I Origins (2014)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Mike Cahill (I)
met Michael Pitt, Brit Marling en Astrid Bergès-Frisbey

Moleculair bioloog Ian Gray is geobsedeerd door het menselijk oog. Zijn fascinatie leidt tot een grote persoonlijke tragedie, maar zet hem ook op het spoor van een revolutionair wetenschappelijk inzicht. Ian, die zijn scepsis over het metafysische nooit onder stoelen of banken heeft gestoken, zal er gaandeweg achter komen dat wetenschap en wonder elkaar niet principieel hoeven uit te sluiten. Zijn queeste naar de waarheid voert hem uiteindelijk naar India, waar hem een hartverscheurende climax wacht.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Michael Pitt...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prachtige film. De wetenschap en techniek worden goed belicht, en het romantische aspect komt ook geweldig tot zijn recht. Een van de mooiste stukjes vond ik het gesprek tussen Ian Gray en de vrouw in India over wetenschap en religie, waarbij de vrouw ongeveer de volgende vraag stelde: "zou je ook van je wetenschap af stappen als je bewijs voor iets religieus zou ervaren". Ik vond dat zo'n eye opener. De eindscene waarbij Salomina niet de lift in durfde was natuurlijk helemaal mooi uitgewerkt. Ian Gray was vanaf dit moment helemaal overtuigd. Hoe dit laatste allemaal zonder woorden wordt uitgelegd is wat mij betreft genoeg reden voor 5/5

Een film die je gwn gezien moet hebben als je een echte film kenner bent voorbeelden van films van kwaliteit . ( lost in translation , vanilla sky , Her , etc

Goeie film over een wetenschapper die de evolutie van het oog probeert te verklaren. Een origineel verhaal over religie vs wetenschap. Misschien niet overal even geloofwaardig gebracht (het hangt soms wat te veel van toevalligheden aan elkaar), maar het blijft zeker boeiend en zelfs intrigerend. Goed opgebouwd en ook een aangenaam, rustig tempo. Een nipte 3.5 sterren.

Op advies van kennis gekeken omdat het mij allemaal wat vaag leek.
Ik zag bovendien op tegen een hoop wetenschappelijk geneuzel en verwachtte daarom een vermoeiende film. Maar tegendeel was waar.
"I Origins" is inderdaad best een aparte film.
Het is meer een romantisch drama dan sf.
De film ademt een bijzonder sfeertje uit en weet door een goed origineel gevonden verhaal te boeien van begin tot eind.

Sterke film met goed acteer werk een een ongelofelijk interessant verhaal.

Ik ben blank in de film gestapt en daar ben ik blij om, de trailer die ik achteraf bekeken heb geeft namelijk ongelofelijk veel weg!! Ik wist na het eerste kwartier niet zeker of het wel wat voor me was, maar toen kwam de mysterie op gang!

Aanrader!

avatar van Fisico
Ik had vooraf weinig voorkennis over de film en dat was maar goed ook. Het verhaal is origineel en is prikkelend. De zoektocht naar dé waarheid- en mythebeleving dmv irisonderzoek wordt in deze film fijn naar voren gebracht. De film neemt niet zozeer een standpunt in, maar laat de kijker zelf zijn eigen weg zoeken. De dialogen rond wetenschap/religie zijn luchtig, maar wel goed uitgewerkt (via retorische vragen en antwoorden). Het zet je aan tot nadenken.

Het personage van Ian is prima. Michael Pitt vertolkt hier een goede rol. De vrouwen vond ik minder sterk in het verhaal, zeker Karin die nogal flets overkwam. De sfeer zit goed in de film en het verhaal leidt uiteindelijk naar een climax. Het verhaal is traag, maar gaat wel ergens naartoe. Het einde is super en bepaalt veel hoe ik een film quoteer. Eventjes dacht ik dat de film de mist ging ingaan op het einde, maar de test was statistisch reëel.
Ik schrok dat de film opeens gedaan was. Het zet de kijker aan tot nadenken. Wat nu? Maar dat zie ik eerder als een voordeel.

avatar van john mcclane 2
Prachtig .
Diep ,zonder teveel moeilijk doenerij.
Al die prachtige symbolen ,,so subtiel.
En de vele vragen die het opbrengt .
Klein meesterwerkje .

avatar van Alathir
Interessante film met een boeiend concept en met gesprekken die aanzetten om er verder over na te gaan denken. Dit lijkt me ook een film die ik binnen een bepaalde tijd nog eens wil herzien. Een film die veel verschillende contrasten Amerika-India, verschil tussen de 2 vrouwen, verschil tussen wetenschap en religie, etc onder de loep neemt. Een film die niets probeert te bewijzen, maar die zowel boeiend kan zijn voor wetenschappers als spiritualisten. Origineel en verfrissend met een ingetogen soundtrack die een licht emotionele reactie aan de kijker tracht te ontlokken. Er zijn bij mij nergens tranen gevloeid, maar toch vond ik het verhaal an sich net als het einde uitstekend. Dat er gevoelens ontbraken betekent misschien dat ik niet genoeg binding had met de personages maar ook omdat de film qua sentimentaliteit niet over-the-top ging. Al bij al is dit zowat het enigste minpunt dat ik kan bedenken om deze niet op 5* te zetten, voor de rest genoten en een film die nog even gaat nazinderen.

Moest af en toe denken aan Darwin, die ook kampte met wetenschap tegenover geloof en wat er aan kan vasthangen.
Gelukkig is deze "I origins" heel wat minder ernstig en droog en steunt m.i. eigenlijk op fantasie, behoudt heel wat ruimte voor romantiek en serveert ook nog een boeiend slot.
Heel erg kon Michael Pitt mij niet overtuigen als geleerde, terwijl Brit Marling de beste indruk naliet.

1. Kijk niet naar trailer. Is samenvatting van ganse film...
2. Geen topper maar wel aangename en mysterieuze film als je trailer NIET hebt gezien.
3. Climax gaf mij kippenvel...
4. Film eerder romantisch drama dan SF.
5. Origineel invalspunt
6. Probeert dmv. wetenschap het geloof in twijfel te trekken of dmv. het geloof de wetenschap te ondermijnen. Maw. deze film stelt beide strekkingen tevreden en is daarom alleen al het bekijken waard en krijgt van mij een 4* omdat het ook mij doet nadenken. En dat vind ik nu eens leuk aan een film...

avatar van wihu61
Na 20 minuten geneuzel van die "scientist" met dat oninteressante kind heb ik besloten dat ik dit ongetwijfeld diepzinnige maaksel niet ga uitzitten.