ad
  • 8.116.034 stemmen

Nati con la Camicia (1983)

Komedie / Actie | 107 minuten

Genre: Komedie / Actie

Alternatieve titels: Go for It / Trinity: Hits the Road / De Vier Vuisten Slaan op Hol

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Enzo Barboni

Met onder meer: Terence Hill, Bud Spencer en Buffy Dee

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 1 februari 1983

Over Nati con la Camicia

De flierefluitende lifter Rosco (Terence Hill) wordt bijna van zijn sokken gereden door een vrachtwagen. Als hij bij een wegrestaurant de desbetreffende vrachtwagen ziet, gaat hij naar binnen om verhaal te halen. Een knokpartij is het gevolg waarbij hij tevens kennis maakt met de net uit de gevangenis vrijgelaten Doug (Bud Spencer). Een misverstand heeft tot gevolg dat ze eerst voor dieven worden aangezien en later als agenten van de geheime dienst.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hamburger Vendor

avatar van Metalfist

Metalfist

Wederom een fijne Bud Spencer en Terrence Hill film

Ik maakte voor het eerst kennis met Hill en Spencer via een goedkope DVD waarop Altrimenti ci Arrabbiamo (1974) stond. Die film viel me eigenlijk vrij goed mee en in de Kringloopwinkel kon ik mijn handen leggen op een vijftal andere films van het duo waaronder deze Go for It. Jammer genoeg gaat het wel om een soms slechte gedubte versie maar dat kan de pret niet deren.

Go for It is een leuke persiflage op de James Bond reeks maar wel één die niet altijd even mooi uit de verf komt. Een aantal scènes zijn leuk gevonden en de film kent een vlot tempo maar naar het einde toe verliest de film zich toch wel in de poging om het genre te parodiëren. Zo is heel het idee van een WC in een café dat stiekem een lift is naar een boot (die aan het varen is!) er een serieus tikkeltje over. Gelukkig is er nog altijd de aanstekelijkheid van Spencer & Hill en zijn de vele knokpartijen weer uitermate vermakelijk. Deze keer moet je helemaal niet lang wachten op knokpartijen, iets wat me wat tegenviel in Miami Supercops, maar is het al vanaf de eerste 10 minuten prijs. En wat een geweldige gevechten blijven het ook. Spencer die met zijn platte hand slaagt, Hill die hier weer de vlotte boy uithangt, ... Heerlijk tijdsvermaak dat blijkbaar toch nog altijd de tand des tijds heeft weten te doorstaan. Ik heb vroeger nooit iets van Bud Spencer & Terrence Hill gezien maar ze weten me nu wel ontzettend te vermaken. De gevechten blijven natuurlijk soms nogal fake maar kennen een hoog campy gehalte dat ik wel kan waarderen.

Bud Spencer blijft toch geweldig als de eeuwige brombeer. Een boom van een vent maar gewoon een ontzettend leuke acteur die geknipt is voor dit soort films. De scène waar hij geïntroduceerd wordt is dan ook goud waard. Je ziet alleen maar een enorme rug die een hele hoop hamburgers in aan het binnenstouwen en dan de reactie wanneer Hill zijn rolschaats naar hem duwt. Geweldige rol ook van Hill, ze vullen elkander echt perfect aan. Bij de gevechten zijn ze perfect op elkaar ingespeeld maar het is ook fantastisch hoe Hill altijd op de zenuwen werkt van Spencer. De films die ik nu al heb gezien met hen in de hoofdrol zijn voorbeelden van buddy cops maar het zijn wel stuk voor stuk perfecte voorbeelden hoe zo'n film in elkaar moet zitten. Toch in ieder geval op het gebied van de personages want qua verhaal is er jammer genoeg wel wat aan te merken. De rest van de cast is zeker niet van een hoog niveau maar dat hoeft ook niet in dit soort films. De muziek viel me deze keer trouwens positief op. In de eerste film die ik van hun zag was het ronduit irritant en ook Miami Supercops kende een aantal vervelende deuntjes maar ik vond de sfeer van de muziek hier eigenlijk goed passen bij het beeld van Miami.

Geen geniale parodie, verre van, maar gewoon een degelijke film van Spencer en Hill. Zij redden alweer heel de film door hun interactie, de coole gevechten en het mindere verhaal nemen we er maar voor lief bij.

avatar van aburex

aburex

Weer een heerlijke Spencer-Hill film. Misschien doet hij nu wat verouderd aan maar dat doet geen afbreuk aan de film. Volgens mij zijn ze onnavolgbaar als duo: ze vullen elkaar perfect aan.

avatar van mikeholland

mikeholland

Top 3 van dit soort films!

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Heel slecht. Dat deuntje ook.

Niks voor mij, dit soort knullige komedie. Al wordt het er natuurlijk om gedaan.

Theunissen

Terence Hill en Bud Spencer waren typische jaren 80 iconen. Hun films (zeg maar gerust kitsch) sloegen eigenlijk nergens op maar ze zorgen wel voor vermaak en een lach. Dit geldt eigenlijk ook voor deze film, het verhaal (zeg maar een soort James Bond achtig flut verhaal) sloeg nergens op maar er zaten wel een aantal leuke scenes in. Best leuk om deze weer eens terug te zien hoewel dit zeker niet hun beste film was.

avatar van badfans69

badfans69

• 1900 berichten

Zulke films zou netflix moeten aanbieden..

avatar van J.Verschoor

J.Verschoor

badfans69 schreef:

Zulke films zou netflix moeten aanbieden..

Volgens mij bied Netflix alleen maar kwaliteit aan.

avatar van J.Verschoor

J.Verschoor

Flauwer dan flauw, maar ja, dat geld voor de meeste films van dit duo.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De films van Bud Spencer en Terence Hill moeten het vooral hebben van de humor. Nostalgie in de stijl van The A-Team, een minder drukke Louis De Funes of een Jackie Chan zonder de stunts. Je ziet dat de kwaliteit nogal cheesy is met een verhaal en dialogen die ondergeschikt zijn. Maar toch heeft het iets feelgood. Het duo werkt perfect samen. Nooit topfilms maar wel B-films waar ik altijd van kan blijven genieten. Ook hier zien we een hoop heerlijke scènes met boeven die uit Bassie & Adriaan kunnen komen en humor die me deed denken aan Gaston & Leo. Toch fantastisch eenvoudig waar het duo wordt tegengehouden door twee agenten en ze op een bepaald moment met vieren met de handen in de lucht staan waarna een koppel voorbij rijdt en het allemaal maar raar vindt. Luchtige maar efficiënte humor voor een groot publiek. En toch nergens TE infantiel gelukkig.

avatar van Don Homer

Don Homer

Flauwe, droge humor die nog best vermakelijk is. Vooral die dikke is wel grappig. De actie is echter belabberd en het lijkt net of er scènes ontbreken. Dan zijn ze opeens heel ergens anders. De vrolijke muziekjes middenin de actie doet alle suspense (als die er al was) teniet. Het verhaal slaat ook nergens op, maar dat is dan soms ook wel weer geinig. Omdat het allemaal niet serieus wordt genomen is het nog best te pruimen. Van al mijn 2 * films zou ik deze zeker als een van de eerste weer aanzetten.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2065 stemmen

Budje wordt oud maar tis allemaal nog wel vermakelijk. De plotgaten zijn talloos maar ach..

avatar van Boneka

Boneka

Ik vind deze toch wel heel erg leuk vergeleken bij de vorige. Een lekkere knipoog naar James Bond waar de heren bij toeval in belanden. Hij begint leuk houdt dat lang vol alleen op het eind zakt ie wat af. Maar de grappen zijn over het algemeen erg leuk deze keer. Beeld is goed alleen is het erg vreemd dat na zo'n 75% je ineens allerlei vuiltjes ziet terwijl de rest goed schoon is. Met name in de parkeergarage erg vreemd. Het geluid blijf ik matig vinden. Maar goed heb me niet verveeld deze keer!

Film 3.0

Funfactor 3.5