Left Behind (2014)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Vic Armstrong
met Nicolas Cage, Chad Michael Murray en Cassi Thomson

Zonder waarschuwing verdwijnen miljoenen mensen over de hele wereld. De verdwijningen zorgen ervoor dat onbemande voertuigen verongelukken en uitbranden. Rellen en plunderingen beheersen de steden en er is niemand die kan helpen of antwoorden kan geven. De apocalyps nadert. Voor Ray Steele, de piloot van een jumbo jet, betekent dit dat hij zijn hysterische passagiers moet zien te kalmeren en zijn gehavende toestel ergens aan de grond moet zien te zetten. Tegelijkertijd probeert de beroemde journalist Buck Williams de situatie te begrijpen en voor Chloe Steele, de dochter van Ray, haar moeder en dochter terug te vinden.

avatar van IH88
“I know you all want answers, and believe me, so do I.”

Matig. Nicolas Cage vind ik altijd wel leuk in dit soort B-films, en ook hier is hij verreweg het beste element. Left Behind heeft een aardig uitgangspunt, maar de uitwerking is echt barslecht. Het begin alleen al is ontzettend rommelig. Het acteerwerk is abominabel en de personages zijn vooral bloedirritant. Ik snap het religieuze aspect wel, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij van word.

Grappig dat meningen toch zo kunnen verschillen. Ik vond deze film echt heel sterk. Een mooi verhaal en mooi einde. Het zet je aan het denken als je met geloof bezig bent.

Damn die Nicky Whelan is toch een heet ding ?
2,5 alleen daarvoor ??

avatar van Roger Thornhill
Ik voelde al nattigheid toen de voorfilmpjes op mijn DutchFilmWorks-DVD niet over explosies, opgejaagde onschuldigen of stijlvolle vampiers gingen, maar over criminele koppels die hun afgestane kindje van de adoptie-ouders terug willen en over Hilary Swank met ALS. In plaats van dan met een spectaculaire ramp te beginnen opent de film zelf vervolgens met die doorleuterende Hallmark-televisiefilm-muziek terwijl één der hoofdpersonen in een discussie over God verzeild raakt... en vanaf dat moment gaat de film dan nog bergafwaarts! Het acteren van Nicolas Cage (en trouwens ook van Chad Michael Murray) viel me dan nog mee omdat de echt grote gebaren geschuwd worden, maar de voorspelbare plot, de banale dialogen, de ongelooflijk niet-spannende ontknoping van de vliegtuigramp en bovenal de walgelijke evangelische insteek volgens welke de zondaars achterblijven in hun staat van ellende terwijl de ware gelovigen mogen genieten van de Rapture, de "opname in de gemeente", maken van de film als geheel een misbaksel waarvan ik een vieze smaak in mijn mond krijg. Mooi ook hoe door de voertuigen van plotseling weggevallen chauffeurs enz. nog talloze slachtoffers worden gemaakt, maar ja, eigen schuld dikke bult, dan hadden de onschuldige omstanders maar wat bijbelvaster moeten zijn. Bah. (Grappig wel dat de manier waarop de uitverkorenen hier verdwijnen sterke overeenkomst vertoont met hoe het de helft van de bevolking van het universum in Avengers: infinity war vergaat.)

avatar van des1
Zeikfilms (er zijn er meer) die appelleren aan het curieuze Rapture geloof van veel Evangelicals in de VS. Op de Dag des Oordeels zullen de goeden plotsklaps verdwijnen en afgevoerd worden door OLH. De baddies en mediocre geesten blijven achter om de apocalypse mee te maken. Het vervelende hiervan is dat veel Amerikanen het niet zo erg vinden om het op een Armageddon aan te laten komen, en daarom vaak crises op de spits lijken te drijven.

avatar van pvl63
Filmpje is aardig maar ook niet meer dan dat. Alleen de rol van Cage is interessant te noemen, hij probeert het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Verder is het een groot onzinverhaal.

avatar van Shadowed
Mak.

Zo spectaculair als de poster doet vermoeden wordt deze film bij lange na niet, wat wel jammer was, want rampenfilms zijn 1 van mijn favoriete soort films. Wellicht de tweede plaats, want horror zal voorlopig nog even mijn favoriete genre blijven.

Left Behind voelt erg aan als een TV-film, waarschijnlijk was deze dat ook. Maar rampenfilms kunnen TV-achtige benaderingen beslist niet gebruiken. Die moeten het gewoon bij intens spektakel houden. Dat er dan zoveel drama om de hoek komt kijken is dan ook niet een pluspunt, maar waarschijnlijk zo gedaan vanwege het boek.

Als ik Left Behind zo een beetje opzoek zie ik dat er veel kritiek was op Cage. Dat hij tegenwoordig wat aparte keuzes maakt ligt aan hem. Maar hier komt hij er wel als beste uit. De rest acteert namelijk nogal gemaakt en bij vlagen zelfs behoorlijk bedenkelijk.

De regie is eigenlijk het enige echte dat "Left Behind" was tijdens de film. Hoe had Armstrong toch kunnen denken dat het resultaat geslaagd was hiermee. Het is te softe regie voor dit soort onderwerpen. De CGI is soms erg lelijk, de structuur random en de manier van filmen vaak abominabel.

Nergens is er maar een poging gedaan om het intens te maken. Alles is te duidelijk en te klassiek in beeld gebracht. Dialogen zijn erg zwak en dat creëert ongemakkelijke scenes die nergens op slaan. Het drama is daarmee best gefaald. Van een spanningsopbouw is ook nauwelijks sprake. Actiescènes zijn er vaak heel plots en verdwijnen vaak alsof er niets is gebeurd.

Bovendien duurt de film ook behoorlijk lang helaas. 110 minuten was niet een heel gemakkelijke opgave. Alhoewel een flop notering wellicht iets overdreven is, heeft de film voornamelijk een compleet verkeerde aanpak gekregen door het te laten lijken op een TV-film. Wel kent de film aardige scenes hier en daar zoals een bus die van de brug afdondert. Cage doet het ook nog best redelijk, daarvoor allemaal nog 1,5*.

goede piloot, leuke stewardess, wat wil je nog meer als passagier ?