Xue Di Zi (2012)

China / Haïti / Hongkong
Actie

geregisseerd door Andrew Lau
met Xiaoming Huang, Ching-Tien Juan en Shawn Yue

Keizer Yong Zheng heeft een geheime moordbrigade opgericht die bekend staat als de 'Guillotines'. Ze hebben de opdracht om iedereen die zich tegen de keizer keert te elimineren. De eens zo populaire Guillotines worden echter beschouwd als verwaarloosbaar wanneer keizer Qian Long de troon bestijgt. Hij geeft de voorkeur aan Westerse ideeën en technologieën. Om zijn macht te consolideren, blijft de keizer de Guillotines echter gebruiken.

ipman-99
"The Guillotines 3D." ... " !!!

Fantastische Aziatische parel !!! Prachtige film met een fascinerend verhaal dat je op het puntje van je stoel houdt.
Wat een visueel kijkstuk met prachtige locaties, settings, kledij, enz ... ! Het acteerwerk was echt geweldig met name
Xiaoming Huang, Ching-Tien Juan en Shawn Yue die echt alweer hun visitekaartje afleverden !
De film kent heerlijke weliswaar gedoseerde Actie-scènes in de vorm van o.a kanon en vuurgevechten en allerlei
scherpe zaken vliegen rond over je scherm (dit in combinatie met de prachtige geluidjes als er wat door je scherm vliegt) ...,
echt een ware lust voor het oog ! De Aziatische cinema lapt het hen weer !

Er is veel aandacht besteed aan beeld en geluid in deze fantasiefilm. Na de bijzonder spectaculaire gevechten in het begin moeten we tot het eind wachten op dergelijke scenes. Er was geen enkele acteur die me wist te overtuigen, integendeel, alles droop van emotie en tranen. Het dorp met Han-chinezen leek wel een propagandafilm en ik kreeg het idee dat Jezus eigenlijk een Han-chinees is geweest. De grafische pracht tilt deze film boven het gemiddelde. Ik had liever gezien dat ze stug doorgeknokt hadden zoals in de beginscenes.

Deze film mist wat actie.

Vooral omdat de actiescenes in het begin zo goed zijn. Het eerste half uur is echt genieten. Er komt een hoop CG aan te pas, maar de wapens van de Guillotines zijn echt geweldig. Verder wordt het ook al snel duidelijk dat Lau hier geld te over had, geweldig camerawerk en prachtige settings.

Dat houdt Lau wel de hele film aan, maar na verloop van tijd verdwijnt de actie en wordt er plaats gemaakt voor meer dramatiek. Daar loopt het dan wat fout, want het materiaal waar Lau mee werkt wordt niet altijd even boeiend weergegeven. Moest meermaals denken aan The Assassins, een film die zo ongeveer hetzelfde deed als deze film, maar dan met een interessantere uitwerking van de scenes tussen de actie door.

Deze Guillotines blijft wel boeien, vooral omdat het er mooi en indrukwekkend blijft uitzien. Maar het tweede deel is wat log, personages zijn nogal huilerig en buiten Shawn Yue is er ook niemand die echt kan overtuigen met z'n personage. Einde tilt de film wel weer iets omhoog, maar dan is het net al iets te laat.

Blijft genoeg om van te genieten en Wai-keung Lau fans hebben genoeg om zich aan op te warmen, maar gezien het budget en het eerste half uur had hier meer ingezeten.

avatar van Cleanshot
Tja... ik ben een fan van aziatische films maar deze viel tegen.

avatar van Filmkriebel
Viel me ook tegen. De krokodilletranen tieren welig, de oerkreten van smart weergalmen rijkelijk... Ja, dit is het soort Chinese films dat al honderden keren werd voorgedaan. Inmiddels begin ik het wel zo gezien te hebben want dezelfde motieven keren steeds terug in dit soort historische actiedrama's, wat mijn aandacht makkelijk deed verslappen. Enkel die Jezusfiguur en de etnische kloof die aan bod komt zorgt er voor dat de lijn tussen goed en slecht vaag blijft.

Geen al te beste actie : die ronde guillotines werden enkel in het begin gebruikt, daarna niet één enkele keer meer. De aaneenschakeling van dramatische subplotjes monden uit in een preek voor vrede, en geloof het of niet, de keizer zorgde ook voor vrede en liet zich inspireren door de laatst levende Guillotine die zich tot messias bekeerde. . Het contrast tussen de visuele schoonheid en de inhoudelijke puinhoop heb ik zelden zo groot gezien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Glibberig geknok.

Een heel bijzondere ervaring is deze actiefilm niet geworden. Het verhaal rondom een geheime moordbrigade die met behulp van een uiterst cool wapen de vijanden van de keizer moet elimineren, bewandelt zo'n beetje elk geijkt pad dat er is. Na een actievolle intro waarbij het tempo hoog ligt en verwachtingen worden gecreëerd, zakt de film vervolgens een beetje in.

Dan maar een overdaad aan lelijke CGI, die hier in mooi 3D gelukkig wel tot recht komt. Of nog meer geknok in plaats van de dosis dik aangezette dramatiek. Kortom, de film neemt zichzelf na een leuk begin veel te serieus. Gelukkig wordt er goed gefilmd en houden wat subplotjes, clichématig uitgevoerde thema's als eer en verraad ten spijt, de aandacht vast. Hoe rommelig dan ook.

Tegen het einde worden de teugels weer wat aangetrokken al blijft het ware vuurwerk, ondanks de letterlijke variant van bommen en granaten, uit. De film duurt dan eigenlijk al te lang voort en met een tenenkrommend zoetsappig slot wordt er op glibberige wijze afscheid van de kijker genomen. Het bevestigt de zoek zijnde balans tussen lol en serieusheid.

Redelijk.

Met dank aan Splendid Film voor het recensie-exemplaar.

dikke vette film..

avatar van Corcicus
Vreselijk saaie rotfilm die een Chinese versie van "Samourai" placht te zijn, maar vooral nergens over gaat. De gevechten waren warrig en rommelig, de acteerprestaties beneden alles en het verhaal onmogelijk te volgen. Tot drie keer toe ben ik in slaap gevallen en ik was nochtans bijzonder fit en bij de pinken toen ik de film aanvatte. Dit was werkelijk Chinese brol in alle betekenissen.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt met leuke gevechten.