Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 153 minuten / 207 minuten (televisie-bewerking)
Alternatieve titels: Soldier of Orange / Survival Run / Voor Koningin en Vaderland / In Geheime Opdracht van Hare Majesteit
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Rutger Hauer, Jeroen Krabbé en Derek de Lint
IMDb beoordeling:
7,6 (14.719)
Gesproken taal: Nederlands, Engels en Duits
Releasedatum: 22 september 1977
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Soldaat van Oranje
"Love first. Fight later"
Het verhaal, naar de memoires van Erik Hazelhoff Roelfzema, gaat over Erik (Rutger Hauer) en enkele studiematen die de Tweede Wereldoorlog allen op eigen wijze ondergaan. In het begin zien de jongelingen de ernst van de situatie niet. Maar de sfeer wordt steeds grimmiger wanneer mensen vermoord worden en Erik in een Engels spionageplan terecht komt.
Externe links
Acteurs en actrices
Erik Lanshof
Guus LeJeune
Nico
Alex
Jan Weinberg
Jack Ten Brinck
Robby Froost
Esther
Will Dostgaarde
Gestapo Agent Breitner
Reviews & comments
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Misschien moet ik deze film dan maar inderdaad herzien. Maar toen ik deze film op school zag vond ik hem erg saai. Het komt ook omdat ik nederlandse films niet leuk vind. Ik vind dat nederlanders een beetje onnatuurlijk acteren. Klinkt misschien een beetje stom, maar ik vind bijvoorbeeld Engelsen veel beter kunnen acteren Nederlanders. Ik zeg niet dat de mensen in deze film niet kunnen acteren hoor, maar toch vind ik het een beetje raar geacteerd.
martijn77
-
- 382 berichten
- 4413 stemmen
Absoluut 1 van de Nederlandse meesterwerken en dan ook nog eens met het loodzware thema WOII. De acteerprestaties doen in dit geval eens NIET onder voor de Engelse en/of Amerikaanse wat wel blijkt uit het feit dat vrijwel de complete cast en regisseur een redelijke carriere in Amerika/Hollywood hebben verwezenlijkt. Of dat een criterium is voor goed acteerwerk zou ik niet direkt weten maar kijk de film nog maar een keer. Juist de herkenbare huiselijke Hollandsche sfeer kunnen jou 'als oorlogsfilmkenner' eens wat anders bieden dan de zoveelsteWhen I was in 'Nam.. WOII heeft hier in NL, Europa plaatgevonden en de herinneringen aan deze zwarte bladzijden uit onze collectieve geschiedenis vervagen met de tijd. Wij kennen oorlog van TV, de ver-van-mijn-bed show, film en realiteit zijn niet meer te onderscheiden. Gelukkig zijn er ook nog DIT soort films om ons te helpen herinneren hoe het geweest zou kunnen zijn. Zonder de Hi-tech special FX, moralistisch geleuter of 'happy'-endings. Probeer de film in zijn tijd/context te plaatsen en je zult zien..
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ik snap gewoonweg al niet hoe je als "oorlogsfilmkenner" deze film niet hebt kunnen waarderen, al is het maar omdat je hem op school hebt gezien.
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Ik beschouw mezelf niet als 'oorlogskenner', maar meer iemand zoals liefhebber. Liefhebber van films, games en wapens bijvooorbeeld.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Liefhebber van [...] wapens bijvooorbeeld.
23 Augustus, museumplein Rotterdam, Bowling For Columbine. Veel wapens.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik beschouw mezelf niet als 'oorlogskenner', maar meer iemand zoals liefhebber.
Pardon....?
Liefhebber van films, games en wapens bijvooorbeeld.
Pardon....?!
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Weet iemand waar de Paul Verhoeven dvd-box(regio 2 of regiovrij) te bestellen is?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Videotape ligt bij me thuis. Het gaat er dus toch van komen.......Benieuwd of ie echt zo goed is als sommigen beweren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Je zegt het verkeerd: benieuwd of je 'm net zo goed VINDT als velen 'm vinden.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Ik weet niet of het hier eerders iets van stond (had geen zin om 6 pag. te zoeken
) Mijn vraag is: "Er zou Soldaat van Oranje 2" uit komen. Zijn ze nog om dat te maken?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Je zegt het verkeerd: benieuwd of je 'm net zo goed VINDT als velen 'm vinden.
Daar doe ik niet aan kappeuter: wat ik 'vind' 'is'. 
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Ik ben wel benieuwd naar je reactie. Ik zit er zelf zwaar aan te denken om hem binnenkort nog eens te gaan kijken, om het laatste ontbrekende halve punt er alsnog aan toe te kennen. Eventueel.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Amusant filmpje.
Soldaat van Oranje is eigenlijk een vermakelijke 'Hollywood-achtige' avonturenfilm ipv een oorlogsfilm. De Duitse bezetting en de oorlog dienen eigenlijk als achtergrond voor dit vrij luchtige verhaal over de lotgevallen van een zestal vrienden. Humor is volop aanwezig (soms leuk en soms erg flauw), maar de film kan juist het drama van WOII absoluut niet op me overbrengen.
De personages in de film zijn te vlak, de dramatische elementen blijven te veel op de achtergrond, de oorlog blijft te veel op de achtergrond, beweegredenen van de personages zijn raar, ongeloofwaardig of onduidelijk, de 'actie' is te gelikt........ik had het idee dat ik naar een Hollywoodfilm zat te kijken. Veel vaart, snelle wendingen, humor, een aantal clichees.........allemaal wel amusant hoor maar waar blijft de diepgang? Zeker in een oorlogsfilm wil ik weten wat de personages voelen, wat ze bezig houdt. Ik mis drama.
Voor mij is het compleet duidelijk dat Starship Troopers door sommigen beschreven wordt als Soldaat van Oranje in de ruimte. Ben het er zelfs helemaal mee eens:
-films hebben bijna een identiek verhaal. (vriendengroep gaan hun eigen wegen in oorlog, Soldaat van Oranje deelt ze op in oorlogvoerende partijen, Starship Troopers deelt ze op in verschillende divisies van hetzelfde leger)
-films bevatten dezelfde soort humor, ook als er geweld in het spel is.
-personages hebben dezelfde beweegredenen en motieven. Ze ervaren de oorlog als een spel, een sensatie. Ook Hauer en Krabbe gaan de oorlog in 'voor de actie'..........niks lijkt ze te deren, ze lijken als kleine mennekes lol te hebben in het oorlogsspel en lijken zich totaal niet bewust van de ellende die zich tijdens die oorlog afspeelt. (precies zo in ST, kijk in beide films maar hoe de hoofdpersonages reageren op de bekendmaking van de oorlogstoestand........ze geven zich meteen op, puur voor de sensatie). Ik ervaarde dit in Soldaat van Oranje als storend Hauer en Faber die relaxed een paar bommetjes gooien, Hauer die amper reageert als Krabbe 'm bijna de hersens uit zijn hoofd schiet etc
Er wordt amper iets gedaan met het drama van de oorlog. Het avontuur overheerst en de oorlog wordt opzij geschoven. Jammer eigenlijk.
Bij Starship Troopers pik ik dit WEL. Die film is puur gericht op satire en sensatie en speelt zich af tijdens een fictieve oorlog met grote insecten. Maar wanneer je een film over WOII maakt wil ik als kijker wel een beetje meer dan 2,5 uur humor en avontuur. Drama hoeft niet te overheersen maar moet ook niet bijna geheel buiten beschouwing gelaten worden. Teleurstellend eigenlijk deze film, die door zo velen als een Nederlands meesterwerk wordt gezien. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb me vermaakt en het acteerwerk is van hoog niveau.
3*
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ramon dit IS een spektakelfilm. Een 'jongensboeken'-film over oorlogshelden met veel spanning.
Maar het is meer dan dat. Ben het niet eens met je bewering dat er geen drama in de film zit. Het interessante van de film is dat elk van de vrienden een andere kant in de oorlog kiest. De hechte groep valt uiteen en ze komen tegenover elkaar te staan. En je vergeet voor het gemak ook even het verraad.
Zie ook de synopsis die treffend de kern van de film beschrijft.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
de film kan juist het drama van WOII absoluut niet op me overbrengen.
Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat alles in de oorlog stil stond en kommer en kwel was.
Natuurlijk is het avontuurlijke aspect in de film aangedikt.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Idd Kapp, bovendien gebaseerd op het leven van Erik Hazelhoff Roelfzema.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ramon, (vrijwel) alles wat gebeurt heeft met de oorlog te maken. Dus de bewering dat die naar de achtergrond wordt gedrukt is naar mijn mening totaal onjuist.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ramon, (vrijwel) alles wat gebeurt heeft met de oorlog te maken. Dus de bewering dat die naar de achtergrond wordt gedrukt is naar mijn mening totaal onjuist.
Sorry, maar ik zie Soldaat van Oranje als 'Indiana Jones in WOII'. Wel vermakelijk hoor. De oorlog is achtergrond. Verhoeven maakt een film over de oorlog zonder elementen uit die oorlog een emotionele lading te geven. Het is geen Kom en Zie, geen Apocalypse Now, geen Schindler's List en geen Saving Privat Ryan. Die leggen (de 1 wat meer dan de ander) de nadruk op de dramatiek van de oorlog. Hier is de oorlog slechts een setting van een luchtig avontuur. Best leuk amusement hoor, maar niet dat wat ik van een oorlogsfilm verlang.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Hier gaf ik het al aan.....
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Tsja...ik zou juist graag meer van dit soort oorlogsfilms willen zien
.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Tsja...ik zou juist graag meer van dit soort oorlogsfilms willen zien
.
Ieder zijn meug he?! 
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ja zeker, maar ik vind het gewoon jammer dat je hier niet meer in ziet
. De film raakte mij juist wel. Verhoeven laat duidelijk zien hoe verschrikkelijk de oorlog was, maar ook hoe mooi die kon zijn. Is eens wat anders dan scenes vol bloed of een heel erg zwaar verhaal. Deze productie heeft volgens mij meer diepgang dan menig een denkt. Tenminste,... zo ervaar ik het. De film wordt alsmaar beter naarmate ik hem vaker kijk. En hoe Verhoeven de wegen van de 6 vrienden volgt, erg mooi vond ik dat. En dit is tóch ook meer een heldenverhaal (Erik Hazelhoff Roelfzema), dit versterkt de muziek van Van Otterloo alleen maar meer. Ik vind het juist mooi om te zien dat de oorlog ook een belangrijk thema blijft en dat de film dat aspect niet uit het oog verliest. Maar goed...ik respecteer natuurlijk ieders mening
.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
...hoe verschrikkelijk de oorlog was, maar ook hoe mooi die kon zijn...
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Hoe mooi...tsja...vat het niet te letterlijk op. Oorlog is natuurlijk nooit mooi, maar Verhoeven laat ook goed zien hoe 'mooi' (tussen aanhalingstekens dan maar
) die door mensen ervaren kan worden. En de film...die is zeker mooi
.
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt

De beste Nederlandstalige films per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

Karakter
Drama, 1997
300 reacties

The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing
Documentaire, 2004
17 reacties

Pat a Mat ve Filmu
Familie / Animatie, 2014
2 reacties

13 Tzameti
Thriller, 2005
170 reacties

Turks Fruit
Drama / Romantiek, 1973
860 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





