• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.107 gebruikers
  • 9.378.059 stemmen
Avatar
 
banner banner

Spoorloos (1988)

Thriller / Mystery | 107 minuten
3,62 1.331 stemmen

Genre: Thriller / Mystery

Speelduur: 107 minuten

Alternatieve titels: The Vanishing / L'Homme Qui Voulait Savoir

Oorsprong: Nederland / Frankrijk

Geregisseerd door: George Sluizer

Met onder meer: Gene Bervoets, Johanna ter Steege en Bernard-Pierre Donnadieu

IMDb beoordeling: 7,6 (53.985)

Gesproken taal: Engels, Nederlands en Frans

Releasedatum: 27 oktober 1988

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Spoorloos

"Who Has Seen This Woman?"

Een jong stel is op weg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk. Tijdens een tussenstop bij een tankstation verdwijnt het meisje. Haar vriend, geobsedeerd door haar verdwijning, moet en zal weten wat er gebeurd is.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Farmer Laurent

Denise Lemorne

Gabrielle Lemorne

Manager (onvermeld)

Cashier (onvermeld)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van D-ark

D-ark

  • 1755 berichten
  • 420 stemmen

Heel lang geleden gezien was erg onder de indruk van het mooie en goede verhaal.

4,0


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:
Ik zou met die koffie exact dezelfde beslissing hebben gemaakt

Nou, ik geloof er helemaal niets van..


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Geslaagde verfilming van Tim Krabbé's bestseller. Bernard-Pierre Donnadieu speelt hier een ongelofelijk zieke klootzak. Zelden heb ik zoveel haat gevoeld jegens een personage. De handelingen van Rex Hofman vond ik daarom ook niet echt passen bij iemand die zijn geliefde heeft verloren en haar niet kan vergeten. Ik had toch echt verwacht dat Rex bij zijn ontmoeting met Raymond minimaal zijn pik eraf zou snijden. Maar ja, iedereen reageert nou eenmaal anders op een verlies. Spoorloos is somber, spannend en bovenal verontrustend. Sterke finale ook, die enkele ongeloofwaardige wending(en) doet vergeten.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Diesel schreef:

De handelingen van Rex Hofman vond ik daarom ook niet echt passen bij iemand die zijn geliefde heeft verloren en haar niet kan vergeten.

Het ging Rex om zijn vrouw, niet om die man.

Sterke finale ook, die enkele ongeloofwaardige wendingen doet vergeten.
Welke ongeloofwaardige wendingen ?


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Quido schreef:
Het ging Rex om zijn vrouw, niet om die man.

Ik zeg ook niet dat hij Raymond had moeten vermoorden. Rex had Raymond kunnen dwingen de waarheid te vertellen, die bakje koffie had hij helemaal niet op hoeven te drinken. Sowieso niet al te snugger, aangezien je je leven aan een seriemoordenaar toevertrouwt. D'r zijn zoveel andere manieren.


Quido schreef:
Welke ongeloofwaardige wendingen ?

Eén wending eigenlijk: Raymond besluit Rex te ontmoeten om hem te vermoorden. Er kan zoveel misgaan, toch gaat Raymond ervoor. Die hele ontmoeting is niet geloofwaardig.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Nou, ik geloof er helemaal niets van..

Achteraf ik eigenlijk ook niet.


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

Achteraf ik eigenlijk ook niet.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Diesel schreef:
(quote)

Ik zeg ook niet dat hij Raymond had moeten vermoorden. Rex had Raymond kunnen dwingen de waarheid te vertellen, die bakje koffie had hij helemaal niet op hoeven te drinken. Sowieso niet al te snugger, aangezien je je leven aan een seriemoordenaar toevertrouwt. D'r zijn zoveel andere manieren.
Tjsah ... alsof alles zo makkelijk is. Maar wat ik met mijn opmerking wilde zeggen: dit kun je niet als kritiek aanvoeren op de film (of Rex). Rex heeft er alles voor over om erachter te komen wat er met zijn vrouw gebeurd is. Weet niet eens zeker of ze nog leeft of niet. En dus ook niet of het een moordenaar is.


(quote)

Eén wending eigenlijk: Raymond besluit Rex te ontmoeten om hem te vermoorden. Er kan zoveel misgaan, toch gaat Raymond ervoor. Die hele ontmoeting is niet geloofwaardig.
Ik zie niet in wat er ongeloofwaardig is aan die ontmoeting. De beste man heeft zich jaren voorbereid. In elke situatie kán van alles mis gaan. Als ik met jou afspreek ergens bij een restaurant kan ook van alles misgaan. Als je dat argument bij deze film al aanhaalt, lijkt het me moeilijk om het bij het gross van alle andere films niet te gebruiken.


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Quido schreef:
Tjsah ... alsof alles zo makkelijk is.

Met een goede timing moet het lukken.


Quido schreef:
Maar wat ik met mijn opmerking wilde zeggen: dit kun je niet als kritiek aanvoeren op de film (of Rex).

Is ook geen kritiek hoor, daarom gaf ik ook aan dat iedereen anders omgaat met verlies. Zelf zou ik het alleen anders gedaan hebben denk ik.


Quido schreef:
Weet niet eens zeker of ze nog leeft of niet. En dus ook niet of het een moordenaar is

Ik denk eerder dat Rex het niet wil geloven, aangezien Raymond zoveel aanwijzingen heeft gegeven tijdens de ontmoeting. Raymond wil perse in Frankrijk vertellen wat er met Sakia is gebeurd, Rex had hier al het een en ander kunnen vermoeden. Het gedrag van Raymond is ook alles behalve normaal, hij vertelt Rex over zijn levensvisie: ''het lot omzeilen'', doen waar anderen alleen van dromen. Ook hier weer had er bij Rex een lichtje moeten branden. De grootste aanwijzing is toch wanneer Raymond vertelt dat hij Saskia heeft laten inslapen en dat hij eerder vrouwen heeft opgepikt. Vrouwen naar je auto lokken doe je niet zomaar en iemand een slaapmiddel indienen al helemaal niet.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Ik kan Rex' doen en laten wel begrijpen. Ik zou zelf ook elke kans aangrijpen om erachter te komen wat er gebeurd is. Zolang er geen bevestiging is dat je grote liefde dood is, ga je (logischerwijs) tot het uiterste. Ik neem aan dat iedereen dat zou doen.

Het is ook geen kwestie van niet willen geloven, denk ik. Het gaat erom dat Rex elke kleine kans om meer te weten te kunnen komen met beide handen aangrijpt en daarvoor ook ontzettend ver wil gaan. In zekere zin is hij geobsedeerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat je tot het uiterste gaat. Je weet in zo'n situatie namelijk niks zeker, tot je het zelf meegemaakt hebt. Ook al ben je voor 99,9% zeker, de drang om eindelijk de waarheid te vinden, is té groot. Als je niet ingaat op zijn uitnodiging om achter de waarheid te komen, zal dat knagende gevoel voor eeuwig blijven.

Ik vind Rex' beweegredenen en handelingen dan ook normaal en uitermate geloofwaardig. Het is gewoon een extreme situatie, waarbij het niet veel zin heeft om 'als dit, als dat' situaties te gaan bedenken.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Mocht de dvd van Spoorloos op een gegeven moment echt spoorloos raken, nou dan hoor je mij niet klagen.

Spoorloos (1988) weet mij namelijk geen moment te interesseren. Het is vanaf het begin tot eind een optocht van saaie oninteressante scènes die geen moment kunnen interesseren. Ook bevat Spoorloos talloze onnodige scènes die werkelijk niets toevoegen aan de film. Het motief van de dader vond ik verder ook een beetje vreemd en lachwekkend slecht. Daarbij zit ik ook niet te wachten op een domme crimineel die na vier keer nog niet weet hoe hij iemand moet ontvoeren. Ook lijkt het mij niet geheel vreemd om je vraagtekens bij de handelingen van de hoofdpersonages te zetten. Het komt niet echt geloofwaardig over allemaal. Bij de ontvoerder/moordenaar van je vriendin in de auto gaan zitten en gezellig ergens naar toe rijden in Frankrijk.

Nee, niet mijn film.

0.5*


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Doom schreef:

Het motief van de dader vond ik verder ook een beetje vreemd en lachwekkend slecht.

Juist het motief van de dader vind ik een grote pluspunt.

Wat vind je er dan zo vreemd en lachwekkend aan?


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Diesel schreef:
(quote)

Juist het motief van de dader vind ik een grote pluspunt.
Wat vind je er dan zo vreemd en lachwekkend aan?


Nou, hij springt eerst van een balkon, vervolgens redt hij een meisje uit het water. Door deze daden is hij officieel een held, althans volgens zichzelf. Deze held wil nu weten of hij als held iets slechts kan doen, dus doormiddel van een experiment gaat hij mensen levend begraven/ontvoeren.

Sorry, maar een vrij zwak motief als je het mij vraagt.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Doom schreef:
Nou, hij springt eerst van een balkon, vervolgens redt hij een meisje uit het water. Door deze daden is hij officieel een held, althans volgens zichzelf. Deze held wil nu weten of hij als held iets slechts kan doen, dus doormiddel van een experiment gaat hij mensen levend begraven/ontvoeren.
Volgens mij begrijp je hem verkeerd.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Zal best kunnen, leg uit. Wat is het echte motief van de dader? Ben benieuwd of deze wel zo briljant is.

Het zal de film er niet beter opmaken hoor, daar niet van.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Doom schreef:
(quote)


Nou, hij springt eerst van een balkon, vervolgens redt hij een meisje uit het water. Door deze daden is hij officieel een held, althans volgens zichzelf. Deze held wil nu weten of hij als held iets slechts kan doen, dus doormiddel van een experiment gaat hij mensen levend begraven/ontvoeren.

Sorry, maar een vrij zwak motief als je het mij vraagt.


Juist naar mijn idee 1 van de beste motieven die er is. Een psychisch spel met jezelf. Waartoe ben je in staat. Als je iemand red, kan je dan ook iemand vermoorden. En als je een gedachte hebt wat je eigenlijk nooit zou doen, wat dan als je het echt zou doen. (van het balkon springen) Gebeurd volgens mij ook heel veel in de realiteit, alleen dan minder extreem natuurlijk. Bijvoorbeeld je leeft een gestructureerd leven en om dan eens je leven om te gooien en een wereldreis te gaan maken. Ik noem maar eens wat.


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Is inderdaad wel een zeer belangrijk aspect van het verhaal wat in het boek volgens mij uitgebreider en duidelijker aan bod komt.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Een psychisch spel met jezelf? Je bent in staat om iemand te vermoorden of je bent het niet. Het hele redden van een persoon staat hier los van. Vrij zwak psychisch spel als je het mij vraagt.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Doom schreef:
Een psychisch spel met jezelf? Je bent in staat om iemand te vermoorden of je bent het niet. Het hele redden van een persoon staat hier los van. Vrij zwak psychisch spel als je het mij vraagt.

Volgens mij kijk je uit je eigen perspectief. Niet iedereen denkt hetzelfde. Het is een gedachte, geen bordspel.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Daar ben ik het niet mee eens. Het is niet persoonlijk dat het redden van een persoon los staat van het vermoorden van een persoon. Deze twee elementen hebben gewoon niets met elkaar te maken. Vrij zwak motief om ze dan samen te trekken.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

Doom schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Het is niet persoonlijk dat het redden van een persoon los staat van het vermoorden van een persoon. Deze twee elementen hebben gewoon niets met elkaar te maken. Vrij zwak motief om ze dan samen te trekken.

Dan heb je geen kloot van het verhaal en van de motieven van de man begrepen.


avatar van Doom

Doom

  • 8214 berichten
  • 1540 stemmen

Ja, dat zeg je nu al voor de tweede keer. Je legt het alleen niet uit waarom, vraag me af of jij het wel snapt.

Het is een psychisch met jezelf. Kijken tot waar je toe in staat bent. Als je iemand kunt redden, kan je dan ook iemand vermoorden? Gedachten die je nooit zult doen, toch doen etc.

Wat snap ik er niet aan dan?
Ik vind het gewoon een vrij vreemde gedachtegang, kortom zwak motief.


avatar van pjutter

pjutter

  • 598 berichten
  • 3314 stemmen

viel me enorm tegen deze film, snap daarom ook de hoge beoordeling niet,

het acteren is allemaal slecht,

het is allemaal redelijk sloom en saai;

en het is gewoon geen goed verhaal

(en de hollywood remake is NOG slechter?????)

2.5*


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Kijk, zo moet het! Het is lang geleden dat ik een Nederlandse film zag die me werkelijk beviel en die ook echt bijzonder was. Eigenlijk was Karakter de enige andere. Laat Paul Verhoeven nu maar eens opletten hoe het moet.

Begin bijvoorbeeld met het pakken van een goed boek. Krabbé's Het Gouden Ei vond ik al sterk en Spoorloos is een goede verfilming daarvan. Het boek wordt redelijk goed gevolgd, met een aantal aanpassingen en toevoegingen. Meestal ook goede aanpassingen (dat die tweede vriendin weg ging in plaats van dat hij met haar wil trouwen bijvoorbeeld is een betere wending). De motieven van Lemorne zijn iets minder duidelijk en je krijgt ook niet zo goed het gevoel dat hij jarenlang voorbereidingen getroffen heeft (wat hij dus wel gedaan heeft), maar zijn voor de film nog wel voldoende uitgewerkt.

Naast dit sterke verhaal heeft de film met Donnadieu en Bervoets ook nog twee goede spelers. Ter Steege doet het tijdens de luchtigere scènes erg goed, maar de wat zwaardere vallen haar helaas ook duidelijk zwaarder.

Ook heeft de film meer stijl dan de gemiddelde Nl-film. De film ziet er mooi uit en heeft ook nog iets van een overtuigende score. Het werkt allemaal. De film vond ik nog niet echt beklemmend genoeg, maar verder is dit een werkelijk goede film.
4*


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

The One Ring schreef:

Laat Paul Verhoeven nu maar eens opletten hoe het moet.

Het zit wel diep he ... Turks Fruit ...

Ook heeft de film meer stijl dan de gemiddelde Nl-film. De film ziet er mooi uit en heeft ook nog iets van een overtuigende score.
Cloaca, De Tweeling, Van God Los, Familie, Hotel Bellevue, Abel, De Aanslag, Met Grote Blijdschap, Het Meisje met het Rode Haar, Off Screen, Knetter, Suzy Q, Zwartboek en nog veel meer. Kijk hier eens wat van, dan zul je zien dat het echt niet zo uniek is.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

The One Ring schreef:

Kijk, zo moet het! Het is lang geleden dat ik een Nederlandse film zag die me werkelijk beviel en die ook echt bijzonder was. Eigenlijk was Karakter de enige andere.

Laat Paul Verhoeven nu maar eens opletten hoe het moet.

Ook heeft de film meer stijl dan de gemiddelde Nl-film. De film ziet er mooi uit en heeft ook nog iets van een overtuigende score.

Niet zo zagen . Je hebt net één film van Verhoeven en welgeteld 8 Nederlandse films gezien, je zou je eerst eens in de Nederlandse cinema kunnen verdiepen.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Nee, ik heb niet een film van Verhoeven gezien. Jaren geleden zag ik ook al Keetje Tippel, Turks Fruit (het was een herziening ja) en ook wat van Soldaat van Oranje. Nooit op gestemd omdat het te lang geleden was, maar ik vond het toen al verschrikkelijk. Geen genialiteit in te bekennen. Spoorloos heeft wat mij betrefd veel meer te bieden.

8 Nederlandse films kan ook nooit kloppen, maar de grote middelmatigheid van de Nederlandse cinema (in mijn ogen) zorgt ervoor dat ik gewoon niet veel Nederlandse films kijk. Het nodigt niet uit.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

The One Ring schreef:

8 Nederlandse films kan ook nooit kloppen.

Klopt had me vertelt, het blijken er wel 10 te zijn!


avatar van Eigenwijs 

Eigenwijs 

  • 26 berichten
  • 53 stemmen

typisch nederlands, hebben ze een goed verhaal verneuken ze het door nederlandse acteurs te gebruiken.

Als het niet zo triest was, zou je de ironie ook nog wel kunnen hebben.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Eigenwijs schreef:

typisch nederlands, hebben ze een goed verhaal verneuken ze het door nederlandse acteurs te gebruiken.

Heb je de film wel gezien?