The Frozen Ground (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Scott Walker
met Nicolas Cage, John Cusack en Vanessa Hudgens

Glenn Flothe (Nicolas Cage), een rechercheur uit Alaska, is vast van plan een einde te maken aan de moorden van Robert Hansen (John Cusack), een seriemoordenaar die dertien jaar lang onopgemerkt bleef. Naarmate de lichamen zich opstapelen in de straten van Anchorage slaat de angst toe onder de bevolking. Flothe start een persoonlijke klopjacht om de moordenaar te vinden, waarbij hij zijn eigen leven op het spel zet. Wanneer een 17-jarig meisje ontsnapt aan Hansen, vindt Flothe eindelijk een aanknopingspunt.

avatar van Flat Eric
Solide kat en muis thriller.
Je weet direct wie de badguy is dus de spanning zit hem in de zoektocht naar clues om hem uiteindelijk te pakken te krijgen.
Cage speelt zijn rol voor de verandering rustig en niet hysterisch.

Dick2008
Ronduit saaie film het lijkt wel weer een aflevering uit een politieserie. Wordt aan het einde toch nog spannend. Gebaseerd op een waar verhaal. Ja ik hoop die Hansen ook flink heeft geleden. Ja, verschrikkelijke vent. Ja, allemaal heel erg wat hij heeft gedaan. Zielig ook die meisjes. Evengoed kon de film me toch niet boeien. Een lieverd blijft het toch wel, Vanessa Hudgens.
Ik dacht Cage.. misschien toch nog weer een goede film. Daarom heb ik de film gezien. Maar toch weer niet, helaas, hoewel hij het ook weer niet zo slecht doet. 2.0

De film is opgenomen in 26 dagen. Dat is te merken. Waarom hij is opgedragen aan de slachtoffers is me ook niet duidelijk.

avatar van Madeks
Vrij voorspelbare script maar zeker niet slecht, al ergerde ik me wel aan het af en toe slordige camerawerk.
De sfeer in de film is goed en hetzelfde geld voor de cast, Cage was degelijk en Cusack behoorlijk. Daarbij was ik aangenaam verrast door het ''schoolmeisje'' Hudgens, ze heeft hier laten zien dat ze meer kan.

(verwijderd)
Een vermakelijke thriller ondanks het doorsnee script.

Vond Cage, Cusack en Hudgens alle 3 prima spelen en dit is niet bepaald vanzelfsprekend. Fijne verrassing, ik dacht dat dit de reden zou zijn voor de lage ratings.

Alaska is de geschikte grauwe locatie, maar hier had wel wat meer gebruik van gemaakt kunnen worden. De soundtrack doet z'n ding.

Net een 3.5*.

Mijn dank gaat uit naar Netflix' nieuwe downloadfunctie.

avatar van Left4Dead
(verwijderd) schreef:
Een vermakelijke thriller ondanks het doorsnee script.

Nou is het zo dat dit gebasseerd is op een waargebeurd verhaal. Ik heb destijds de serie FBI-files op Discovery gevolgd en de film komt behoorlijk overeen met het werkelijk gebeurde.
Dus doorsnee kan ook flink realiteit zijn, hoe waanzinnig ook.

(verwijderd)
Left4Dead Klopt, dat maakt het dan ook waanzinnige realiteit, maar voor een thriller blijft het toch vrij doorsnee hoe erg het ook is voor de betrokkenen. Ik moet er ook bij zeggen dat de film voor mij 100% overkwam als 'entertainment', niet om een vreselijke realiteit te weergeven.

avatar van Antonev
Interessante thriller over de jacht op een seriemoordenaar. Niet heel hoogstaand, maar er wordt goed geacteerd en het is best spannend en sfeervol.

avatar van Wally2
Wat een zwakke film zeg. Zelfs voor een typisch Amerikaanse film. Ik weet niet waar ik moet beginnen met het opsommen van de hoeveelheid bagger. O, gelukkig komt Nicolas op het eind met de geniale armbandconfrontatie. Dat maakt alles goed

Zeer goede film, spannend tot het eind, de seriemoordenaar weet alles goed te verhullen,

_Casper_ schreef:
matige film, een typische 13 in een dozijn film. Eigenlijk een film die gewoon straight to tv moet komen, prima om een x te zien als hij op tv komt meer niet.
Het verhaal van de film is heel standaard, en vrij voorspelbaar en echt spannend word het nergens.
Het zijn de acteerprestaties van cage en crusack die de film redden, en ook de sfeer in de film is op zich wel goed...
daarom 2.5 ster... tv film

"Het verhaal van de film is heel standaard" , schrijf je.....Het is een waar gebeurd verhaal suffie.Is 24 lijken standaard???

Een degelijke film die nergens spannend is. Ook de gruwelijke werkelijkheid komt niet over in de film. Goede rol van Cage die de film draagt.

Wally2 schreef:

Het is een waargebeurd verhaal? Wat had die dan moeten doen, de waarheid veranderen en een krokodil op tafel moeten leggen?

avatar van john mcclane 2
Sterk spel, goed verhaal uitstekende soundtrack .

avatar van martijn011
Matige thriller.

Allereerst treft de cast hiervoor blaam. Alledrie de hoofdrolspelers komen weinig overtuigend over, vooral Cusack als schurk. Van Cage zijn we de laatste jaren nog slechter gewend dus dit is een van zijn betere rollen van de afgelopen tijd, alleen is dit niet een acteerprestatie waar ik het jaren later nog over heb. Hudgens kwam vooral irritant over, al is zij van de drie wel degene die er het meest zin in lijkt te hebben.

Of het aan mij ligt of aan de film weet ik niet, maar ik kon er totaal niet in komen. De gehele speelduur werd ik niet gegrepen door het verhaal dat weliswaar gruwelijk is en op waarheid berust, maar het boeide me allemaal niet zo heel veel. Ik had ook meer een kat- en muisspel tussen Cage en Cusack verwacht, maar dat kwam totaal niet van de grond.
Ondanks dat het op waarheid is berust had ik steeds het idee dat ik naar een doorsnee thriller zat te kijken die je na een paar maanden al vergeten bent.
Onvoldoende.

The Frozen Ground is gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar dan helaas wel op een oersaai. Waargebeurd maar vol cliché : seriemoordenaar en goeie huisvader versus rechercheur's laatste zaak. Verrassend genoeg weten we al van in het begin dat Cusack de seriemoordenaar is, wat ook de whodunit-spanning volledig wegneemt. Spelen op de psychologie dus maar daarvoor spelen Cusack en good old Nicolas Cage te steriel. Credits voor het enige spectaculaire in deze film, het adembenemende landschap van Alaska.

avatar van max cady
Gaaaaap ... 2**

avatar van mrklm
Er is aardig wat vrouwelijk (half)naakt te zien voor een film die opgedragen aan een aantal vrouwen dat begin jaren '80 vermist raakte in de omgeving van Anchorage in Alaska. De politie wist de lichamen van een aantal van die vermiste vrouwen te vinden en in 1983 bekende Robert Hansen, een op het eerste gezicht ongevaarlijke man, een aantal van die vrouwen te hebben vermoord.
Deze reconstructie van de ontmaskering van deze seriemoordenaar (hier overtuigend gespeeld door John Cusack) begint wanneer Cindy Paulson [Vanessa Hudgens, ook prima], een jonge prostituee, zich meldt bij de politie nadat ze heeft weten te ontsnappen uit de handen van haar belager. Zij wijst Hansen aan als schuldige, maar gezien haar eigen twijfelachtige achtergrond én de smetteloze reputatie van de vermeende dader, zet de politie grote vraagtekens bij haar getuigenis. Agent Jack Halcombe [Nicholas Cage] bijt zich echter vast in de zaak en onderzoekt alle dossiers, trekt elk spoor na in de hoop bewijs te kunnen vinden tegen Robert Hansen. De vertolking van Cage is - zoals wel vaker - wat onbeheerst en met het nerveuze camerawerk en de vele beelden van stripclubs voelt dit meer aan als een exploitatiefilm dan een eerbetoon. Daarom heeft deze verder redelijke thriller een onaangename nasmaak.

avatar van des1
Niet slecht. Tussen 3 en 3,5* in. Goed dat Cage dat (irritant) getormenteerde bekkie van hem wat minder in stelling bracht. Cusack mag best wat vaker een bad guy spelen.

avatar van Roger Thornhill
Een duistere film, zowel qua sfeer (de gewone gezinsvader die misschien wel een sadistisch monster is) als qua camerawerk – bij sommige scènes kon ik werkelijk niet onderscheiden wie wie was, wie met wie in de clinch lag en wat er nou precies gebeurde, en dat schiep een afstand die vermoedelijk niet de bedoeling van de regisseur en de cameraman was. Los daarvan speelt Cage gelukkig sober en zonder maniertjes (en dus eindelijk ook weer eens krachtig) en is Hudgens ook overtuigend, maar uiteindelijk behelst de film niet zoveel méér dan wéér een verbeten politieman op jacht naar een seriemoordenaar. Niet slecht maar ook niet memorabel.

avatar van rebelkush
Een film over serie moordenaar Robert Hansen die vrouwen ontvoerde, martelde, verkrachtte en vervolgens in een bos vrij liet om op ze te jagen, goed scenario voor een spannende film met toch wel twee top acteurs Nicolas Cage en John Cusack.
Ik had dit film al gezien toen die net uitkwam en ik vond hem weer goed wel irriteerde ik mij aan 50 cent.
Vanessa Hudgens deed het goed en ik kwam nog andere bekende acteurs tegen die een wat mindere rol hadden.
Dit film had een lekker duistere sfeer erin zitten en al weet je de uitkomst van dit film spannend blijft het wel.

Films over serie moordenaars zijn doorgaans wel spannend en ik hoop dan ook er in de toekomst een film uitkomt over Gary Ridgeway (green river killer) en Robert Pickton (pig farmer killer)

avatar van Left4Dead
rebelkush schreef:

Green River Killer (2005)
The Capture of the Green River Killer (2008)

On the Farm
The Pig Farm (2011)

En zo zijn er nogal wat films over serial killers op te noemen.
De één beter dan de ander.

avatar van rebelkush
Left4Dead schreef:

Green River Killer (2005)
The Capture of the Green River Killer (2008)

On the Farm
The Pig Farm (2011)

En zo zijn er nogal wat films over serial killers op te noemen.
De één beter dan de ander.

Bedankt voor de tip.
The capture of the green river killer en On the Farm ga ik snel kijken.
The pig farm is een documentaire en the green river killer uit 2005 had ik al eerder ergens gezien maar die heeft niet bepaald goede reviews.
THX man

Nou iedereen die Vanessa goed vond acteren, is zeker een man ha ha. Dat mens kan echt niet acteren, het was ronduit slecht. Los daarvan irriteerde ik me aan haar personage; je hebt eigenwijs en je hebt eigenwijs. Alles wat ze niet moest doen, deed ze. Als jij tot 3x vlucht uit je veilige omgeving, vind je het gek dat je dan weer bijna vermoord wordt. Och wat een tenenkrommende acteerwerk van haar.

De film zelf was goed. Cage acteerde goed ook. Feit dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het net even wat meer bizar. Boeiende film met hier en daar wat actie en spanning.
Beetje jammer dat er zoveel bloot in voorkomt, zeker met het oog op respect voor de slachtoffers vind ik het best misplaatst.