Transcendence (2014)

Verenigd Koninkrijk / China / Verenigde Staten
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Wally Pfister
met Johnny Depp, Rebecca Hall en Paul Bettany

Dr. Will Caster (Depp) is de belangrijkste onderzoeker op het gebied van kunstmatige intelligentie. Hij werkt aan een bewuste machine die de collectieve informatie van alles wat tot nu toe gekend is combineert met het volledige spectrum aan menselijke gevoelens. Zijn controversiële experimenten maken van hem het doelwit bij uitstek van anti-technologie extremisten. Wanneer ze Will proberen te vermoorden zorgen ze er onbedoeld voor dat hij in zijn opzet slaagt – deel te nemen aan zijn eigen transcendentie. Voor zijn vrouw Evelyn (Hall) en beste vriend Max (Bettany), beide collega-onderzoekers, is de vraag niet of het wel kan…maar of het wel mag. Hun ergste vrees wordt werkelijkheid wanneer Wills honger naar kennis evolueert naar een schijnbaar grenzeloos verlangen naar macht. En het wordt al snel duidelijk dat hij misschien niet te stoppen is...

165 BERICHTEN 51 MENINGEN
Voor mij is dit toch wel een tegenvaller.
Zowel het verhaal beviel me niet alsook de vertolkingen.
Het was maar een saaie boel, zeker geen thriller.
Van de cast heb ik al veel betere dingen gezien, vraag me af hoe ze zich hebben kunnen laten overhalen om hieraan mee te doen.
De speciale effecten vielen, gelukkig, wel mee, maar dat kan natuurlijk de film niet redden.

avatar van joolstein
Het komt allemaal niet uit de verf en waarom?? Ik heb geen idee! Speciale effects waren goed, Acteurs waren goede namen en deden acteerde ook prima. Het verhaal was interessant. En toch......
Het word niet spannend, er is geen chemie en soms is er die quasi intellectuele red de wereld boodschap die ook geen goed doet.

avatar van DutchTakeshiro
Redelijke film met Johnny Depp in de hoofdrol. Transcendence behandelt het onderwerp kunstmatige intelligentie. Zonder twijfel een fascinerend onderwerp dat het goed heeft gedaan vanaf het moment dat er voor het eerst over gesproken/gefilosofeerd werd. Jammer genoeg vervalt Transcendence vrij snel in een niemandsdalletje. De impact die de film zou moeten hebben, heeft het niet. Het voelt vrij tam aan en het interesseert allemaal niet zo als een paar personages proberen de wereld te behoeden voor een catastrofe. Het is regisseur Wally Pfister niet gelukt om een film te maken die een indruk zal achterlaten zoals bijvoorbeeld Interstellar.

Mweh, Johnny Depp is niet meer de acteur die hij geweest is. In zijn rol als Will Caster intereseert hij nauwelijks. Er komt weinig energie en enthousiasme uit zijn acteren. Het lijkt wel alsof het hem allemaal niet zo meer interesseert. Misschien had hij beter kunnen stoppen met acteren (in 2013 heeft hij er aan gedacht) op zijn hoogtepunt. In verdediging van Depp mag wel gezegd worden dat de rol van Caster absoluut niet is uitgediept. Rebecca Hall doet het beter dan Depp omdat er meer energie uit haar acteren komt. Hall speelt meer een hoofdrol dan dat Depp dat doet. Tussen de twee is in ieder geval een serieus gebrek aan chemie. Als kijker heb je geen binding met het stel.

Transcendence is een film die veel potentie heeft maar dat niet weet waar te maken. Een goede cast weet daar geen verandering in te brengen. Zo wordt Transcendence een film die heel snel in de vergetelheid zal raken. Van mij krijgt de film wel een voldoende omdat het enigszins geslaagd is in het vertellen van het verhaal. De problematiek en dilemma's over de kwestie van kunstmatige intelligentie zal in de toekomst alleen maar groter worden.

avatar van comely

Als je met dit soort acteurs geen sterke film kan maken,,,dan mag je snel stoppen als regisseur.

avatar van firepotatoe
Ik vond het een TOPFILM.

m\Maar sci fi is dan ook helemaal mijn genre. Ik snap dat als je daar niet gek op bent deze film dan tegenvalt.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/thriller/SF/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Leuk bekende acteurs Johnny Depp, Morgan Freeman en
Clifton Collins Jr....
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi gemaakte SF...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Antonev
Het verhaal is aardig bedacht, het past helemaal in onze tijdsgeest en de acteurs zijn goed. Waarom komt de film dan niet helemaal van de grond? Ik vond hem uiteindelijk redelijk rechtlijnig en mat. Jammer, hier had meer ingezeten.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en hij viel nog goed mee. Een interessante film met boeiend verhaal en die er nog een goed uitzag ook. 'k vond de special effects erg goed gedaan.
De cast deed het ook prima.
Toch mistte de film iets om er een echt topper van te maken, maar 'k vond hem desondanks toch de moeite waard om gezien te hebben.

avatar van Collins
Film met een goed en interessant gegeven. Leuke en fascinerende ingrediënten als kunstmatige intelligentie, menselijke gevoelens en controverses, vervat in een spannende sci-fi. Klinkt als lekker vermaak vol actie en snedige dialoog. Dat maakt nieuwsgierig. Hoge verwachtingen zogezegd.
Verwachtingen die niet worden waargemaakt. Het viel allemaal wat tegen. De film mist schwung en neemt zichzelf te serieus.
Het acteren is erg vlak en klinisch. Er is amper ruimte voor emoties. En als er wel met emotie wordt geacteerd, dan is de emotie zo overdreven dat ie niet echt aanvoelt.
De settings bestaan voornamelijk uit steriele laboratoria badend in koele kleuren. In combinatie met het klinische spel van de acteurs is een kille en afstandelijke sfeer snel gecreëerd. Enige betrokkenheid met verhaal of personage, is dan ook ver te zoeken.
Het verhaal mist een relativerende knipoog. Waarschijnlijk is het gebrek aan een relativerende factor de belangrijkste reden dat de intrige nooit bijster boeiend of spannend wordt.
Het bereiken van de end credits was voor mij eigenlijk het meest emotionele en intrigerende moment van de film.

avatar van cdman19800
Dit had zoveel meer kunnen zijn. Echt jammer, het is een idee waar ik al dikwijls over nagedacht heb.
De versmelting tussen kunstmatige en menselijke intelligentie en emotie.
Vele plotholes en een slechte verhaalopbouw trekken mijn quotering naar beneden.
En dat met zoveel getalenteerde acteurs.

avatar van horizons
Nou, wat een slecht uitgewerkte sof...

De ontwikkelingen na het zogenaamde "over porten" gingen mij "iets" te voortvarend, en de blinde meteen ziende maken was gewoon een blunder; dit kan zelfs in een scifi-film niet.

Maar, al met al, een zeer genietbare film, met uitstekend acteerwerk en een fascinerend thema.

avatar van Roger Thornhill
Niet erg succesvol aan de kassa's, vermoedelijk mede vanwege de salarissen van de enorme rits aan beroemde acteurs (die het vast niet gratis hebben gedaan, ook al kenden ze de regisseur dan ook goed via zijn werk voor Christopher Nolan), en ook hier bij MovieMeter slecht beoordeeld (iets beter bij IMDb: 6,3/10), maar ik heb er toch geboeid naar gekeken, zij het dan misschien eerder met intellectuele dan met emotionele interesse. Intrigerend uitgangspunt, nog vèr in de toekomst gelukkig, totdat het morgen of overmorgen opeens voor de deur staat.

avatar van jwm1964

Ik wou de film kijken maar kreeg een andere film te zien en daar was ik niet blij mee met Net 5 .
Want volgens mij was de film Transcendence is een betere film dan die ik net heb gezien hoop dat ze hem binnen kort toch een keer weer uit gaan zenden .

avatar van Petra Wijgers

Mooie film met een actueel verhaal. Voldoende diepgang om gespannen te blijven kijken naar sci-finale zonder alleen maar laserwapens en ruimteschepen.