Blue Ruin (2013)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Macon Blair, Devin Ratray en Amy Hargreaves

Dwight is een totaal geruïneerde man. Zijn leven stortte in toen jaren geleden een man in zijn ouderlijke huis een gruwelijke, moorddadige daad pleegde. Sindsdien leeft hij een sober bestaan en slaapt hij in zijn auto. Maar dat alles verandert wanneer hij er achter komt dat de moordenaar vrijgelaten wordt uit de gevangenis. Dwight zal de moordenaar opsporen en wraak nemen. Maar wat Dwight over het hoofd ziet is dat de moordenaar, net als hijzelf ooit, een gezin heeft.

avatar van bisse
De film creëert binnen het genre inktzwarte humor. Realisme is hierin helemaal niet aan de orde. Hoe kan je deze prent serieus nemen als je hem hebt gezien. Praktisch onmogelijk en dat zal waarschijnlijk de boodschap zijn geweest.

O ja, inktzwarte humor is inderdaad helemaal nieuw in dit genre, laat me niet lachen. Kijk eens naar interviews met regisseur en je zal zien dat je het helemaal mis hebt met de door jou geinterpreteerde boodschap.

avatar van AmazingPP
Inktzwarte wraakfilm die van mij best iets pittiger had mogen zijn. Wat wel leuk is aan de film is dat je eigenlijk pas op het einde weer waarom hij nu wraak neemt. Stukje bij beetje wordt dat wel duidelijk gedurende de film, maar het gehele verhaal weet je pas op het einde. Vond ik een origineel gegeven. Er wordt aardig geacteerd, maar niks om over naar huis te schrijven. Zoals ik al zei: het had allemaal wel een beetje meer pit mogen hebben, maar desalniettemin heb ik me toch vermaakt met deze film. 3,5 *

avatar van The One Ring
Blue Ruin voelt vooral aan als een visitekaartje van Jeremy Saulnier. Het zou me niet verbazen als dit ooit voor hem is wat Duel is geworden voor Spielberg, een soort film waarin hij laat zien wat hij kan. Dat doet hij niet op een flitsende manier zoals veel beginnende regisseurs, maar met een stevige hand en een flinke controle op zijn thrillerelementen. Het verhaal is vrij standaard, maar Saulnier haalt eruit wat eruit te halen valt. Het is constant spannend, want hij weet hoe hij een scène moet opbouwen en schieten voor maximaal effect. Dat het verder allemaal erg minimalistisch is, zonder grote muzikale cues, groteske filmische effecten, grote acteerprestaties of plottwists, is extra knap. Het is een wraakfilm die de gevolgen van verschillende acties overziet en veel meer niet.

Daardoor is dit gewoon enorm vermakelijk, een constant puntje-op-de-stoel ervaring, met wat extra humor, een aardig beeld van een bepaald deel van de Verenigde Staten en een boeiend hoofdfiguur. Macon Blair is zo iemand die ik verwacht veel vaker te gaan zien in de toekomst, wellicht in een carrière als Paul Giamatti of Michael Shannon. Hij weet erg veel over te brengen met weinig woorden (niet dat de dialogen die er zijn slecht zijn, integendeel). Leuk ook om Devin Ratray hierin te zien, die net als in Nebraska weer een kleurrijke vorm van Amerikaanse white trash mag spelen.

Blue Ruin is wellicht te weinig verrassend om echt een lange indruk achter te laten, maar als spannende thriller en als aankondiging van Saulnier is het een erg fijn stukje cinema. Sowieso een sterke aanbeveling voor een avondje suspense.

avatar van Insignificance
Dead man walking in een wraakthriller zonder toeters en bellen. Sereen en berustend met beheerste fotografie en een af en toe lichtelijk sinistere ambient score om die ambiance nog wat te versterken. Saulnier heeft het onder controle, rondom zijn hoofdrol speelt exact het tegenovergestelde zich af.

Eentje die je in dit soort films doorgaans niet voor de kiezen krijgt. Op het oog een verlopen zwerver die leeft uit een barrel, maar onder de baard gaat een onopvallende, onzekere, stumper schuil, wiens leven eerder overhoop is gehaald. Geraffineerd en stilletjes aan wordt zijn relaas uit de doeken gedaan.

En dat terwijl hij ondertussen verstrikt raakt in een spiraal van geweld waar geen weg terug meer lijkt. Geen wilde capriolen wanneer de film de volop aanwezige wapens trekt, ook daar een zakelijke, bijna ijzige aanpak. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat idee maakt het beangstigend.

Als Saulnier een punt wil maken, zou dat het kunnen zijn, samen met het gemak waarbij zoiets tot stand komt, het zinloze en een al dan niet terecht gevoel van rechtvaardigheid. Er zitten voor Dwight per slot van rekening nog wat addertjes onder het gras. Klein maar fijn, deze ingetogen, doordachte thriller.

avatar van Epifratie
Het was een indrukwekkende thriller. Troosteloos en grauw., noem het inktzwart.

De hoofdrolspeler is een sullige, bange psychisch aangedane kerel die op voortreffelijke wijze weet te boeien. De film is zonder vaart maar blijft wel de aandacht trekken.

Alsof het uit het leven is gegrepen. Vreemd genoeg blijft de politie volledig buiten dit spel van
vergelding.

4.0

avatar van Shinobi
"I don't know how this ends."

Op het eerste gezicht lijkt dit de zoveelste wraakthriller, maar het gaat toch net iets dieper. Zelf zie ik enige gelijkenissen met een Out of the Furnace (2013).

Qua verhaal is het vrij rechttoe-rechtaan, ondanks dat je als kijker enigszins in het duister wordt gelaten door de zwijgzame protagonist (sterke rol van Macon Blair) die aan lager wal is geraakt. Maar gedurende de speelduur wordt al gauw duidelijk hoe - simpel - de vork in de steel zit.

Het verloop mag dan erg slow burn zijn, maar daar krijg je wel een hoop mooie, sfeervolle shots en onderhuidse spanning voor terug. Hoewel als het erop aankomt, deinst men niet terug om de actie rauw in beeld te brengen. Zeker als je met zo een onbehouwen antiheld te maken hebt. Tevens kon ik enkele momenten met subtiele, zwarte humor wel waarderen.

Al met al een intrigerende thriller die wellicht niet voor iedereen is weggelegd, maar als je door de traagheid heen kan kijken, zit je goed bij 'Blue Ruin'.

Kleine 3,5 sterren.

avatar van mcdaktari
Dit vond ik nou weer echt een onverwachte meevaller. Ik had hier totaal geen idee van wat voor film het zou zijn. Ik had natuurlijk wel het plot gelezen maar dan nog is het afwachten. Ook niet een heel bekende hoofdrolspeler maar dat was ook geen afbreuk aan de film want hij deed het redelijk goed. Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt bij deze film. Zoals ik al zei, een hele aardige onverwachte thriller.

avatar van filmkul
Vrij donker en sobere thriller. Het verhaal is niet bijzonder en wordt op een rustige, stille maar boeiende manier verteld. Het geweld is hard en grof, maar past bij de kleine boodschap die de regisseur wilt meegeven. Blair zet zijn personage prima neer en belooft nog wel wat voor de toekomst. De scene met de tijdschakelaar is memorabel.
Sterke maar niet voor iedereen weggelegde thriller. 3.5/4.0

avatar van DutchTakeshiro
Blue Ruin is een lekkere weg kijker van een wraakfilm. Niet heel bijzonder maar weet van begin tot eind je aandacht vast te houden. Blue Ruin is niet bijster origineel en gelukkig maakt dat niet zoveel uit omdat het een film is die even zijn tijd neemt om in het verhaal te komen, en je beloond voor je geduld. De film is vrij sober als je kijkt naar de cast, budget en promotie. Dit is in het geval van Blue Ruin zeker geen kritiek omdat regisseur Jeremy Saulnier deze middelen perfect weet te benutten. Blue Ruin weet zich goed staande te houden tussen alle wraakfilms en excelleert zelfs in een aantal opzichten. Je kijkt naar een wraakfilm zonder poespas, een film die niet meer probeert te zijn dan het is.

Macon Blair speelt simpelweg briljant. Zelden heb ik een man zo overtuigend zien spelen in een wraakfilm. Hij weet zijn karakter vanaf de eerste seconde sympathie te geven. Als kijker wil je het beste voor Dwight omdat je alleen al door in zijn ogen te kijken, kan zien dat hij heel veel geleden heeft. Naarmate het verhaal vordert verandert het leven van Dwight en Blair weet daar goed op in te spelen. Blair is een vrij onbekende acteur die hopelijk dankzij deze film meer veel betekende rollen kan spelen. Ik gun het hem in ieder geval van harte want hij heeft duidelijk de film op zijn schouders gedragen.

Blue Ruin is een film die geen reden heeft om niet gezien te worden. Het is een sobere wraakfilm waar de filmwereld nog wat van kan leren. Het kan namelijk: een goede film maken met beperkte middelen. Ik ben in ieder geval blij dat deze film mij niet is voorbijgegaan, helaas zal dat bij een hoop andere mensen wel zo zijn geweest.

Dit is weer zo'n film die zogenaamd een goede opbouw en een verhaal heeft een hoger geschoolde film. Voor mij is het een draak van een film wilde hem na 10 minuten al afzetten omdat er gewoon niets gebeurd. daarna bleek er toch een verhaal in te komen en ik heb hem toch maar afgekeken. maar wat een ontzettend trage film. snap niet dat deze film zo'n hoog cijfer heeft gekregen. je kunt tussendoor gewoon koffie zetten zonder bang te zijn dat je iets mist.

avatar van bjerik76
Mooi gefilmd drama / thriller.
Goede cast, mooi dramatisch en spannend verhaal.

avatar van Cleanshot
Verrassend goed drama

Leuk filmpje haha.
Alleen een beetje jammer van een grote fout die ik tijdens de film had opgemerkt; ivm zijn wagen bij de misdaad zeg maar, daar moest die z'n wagen achter laten en pikte de limo en een beetje nadien staat zijn wagen opeens voor die dame haar huis en vlucht er dan mee weg? Heel raar ze . Hoe kan dat nu die z'n wagen opeens op die andere plaats is gekomen?
Maar buiten dit vond ik het een leuke en goeie film .
Zeker een aanrader.

ps; het is eerder een drama film met een vleugje thriller in .

avatar van mayhemblik
Prachtige film, een regelrechte nagelbijter en wat was ik ongelofelijk jaloers op z'n baardgroei.
Blij dat ie hem er afhaalde.
Het moment dat het kofferbak mannetje zijn kaak aan gort krijgt geschoten deed mij zo'n 20 a 30 cm van de bank opspringen zonder afzetten, ik heb wellicht een vrij gespierde rectum.

Moet je deze film kijken? Je moet niks maar doe je het niet mis je een puik filmpje.

avatar van mayhemblik
Redlop schreef:
Erg sterk, dit soort films liggen me wel. Out of the Furnace, Winter's Bone

Goeie vergelijking inderdaad (wat W B betreft, out of the Furnace ken ik nog niet maar ga hem snel opsnorren.)
En als dit soort films je liggen zou ik je het Roemeense Aurora aan willen raden, prachtig!
Herstel, heb o o t f toch wel gezien en ben het wederom met u eens ouwe vergelijker van me.
Zo op volgende film maar weer.

avatar van ikhebsmaak
Gewoon een goede film. Verrassend dat het budget zo laag is en deze film toch zo goed in elkaar zit. Vakkundige cameravoering. Prima acteerwerk. Een film die boeiend is van begin tot einde.

avatar van weberanja
Hele goede film, vette aanrader!

avatar van joko16
Spannende film maar af en toe wat traag wel.
Toch een aanrader tussen al die slechte films die er te huur zijn.

avatar van John Milton
Grijpend vanaf het begin. Mooi geschoten en toch echt geen standaard wraakfilm. Saulnier neemt inderdaad zijn tijd, wat sommigen als traag zouden kunnen ervaren, maar er gebeurt toch echt genoeg. Ik heb in elk geval geen moment gedacht dat het plot stil lag, of me verveeld.

Macon bleek een behoorlijk goed acteur, die veel kan zeggen met zijn blik en lichaamstaal. Verrassend ook om eens een ordinary Joe in zo'n film te zien. De muziek is redelijk understated, versterkt de beelden waar dat nodig is, maar af en toe komt er even een popsong doorheen, al viel me dat eigenlijk alleen aan begin en eind op.

Ben benieuwd wat deze man nog meer gaat doen, las dat hij een hoop op het spel zette financieel om deze film te maken. Paid off, wat mij betreft!

avatar van wendyvortex
Sterk gefilmde wraakfilm of liever soort van familie-vete die uitgevochten wordt in de VS.
Komt beetje kabbelend op gang en het thema is misschien wat overbekend, maar genoeg aan spanning en goede hoofdrol inclusief fijne beginnersfoutjes.

avatar van LPereboom
Goeie wraakfilm met een paar aardige scenes in. Er mocht van mij nog wat meer van die harde scenes gezeten hebben. Over de acteerprestaties valt er niets slechts te zeggen. Dit is een goeie film maar ook niet het wow gevoel..

avatar van DjFrankie
Trage zwarte thriler, anders dan de geijkte wraak films. Niet wat ik had verwacht, maar zeer zeker niet slecht.

avatar van schram101
Zonde dat Blue Ruin het sterke begin niet weet vast te houden. Want vanaf het moment dat Dwight zijn wraak genomen heeft is de film ook direct een pak minder sfeervol. Zonde, want het begint allemaal lekker pakkend. Macon Blair heeft zeker met zijn baard een charismatisch uiterlijk en acteert prima, de locaties zijn mooi en een en ander is stylistisch gefilmd. In de tweede helft kabbelt het allemaal maar wat voort. Maar omdat het nergens écht saai wordt kan ik het ook weer geen onvoldoende geven.

avatar van aspers
Niet mijn ding. Op zich inderdaad een vrij harde wraakfilm, maar het ging mij allemaal te traag. Als alles wat sneller was gemonteerd waren we in een uur klaar geweest. Verder stoorde ik mij aan een paar domme beslissingen die werden gemaakt. Dat voelde gewoon niet goed.

avatar van Filmkriebel
Harde wraakfilm die me goed is bevallen. positief is dat de wraakengel hier een gewone Jan Modaal is, een in verval geraakte kerel die uit is op de moordenaar van zijn ouders, zo zal blijken. Dat maakt dat je als kijker makkelijk meeleeft met Dwight. Dat moet ook wel, aangezien de camera bijna 100% op zijn huid zit.

Het tempo is traag, de dialogen minimaal maar vond het hier helemaal niet storend. Het zorgt voor een gevoel van onbehagen en een onderhuidse spanning. Er gebeurt ook voldoende in dit anderhalf uur om de aandacht er bij te houden. En wat een rauwe sfeer wordt hier ook neergezet : genieten geblazen. Weer jammer dat zo'n film de bioscopen bij ons niet bereikt heeft. Kan me toch niet herinneren dat ik deze op een affiche in België zag (?). Wraakfilms zijn er in alle geuren en kleuren, maar deze is een aanrader in zijn genre vind ik.

Leuk filmpje haha.
Maar buiten dit vond ik het een leuke en goeie film .
Zeker een aanrader.

ps; het is eerder een drama film met een vleugje thriller in .

Dan kom jij echt onder een steen vandaan, familie van Wade, heeft die auto gepakt, aangezien Dwight die daar heeft laten liggen, en met hun auto er vandoor is gegaan.

Marksman schreef:

Ja want die gaan ze netjes terug gaan brengen?

schumacher schreef:

Ja want die gaan ze netjes terug gaan brengen?

Nee, want als je goed hebt opgelet dan zie je dat hun met die auto daar zijn heen gereden, aangezien hun eigen auto Dwight heeft meegenomen en die kapot is geraakt.

Vind het trouwens een goede film met goed acteerwerk van Macon Blair als Dwight.

Marksman schreef:

Het kan me ontgaan zijn. Ik ga de dat stukje nog eens herbekijken binnekort.
Ik zal mijn post dan aanpassen.
Het is trouwens voor niks nodig zoals in uw 1ste post kleinerend te gaan doen, iedereen kan zich vergissen.

schumacher schreef:

Het kan me ontgaan zijn. Ik ga de dat stukje nog eens herbekijken binnekort.
Ik zal mijn post dan aanpassen.

Haha, mijn excuses dan, iets te voorbarig en te lomp gereageerd.
Moet je inderdaad dat stukje is terugkijken, hij ziet ze eerst in de auto zitten, daarna gaat die de lichten en de kraan openzetten, dan gaat die terug naar het raam en ziet hij dat ze uit de auto zijn, en vervolgens begint de scène in en rondom het huis.