Left Behind (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Vic Armstrong
met Nicolas Cage, Chad Michael Murray en Cassi Thomson

Zonder waarschuwing verdwijnen miljoenen mensen over de hele wereld. De verdwijningen zorgen ervoor dat onbemande voertuigen verongelukken en uitbranden. Rellen en plunderingen beheersen de steden en er is niemand die kan helpen of antwoorden kan geven. De apocalyps nadert. Voor Ray Steele, de piloot van een jumbo jet, betekent dit dat hij zijn hysterische passagiers moet zien te kalmeren en zijn gehavende toestel ergens aan de grond moet zien te zetten. Tegelijkertijd probeert de beroemde journalist Buck Williams de situatie te begrijpen en voor Chloe Steele, de dochter van Ray, haar moeder en dochter terug te vinden.

avatar van IH88
“I know you all want answers, and believe me, so do I.”

Matig. Nicolas Cage vind ik altijd wel leuk in dit soort B-films, en ook hier is hij verreweg het beste element. Left Behind heeft een aardig uitgangspunt, maar de uitwerking is echt barslecht. Het begin alleen al is ontzettend rommelig. Het acteerwerk is abominabel en de personages zijn vooral bloedirritant. Ik snap het religieuze aspect wel, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij van word.

Grappig dat meningen toch zo kunnen verschillen. Ik vond deze film echt heel sterk. Een mooi verhaal en mooi einde. Het zet je aan het denken als je met geloof bezig bent.

Damn die Nicky Whelan is toch een heet ding
2,5 alleen daarvoor

avatar van Roger Thornhill
Ik voelde al nattigheid toen de voorfilmpjes op mijn DutchFilmWorks-DVD niet over explosies, opgejaagde onschuldigen of stijlvolle vampiers gingen, maar over criminele koppels die hun afgestane kindje van de adoptie-ouders terug willen en over Hilary Swank met ALS. In plaats van dan met een spectaculaire ramp te beginnen opent de film zelf vervolgens met die doorleuterende Hallmark-televisiefilm-muziek terwijl één der hoofdpersonen in een discussie over God verzeild raakt... en vanaf dat moment gaat de film dan nog bergafwaarts! Het acteren van Nicolas Cage (en trouwens ook van Chad Michael Murray) viel me dan nog mee omdat de echt grote gebaren geschuwd worden, maar de voorspelbare plot, de banale dialogen, de ongelooflijk niet-spannende ontknoping van de vliegtuigramp en bovenal de walgelijke evangelische insteek volgens welke de zondaars achterblijven in hun staat van ellende terwijl de ware gelovigen mogen genieten van de Rapture, de "opname in de gemeente", maken van de film als geheel een misbaksel waarvan ik een vieze smaak in mijn mond krijg. Mooi ook hoe door de voertuigen van plotseling weggevallen chauffeurs enz. nog talloze slachtoffers worden gemaakt, maar ja, eigen schuld dikke bult, dan hadden de onschuldige omstanders maar wat bijbelvaster moeten zijn. Bah. (Grappig wel dat de manier waarop de uitverkorenen hier verdwijnen sterke overeenkomst vertoont met hoe het de helft van de bevolking van het universum in Avengers: infinity war vergaat.)