Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 153 minuten / 207 minuten (televisie-bewerking)
Alternatieve titels: Soldier of Orange / Survival Run / Voor Koningin en Vaderland / In Geheime Opdracht van Hare Majesteit
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Rutger Hauer, Jeroen Krabbé en Derek de Lint
IMDb beoordeling:
7,6 (14.717)
Gesproken taal: Nederlands, Engels en Duits
Releasedatum: 22 september 1977
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Soldaat van Oranje
"Love first. Fight later"
Het verhaal, naar de memoires van Erik Hazelhoff Roelfzema, gaat over Erik (Rutger Hauer) en enkele studiematen die de Tweede Wereldoorlog allen op eigen wijze ondergaan. In het begin zien de jongelingen de ernst van de situatie niet. Maar de sfeer wordt steeds grimmiger wanneer mensen vermoord worden en Erik in een Engels spionageplan terecht komt.
Externe links
Acteurs en actrices
Erik Lanshof
Guus LeJeune
Nico
Alex
Jan Weinberg
Jack Ten Brinck
Robby Froost
Esther
Will Dostgaarde
Gestapo Agent Breitner
Reviews & comments
Earth
-
- 862 berichten
- 375 stemmen
Je hebt er helaas niet veel van begrepen, dat is jammer, maar dat geeft verder niet.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Je hebt er helaas niet veel van begrepen, dat is jammer, maar dat geeft verder niet.
Basto
-
- 11931 berichten
- 7403 stemmen
Wel raar dat je de film verwijt geen Joden op weg naar de gaskamer te laten zien. Het levensverhaal van EHR gaat daar nu eenmaal niet over. En ja het was een heldhaftig leven. Is daar nu wat mis mee?mogen we daar geen aandacht aan schenken? Erg Clavinistische indlag heb je.
Earth
-
- 862 berichten
- 375 stemmen
Ik vond en vind Zwartboek een fantastische film, maar goed dat is een andere film.
Earth
-
- 862 berichten
- 375 stemmen
Wel raar dat je de film verwijt geen Joden op weg naar de gaskamer te laten zien. Het levensverhaal van EHR gaat daar nu eenmaal niet over. En ja het was een heldhaftig leven. Is daar nu wat mis mee?mogen we daar geen aandacht aan schenken? Erg Clavinistische indlag heb je.
Een terechte opmerking over de Joden. Het verhaal over de Joden dat er inzit is door Soeteman en co. aangevuld. Dat zit niet in het boek.
Ik zie ook nog wel wat andere zaken dan een heldhaftig verzet: verraders, mensen die aan de kant blijven staan, naïviteit, dommigheid, etc.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik zie ook nog wel wat andere zaken dan een heldhaftig verzet: verraders, mensen die aan de kant blijven staan, naïviteit, dommigheid, etc.
...en niet te vergeten het bombardement op Dresden. Alleen wordt na de oorlog bepaald wie de helden en wie de schurken zijn.
W.V.
-
- 845 berichten
- 476 stemmen
...en niet te vergeten het bombardement op Dresden. Alleen wordt na de oorlog bepaald wie de helden en wie de schurken zijn.
Dat bepalen was tijdens de oorlog al gebeurd, en ja nu kunnen we ons afvragen was het bombarderen van de steden wel nodig, een goed antwoord zul je daar nooit op krijgen daar er veel voor valt te zeggen, maar ook veel tegen, maar je hebt gelijk als je zegt dat er bijna geen films zijn waarin de tragedies onder de duitse bevolking behandelt tijdens en kort na wo2, er zijn wel enkele duitse films, maar daar blijft het dan bij
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Dat bepalen was tijdens de oorlog al gebeurd
Door beide kampen. Mulisch schreef terecht dat als Duitsland de oorlog had gewonnen, Churchill wegens misdaden tegen de mensheid was gefusilleerd. Na de oorlog werd bepaald wie goed en wie slecht was. Daar hebben we tot op de dag van vandaag nog steeds last van, maar dat terzijde.
W.V.
-
- 845 berichten
- 476 stemmen
Ben het met je eens, Generaal Harris, de bedenker van het 24 uurs bombardement kreeg eerst de bijnaam Bomber Harris, later werd dat Butcher omdat zelfs de bemanningen van de bommenwerpers vraagtekens bij hun missies zetten. Neemt niet weg dat de as mogendheden wel de agressors waren.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Het Duitse lied wat Carice van Houten 27 jaar later aan de piano zingt in Zwartboek (2004) is tijdens 1 der tennisbaan-scénes reeds te horen.
Captain Pervert
-
- 4644 berichten
- 2100 stemmen
Stem verlaagd van 5 naar 4 sterren. Blijft (zeker voor die tijd) een mooi epos. Maar het is allemaal erg chaotisch en fragmentarisch. Sommige personages lijken erg op elkaar. Hier en daar zou een bruggetje tussen scènes helpen voor context en begrip.
Fransman
-
- 3022 berichten
- 2267 stemmen
Ik heb voor de verandering eens de tv-bewerking 'Voor Koningin en Vaderland' bekeken, in vier delen, en die wijkt niet wezenlijk af van 'Soldaat van Oranje', maar heeft natuurlijk intro's ed. en meer historische newsreels en opnamen uit propagandafilms, en dat is best interessant. Vind het nog steeds de beste Nederlandse film ooit gemaakt, al zal niet iedereen dat met mij eens zijn. Maar het is nog steeds spannend, onderhoudend en goed in balans tussen de luchtige momenten en de meer dramatische perioden. Natuurlijk was de oorlog geen spannend jongensboek, maar dat wordt in deze film ook wel duidelijk. Nog steeds niet verouderd. Alleen daarom al een meesterwerk.
eempag
-
- 441 berichten
- 379 stemmen
Spannend allemaal hoor al die dappere mensen en ehr in het bijzonder die de adjudant werd van onze dappere wilhelmina.
Helaas mag nu bijna 75 jaar na die oorlog gezegd worden, en wordt eindelijk ook gezegd, dat onze dapper majesteit toch niet zo dapper is geweest als zij zelf graag propageerde.
Voor haar dappere schoonzoon geldt hetzelfde.
Wat betekent dit over de dappere ehr en zijn eigen verhaal over zijn eigen dapperheid?
Misschien dat het allemaal een mooi verhaal was maar meer niet.
Basto
-
- 11931 berichten
- 7403 stemmen
Spannend allemaal hoor al die dappere mensen en ehr in het bijzonder die de adjudant werd van onze dappere wilhelmina.
Helaas mag nu bijna 75 jaar na die oorlog gezegd worden, en wordt eindelijk ook gezegd, dat onze dapper majesteit toch niet zo dapper is geweest als zij zelf graag propageerde.
Voor haar dappere schoonzoon geldt hetzelfde.
Wat betekent dit over de dappere ehr en zijn eigen verhaal over zijn eigen dapperheid?
Misschien dat het allemaal een mooi verhaal was maar meer niet.
Beoordeel je nu de film of ons koninghuis?
Basto
-
- 11931 berichten
- 7403 stemmen
Maar ik lees helemaal niets over de filmische aspecten dat je lage beoordeling onderbouwd.
eempag
-
- 441 berichten
- 379 stemmen
Toch de film.
En dan in de juiste context.
Niet de context van een historisch epos
eempag
-
- 441 berichten
- 379 stemmen
Maar ik lees helemaal niets over de filmische aspecten dat je lage beoordeling onderbouwd.
Juist wel.
Historisch niet verantwoord terwijl dat in alles juist is wat het pretendeert te zijn.
Daarmee is het een flut verhaal en dus ook een flut film.
Basto
-
- 11931 berichten
- 7403 stemmen
Juist wel.
Historisch niet verantwoord terwijl dat in alles juist is wat het pretendeert te zijn.
Daarmee is het een flut verhaal en dus ook een flut film.
Wat een onzin. Historische context hoeft geen spelbreker te zijn. Vrijwel alle historische films stroken niet met de werkelijkheid. En ook een flut verhaal kun je met verve vertellen. Even zo kun je van het werk van Shakespeare skechte filmsmaken.
Komt dus wederom tot de conclusie dat je niks over de film zelf zegt. Daarbij vind ik het verre van een flutverhaal.vind het boek ook geweldig en zie ook niet wat daar nu allemaal zo onwaar aan zou zijn. Het England spiel is wel zo gespeeld.
eempag
-
- 441 berichten
- 379 stemmen
Wat een onzin. Historische context hoeft geen spelbreker te zijn. Vrijwel alle historische films stroken niet met de werkelijkheid. En ook een flut verhaal kun je met verve vertellen. Even zo kun je van het werk van Shakespeare skechte filmsmaken.
Komt dus wederom tot de conclusie dat je niks over de film zelf zegt. Daarbij vind ik het verre van een flutverhaal.vind het boek ook geweldig en zie ook niet wat daar nu allemaal zo onwaar aan zou zijn. Het England spiel is wel zo gespeeld.
Maar dat mag.
Dat vind ik helemaal niet erg.
wimaroca
-
- 762 berichten
- 643 stemmen
Stem verlaagd van 5 naar 4 sterren. Blijft (zeker voor die tijd) een mooi epos. Maar het is allemaal erg chaotisch en fragmentarisch. Sommige personages lijken erg op elkaar. Hier en daar zou een bruggetje tussen scènes helpen voor context en begrip.
Ik had hier nog geen commentaar op gegeven,
100% mee eens, ik heb 'm ook verlaagd,omdat ik 'm nu vergelijk met de films die in de loop der jaren heb gezien,ik had toen deze 4.5 sterren gegeven ,maar ik vind het nu helemaal geen topfilm meer,heel chaotisch en het Engels werd ook helemaal niet vertaald,en je moest er teveel bijdenken,wat ze ondertussen gingen doen,ook moeilijk verstaanbaar
Basto
-
- 11931 berichten
- 7403 stemmen
Ik had hier nog geen commentaar op gegeven,
100% mee eens, ik heb 'm ook verlaagd,omdat ik 'm nu vergelijk met de films die in de loop der jaren heb gezien,ik had toen deze 4.5 sterren gegeven ,maar ik vind het nu helemaal geen topfilm meer,heel chaotisch en het Engels werd ook helemaal niet vertaald,en je moest er teveel bijdenken,wat ze ondertussen gingen doen,ook moeilijk verstaanbaar
Wat een rare reactie. Omdat het Engels niet werd vertaald en jij het slecht verstaat, beoordeel je het lager? Dat heeft toch niks met de kwaliteit van de film te maken.
Koop een andere dvd en zet het geluid wat harder.
wimaroca
-
- 762 berichten
- 643 stemmen
Wat een rare reactie. Omdat het Engels niet werd vertaald en jij het slecht verstaat, beoordeel je het lager? Dat heeft toch niks met de kwaliteit van de film te maken.
Koop een andere dvd en zet het geluid wat harder.
Voor alle duidelijkheid,ik heb 'm niet verlaagd,voor wat jij allemaal zegt Basto
Ik vind gewoon de film ansich niet zo goed,ten opzichte van de films die ik de laatste jaren 4 of meer stemmen heb gegeven
The Optician
-
- 15 berichten
- 0 stemmen
Leukste rol in deze film is voor Rijk de Gooijer als gemene en slechte collaborerende zwarthumoristische geile viezerik. ? 
weerwolf79
-
- 319 berichten
- 1190 stemmen
Ik had hier nog geen commentaar op gegeven,
100% mee eens, ik heb 'm ook verlaagd,omdat ik 'm nu vergelijk met de films die in de loop der jaren heb gezien,ik had toen deze 4.5 sterren gegeven ,maar ik vind het nu helemaal geen topfilm meer,heel chaotisch en het Engels werd ook helemaal niet vertaald,en je moest er teveel bijdenken,wat ze ondertussen gingen doen,ook moeilijk verstaanbaar
Wel heel erg raar om een 42 jaar oude film te vergelijken met een modernere film.
Het is nog steeds een erg goede film
weerwolf79
-
- 319 berichten
- 1190 stemmen
Juist wel.
Historisch niet verantwoord terwijl dat in alles juist is wat het pretendeert te zijn.
Daarmee is het een flut verhaal en dus ook een flut film.
Wat een flut opmerking.
wimaroca
-
- 762 berichten
- 643 stemmen
Wel heel erg raar om een 42 jaar oude film te vergelijken met een modernere film.
Het is nog steeds een erg goede film
je hebt eigenlijk wel gelijk,moet ik zeggen,
N00dles
-
- 627 berichten
- 2302 stemmen
Een alom geprezen Nederlandse klassieker, maar ik vond het maar niks. Het begint al met een lelijk titelscherm met de Nederlandse vlag en het opent met een haast kluchtige intro: een studentenontgroening met het typische knullige acteerwerk zoals we die in vele Nederlands films terugzien. Ook in de rest van de film is er maar weinig waarvan ik echt onder de indruk was: veel saaie sets, houterige dialogen en matige actiescenes.
Het verhaal wordt wat spannender wanneer het verzet in beeld komt, maar ook dan kan ik als kijker niet echt meeleven. Erik Lanshof (Rutger Hauer) wordt als personage slecht uitgediept en rolt als vanzelf van de ene gelegenheid in de andere, krijgt een verzetsmissie in zijn schoot geworpen door de koningin en wordt aan het eind tussen neus en lippen door zelfs nog piloot bij de luchtmacht (hij faket op kluchtige wijze zijn oogmeting) om 'eventjes' een paar bommetjes te droppen.
Daarnaast worden aan het eind alle plotlijntjes nog even obligaat afgerond, maar het voelt gehaast en afgeraffeld aan.
Het boek zal vast een stuk logischer en beter in elkaar zitten, maar in de film was het vooral een bij elkaar geraapt zooitje van verschillende plotlijnen die lang niet allemaal goed uit de verf kwamen.
deventerate
-
- 125 berichten
- 179 stemmen
Zeker de moeite waard. Ondanks dat het een oude film is, kan dit een heel groot plezier zijn.
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt

De beste Nederlandstalige films per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

Karakter
Drama, 1997
300 reacties

The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing
Documentaire, 2004
17 reacties

Pat a Mat ve Filmu
Animatie / Familie, 2014
2 reacties

13 Tzameti
Thriller, 2005
170 reacties

Turks Fruit
Drama / Romantiek, 1973
860 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





