Left Behind (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Vic Armstrong
met Nicolas Cage, Chad Michael Murray en Cassi Thomson

Zonder waarschuwing verdwijnen miljoenen mensen over de hele wereld. De verdwijningen zorgen ervoor dat onbemande voertuigen verongelukken en uitbranden. Rellen en plunderingen beheersen de steden en er is niemand die kan helpen of antwoorden kan geven. De apocalyps nadert. Voor Ray Steele, de piloot van een jumbo jet, betekent dit dat hij zijn hysterische passagiers moet zien te kalmeren en zijn gehavende toestel ergens aan de grond moet zien te zetten. Tegelijkertijd probeert de beroemde journalist Buck Williams de situatie te begrijpen en voor Chloe Steele, de dochter van Ray, haar moeder en dochter terug te vinden.

idd een barslechte film , cage had blijkbaar het geld hard nodig

avatar van SimonV
Zoals al veel opgemerkt: geen goede film. Films waarin de wereld vergaat vind ik altijd wel leuk, maar in dit geval kon hij niet echt boeien. Acteerwerk was slecht en werd erg gebouwd op stereotypen. Stewardess die affaire heeft heeft te strak bloesje aan dat té ver openstaat en haar gelovige collega loopt in mantelpakje. Er zitten ook flink wat fouten in (een moslim bidt niet met zijn handen samengevouwen en er zijn er hier al anderen genoemd.).

avatar van rebelkush
eRCee schreef:
Aangezien Vic Armstrong met z'n Left behind zo'n beetje de nieuwe maatstaf voor slecht neerzet ga ik er een bespreking aan wagen, hoewel dit eigenlijk al teveel eer is en je de film het beste kan afdoen met een enkel woord (persoonlijk zou ik gaan voor hemeltergend).

Voor de duidelijkheid: ik zag de film tijdens een busreis, want vrijwillig onderwerp ik me niet meer aan de aanblik van het hoofd van Nicolas Cage. Hij bewijst maar weer eens zijn roeping als begrafenisondernemer jammerlijk te zijn misgelopen (ik ben al sinds Con Air en Face/Off bang voor een verwisseling, waardoor een voortreffelijk acteur ergens op een dodenakker rouwende families de hand drukt). De andere acteurs hebben weliswaar meer dan één gezichtsuitdrukking, maar dat maakt het niveau er niet beter op. Vooral Cassi Thomson bakt er helemaal niks van en wordt elke seconde (en dat zijn er nogal wat) onuitstaanbaarder.

Dat gezegd hebbend kan je het de acteurs eigenlijk niet kwalijk nemen, want de dialogen zijn ongelofelijk slecht geschreven. Ik moest meermaals even wegkijken uit plaatsvervangende schaamte. Het uitgangspunt van de film is eigenlijk nog het beste van de gehele productie (kan je nagaan); je zou er een soort post-apocalyptisch drama uit kunnen halen. Maar goed, het zal geen verbazing wekken dat er nergens ook maar een beginnetje te bespeuren is van enige psychologische geloofwaardigheid, het niveau blijft hangen op dat van een norse dwerg die ruzie maakt met een goedwillende moslim (mij een raadsel waarom die niet is opgenomen) of een zakenman die z'n vaderrelatie uit de doeken doet aan een drugsverslaafde.
Logica is ook achtergelaten tijdens de introductie, of anders mag iemand mij verklaren hoe het mogelijk is dat er vijf minuten na de 'gebeurtenis' nog een vliegtuig neerstort. Of waarom een ziekenhuis dat te druk is om door de hoofdingang binnen te gaan een volkomen lege kraamafdeling heeft. Of hoe je luchtdruk van de éne op de andere seconde kan terugbrengen. Of hoe een brandstoflek spontaan ontbrandt maar even later ook weer uitgaat, zonder dat alle brandstof op is. En is er de laatste twintig jaar ooit een lijnvlucht geweest met slechts twee stewardessen?

Dan de technische kant van de zaak. Dat artistieke kwaliteit geen punt van noemenswaardige relevantie is voor de doelgroep was me op zich wel bekend, maar als je een bepaalde grens overschrijdt dan wordt het gewoonweg onbeleefd. Het geluid, mijn hemel, dat vliegtuig lijkt wel door de ruimte te zweven zo weinig achtergrondgeluid als er is. Verder is het camerawerk zo onopvallend dat het weer gaat opvallen, wat het er niet beter op maakt, en het kleurgebruik is ronduit abominabel, met name tegen het einde.

Left behind is al met al precies zo goed als de poster al doet vermoeden (dat hoofd van Cage! Zo loopt hij dus de gehele film rond, de enige detecteerbare verandering is dat hij de ene keer een pet draagt en de andere keer niet.) Eén troost; de apocalyps kan na deze kwelling alleen nog maar meevallen.

Prachtig gezegd! .
Ik was altijd een fan van Nicolas Cage, jammer dat ie laatste tijd ook slechte films maakt.

Ik vond het zo erg nog niet.

Nicolas Cage is vooral weer erg Nicolas Cage. Overacting maakt deel uit van z'n stijl, kan best begrijpen dat mensen het niet echt trekken maar ik vind het meestal wel grappig. Verder is dit inderdaad een typisch B-filmpje, maar in dat segment zeker niet slecht.

Het religieuze aspect vond ik eigenlijk wel een pluspunt, het steekt leuk af tegen de klassieke plottwists in dit genre. Soms ligt het er wel iets te dik bovenop (zoals de "discussie" in het begin), maar als plot device wel leuk. Ben dan zel wel atheist, maar kan er de ironie wel van inzien moest het Christendom (of eender welke andere religie) toch gelijk blijken te hebben.

Audiovisueel is het niet denderend, maar ook weer niet zó slecht als sommigen laten uitschijnen. Zelfde geldt voor het acteerwerk. Vond het gewoon een vermakelijk filmpje met genoeg mysterie en een grappige twist. Genrefiller dus.

avatar van eRCee
Je moet in een enorm milde en met het leven verzoende bui zijn geweest, waarin je misschien zelfs een Bergman "zo erg nog niet" had kunnen vinden.

Bergman is zoveel saaier dan dit. Verbaas me echt over de heel lage score, ik vermoed dat het religieuze thema daar misschien voor iets tussenzit?

avatar van eRCee
Bedoel je mijn score of de algemene score? Dat eerste denk ik eigenlijk niet, hoewel ik moet toegeven dat ik nooit wat gehad heb met dit soort oppervlakkig en op commercieel scoren gerichte type "kunst" vanuit de evangelicale hoek (idem voor de muziek en de boeken op dit vlak) maar ik verbeeld me dat dit eigenlijk altijd vanwege redenen van kwaliteit is.
Het tweede zou kunnen, maar dat zou dan vooral uit het atheïstische kamp moeten komen. De "Left behind"-reeks bereikte een aardige populariteit eind jaren '90 onder de christelijke doelgroep.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar bijvoorbeeld het acteerwerk is wel degelijk bar en bar slecht.

Ik bedoelde in het algemeen. Dat jij doorgaans niet te porren bent voor doorsnee B-werk wist ik al wel, maar er staan genoeg films die minstens even banaal zijn als deze, met slechter acteerwerk en poverdere plotjes, maar wel een hele * meer scoren.

Ik kende de serie trouwens helemaal niet, misschien heeft dat ook wel een beetje geholpen.

avatar van ForrestHanks
Flutverhaal, flutacteurs.

Het duurt een eeuwighwid voordat er überhaupt iets noemenswaardigs gebeurt en als dat dan toch eindelijk gebeurd valt het vies tegen.

Het zag er veelbelovend uit, Nicolas Cage leent zich niet voor slechte films.... dacht ik.
Niets is minder waar.... wat acteert hij hier slecht zeg!!!

avatar van fritsje
Nogmaals bekeken(ziek op bed),viel best wel enigzins mee. En wat is die Nicky Whelan een vreselijk lekker wijf zeg! Zoek maar eens op bij google afbeeldingen.......

avatar van Esteban
Doorgaans ben ik niet de man van de extreme scores, maar veel lager dan dit kan Nicolas Cage niet vallen.

Ik dacht nog; Nicholas Cage en nog best veel andere bekende koppen, zo slecht kan het nooit zijn..
Maar ja toch afgekeken, want je hebt 3,99 betaald..
Wat intens slecht !

Maar goed dat ik deze film pas ben gaan zien toen ie op Netflix uit kwam, dat kost me maar een tientje per maand en af toe een misbaksel ertussen neem ik dan op de koop toe. Dacht eerlijk gezegd dat Cage niet dieper kon zakken tot ik dit zag. Wat heeft die kerel wanhopig geld nodig heb ik het idee.....(begreep dat ie financieel aan de grond zat enkele jaren terug)

Na 5 minuten voelde ik de bui al hangen met dat belerende Bijbelse 'feel good' gelul. Daarmee haakte ik eigenlijk ook gelijk af. Heb so wie so niets met bijbelfanaten, oftewel volwassen mensen die in sprookjes geloven omdat ze het echte leven niet aan kunnen. En dan gaan ze een low budget film maken.

Verhaal is totaal niet nieuw, lijkt ook wel wat op Langoliers, een Stephen King verfilming uit 1995 dat het nog wat beter deed dan dit. En dan dat groepje B-acteurs in het vliegtuig, volgens mij een zootje beroepswerklozen die ze in een film lieten opdraven voor een paar duizend euro de man. Ook de climax was een mager aftreksel van 10-tallen andere noodlandingen van deze orde.

De laatste scene doet vermoeden dat er nog sequals komen, ik gruwel al bij de gedachte. Maar vlug vergeten dit.

Wat is Cage diep gezonken zeg.
Een aaneenschakeling van slechte en onlogische scenes.
Ik dacht ff aan love boat in de lucht maar daar zou ik love boat zwaar tekort mee doen.
Het eind suggereert een vervolg maar laten we hopen dat god daar een apocalypse voor steekt.

Misschien is het acteerwerk niet optimaal maar het verhaal in de film is het scenario zoals de bijbel het voorspeld. De wederkomst van Jezus is aanstaande! Zonder geloof in Hem klopt de titel van de film: left

Wat een bagger film is dit zeg...... Nooit weer kijken.......

ForrestHanks schreef:
Flutverhaal, flutacteurs.

Niets is minder waar.... wat acteert hij hier slecht zeg!!!

Als er 1 wel een bar slechte acteur is ,is het Cage wel....Ook nog nooit een goede film gemaakt.

avatar van horizons
Cage kan fantastisch schmieren. Drive Angry is daar mooi voorbeeld van. En in verleden heeft hij toch paar goede films afgeleverd. Vrij recent was hij nog best oké in the Frozen ground. Ik kijk erg uit naar Mandy met Cage in de hoofdrol.

avatar van Sonygony
Had veel meer ingezeten..

Mooie film, goed verhaal en zeer goede acteurs. Er is zeker ruimte voor een deel 2. Mooie plot wending en een mooi einde.

Met Cage ben je van twee dingen zeker...1 Draak van een acteur 2 draak van een verhaal...Nu op Netflix...te begrijpen,die hebben altijd 5-sterrren films...............smiley

Pfff wat een prut. Voordat de Apocalyps nadere kreeg de stewardess er nog even flink van langs. Dat dan weer wel

avatar van VanRippestein
Kijk, een filmposter die de film eer aan doet. Das eerlijk van ze.

avatar van nathaniel177
aangezien deze 250 stemmen heeft en een score van 1,61 moet hij denk ik in de flop 100.

avatar van princesspeach
Flut film.

avatar van Redlop
Zo hilarisch slecht dat je het juist daarom gezien moet hebben. Een van de hoogtepunten: Het vliegtuig komt op 10 km hoogte in botsing met een ander vliegtuig. De schade blijft beperkt tot een lekkage. Cage, de enige piloot, verlaat de cockpit om de passagiers te vragen vooral niet in paniek te raken. Geweldig.

Afgezien van het religieus geneuzel is de film een soort kopie van the Longoliers. Zelfde setting, zelfde plot. Alleen veel slechter uitgewerkt.

avatar van ChrisC
De film gisteren bekeken. Als geweldige fan van S.F./Horror zoals de film werd omschreven verwachtte ik een sterk verhaal, een onvoorspelbare plotwending en beangstigde scenes. Maar wat viel dat zwaar tegen.
1. Veel te lange intro voordat er überhaubt iets gebeurd. De verdwijningsscene stelt visueel niks voor. Een witte flits en daarna een hoopje kledij, en dat was bij deze het horror gedeelde.
2. De passagiers in het vliegtuig zijn ronduit vervelend. De paniekreacties zijn onrealistisch en vergezocht.
3. Zoals velen het eens zijn is Nicolas Cage zowat de meest overgewaardeerde acteur in Hollywood. Weinig tot geen gelaatsexpressie, doodsaaie conversatie. Een acteur waarop je na 10 minuten al bent uitgekeken.
4. En dan nog het slechtste van allemaal is dat bijbelsgedoe. Gered door God omdat ze gelovig zijn? Wat een onzin. Wat met die kindjes uit de kraamkliniek? Hoe kan een pasgeborene al Godsgelovig zijn?
In deze film zit geen humor, geen horror, nog veel minder science fiction, alleen 1 lang gebleir over geloof.
Wat ik na het zien van de film overhield was teleurstelling. Wat een flutfilm, slecht verhaal, slecht geacteerd, complete tijdverspilling. Dus als je de film nog moet zien: laat hem liggen, het is de moeite kijken niet waard.

avatar van Naish
Nou, alles is al gezegd hier....compleet bagger deze film......denk ga ff via Netfix deze film bekijken.
Heb de film niet eens afgekeken zo slecht.

was erg benieuwd naar deze film dacht dat het zo iets zou zijn gelijk de knowing of lijk de tv serie van vroeger the twilight zone. maar het duurt wat eer er iets goeds in komt. en daarna is het gedaan geen antwoord de film is meer bedoelt vind ik voor al die geloven in god en de bijbel of in al die vreemde dingen gelijk al die filmpjes die ze op youtube zetten. van de prophesy en al die andere dingen waar ze de mensen bang mee maken. maar de rest klein beetje aan de saaie kant. soms speelt hij wel goede films maar deze neen

avatar van IH88
“I know you all want answers, and believe me, so do I.”

Matig. Nicolas Cage vind ik altijd wel leuk in dit soort B-films, en ook hier is hij verreweg het beste element. Left Behind heeft een aardig uitgangspunt, maar de uitwerking is echt barslecht. Het begin alleen al is ontzettend rommelig. Het acteerwerk is abominabel en de personages zijn vooral bloedirritant. Ik snap het religieuze aspect wel, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij van word.