Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (2004)

Alternatieve titel: Anchorman

geregisseerd door Adam McKay
met Will Ferrell, Christina Applegate en Paul Rudd

Ron Burgundy (Ferrell) is één van de meest bekende nieuwslezers in San Diego in de zeventiger jaren. De eerste vrouwelijke nieuwslezers doen hun intrede; een van hen is de ambitieuze Veronica Corningstone (Applegate). Ron is bereid om Veronica uitzendingen te geven op het gebied van 'woman interest' ; waaronder mode en koken. Maar wanneer Veronica weigert de 'oogappel' van het station te zijn, gaat ze toch het nieuws presenteren; het begin van een langdurige strijd...

avatar van Flat Eric
De Jan de Hoop uit de 70's.

Op de een of andere manier trok deze film mij nooit zo aan, maar hij is me alleszins meegevallen.
De vrouwonvriendelijke opmerkingen / grappen / beledigingen van het nieuwsteam zijn zo fout maar Christina Applegate laat het van haar afglijden als een Tefal-pan. Haar koele houding is een verademing en accentueert het mallotige kinderachtige gedrag van Burgundy & Co des te meer. Daardoor komt het comedy aspect prima tot zijn recht.
Ik vond hem leuker dan verwacht maar ben ook wel een fan van Carell en Ferell.

Hele grappige en vermakelijke film!

avatar van martijn011
De film kon me niet helemaal bekoren eerlijk gezegd. Ik vond het te vaak te flauw en te geforceerd grappig. Al moet ik wel zeggen dat ik een paar keer best hard heb moeten lachen, vooral om Steve Carell, die ondanks een bijrol toch voor mij de show steelt. Bij Ferrell en Applegate had ik te vaak het idee dat ze teveel deden aan overacting. En als dat nou grappig zou zijn geweest dan had ik me niet zo hoeven ergeren, maar het probleem is gewoon dat het gewoon te geforceerd overkomt allemaal.

Het verhaal is op zich best geinig, al is dat in komedies als dit totaal niet van belang. Waar het om gaat bij een film als dit is dat het een grote hoeveelheid goede grappen bevat.
Helaas is dat niet het geval en kan ik niks anders dan een onvoldoende toekennen.

avatar van 93.9
Soms super plat. Toch wel flink gelachen. Leuke soundtrack ook

avatar van Kondoro0614
Ik denk toch dat ik een bepaalde zwakte heb voor deze film, want ik heb toch nog wel eens een lachje laten gaan en dan weet ik zelf dat een film vaak op het komische vlak vaak al deels geslaagd is. Hoe fout de cast ook mocht zijn, met erg clichématige doorsnee acteurs die ik soms al iets te vaak heb gezien was ‘Anchorman’ toch nog weer een geval apart, en vond het stiekem toch nog best een leuke zit.

Ik had niet veel verwachtingen en met een blik op een ‘leuke’ komedie film voor op de avond was ‘Anchorman’ al snel een eerste keuze en aangezien de speelduur niet al te lang is met zijn 94 minuten hebben we hem gelijk op gezet.

Qua cast zit de film wel snor, met een komische Will Ferrell die de rol van Ron Burgundy op zich mag nemen steelt hij al snel wel de show in deze film. Ook de rol van Christina Applegate vond ik leuk als de ‘vijand’ van Ron namelijk Veronica Corningstone. Ook nog wel leuke rollen van mede-komieken Steve Carell, Seth Rogen, David Koechner en zelfs nog even Jack Black. Ja de hele Hollywood-komiek scéne is zo’n beetje langs gekomen vooral in de scéne waar ze met z’n allen op de vuist willen .

“I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly...”

Het verhaal was leuk. We volgen Ron Burgundy wie nieuwslezer is voor ‘Channel 4’, in San Diego in het jaar 1970. Hij steelt elke dag de show en met hem komt dit kanaal jaarlijks op nummer één terecht. Op een dag word het besloten wat meer diversiteit in het nieuws lezen te gooien waarna Christina Applegate aan komt zetten. Er word een beetje om haar gelachen, als gewenning natuurlijk maar ook omdat ze de eerste vrouwelijke nieuwslezer wilt worden. Op een dag kom Ron te laat waarna Christina hem mag invallen en ze doet het zo goed dat men een duo wilt van haar met Ron. Ron kan dit niet hebben en op een dag word er iets in de autocue geschreven waarna hij ontslagen word. Als Chrisitna vervolgens met een nieuwtje in de beren put valt word Ron weer opgebeld om terug te komen waarna hij weer als nieuwslezer aan het werk komt en eindigt de film best leuk.

“Hello? Who's there, I'm talkin'? Hello? Who is this? Baxter... is that you? Baxter! Bark twice if you're in Milwaukee... Is this Wilt Chamberlain? Have the courage to say something! Hello?”

Ja, dan was deze film nog best een aardige zit al zeg ik het zelf waarmee ik me toch wel merendeels vermaakt heb en soms kapot heb gelachen om de domme rol van onder andere Ferrell die me vaak echt te pakken had.

avatar van kissyfur
Hard moeten lachen. Rijk aan mogelijke citaten voor insider Jokes. Kreeg de slappe lach toen ik de volgende dag een scène wilde uitleggen aan mensen die ‘m niet gezien hadden (specifiek: de jazz flute en dan in het bijzonder het shot op de w.c.) Snap de cultstatus, maar haalt nog niet de Monty Python status. Hopenlijk blijft ‘ie een tweede kijkbeurt overeind...

avatar van Walter S.
Zo, dat was slecht zeg. Overacting, tenenkrommend slechte dingen (ze grappen noemen is een belediging voor het begrip grap), ik kan me niet voorstellen dat iemand hier om kan lachen. Saai, niet grappig, slecht geacteerd en niet eens zo slecht dat het leuk wordt maar gewoon alleen maar zo slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Walter S. schreef:

Ik kan me weer niet voorstellen dat iemand niet om deze film kan lachen.

Een van de grappigste films die er is. En juist zo slecht dat het ontzettend leuk werd.

avatar van Shadowed
Niet al te bijzonder.

Nooit echt in de gaten gehouden wat voor een humor Ferrell nu precies heeft, maar ik denk dat deze film daar wel een prima indruk op heeft nagelaten. Ik hoef hierom niet veel meer komedies met Ferrell meer te zien want zo grappig is hij nu ook weer niet.

Anchorman is dan ook veel leuker met de droge momenten en cameo's. Dat straatgevecht bijvoorbeeld, ik denk dat de meeste hem wel kennen, maar dat zijn toch wel de stukjes die het leukst zijn in de film. De satire zelf is duidelijk aanwezig, maar wel iets te overdreven om echt leuk te zijn.

Grappen zelf wisselen ook behoorlijk. Carell vond ik bijvoorbeeld veel grappiger dan Ferrell. Koechner vind ik ook altijd wel leuk. Ferrell kan wel iets leuks doen, maar zodra dat geschreeuw zijn intrede moet doen is het gewoon niet leuk en zelfs erg suf. Telefooncel en de jankscene in de bar waren niet om aan te zien. Maar ook Applegate is gewoon niet heel grappig, en dat heeft vooral te maken met haar karakter.

Het verhaal zelf stelt, zoals verwacht, niets voor. Hoeft ook niet, maar dit lijkt dan soms wel meer op een excuus om wat geschreeuw erin te gooien met af en toe iets leuks daardoorheen. Als de film zich alleen maar had bezig gehouden met de echt leuke stukken, was dit een stuk leuker geweest.

Visueel is er niet al te veel gedaan, set ziet er wel aardig uit maar het cameragebruik is tamelijk klassiek en het acteerwerk kan ik moeilijk beoordelen. De komieken lijken er allemaal wel zin in te hebben, maar de grappen die van hen af komen (op Carell na) zijn gewoon niet erg grappig.

Wel leuk dat er een hoop cameo's in zijn gegooid, maar af en toe heb ik me echt doodgeërgerd aan dat geschreeuw. Het schreeuwt ook altijd de sympathie voor een karakter weg en dat rare gedoe in een gesprek kan ik ook missen als kiespijn.