Thelma & Louise (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Ridley Scott
met Geena Davis, Susan Sarandon en Brad Pitt

Thelma is getrouwd met Darryl die zijn vrouw het liefst achter het aanrecht ziet, zodat hij ongestoord naar de televisie kan kijken. De tien jaar oudere Louise werkt als serveerster in een eethuis; haar musicerende vriend is zelden thuis. Om de sleur te doorbreken trekken de twee vriendinnen er een paar dagen op uit in de oude, open Ford Thunderbird 1966 cabriolet van Louise. De ontwikkelingen raken in een stroomversnelling als Louise bij een bar een man neerschiet.

avatar van Carl
Dat van de mannen ben ik niet met je eens. Ik vond de man van Louise een goede vent, en Darry was gewoon een domkop maar verder zo slecht ng niet. En die politieman was gewoon een prachtkerel.

Ik heb de film nu voor de derde keer gezien, en geniet nu vooral van de leuke details, en inderdaad een toen nog relatief onbekende Brad Pitt. Plot vind ik uitstekend. Het bevat allerlei leuke ingredienten, en soms voor iemand die goed kijkt, een vleug humor in anderhalve seconde.

Kortom een film zoals je ze allemaal wel zou willen: steeds weer andere details de eerder niet opvielen.
Een 4,5

Adrenal
Er zijn inderdaad een paar uitzonderingen, vooral die politieagent. Maar ik vind dat het toch een feministische boodschap is.

Avontuurlijk en toch wel onwaarschijnlijk.
Maar goed, die twee madammekes doen het uitstekend en mede daardoor blijft ge toch wel geboeid kijken.
Ook meerdere mooie beelden en over het algemeen goed camerawerk.

k.l.o.o.t.z.a.k.

avatar van HarmJanStegenga
k.l.o.o.t.z.a.k. schreef:
weg met deze film

Weg met jou. Ga je nog een keer een nuttige bijdrage leveren op de site? Ga a.u.b. even ergens anders de irritante clown uithangen.

-edit- lekker sneu om bijna al je berichten te verwijderen.

avatar van Vascago
Idd HarmJanStegenga. Ik heb al melding ervan gemaakt. Hij heeft nog geen enkele zinnige bijdrage geplaatst, alleen maar dit soort posts of zelfs persoonlijke aanvallen naar mensen.

Ik moet deze film nog maar eens herzien, kan me er weinig van herinneren. Dus vooralsnog geen stem.

Een geweldige film met een grandioos einde. De beste roadmovie die ik gezien heb. Een van mijn toppers.

avatar van weaselweasel
Had hier echt meer van verwacht.
Erg matig verhaaltje met louter stereotypes. Bovendien wel erg onwaarschijnlijk, en daardoor een beetje corny. Het einde vind ik alles behalve sterk. De film zwakt ook enorm af tegen het einde. Een duidelijke anti-climax.

De muziek is eveneens een tegenvaller. Bij een roadmovie verwacht ik toch iets rebelsers dan Marianne Faithfull.

een mooie film. hij was ook spannend. en er zat ook een heel goed verhaal in. en een geweldige cast. en met nog best een jonge brad pitt.

avatar van AmazingPP
Het is al weer lang geleden dat ik deze film heb gezien, maar ik weet wel dat de film een goede indruk achter liet. Laatst heb ik hem weer eens gekeken, vandaar nu pas mijn stem. Het is een zeer goede film, niet alleen qua verhaal, maar toch zeker ook de acteerprestaties van de acteurs en actrices. Het debuut van Pitt valt goed uit en de man is er wereldberoemd mee geworden, maar deze film wordt gestolen door Sarandon. Zij kan met haar gezicht enorm veel emotie uitstralen en daar werd ik door gepakt. Prachtig einde. Er is trouwens ook een alternatief einde, maar dat is niet half zo mooi. 4 *

avatar van Filmkriebel
Ik ben gek op roadmovies, en dit is één van de beste die ik ken. Thelma & Louise gaat over dit gevoel van ultieme vrijheid, dit gevoel dat je krijgt wanneer je op die eenzame stoffige wegen rijdt met een 1956 T-Bird, recht naar je lot. De shots van natuurlijke landschappen zijn fantastisch. Die blauwe hemel, de canyons, eenzame woestenij... bezorgt me kippenvel. Dit zijn de rollen die Sarandon en Davis onvergetelijk maken bij mij. Pitt zet er één van zijn eerste rollen neer als een zwervend boefje, en hij zou zo uit een commercial voor Levi's Jeans kunnen komen (wat hij eigenlijk ook heeft gedaan).

Het is een film die gelukkig niet in een ernstige thriller vervalt, en van begin tot eind luchtig blijft, met heel wat grappige dialogen en situaties zoals die perverte truckchauffeur en de echtgenoot van Thelma. . Zonder het sterke einde te vergeten... knap om te freezen op die wagen, en dit beeld naar wit te laten faden . Dit is in alle opzichten een fantastische film.

avatar van movie acteurs
Beetje een vrouwen film maar niet vervelend bedoeld. Beiden hoofdrolspeelsters maken er een leuke maar toch indringende film van. De scene wanneer Thelma wordt verkracht zorgt voor een hoop onverkwikkelijke gebeurtenissen waarin de dames verzeild raken. Brad Pitt maakt het dan nog erger met alle gevolgen van dien. Harvey Keitel speelt een reële politieman die nog zijn best doet om de dames te helpen.
Plezante film met mooie Amerikaanse landschappelijke scene's.

avatar van brabusRUS
Hoezo staat Brad Pitt er tussen? Die had niet zo'n grote rol.

avatar van Filmkriebel
brabusRUS schreef:
Hoezo staat Brad Pitt er tussen? Die had niet zo'n grote rol.

Ja hoor, hij had een vrij belangrijke rol in het verloop van het verhaal zelfs zoals 'movie acteurs' zegt. In minuten op het scherm zou ik gokken op tien a vijftien minuten.

Het is al zo lang geleden dat ik deze film heb gezien. Twee keer zelfs. En misschien zelfs nog wel een keer op tv. Ik vond het nog steeds een geweldige film. Aangrijpend en grappig tegelijk.
Beeldschoon gefilmd grotedeels in een hartverscheurend mooi landschap en natuurlijk geweldig geacteerd. Speciaal Susan Sarandon die van het scherm afspat. Net als Brad Pitt die zich met deze film in de spotlights zette. Ik vraag me af of hij toen al duidelijk genoemd werd eigenlijk? Wij hadden toen zoiets van: "Wie is dat? WOW!"

Waarom noemt iemand dit "een meidenfilm?" als "meid" kijk ik net zo makkelijk naar zo'n film met mannen. Deze film leert toch wel iets over mysoginisme denk ik opeens? Was nog nooit eerder bij me opgekomen......

avatar van 606
Wat een magische film met adembenemende landschappen.
Verhaal is zo boeiend dat je niet afwijkt en het is een verhaal met een komische tint en tegelijk meelevend.
De 2 actrices acteren met volle overtuiging en een mooie belangrijke bijrol van Pitt en,vergeet ook Keitel niet als agent.
Dat einde ja je weet vast wel hoe dat afloopt maar is zeker een mooie shot.

4,5 ster

avatar van Matthiasc88
schitterende landschappen, de typische sfeer.... goeie film

avatar van wimaroca
k.l.o.o.t.z.a.k. schreef:
weg met deze film

wie kiest er nu voor om zo'n naam te geven,wat een klootzak

maar wat de film betrefd,gewoon goed gemaakt,en geacteerd

avatar van sofripa
Lekkere roadmovie. 1 van de eerste film met Brad Pitt meen ik.

avatar van mnrk
Bitches from hell

Prima film van Ridley Scott !!

Je krijgt tijdens deze film gewoon een gevoel van " kom op dames" , je hoopt dat ze ermee weg komen maar uiteindelijk.....

Het acteerwerk is zeer goed in deze film, en dan het gebruik van de landschappen en de daarbij passende muziek maakt het helemaal af.

avatar van wibro
Niet slecht!

Zeer amusante road movie met niet alleen maar prima acteerwerk van de beide "bitches from hell" maar ook van Brad Pitt en Harvey Keitel. Mooie landschapsfotografie van de "wild west" en ook een zeer goed hierbij passende soundtrack.
Meer over de film valt er eigenlijk niet te zeggen.

avatar van Staaajn_
wibro schreef:
Niet slecht!

Meer over de film valt er eigenlijk niet te zeggen.

Ik ging juist hetzelvde zeggen.

avatar van Jawaddedadde
Geweldige roadmovie!

Zit vanalles in: actie, spanning, humor, vleugje romantiek, prachtige plaatjes van het Wilde Westen en prima muziek! En last but not least Geena Davis en Susan Sarandon. Enorm van genoten van de acteerprestaties van beide dames. Leuk ook om de jonge Brad Pitt in een bijrol te zien.

Treffend einde ook, op dat moment zal ik zo in de film dat ik het echt jammer vond dat ze hun einde tegemoet rijden...

avatar van erik neuteboom
Prachtfilm die inderdaad vol zit met alle ingrediënten die een film moet hebben om te kunnen boeien en ontroeren. De opbouw is geweldig, de dames Davis en Sarandon zetten twee bijzonder interessante personages neer (ze vullen elkaar ook perfect aan, wat een casting), de sfeer,landschappen en locaties in deze film zijn prachtig en het verhaal is gewoon uniek. Het einde is werkelijk fenomenaal en ultieme dramatiek, wat mij betreft een deel van de film geschiedenis, gaat dat zien!

avatar van Fran
Ik heb deze film al een aantal keer gezien en ik kan er geen genoeg van krijgen. De sfeer en het verhaal is zo opgebouwd dat je echt dat gevoel van "living on the edge" krijgt. Ik vond dat zo sterk neergezet. Je ziet de vrouwen ook tijdens hun trip veranderen. Vooral Louise die je van schuchtere, angstige, mishandele vrouw ziet veranderen naar een vrije, losse, nietsvrezende vrouw die erg sterk overkomt. Heel knap neergezet.

En dan het einde. Tja, aan de ene kant jammer dat ze het zo moest eindigen maar aan de andere kant had het deze film niet zo legendarisch gemaakt zoals het nu is als ze het anders hadden laten aflopen. Wat mij betreft een aanrader !

intezar
Een film die speciaal bedoeld is voor vrouwen, zodat vrouwen zich ook wat meer gewaardeerd voelen. Een soort van 'girlpower'.
En bedoeld voor mannen die deze vrouwen steunen.

Als je niet tot 1 van deze 2 categorie behoort moet je snel wegrennen, want anders krijg je een film te zien waar bijna letterlijk niets interessants gebeurt.
Ik adviseer je om liever uren naar het strand te staren in plaats van naar deze film te kijken, want dat is veel leuker dan deze film.

Gelukkig speelt Geena Davis er in, kon ik me tenminste nog 0.01 procent vermaken.

avatar van Stephan
Dus begrijp ik goed dat je vrouwen niet steunt die zich wat meer gewaardeerd willen voelen?
Vooral leuk om te zien hoe de mannen in de film (met uitzondering van Keitel) het prototype man is waarvan jij zegt dat die maar snel van deze film moeten wegrennen.

Bijzonder onintelligente reactie. Bovendien gebeurt er in deze film van alles. Van aanrandingen, tot achtervolgingen, tot opgeblazen gaswagens naar moord en doodslag en weet ik wat al dan niet meer. Maar de groep mannen die intezar vertegenwoordigt komt waarschijnlijk niet veel verder dan Rambo en Die Hard...

avatar van maxcomthrilla
Aangenaam!

De film is minder braaf dan ik aanvankelijk gedacht had, al blijft de film soms toch wat hangen op een huisvrouwen - maken - lol workshop - niveau en dat 2 uur lang. Desondanks heb ik een zwak voor roadmovies en eenmaal de vrouwen beseffen dat er geen weg meer terug is voor hen gaat de film helemaal los met wat fijne actie. Daarbij zijn de 2 hoofdrolspeelsters goed op elkaar ingespeeld als komisch duo. Een 4*

avatar van kort0235
Ik moet zeggen dat ik dit een sterke film vind met goede actrices en acteurs, prachtige opnamen en fantastische muziek!
Dat dit soms een meidenfilm wordt genoemd sta ik niet achter, dat is een beetje 80-er jaren gelul. De film is gewoon volwassen gemaakt en toch ook zeer humoristisch.
De film is van 1991 maar nu al een echte klassieker!