel jammer.

Geen vervelende zit daarom, en nog steeds grof hier en daar. Soms hele lelijke CGI, maar toch wel prima beelden van het kasteel en de belagers.