Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 104 minuten / 88 minuten (VS edited version)
Alternatieve titel: Terror at the Opera
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Dario Argento
Met onder meer: Cristina Marsillach, Ian Charleson en Urbano Barberini
IMDb beoordeling: 6,9 (19.367)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Opera
"Obsession. Murder. Madness."
Als een jonge operazangeres de hoofdrol overneemt in een avant-garde presentatie van Verdi's MacBeth, ontketent ze de waanzin van een gestoorde fan. Deze dwingt haar om toe te kijken als hij haar vrienden binnen de opera vermoordt. Heeft de steeds terugkerende nachtmerrie van de zangeres iets te maken met de identiteit van deze psychopaat?
Externe links
Acteurs en actrices
Betty
Marco
Inspector Alan Santini
Mira
Giulia
Marion
Stefano
Signora Albertini
Baddini (as Antonio Juorio)
Alma's mother
Reviews & comments
JayLunar
-
- 748 berichten
- 2891 stemmen
Wat een crappy film zeg! Bestaat voor 99% uit dialogen, die net als bij de meeste andere Argento-films van een behoorlijk laag niveau zijn. Waarom maakte hij er niet gewoon een soort Phenomena van? Onbegrijpelijk, want dit is echt niet best. 1,5*
kungfuzombie
-
- 274 berichten
- 1626 stemmen
Het is niet zo erg als JayLunar beweerd hoor. Opera heeft zeker zijn charmes, wat zeg ik het is gewoon een goeie Argento met een aantal mooi opgenomen scenes. Alleen het (later toegevoegde) einde was zwaar balen. Moet hem echt eens met het originele einde zien.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Ik ben het niet eens met JayLunar.
De shots zijn weer bijzonder gestilleerd, de sfeerschepping is weer erg sterk, de film bulkt weer van enkele prachtige Argento-vondsten (het hele gedoe met de raven bv.) en er zitten enkele knappe gore-momenten in. Afgezien van het zwakke einde (maar dat kom je bij Argento vaker tegen vind ik...) heb ik sterk genoten van deze film.
4*
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Stylistisch hoogstandje, met enkele fantastische scenes, en behoorlijk spannend. Erg jammer van het einde.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Geen bella giallo van argento dit keer. Het verhaal was erg mager, zo was er geen held (tegen wil en dank) die de moordenaar op de hielen zit . Er is dus geen hoofdrolspeler die je als gids meeneemt door gialloland; dan blijkt dat er heel weinig overblijft. De oplossing was ook te makkelijk en de personages te plat. Verder veel doelloze en langdradige 1st person camerabewegingen afgewisseld met rare close-ups. Geen 1 spannend moment (heeft deze film =de pech dat ik hiervoor eerst Vertigo had gekeken). En dan nog een gezellige maar kompleet misplaatste hippie speech aan 't eind. 2**
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Mooie Argento alweer. Qua verhaal net voldoende, maar grafisch en stilistisch recht in de roos. Met momenten doet Opera denken aan Argento's vorige film Phenomena, vooral dan wat de metal-soundtrack, die in Phenomena nog als experiment doorging, en de settings betreft. En niet te vergeten de ode aan Hitchcock's The Birds.
Spannend wordt het niet echt, maar de moorden zijn als vanouds weer visuele hoogtepunten. Leuk bedacht en door middel van hallucinant camerawerk en goede effecten erg mooi om naar te kijken allemaal. Absoluut voer voor de fans!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Inderdaad sterke Argento. Stylistisch weer een genot om naar te kijken en ook een soundtrack die de juiste sfeer weet mee te geven. Ik heb het dan vooral over de ambient stukken want de heavy metal soundtrack was best misplaatst. Dit kwam in Phenomena beter tot zijn recht, mede ook doordat er gewoon betere nummers zijn uitgekozen. Hier en daar geweldige shots (die kogelscene ) en erg mooi lichtgebruik. Nergens zo mindblowing als bij Suspiria maar Opera weet zeker de juiste balans te vinden. Het verhaaltje slaat ook hier op niks en het einde (de scene met het vuur voornamelijk) was slecht. Het allerlaatste shot maakt weer veel goed dankzij de erg mooie soundtrack. Ik heb erg genoten van Opera en ik denk dat dit zo'n beetje de laatste klassefilm van de heer Argento is geweest (heb Trauma en Two Evil Eyes nog niet gezien). Hopen op een sterke comeback met La Terza Madre!
4*
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Cinematografisch van een ongekend hoog niveau. Heb nu de Limited Edition van Anchor Bay maar ik stoor me behoorlijk aan de Engelse dub. Ik ga eens op zoek naar de Britse DVD van Arrow Entertainment die heeft schijnbaar wel een Italiaanse geluidsband.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Weer een geweldige film van Argento! Een cinematografish meesterwerk, echt het niveau is heel erg hoog. Hele goede soundtrack, operamuziek op de momenten van spanning en bij de aanval rockmuziek. Hele goede keuze om daarmee onderscheid te maken.
Patat
-
- 319 berichten
- 0 stemmen
Uitstekende giallo van genre's grootmeester. "Opera" is Argento's laatste noemenswaardige wapenfeit tijdens de vorige eeuw. Na een heleboel topfilms vervalt hij vooral tijdens de jaren '90 in flauwe goedkope experimenten die nergens het niveau halen van zijn films uit de jaren '70 en '80.
In "Opera" maken we kennis met een moordenaar die een jonge operazangeres terroriseert. Zijn werkwijze is bruut: hij verplicht haar namelijk toe te kijken wanneer hij vrienden van haar vermoordt en daarvoor heeft hij een wel erg clever idee ontwikkeld.
De film heeft een grootse sfeer, mede dankzij de vele scènes in de indrukwekkende opera. Ook de scènes in het appartement van de zangeres zijn erg sfeervol en bij momenten erg spannend. Naar het einde toe ontspoort de film wat, maar toch biedt Argento's laatste sterke film voldoende om de gehele speelduur te blijven boeien.
Friday the 13 th
-
- 2540 berichten
- 1952 stemmen
Een film van Dario Argento staat gelijk aan verschrikkelijke plotholes, ergerlijk acteerwerk (vooral van de vrouwen), verwarrende/rommelige scènes en meestal een anti-climax van een einde. In deze film is het niet anders.
Toch kon ook deze Dario Argento film mij boeien. Gewoonweg het goede camerawerk, de prachtige invalshoeken en de verscheidene suspensescènes geven mij genoeg redenen om bovenstaande fouten te vergeten. In tegenstelling tot Phenomena irriteerde de heavy metal muziek mij in deze film niet. Zoals in de meeste werken van Dario Argento die dateren uit de jaren 70 en 80, is ook deze film gevuld met creatieve scènes. Al moet ik zeggen dat de gorescènes in tegenstelling tot wat vele reviewers beweren erg goed meevallen. Toch enkele zéér leuke kills.
Het einde sluit de film met een mooie filosofische spreuk af, maar qua geweld en uiteindelijke afsluiting wat de moordenaar betreft, viel het toch ergens tegen. Eén ding kunnen we gerust zeggen. Met Opera had Dario zijn laatste (grote) succes. Hierna ging het hopeloos bergaf.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Dat acteerwerk is meestal een stuk meer te pruimen als je de Italiaanse versie kijkt.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Was dat einde er niet aangeplakt tegen Argento’s zin in? Zou veel verklaren, het is namelijk een schandalige zonde om een dusdanig imposante horrorfilm als Opera te eindigen als goedkope ode aan Phenomena. Want imposant is Opera zeker, alleen al omdat Argento’s alternatieve camerawerk hier op z’n uitbundigst is en briljant in functie staat van de film. Veel lange track- en craneshots die soepel door de opera en het appartement bewegen terwijl de vormgeving een duidelijke inspiratie laat zien van Suspiria en Inferno. De moorden zijn zoals gewoonlijk bruut en de ontknoping ver te zoeken. Neemt niet weg dat al het voorafgaande verhaaltechnisch erg netjes is en zelfs inventief wordt gemixt met de productietechnische kant van de opera. Jammer van het einde maar absoluut een hoogtepunt uit het oeuvre van Dario Argento.
Lui (crew films)
-
- 3406 berichten
- 10039 stemmen
Deze zal in augustus verschijnen op het Mr. Horror Presents label!
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Zijn ze lekker snel mee, denk dat de liefhebbers toch al een import versie hebben.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Zijn ze lekker snel mee, denk dat de liefhebbers toch al een import versie hebben.
erik1677
-
- 1787 berichten
- 0 stemmen
zeer zekers een sterke argento.
zag trouwens da hij weer opnieuw in de videotheek uitkwam.
beetje vreemd!!! Maar genoeg daarover.
Ik vindt opera een hele sterke mysterieuze argento film waar de gore niet wordt geschuwdt, zoals in alle argento films eigenlijk.
hele sterke film.
rody289
-
- 79 berichten
- 404 stemmen
dario argento opera
geweldig film mooie camera werk mooie muziek met fantasties
scenes echt geweldig de dvd die heb aangeschaft met de Italiaans audio een prima film
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
Hoe is de kwaliteit van de Nederlandse dvd? Het lijkt er namelijk op dat dit dezelfde versie is als de uitgave van Arrow Films.
rody289
-
- 79 berichten
- 404 stemmen
kwaliteit is goed maar ik heb zelf de arrow films release niet gezien
the pope
-
- 5380 berichten
- 2389 stemmen
Prima film van Argento.Maar deze zal zeker niet de boeken ingaan als zijn beste film,maar voor de fans valt er weer genoeg te genieten.Gewoon een heerlijke stijlvolle en sfeervolle Argento.
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
kwaliteit is goed maar ik heb zelf de arrow films release niet gezien
Uit betrouwbare bron vernomen dat de kwaliteit van de Nederlandse dvd en dan met name de scherpte van het beeld, behoorlijk te wensen over laat.
mayhemblik
-
- 1385 berichten
- 731 stemmen
Wat de meester hier allemaal met de kamera uitvreet is werkelijk een lust voor het oog.
kogelscene, oeijoejoei oogstrelend mooi gedaan!!!!
De hele film door experimenteerd hij er op los, sommige scenes waren zo mooi dat ik letterlijk uit de bank opsprong en een klein vreugde dansje maakte.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe dat andere einde is?
Ik heb de Mr. Horror versie.
Vroeger heb ik hem ook al gezien maar kon alleen de eerder genoemde scene nog herinneren.
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
sommige scenes waren zo mooi dat ik letterlijk uit de bank opsprong en een klein vreugde dansje maakte.
Argento werkte voor deze film (en ook Phantom Of The Opera en Non Ho Sonno) dan ook samen met de briljante Ronnie Taylor die (mede)verantwoordelijk is voor de cinematografie in onder meer Barry Lyndon, Star Wars en Ghandi.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe dat andere einde is?
Het was aanvankelijk de bedoeling om te eindigen in het Operatheater.
Het einde in Zwitserland, dat refereert aan Phenomena is er op het laatst nog aan toegevoegd.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Eigenlijk te lang geleden gezien om iets zinnigs over te zeggen.
Maar ik kan me nog goed dat pistoolschot door het sleutelgat herinneren. Dat was wel gaaf om te zien.
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Mooi gestileerd weer met de vale kleuren groen, rood, blauw die je bijna overal ziet terugkomen, kunstzinnige vrouwen, scherpe voorwerpen, hard geweld en dieren. De killers view vind ik altijd erg leuk, vooral bij de wenteltrap en het meebewegen van de camera op de hartslag en andere leuke camerafoefjes. Wel jammer dat je de killer hoort praten en dat hij/zij net te vroeg bekend wordt gemaakt. De scene met de kogel is inderdaad erg fraai.
De sfeervolle belichting en de operamuziek maken het plaatje compleet, alleen zonde dat de hardrockmuziek ertussen zit, een behoorlijke mood killer. Verder is het niet altijd even spannend en het einde (althans de truc van de killer en het overmeesteren door de politie) vind ik ook iets teveel van het goede, maar het zij zo, het is vooral een visuele beleving.
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Argento geeft in deze film een nieuwe invulling aan het begrip vogelpersepctief,geweldig gedaan.Ook kan A. zijn liefde voor opera uitleven met mooie shots van het theater in Verdistad Parma en Macbeth van Verdi als achtergrondmuziek.Verder bevat de film een grandioze scène met wat speldjes(zie poster) en 1 met een kijkgaatje .
Helaas komt ook deze Argento niet verder dan 3* omdat Dario ons naast zijn gebruikelijke rariteiten vergast op een slotscène die tot de imbecielste aller tijde behoort.Iets met the sound of music
Vascago
-
- 4736 berichten
- 3248 stemmen
Fantastische film weer van Dario Argento ook al stellen het verhaal en het acteerwerk niet echt veel voor. Maar daar kijken we ook niet voor toch?
Het camerawerk is echt fantastisch; Die draaiende bewegingen waarbij je als het ware achter de camera aanzweeft zijn prachtig, vooral de stukjes in het theater. Als ze die wenteltrap afgaat bv. En de close-ups van de raven. De moorden zijn geweldig in beeld gebracht met voor mij als absolute hoogtepunten de moord waarbij die jonge gast een mes door zijn kin krijgt en het pistoolschot door het kijkgat van de deur in het hoofd van die vrouw.
Het moment waarbij de dader bekend wordt is geweldig gevonden. Heb het nog niet eerder zo gezien. Het stuk waarbij de dader haar aan het eind vastbind en benzine in de ruimte gooit is ook mooi Wel jammer dat er daarna nog een stuk komt. Het einde was goed, waarom nog zo'n vergezocht stukje erachteraan.
De soundtrack is fantastisch, ook de metaltracks die perfect worden ingepast, bv bij de scene als ze door de straten loopt.
Zwaar genietbaar deze film en 4.5 * daarvoor.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Bekijk ook
6 Donne per l'Assassino
Horror / Thriller, 1964
53 reacties
Suspiria
Horror, 1977
426 reacties
Die Blechtrommel
Oorlog / Drama, 1979
188 reacties
Profondo Rosso
Thriller / Mystery, 1975
182 reacties
Non Si Sevizia un Paperino
Misdaad / Mystery, 1972
72 reacties
Cosa Avete Fatto a Solange?
Thriller / Mystery, 1972
38 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.