Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 153 minuten / 207 minuten (televisie-bewerking)
Alternatieve titels: Soldier of Orange / Survival Run / Voor Koningin en Vaderland / In Geheime Opdracht van Hare Majesteit
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Rutger Hauer, Jeroen Krabbé en Derek de Lint
IMDb beoordeling:
7,6 (14.719)
Gesproken taal: Nederlands, Engels en Duits
Releasedatum: 22 september 1977
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Soldaat van Oranje
"Love first. Fight later"
Het verhaal, naar de memoires van Erik Hazelhoff Roelfzema, gaat over Erik (Rutger Hauer) en enkele studiematen die de Tweede Wereldoorlog allen op eigen wijze ondergaan. In het begin zien de jongelingen de ernst van de situatie niet. Maar de sfeer wordt steeds grimmiger wanneer mensen vermoord worden en Erik in een Engels spionageplan terecht komt.
Externe links
Acteurs en actrices
Erik Lanshof
Guus LeJeune
Nico
Alex
Jan Weinberg
Jack Ten Brinck
Robby Froost
Esther
Will Dostgaarde
Gestapo Agent Breitner
Reviews & comments
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Daarbij ben ik ervan overtuigd dat het nl leger daadwerkelijk zo knullig was.
Deze film vind ik ook vele malen beter dan Zwartboek. Dat is ook wel een goede film, maar lang niet zo goed als Soldaat van Oranje.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik weet het mijn opa moest nog met een kanon, getrokken door paarden uittrekken tegen de Duitsers. Bovendien is er afgezien van Rotterdam bij de Maasbruggen, nergens gevochten in heel Nederland.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Vergeet je de Grebbeberg niet? Dat was zo'n beetje de hele oorlog voor Nederland. De overige jaren waren alleen maar bezetting. Uiteraard is er in '44-'45 wel door de gealieerden in Nederland gevochten. Verder zijn er wel de nodige akties door het verzet geweest. Zo is er bij Zoetermeer (richting Zevenhuizen) is er door het verzet/BS samen met een neergestortte Amerikaanse piloot de nodige aktie tegen de Duitsers geweest.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik bedoelde ook door het Nederlandse leger. Dat heeft afgezien van in Rotterdam, geen kogel afgevuurd. Komt overigens een film over onze enige oorlogsactie. Kijk ik erg naar uit. Woon en werk ook om nog geen 200 meter van de plek waar het ooit gebeurde.
Gevecht om de Maasbruggen verfilmd - Nieuws - VK - volkskrant.nl
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Klinkt als een heel erg interessante film! Die wil ik zeker dan ook wel gaan zien zodra die uitkomt.
Op de Grebbeberg is de hele oorlog voor Nederland begonnen en daar zijn 3 dagen lang hevig gevochten. Voor zover ik weer ligt de Grebbeberg niet bepaald in- of ook maar in de buurt van Rotterdam... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Verrek, daar heb je gelijk. Ik meende het ooit anders gehoord te hebben. Misschien is het dan in Holland verder niet gevochten. Die Grebbeberg ligt ook wel bijna in Duitsland. 
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Tja de Grebbeberg was de invasie en na Rotterdam kwam de capitulatie. Dat zijn voor zo ver ik weet inderdaad de enige gevechten van het Nederlandse leger geweest. Zeer triest dat erjuist in die tijd heel erg bezuinigd werd op het leger, zelfs bijna het leger opgeheven. En dan gaan er nu ook weer stemmen op bij sommige partijen om het leger te ontbinden... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Denk dat een leger de Duitsers niet echt had afgeschrokken in die tijd. Al is het wel doodzonde dat ze ooit de dienstplicht hebben afgeschaft. Was toch een ultiem bindmiddel waar mensen uit alle lagen van de bevolking een tijdje samen kwamen en wat aan sport deden. 
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Volledig mee eens! De dienstplicht zelf bestaat officieel nog, maar de opkomstplicht ios afgeschaft. In geval van hoge nood kunnen er nog steeds mensen opgeroepen worden voor de dienstplicht.
Maar dat het weer ingesteld zou moeten worden ben ik zeker met je eens. Het is niet alleen een bindmiddel zoals jij het noemt, maar vooral ook een goede manier om pubers en 'jong-volwassenen' respect, discipline, samenwerken en sociaalgedrag bij te leren op een niet vrijblijvende manier. Allemaal dingen die de laatste jaren héél erg ver te zoeken zijn... 
Scheffer44
-
- 34 berichten
- 336 stemmen
De reden dat ik een 5 geef is dat dit één van de weinige films is die ik minimaal 1 x per jaar kijk (begin mei) en het verloop al weet. Toch blijft het altijd boeien!!
Dat vind ik knap als je dat lukt als filmmaker, vandaar een 5..
En het speelt zich voor een klein deel af in Leiden, voor de Leidenaars onder ons;)
casualjaantje
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Zonder twijfel één van de beste Nederlandse oorlogsfilms met een geheel solide cast en een prachtig verhaal over moed, vriendschap en verraad.
Goede film.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Afgaande op de top 250 is dit dan de best gewaardeerde Nederlande film. Hmmm. Ik vond het allemaal weer erg typisch Nederlands. Heel veel hele slechte acteurs (afgezien op enkele van de hoofdrollen na) en dan weer die typische Nederlandse elementen erin (een naakt stel in het zicht van de koningin en zo. Het is best een boeiend verhaal en niet verkeerd in beeld gebracht, maar waar ziet men hier nou de elementen van een topfilm terug? Het is echt zoeken hoor. Wat schokkende beelden juist om het effect en niet echt om het verhaal te ondersteunen. Nergens bijzonder camerawerk. Voor Nederland best een goede productie, maar internationaal blijft het echt een paar flinke stappen achter lopen. Voor het kijkvermaak dan nog de sterren.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Welke internationale (oorlog) films vergelijk je het dan mee?
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp je vraag wel, maar begrijp niet goed waar je heen wilt. In het algemeen vind ik dat je Nederlandse films er altijd erg gemakkelijk uitpikt door een aantal elementen die in mijn ogen niet positief zijn. Het wel erg magere acteren van de nevenacteurs is daar een voorbeeld van. Ook de typische Nedrlandse dingetjes zoals de genoemde naaktscene. Als ik een uitzondering mag noemen: bij TBS en eigenlijk ook Interview heb ik, afgezien van de taal, het idee dat ik naar een film van internationale kwaliteit zit te kijken. Maar goed, dit biedt wellicht geen volledig antwoord op je vraag. Ik snap best dat deze film voor een Nederlandse film hoog scoort (het is toch bijzonder om een impressie van je eigen land in oorlogstijd te krijgen), maar afgezet tegen veel internationale films snap ik dit niet.
Als ik dan toch heel gemakkelijk moet vergelijken, noem ik bijvoorbeeld Platoon en Apocalyps Now. Maar geheel eerlijk is dat niet. Het zijn andere films, over een andere oorlog, in eenandere setting en met een ander budget. Maar goed, dan heb ik wel je vraag beantwoord 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Platoon is idd van ruim 10 jaar later. AN heeft 50 keer het budget en 10 keer langer over de opnames gedaan. Is absolute buitencategorie. Vergelijk het eens met Europese films uit die tijd en dan blijkt dat SvO best kundig gemaskt is. Qua acteren snap ik het deels. Maar de kritiek op NL acteerwerk heeft ook veel met de moedertaal te maken. Amerikanen kennen we beter uit de film dan in het echt, dus of het in een film als a bridge too far beter is, kunnen we slecht beoordelen.
Vind dit altijd nog een heerlijk vlotte en vooral spannende film met een geweldige Hauer en briljante muziek.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
......
Dan blijft nog mijn vraag over waarom je me een vergelijking met een andere film wilt ontfutselen.... 
Maar volgens mij kunnen we het laten rusten. Jij hebt onderbouwd waarom jij een 5* geeft en ik hop dat ik heb kunnen duidelijk maken waarom ik slechts een 2* gun.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ook de typische Nedrlandse dingetjes zoals de genoemde naaktscene.
Zoals in Schindler's List ook een naaktscène zit?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
......
Dan blijft nog mijn vraag over waarom je me een vergelijking met een andere film wilt ontfutselen....
Omdat jij zelf een vergelijking maakt.
Voor Nederland best een goede productie, maar internationaal blijft het echt een paar flinke stappen achter lopen.
Ben ik het dus sterk mee oneens. Enkel als je het vergelijkt met wat de top van Hollywood met mega budgetten kon maken in die tijd heb je een punt. Maar vergelijk het met tal van Franse, Italiaanse en zelfs Engelse en Amerikaanse films uit die tijd. En SvO valt echt niet negatief op.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Maar SvO werd in Amerika juist lyrisch ontvangen, i.t.t. hier in eigen land.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Lees: Volkskrant olv van Verhoeven hater Jan Blokker.
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11078 stemmen
Uitstekende film waarin een aantal studentenvrienden zich tijdens de tweede wereldoorlog aanmelden bij het verzet. De film ziet er goed uit met uitstekend camerawerk en ook een herkenbare score. Ondanks de vele dramatische gebeurtenissen is de film ook doorspekt met humor wat resulteert in een onderhoudende actiefilm. Rutger Hauer is goed als Erik Hazelhoff Roelfzema op wiens boek deze film gebasseerd is.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Zoals in Schindler's List ook een naaktscène zit?
Altijd fijn, als iemand een onderbouwing geeft van een mening en er een kleine illustrative opmerking uit wordt geknipt die dan op zo'n botte wijze wordt weggeveegd.
Verder maar geen woorden aan vuilmaken. Ik blijf bij mijn menig.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dat mag.
Ik stelde alleen maar dat "typisch Nederlands" van jou aan de orde. Dat is het namelijk niet (gezien het feit dat 'zelfs' in Schindler's List een 'overbodige' naaktscène zit).
Hoe goed onderbouwt je kritiek ook moge zijn, op mijn aangehaalde punt maak je je erg makkelijk met een uitgekouwd misverstand van af.
Maar het blijft vechten tegen de bierkaai.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Ah, dus omdat er in Schindler's list ook een naaktscene is, is het opduiken van naaktscenes ineens geen Nederlands filmdingetje? Ik vind dit niet echt een sterk argument. Ik blijf erbij dat er in de regel in veel Nederlandse films overbodige naaktscenes zitten die niets aan het verhaal toevoegen en er uitsluitend zijn ingestopt om een beetje frivol en vrijdenkend uit de hoek te komen ('kijk ons Nederlands eens tolerant en vrijdenkend zijn......'). Noem het een stijlkenmerk of wat dan ook, maar ik vind het in de regel een zwak element van de Nederlandse film in het algemeen. Maar goed. Ik wacht nog even op een echt tegenargument van jouw zijde (en dan niet komen met een Nederlandse film waarin geen overbodge sex-scene zit, want dat is geen argument). Ik vraag me overigens af hoe ik mijn mening op dit punt nog meer moet onderbouwen zonder jou de indruk te geven dat ik me er erg gemakkelijk met een uitgekauwd misverstand vanaf maak. Jij noemt dat een misverstand, ik noem dat een feit.
Maar ja, het blijft vechten tegen de bierkaai.............
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Noem mij dan eens voorbeelden van onnodig naakt in Nederlandse films van, zeg... de afgelopen 10 jaar?
Het "dingetje" moet natuurlijk wel onderbouwd worden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Alsof de Zweedse, Franse of Duitse cinema geen 'onnodig' naakt kent. En wat heb je dan liever, dat ze zoals in Amerikaanse films met hun ondergoed in bed liggen, ook al zijn ze getrouwd?
En ok, het was misschien een stijlkenmerk in de jaren 70, maar toen speelde de onttrutting nu eenmaal, ie niet wat daar nu mis mee is. Had in ieder geval wel een doel. Maar hetzelfde speelde in andere eerder genoemde landen. Daarbij heeft het ook prachtige films met functioneel naakt zoals Turks Fruit en deze opgeleverd.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
@ stefan: volgens mij ben jij eerst aan de bert om een tegenargument te geven.
@ Reinbo: het kan zijn dat er in Zweedse, Franse en Duitse films ook 'onodig' naakt voorkomt, maar dat neemt toch niet weg dat dit iets is wat veelvuldig in Nederlandse films opduikt? Tenminste, dat is mijn mening. Het wekt bij mij altijd de indruk dat er iets moet worden geetaleerd wat aan de film niets toevoegt. Bij het door jou aangehaalde voorbeeld, Turks fruit, ligt dat anders (geheel passend in het verhaal) en ook bijvoorbeeld in Zwartboek vind ik het aansluiten bij het verhaal, aangezien de dame (naam kwijt) een sexuale relatie moet aanknopen.
Dat jij niet inziet wat daar mis mee is en ik wel, dat betekent volgens mij alleen maar van mening verschillen. Op dit punt is er ook geen gelijk te behalen. Maar Stefan blijft zoeken naar onderbouwende argumenten van een argument voor mijn lage waardering voor Soldaat van oranje. Mij best, maar ik kan nu al aankondigen dat verdere argumenten niet komen. En voorbeelden ook niet. Zeker niet aangezien ik eerder heb gevraagd om tegen argumenten die niet komen. Maar goed. Ik kan het mis hebben maar wil dan graag worden overtuigd. (en mocht ik het mis hebben dan geef ik dat gerust ruiterlijk toe en stel ik op dat punt wellicht zelf smijn mening bij, maar niet wat betreft de film in zijn geheel want die vind ik gewoon niet goed.
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt

De beste Nederlandstalige films per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

Karakter
Drama, 1997
300 reacties

The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing
Documentaire, 2004
17 reacties

Pat a Mat ve Filmu
Animatie / Familie, 2014
2 reacties

13 Tzameti
Thriller, 2005
170 reacties

Turks Fruit
Drama / Romantiek, 1973
860 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





