Anchorman 2: The Legend Continues (2013)

Alternatieve titel: Anchorman 2

113 minuten / 143 minuten (extended version)

geregisseerd door Adam McKay
met Will Ferrell, Steve Carell en Paul Rudd

Nu de jaren '70 achter hen ligt, kruipt de topverslaggever van San Diego, Ron Burgundy, terug achter de newsdesk samen met zijn vrouw en collega Veronica Corningstone. Samen met weerman Tamland, de verslaggever op locatie Brian Fantana en sportverslaggever Champ Kind, hebben ze het wederom moeilijk om stijlvol te blijven terwijl ze snel bekendheid verwerven bij de 24-uurs nieuwszender van New York.

avatar van Willy Wartaal
Dit duurde zo ongelofelijk lang voor m'n gevoel, na zo'n 70 min had ik het al helemaal gehad, wilde de film maar al te graag stoppen. Erg kinderachtig en flauw, het tweede gedeelte maar vooral het einde waarin de grote namen nog even ten tonele komen was ronduit belachelijk. Anderhalve ster lijkt me meer dan genoeg voor deze sequel, zo nu en dan een glimlach maar niet meer dan dat. De eerste film ging nog wel al was ik daar ook al niet zo enthousiast over.

avatar van fappie
Hahah een 2,80. Dit is toch gewoon genieten?

Leuk.

Anchorman was geloof ik de eerste film van Ferrell en crew die ik écht grappig vond, dus had wel zin in het tweede deel. Heb zelf de unrated versie gezien, toch wel een belangrijke voetnoot aangezien er volgens McKay 700 nieuwe grappen inzitten. Da's eigenlijk gewoon een bijna volledig nieuwe film (is dan ook opnieuw in de bioscoop uitgebracht in Amerika). Daarnet nog even de trailer gekeken en herkende bijna geen enkele grap.

Echt verwonderlijk is het niet trouwens. Als je kijkt naar de aftiteling van Step Brothers zag je al dat bepaalde scenes tich keer over werden gedaan, om daarna de beste grappen te selecteren. In ieder geval is dit tweede deel vooral meer van hetzelfde.

De intro loopt wat stroef, komt omdat deze film op z'n best is wanneer de vier heren tesamen zijn. Eens het team samen is, wordt het plots allemaal veel leuker. Omdat de film 2 uur duurt zakt het af en toe een beetje in, al had de eerste film daar ook wel wat last van. De finale is in ieder geval wél erg geslaagd. Een geweldige lijst aan cameos en gestoord verloop. Erg zinnig mag het dan allemaal niet zijn, grappig is het zeker wel.

Wat mij betreft op hetzelfde niveau als het eerste deel. De verrassing is er wat af, de herkenning van de personages zorgt voor dat beetje extra lol. Brick blijft m'n persoonlijke favoriet, maar het is vooral het team van 4 dat érg goed op elkaar ingespeeld is.

Misschien binnenkort die andere versie maar eens zien te bemachtigen.

avatar van Dutchmeister
Wat een helden film. Ferell op zijn best en character Brick Tamland is ook genius. Hij is af en toe wat langzaam maar het gaat mij geen moment vervelen. Voor de rest gaat het allemaal nergens over maar dat is ook de reden dat ik deze film kijk.

4.5

avatar van Richard_Voorhees
De minste van de Adam McKay films tot nu toe. Veel grappen wisten helaas niet meer dan een glimlach op mijn gezicht te toveren. Dit terwijl sommige scenes/grappen uit het origineel mij soms buikpijn gaven van het lachen.
Helaas, het gouden team van o.a. Step Brothers slaat hier de plank toch wat mis. Meer van hetzelfde en helaas minder leuk.

avatar van HALVE TAMME.
"Beduidend minder als het eerste deel".

Bij de ene film ben ik een man met veel woorden en bij de andere film eentje met weinig.
Ik zal me betreffende Anchorman: The Legend Continues (2013) aan het laatste houden:

Anchorman 2 is een doorsnee film die nergens echt uitblinkt,hij zal bij mij dan ook niet erg
lang blijven hangen,maar om nou te zeggen dat ik een slechte filmavond achter de rug heb:

Nee.

avatar van Pazmaster
Echt een leuke film met humor die mij wel ligt. Ik heb er hard om moeten lachen. Jammer van het slappe eind anders had ik nog een halve ster erbij gedaan. Nu kom ik toch nog op een 3,5 ster

Pazmaster

geplaatst op 19 maart 2014, 21:12 uur, permalink

Dit was wel érg matige humor zeg...

kos schreef:
Dit was wel érg matige humor zeg...

Zo! Wat een toevoeging op je stem. Dacht misschien dat je de cinematografie niet zo kon pruimen.

Valt er nog meer te zeggen over dit volkomen matige werkje dan?

totaal niet leuk........ 2

kos schreef:
Valt er nog meer te zeggen over dit volkomen matige werkje dan?

Ik dacht meer in de richting van minder. Oude volkse wijsheid enzo.

Hahah. Dat maak ik zelf wel uit. Bedankt voor de tip though.

avatar van De zonderling
Wat een laag gemiddelde zeg! Ik vond de film eigenlijk in alles net zo sterk als deel één. Brick kwam zelfs meer aan bod, waardoor het extra veel genieten geblazen was. Enig minpunt vond ik het zijplotje met de haai, dat had van mij eruit gemogen. Maar nu ik zie dat Anchorman 1 ook maar op 3,13 gemiddelde staat, verbaast me dit dan ook niet. Ik vind het vreemd want deze film neemt op een geniale manier de Amerikaanse nieuwswereld in de maling. Hebben de meeste mensen hier geen gevoel voor humor? I'm Ron Burgundy?

Een van de allerslechtste films aller tijden.

Mondragon schreef:
Een van de allerslechtste films aller tijden.

Waarom vind je dat?

avatar van james_cameron
Onvermijdelijke tegenvaller die in alle valkuilen van de vervolgfilm valt. Groter, langer, meer plot, meer personages... Het resultaat is een geforceerde komedie die slechts sporadisch leuk is en puur blijft drijven op het charisma van de akteurs. Hele plotlijnen hadden zo geschrapt kunnen worden (de vuurtoren, Doby de haai) en de finale (waarin half Hollywood komt opdraven) is tenenkrommend onleuk. Grootste misser is echter de flink uitgebreide rol van Brick (Steve Carell), die hier volledig de plank misslaat. Een half uur eruit en een strakkere montage had wonderen kunnen doen voor het materiaal, maar dan nog zou dit een overbodig vervolg geweest zijn.

Eigenlijk best een leuk vervolg en persoonlijk vond ik deze zelfs iets leuker. Het is alleen jammer van de laatste vreselijke 20 minuten (ondanks het uitpakken daar met een sterrencast) die gewoon te achterlijk voor woorden zijn en ook totaal niet leuk of grappig zijn. Dat hele achterlijke en totaal overbodige gevecht had men gewoon compleet moeten schrappen.

Ondanks het zeer slechte einde heb ik me wel prima geamuseerd met deze leuke komedie en heb ik ook regelmatig moeten lachen. Vooral bij de scenes met de tourbus (beter gezegd het ongeluk ermee en wat er dan allemaal gebeurt) en het familiediner bij de zwarte familie heb ik in een deuk gelegen van het lachen. Ook zitten er meer dan voldoende andere grappige momenten in en dat komt vooral natuurlijk op conto van de cast die het gewoon leuk deed. Will Ferrell is natuurlijk heerlijk achterlijk overdreven en zeer in zijn element in deze film maar ook Paul Rudd, David Koechner en zelfs Christina Applegate (zag er ook niet onaardig uit) deden het leuk. De enige die juist enorm tegenviel was Steve Carell in de achterlijke rol van Brick Tamland die totaal niet grappig was, maar juist beschamend was (hetzelfde geldt eigenlijk voor de rol van Kristen Wiig) om te zien.

Het verhaal stelt misschien niet zoveel voor maar toch zat er min of meer een historisch toontje achter wat betreft het voorlezen van het nieuws en het presenteren ervan (vooral m.b.t. de kijkcijfers). Al met al heb ik me op de laatste 20 minuten van het verhaal goed geamuseerd met deze leuke komedie.

P.S. ik heb overigens de 119 minuten versie gezien.

avatar van Lennon
Wat flauw en veel te langdradig vervolg op deel 1.

Deel 1 was nog de moeite waard. Dit is geen aanrader.

Geen waardige opvolger van deel 1

Wat flauw zeg, en die will Ferrel is toch zo een slechte acteur, ik hou van komische films maar deze is echt irritant !!

avatar van Corcicus
Net geen complete flop. Daar zorgen een handvol goede jokes wel voor. Maar wel heel wat drukte, langdradige nonsens, uitgemolken en ronduit flauwe grappen en tamelijk wat onhebbelijke personages. Onder die laatste valt zeker ook Brick die zo mogelijk nog achterlijker geworden is en nu een onuitstaanbaar typetje moet spelen. Teleurstellend en onwaardig.

Jullie zijn gek

Bij een film met will Ferrel is er vaak sprake van een haat/liefde verhouding. Of je haat hem vanwege zijn overdreven onnozel gedoe, of je vindt hem leuk. Ik vond hem in het begin ook altijd vreselijk, maar de laatste tijd vind ik hem steeds meer te pruimen (de liefde verhouding).

avatar van toetje1977
Steve Carell redt de film nog, +0,5 voor hem en zijn personage, daar kwamen naar mijn idee toch de leukste grappen vandaan. Het jaren '80 sfeertje incl. muziek zorgen ook voor een hogere waardering, deel 1 was echter leuker.

Aardig, meer ook niet.

avatar van Koss
Inderdaad matig en vooral veel te langdradig vervolg. Ik vond echter juist dat Will Ferrell her en der nog grappig was terwijl Steve Carell vanaf het eerste moment dat hij in beeld is volledig de plank mis slaat. Jammer!

avatar van rep_robert
Lang niet zo goed als het origineel. Dat komt vooral doordat de film qua absurditeit pas op het laatst met Farrell als blinde dude en de royal rumble tussen de nieuwsteams eindelijk echt grote vormen aanneemt. Wat het anderhalf uur ervoor allemaal gebeurt is bij vlagen grappig, maar je mist de frisheid uit het eerste deel toch wel een beetje. Steve Carell slaat overigens wel erg vaak de plank mis, heb weinig met zijn komische rollen. Hij is toch leuker wanneer hij serieuzer acteert.

Uiteindelijk blijf ik een zwak houden voor dit soort films uit de Will Ferrell stal, maar ze moeten het wel bij het tweede deel houden.

avatar van Norman Mailer
superblackbird schreef:

Een film met Will Ferrell: de kijker lijkt aldus gewaarschuwd. Opmerkelijk dat je 'm desalniettemin toch bent gaan zien.

avatar van De zonderling
Je kan veel van Will Ferrel zeggen, maar niet dat het een slecht acteur is. Hij ís Ron Burgundy.