Blue Ruin (2013)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Macon Blair, Devin Ratray en Amy Hargreaves

Dwight is een totaal geruïneerde man. Zijn leven stortte in toen jaren geleden een man in zijn ouderlijke huis een gruwelijke, moorddadige daad pleegde. Sindsdien leeft hij een sober bestaan en slaapt hij in zijn auto. Maar dat alles verandert wanneer hij er achter komt dat de moordenaar vrijgelaten wordt uit de gevangenis. Dwight zal de moordenaar opsporen en wraak nemen. Maar wat Dwight over het hoofd ziet is dat de moordenaar, net als hijzelf ooit, een gezin heeft.

avatar van Fisico
Toch wel genoten van deze wraakfilm. Trage opbouw, maar met veel spanning. Saulnier doet het uitstekend en beheerst perfect de feeling om spanning op te drijven met de uitstekende camerastandpunten, sfeer (donker en grauw) en de beperkte dialogen. Geen blitzfilm, maar de kracht zit hem in zijn eenvoud, stiltes, en opbouw.

Macon Blair deed het uitstekend. Ideale rol voor hem denk ik, acteren zonder veel dialogen. De onzekerheid en angst droop ervan af. Geen Rambo of superhero (gelukkig maar). Ook fijn om Devin Ratray nog eens te zien (Buzz uit Home Alone en Cole uit Nebraska).

De film verveelde geen moment. Geschoten met weinig budget, vrij donkere grauwe film ook van een gewone man die uit is op wraak. Geen topper, maar misstaat zeker niet. Biedt meer dan een hersenloze actiefilm, maar damn, dat wapenbezit is echt geschift in the States. Of hoe je met actie en reactie een totally f*cked up situation krijgt... nipt een 3,5* voor mij.

avatar van henrygreenway
Thriller/Misdaad ??? meer Horror met Humor

avatar van 93.9
Probleem met deze film is kort maar krachtig: het boeit niet.

avatar van Tiany
Zeer goed geacteerd, maar wat een vreselijke mentaliteit. Oog om oog is dagelijkse kost, Het is maar een film, maar helaas gaat het er in Amerika in werkelijkheid ook vaak zo aan toe, waar elk gezin in het bezit is van 1 of meerdere wapens. De film was soms spannend maar ook bij momenten zeer langdradig.

avatar van Tom-Hanks
Schitterende film die aantoont dat met weinig woorden toch een heel verhaal verteld kan worden. Door de weinige dialogen kreek ik een heel andere, maar toch aangename sfeer. Ik ben heel tevreden dat ik deze film gekeken heb.

avatar van TornadoEF5
Technisch knap gedaan, hoewel het niveau toch wel zakt in het tweede deel. Ik vond het wel langdradig en als de film dan maar 85 minuten duurt, is dat geen goed teken. Je creëert ook geen voeling met het hoofdpersonage. Het hele verhaal doet je bitter weinig. Ik zie ook heel wat kenmerken terug van Green Room, dat dan weer wel. Ik vind die film echter wel beter.

avatar van Thomas83
Originele wraakfilm. Een met een sterk melancholische toon die geweld bepaald niet verheerlijkt. Super sfeervol en grimmig ook, en een misschien iets volwassenere film dan Green Room, die toch een wat camp-achtig element heeft met de bad guys en die honden. In deze film hoor je wat platte geluidseffecten als Dwight Wade doodt, maar verder valt het allemaal wel mee en is de benadering vooral realistisch en persoonlijk. Aanvankelijk wenste ik wat meer focus op het drama-element, maar eigenlijk werkt het wel goed zo. Je weet alles wat je moet weten. Het minimalisme is juist een sterk punt, en als pure thriller is het echt een super spannende film.

Wat ik ook erg kan waarderen is hoe alles wat je moet weten zonder poespas op een natuurlijke manier wordt verteld. Ik ben er nog niet uit hoe goed Blair precies is als acteur, maar hij trekt wel echt je aandacht. Zijn Dwight blijft heel menselijk en sympathiek. Ik zag pas na afloop dat Dwights oude vriend Ben wordt gespeeld door de acteur die Buzz in Home Alone speelde, best geinig. Die kan al helemaal niet acteren, maar op een of andere manier geeft dat de scènes juist wel wat. Er is een onbeholpen soort gebrek aan chemie tussen de twee acteurs, en dat ongemak werkt goed omdat de twee elkaar al zo lang niet hebben gezien.

Verder onderweg ook nog wat geslaagde wendingen, subtiele zwarte humor en een einde waarnaar goed wordt opgebouwd, om dan ook nog eens bepaald niet tegen te vallen. Heerlijk wrang en grimmig allemaal, met dat briefkaartje als kleine trap na. Een royale 3.5*. Van Saulnier mogen we nog wel meer moois verwachten. Echt indrukwekkend dat hij zowel met zijn regie, script als cinematografie zulk goed werk heeft afgeleverd. Erg benieuwd wat hij met andere genres kan doen.

avatar van Jazzthieve
Tiany schreef:

"goed geacteerd" is zowat het enige dat je over de film te vertellen hebt, twee woorden. De rest heeft eigenlijk helemaal niets met de film te maken. Als je over Amerikaans politiek wil praten dan heb je daar forums voor, een film recensie website is daarvoor niet de juiste plaats.

schram101 schreef:
Zonde dat Blue Ruin het sterke begin niet weet vast te houden. Want vanaf het moment dat Dwight zijn wraak genomen heeft is de film ook direct een pak minder sfeervol. Zonde, want het begint allemaal lekker pakkend. Macon Blair heeft zeker met zijn baard een charismatisch uiterlijk en acteert prima, de locaties zijn mooi en een en ander is stylen ik heb styllistisch gefilmd. In de tweede helft kabbelt het allemaal maar wat voort. Maar omdat het nergens écht saai wordt kan ik het ook weer geen onvoldoende geven.

2,5 is een 5 op 10 dus onvoldoende........

avatar van thegoodfella
De reden om dit te willen zien, was de prachtige filmposter, maar helaas is de film een 13 in een dozijn gevalletje

Nee, absoluut geen 13 in dozijn-film.
Spannende film met weinig spelers maar wel geweldig . Ook wel een paar pittige bloedige scenes. Vooral het verwijderen van een pijl uit bovenbeen. Brrrrr.

pop
Prima film. Af en toe een tikkeltje traag. Maar wel met een aantal erg goede actie scènes. Die er behoorlijk inhakken. En wat me nog het meest bevalt is dat Dwight ditmaal eens geen super held is. Waardoor de film behoorlijk realistisch overkomt.

avatar van Onceuponanytime
Aangenaam verrast, want aanvankelijk dacht ik dat de film niet veel te bieden had. Heeft het een kans en wees uiteindelijk benieuwd naar de afloop. Weinig nevenrollen en wachten wanneer de eerste gesprekken op gang komen. Hoofdrolspeler Macon Blair doet het prima en acteert geloofwaardig

avatar van remorz
Goed!

Knap staaltje spanning van Saulnier. Wát een sprong vanaf Murder Party (2007)! Green Room (2015) vond ik ook al gaaf, maar hier lijkt hij het plot tot de ware essentie gestript te hebben. En zeer effectief.

Want heel veel intro is er niet, en expliciete uitleg ook niet echt. Toch duurt het niet lang voor we weten wie Dwight is, en waar hij naar op zoek is. Als hij door de politie opgepikt wordt aan het begin, wordt op indirecte wijze heel goed een beeld geschetst van zijn situatie.

Dwight is de sullige benadeelde, veel te oenig om een held te zijn maar zijn onhandigheid staat wel aan de basis van een realistische of minstens andersoortige benadering van veel wraakcliché’s. Als hij opschrikt van een lamp die aanspringt (nadat ie in slaap is gevallen tijdens een stake-out), hoe hij zijn gijzelaar in de kofferbak mist op drie meter afstand (en mooi onverwacht overmeesterd wordt), die kleine paniekerige reactie in zijn ogen als er iets niet meteen goed gaat. Prachtig gespeeld door Blair.

Pluspunt naar de camera, die héél geduldig en doelgericht te werk gaat. Verder weinig poespas aan deze film, zowel audiovisueel als plottechnisch is dit simpelweg zeer stijlvast en degelijk. Ook het streepje humor kon ik waarderen. Net toen ik dacht: ‘goh, je ziet personages niet vaak een glas water hervullen en weer leeg drinken’, wordt er gecut naar een grafsteen waar op gepist wordt. Nice.

Fijn filmpje. 3,5*

Ik vond Green Room echt niks maar deze is al stukken beter. Al is het sfeertje een tikkie hetzelfde.

Backwoods, USA, prima onbekende acteurs en een perfecte pacing maken hiervan een erg goed filmpje.

Rare film! Soms boeiend, soms voorspelbaar. Eind was vreemd.