Left Behind (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Vic Armstrong
met Nicolas Cage, Chad Michael Murray en Cassi Thomson

Zonder waarschuwing verdwijnen miljoenen mensen over de hele wereld. De verdwijningen zorgen ervoor dat onbemande voertuigen verongelukken en uitbranden. Rellen en plunderingen beheersen de steden en er is niemand die kan helpen of antwoorden kan geven. De apocalyps nadert. Voor Ray Steele, de piloot van een jumbo jet, betekent dit dat hij zijn hysterische passagiers moet zien te kalmeren en zijn gehavende toestel ergens aan de grond moet zien te zetten. Tegelijkertijd probeert de beroemde journalist Buck Williams de situatie te begrijpen en voor Chloe Steele, de dochter van Ray, haar moeder en dochter terug te vinden.

Met Joe (2013) hoopte ik dat Nicolas Cage op de weg terug was, maar Tokarev (2014) was een wanproduct en het kan nog gruwelijker: Left Behind bleek een amateuristische, moeizame, slaapverwekkende en religieus fanatiek (bijbel) georiënteerde actiefilm. Cage (hij moet werkelijk zeer krap bij kas zitten), deed aan overacting en leek voor de rest door het beeld te slaapwandelen. Werkelijk allerverschrikkelijkst.

avatar van Diederik58
Wat een draak van een film. Het lijkt op rampenfilm uit de jaren 70 met een evangelische vette saus. Tranentrekkende onzin en matig geacteerd. Nee, laat ik het zo zeggen: de acteurs maken er nog het beste van. Helaas Cassie Thomson wordt het slachtoffer van een triest script.
Dat Cage voor deze rol werd gecast is ook al geen wonder van enige slimheid. Hij speelt een overspelige echtgenoot die ook nog een vliegtuig kan besturen. Beide zijn ongeloofwaardig. Overigens stuurt het EO gehalte van de film de stoute echtgenoot weer in de brave richting.

avatar van dvdcrusher
het scenario of script van deze film is veel te mager; na een goede inleiding verwacht je eigenlijk dat de film gaat beginnen maar spoedig blijkt dat er niets meer volgt en het verhaal reeds is afgelopen. Onbegrijpelijk dat Cage aanvaardt in zo'n film op te treden. De acteurs halen wel het maximum uit de film, maar meer zit er echt niet in. Het verhaal is kort samen te vatten : God roept miljoenen mensen tot zich die dus gewoon eensklaps uit de samenleving verdwijnen met alle practische problemen vandien. Wegens cage en het goede begin van de film toch nog 3 sterren

avatar van terschelling
Niet te veel worden aan vuil maken: maar om in vliegtuigtermen te blijven: De film kwam totaal niet van de grond!!!!!!!

avatar van Brabants
Deze apocalyptische thriller is een totaal overbodige tweede productie gebaseerd op de gelijknamige roman en wordt gaandeweg het einde alleen maar erger. Het begin was een vrij aardig stukje drama wat lekker van de grond kwam. Nadat iedereen was ingecheckt en het vliegtuig van de aardbodem verdween, was dat gelijk het einde aan een goede opbouw en het begin van een goede afbraak.

avatar van blurp194
Meh.

Flauwe film, er wordt erg weinig gemaakt van het gegeven, en de setting in een vliegtuig maakt dat het eerder als een standaard vliegtuigrampenfilm aanvoelt dan als iets anders. Erg goed werkt die setting overigens ook al niet. Vooral door het nogal ongeïnspireerde scenario. Had dan liever iets als 'Het Grote Gebeuren' van Belcampo als script gebruikt...

Cage doet weer eens zijn standaard ding, een slechte acteur is hij misschien niet, maar hij kiest wel vaak verkeerde films uit. Misschien gewoon uit luiheid, wie zal het zeggen. Er is kennelijk genoeg publiek om het de moeite te maken dit soort bagger te te filmen.

avatar van eRCee
Aangezien Vic Armstrong met z'n Left behind zo'n beetje de nieuwe maatstaf voor slecht neerzet ga ik er een bespreking aan wagen, hoewel dit eigenlijk al teveel eer is en je de film het beste kan afdoen met een enkel woord (persoonlijk zou ik gaan voor hemeltergend).

Voor de duidelijkheid: ik zag de film tijdens een busreis, want vrijwillig onderwerp ik me niet meer aan de aanblik van het hoofd van Nicolas Cage. Hij bewijst maar weer eens zijn roeping als begrafenisondernemer jammerlijk te zijn misgelopen (ik ben al sinds Con Air en Face/Off bang voor een verwisseling, waardoor een voortreffelijk acteur ergens op een dodenakker rouwende families de hand drukt). De andere acteurs hebben weliswaar meer dan één gezichtsuitdrukking, maar dat maakt het niveau er niet beter op. Vooral Cassi Thomson bakt er helemaal niks van en wordt elke seconde (en dat zijn er nogal wat) onuitstaanbaarder.

Dat gezegd hebbend kan je het de acteurs eigenlijk niet kwalijk nemen, want de dialogen zijn ongelofelijk slecht geschreven. Ik moest meermaals even wegkijken uit plaatsvervangende schaamte. Het uitgangspunt van de film is eigenlijk nog het beste van de gehele productie (kan je nagaan); je zou er een soort post-apocalyptisch drama uit kunnen halen. Maar goed, het zal geen verbazing wekken dat er nergens ook maar een beginnetje te bespeuren is van enige psychologische geloofwaardigheid, het niveau blijft hangen op dat van een norse dwerg die ruzie maakt met een goedwillende moslim (mij een raadsel waarom die niet is opgenomen) of een zakenman die z'n vaderrelatie uit de doeken doet aan een drugsverslaafde.
Logica is ook achtergelaten tijdens de introductie, of anders mag iemand mij verklaren hoe het mogelijk is dat er vijf minuten na de 'gebeurtenis' nog een vliegtuig neerstort. Of waarom een ziekenhuis dat te druk is om door de hoofdingang binnen te gaan een volkomen lege kraamafdeling heeft. Of hoe je luchtdruk van de éne op de andere seconde kan terugbrengen. Of hoe een brandstoflek spontaan ontbrandt maar even later ook weer uitgaat, zonder dat alle brandstof op is. En is er de laatste twintig jaar ooit een lijnvlucht geweest met slechts twee stewardessen?

Dan de technische kant van de zaak. Dat artistieke kwaliteit geen punt van noemenswaardige relevantie is voor de doelgroep was me op zich wel bekend, maar als je een bepaalde grens overschrijdt dan wordt het gewoonweg onbeleefd. Het geluid, mijn hemel, dat vliegtuig lijkt wel door de ruimte te zweven zo weinig achtergrondgeluid als er is. Verder is het camerawerk zo onopvallend dat het weer gaat opvallen, wat het er niet beter op maakt, en het kleurgebruik is ronduit abominabel, met name tegen het einde.

Left behind is al met al precies zo goed als de poster al doet vermoeden (dat hoofd van Cage! Zo loopt hij dus de gehele film rond, de enige detecteerbare verandering is dat hij de ene keer een pet draagt en de andere keer niet.) Eén troost; de apocalyps kan na deze kwelling alleen nog maar meevallen.

Wat een slechte film... Toch nog een ster omdat er een smaakvolle downblouse/inkijk momentje zit bij Cassi Thomson (de dochter)

Even serieus en on topic. De scenes slaan werkelijk nergens op. Iemand noemde het al: een ruzie tussen een dwerg en een moslim. Maar zonder enig doel. Een pistool dat ineens opduikt bij de hysterische moeder (ja, van de Airmarshall gepakt dat snap ik, maar die had ik verwacht bij de dwerg).
Een tenenkrommend "Laten we de moslim iets goeds laten doen om te laten zien dat het niet allemaal terroristen zijn" als hij het oude vrouwtje gerust stelt. Ja duh...dat weten wij ook wel dat ze dat niet allemaal zijn. En als je dat niet wil zien/weten dan gaat deze scene daar niets aan veranderen!

Ok, nog een halve plus er bij voor de zeer smakelijke Nicky Whelan (de Stew). Oh ja en als ik als seksist wordt bestempeld: klopt!

avatar van cantforgetyou
Zoals de meeste hier. Wat een ontzettende slechte film. De film is echt op alle gebieden vreselijk. Het plot. De acteurs. De actie. De special effects. De muziek. Als je héél melig bent is het wel grappig om deze film dan op te zetten. Kun je lachen. Ben je niet melig dan wordt het huilen.

Ik heb deze film samen met mijn vrouw uiteindelijk uitgekeken,maar ik was opgelucht toen eindelijk de aftiteling in beeld kwam ....zegt genoeg denk over deze film

avatar van Graaf Machine
In de eerste plaats is dit natuurlijk nul komma nul science fiction. God behoort niet tot het domein van de SF, maar tot dat van de fantasy.
Verder een redelijke film, al komt dat misschien doordat ik aanvankelijk helemaal niet wist waar het over zou gaan. Ik vond het mysterie van de verdwenen mensen dan ook intrigerend, maar uiteindelijk werd er weinig anders mee gedaan dan propaganda maken tegen God.
Niet dat dat mij verbaasde want vroeger tijdens de bijbellessen was ik er al van overtuigd dat God ofwel niet bestaat, ofwel de grootste misdadiger is die je je voor kunt stellen.
Nicky Cage speelde weer als een Houten Klaas, maar dat is geen puntenaftrek waard, want iets anders verwacht je gewoon niet van die man.

avatar van SimonV
Zoals al veel opgemerkt: geen goede film. Films waarin de wereld vergaat vind ik altijd wel leuk, maar in dit geval kon hij niet echt boeien. Acteerwerk was slecht en werd erg gebouwd op stereotypen. Stewardess die affaire heeft heeft te strak bloesje aan dat té ver openstaat en haar gelovige collega loopt in mantelpakje. Er zitten ook flink wat fouten in (een moslim bidt niet met zijn handen samengevouwen en er zijn er hier al anderen genoemd.).

Ik vond het zo erg nog niet.

Nicolas Cage is vooral weer erg Nicolas Cage. Overacting maakt deel uit van z'n stijl, kan best begrijpen dat mensen het niet echt trekken maar ik vind het meestal wel grappig. Verder is dit inderdaad een typisch B-filmpje, maar in dat segment zeker niet slecht.

Het religieuze aspect vond ik eigenlijk wel een pluspunt, het steekt leuk af tegen de klassieke plottwists in dit genre. Soms ligt het er wel iets te dik bovenop (zoals de "discussie" in het begin), maar als plot device wel leuk. Ben dan zel wel atheist, maar kan er de ironie wel van inzien moest het Christendom (of eender welke andere religie) toch gelijk blijken te hebben.

Audiovisueel is het niet denderend, maar ook weer niet zó slecht als sommigen laten uitschijnen. Zelfde geldt voor het acteerwerk. Vond het gewoon een vermakelijk filmpje met genoeg mysterie en een grappige twist. Genrefiller dus.

avatar van ForrestHanks
Flutverhaal, flutacteurs.

Het duurt een eeuwighwid voordat er überhaupt iets noemenswaardigs gebeurt en als dat dan toch eindelijk gebeurd valt het vies tegen.

Het zag er veelbelovend uit, Nicolas Cage leent zich niet voor slechte films.... dacht ik.
Niets is minder waar.... wat acteert hij hier slecht zeg!!!

Maar goed dat ik deze film pas ben gaan zien toen ie op Netflix uit kwam, dat kost me maar een tientje per maand en af toe een misbaksel ertussen neem ik dan op de koop toe. Dacht eerlijk gezegd dat Cage niet dieper kon zakken tot ik dit zag. Wat heeft die kerel wanhopig geld nodig heb ik het idee.....(begreep dat ie financieel aan de grond zat enkele jaren terug)

Na 5 minuten voelde ik de bui al hangen met dat belerende Bijbelse 'feel good' gelul. Daarmee haakte ik eigenlijk ook gelijk af. Heb so wie so niets met bijbelfanaten, oftewel volwassen mensen die in sprookjes geloven omdat ze het echte leven niet aan kunnen. En dan gaan ze een low budget film maken.

Verhaal is totaal niet nieuw, lijkt ook wel wat op Langoliers, een Stephen King verfilming uit 1995 dat het nog wat beter deed dan dit. En dan dat groepje B-acteurs in het vliegtuig, volgens mij een zootje beroepswerklozen die ze in een film lieten opdraven voor een paar duizend euro de man. Ook de climax was een mager aftreksel van 10-tallen andere noodlandingen van deze orde.

De laatste scene doet vermoeden dat er nog sequals komen, ik gruwel al bij de gedachte. Maar vlug vergeten dit.

Misschien is het acteerwerk niet optimaal maar het verhaal in de film is het scenario zoals de bijbel het voorspeld. De wederkomst van Jezus is aanstaande! Zonder geloof in Hem klopt de titel van de film: left

Mooie film, goed verhaal en zeer goede acteurs. Er is zeker ruimte voor een deel 2. Mooie plot wending en een mooi einde.

avatar van IH88
“I know you all want answers, and believe me, so do I.”

Matig. Nicolas Cage vind ik altijd wel leuk in dit soort B-films, en ook hier is hij verreweg het beste element. Left Behind heeft een aardig uitgangspunt, maar de uitwerking is echt barslecht. Het begin alleen al is ontzettend rommelig. Het acteerwerk is abominabel en de personages zijn vooral bloedirritant. Ik snap het religieuze aspect wel, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij van word.