R.I.P.D. (2013)

Actie / Komedie

geregisseerd door Robert Schwentke
met Ryan Reynolds, Kevin Bacon en Jeff Bridges

Nick Walker (Ryan Reynolds), een onlangs overleden politie-agent, voegt zich bij een team van andere zombie agenten die werken voor de Rest in Peace Department (R.I.P.D.). Samen beginnen ze aan een bovennatuurlijke strijd om er achter te komen wie de moordenaar van Walker is.

avatar van lovecraft
Het is hierboven al gezegd. Op veel vlakken een kopie van MIB. Maar als je er niet te veel van verwacht verder, is het geen onaardige tussendoortje. Reynolds haalt de film verder uiteraard ook omlaag. Die man is niet grappig. Dat weet je van tevoren. Dan moet je hem ook niet in een (actie)komedie gebruiken.

avatar van rotem
MIB meets Ghostbusters dus het verhaal is niet echt origineel. Ook al waren de special effects ook van een beetje low budget kwaliteit, toch heb ik wel om deze film moeten lachen.

Geweldig dat je af en toe (subtiel) gefluit op de achtergrond hoorde om nog maar eens te refereren aan het feit dat Roy's Avatar een enorm lekker ding is

De moeite van het kijken op zich wel waard.

Rare film.

Niet echt komisch, niet echt boeiend, een beetje flauwe soep.

De CGI is ook erg cartoonesk en de hoofdrolspelers dwalen rond als bordkartonnen karakters.

avatar van DVD-T
Op papier heeft R.I.P.D. een erg leuk uitgangspunt.

Jammer dan dat het alleen op papier blijft. Wat je krijgt voorgeschoteld is vooral een vervelende niet leuke film. Timing van vooral Reynolds laat te wensen over. Nergens echt de snedige dialogen die we van hem gewend zijn. Valt nu pas op hoe beperkt hij als acteur eigenlijk is. Hij wordt ook compleet van het scherm gespeeld door Bridges, en zelfs zij alter ego Hong is leuker. Verhaal komt totaal niet uit de verf, actie is erg duf, acteerwerk buiten Bridges om is om te janken en om over de CGI nog maar te zwijgen.

Wat overblijft is dus een leuk uitgangspunt wat totaal is verpest met dit gedrocht als resultaat.

avatar van Bibelonseberg
Toch gelachen, grappige film.

avatar van frolunda
Niet echt origineel maar als tussendoortje toch wel te doen.Bridges is leuk maar hij overdrijft het wel een beetje.

Het script rammelt aan alle kanten, maar toch een aardige film. Prima vermaak.

Zeer leuke wegkijkfilm. Niet heel bijzonder, maar leuk verhaal en over het algemeen goede humor. Al met al een redelijke film.

avatar van Zeriel
Eerste helft leuk wat de dude betreft. Helaas geen chemie met Ryan Reynolds.

Tweede helft is van dik hout, het hele actiegebeuren is eigenlijk gewoon bagger.

avatar van ambrosini
Niet geschikt voor een zaterdagavond.. meer een maandagavond wegkijk filmpje.. Wel leuk om te zien.. (eenmalig dan)

avatar van legian
Het grootste probleem is dat de film zich niet kan onderscheiden en daarmee keer op keer doet denken aan MIB. Het verschil is alleen dat MIB wist te overtuigen en te vermaken hier wil dat maar niet lukken. De enige die nog weet te boeien is Bridges de rest loopt er allemaal maar een beetje bij.

Zowel qua verhaal als qua humor is het vaker vele malen beter gedaan. En ook de special effects (waar de film nogal zwaar op leunt) zien er goedkoop uit. Uiteindelijk is de film een teleurstelling.

avatar van cor1946
Wat een verschrikkelijke film, zonde van je tijd. Dat zulke acteurs zich daar voor aanbieden. Zal het geld wel geweest zijn.

avatar van Captain Pervert
De plot samenvatting slaat hier natuurlijk nergens op: "Samen beginnen ze aan een bovennatuurlijke strijd om er achter te komen wie de moordenaar van Walker is."

Want je weet al na 5 minuten wie de moordenaar is. Nee ze zoeken uit hoe deze moord past in een groter geheel, een duister complot.

Ik vraag me soms af hoe dit soort mallotige plots op deze site komen. Niets ten nadele van de uploaders hoor, die doen het ook maar voor de lol (ik heb zelf ook wel eens films toegevoegd) maar vaak is dit plot gekopieerd van bijv. de filmstudio of Nederlandse distributeur en daar gaat het dan al mis denk ik.

avatar van Captain Pervert
"The Dude" als Ghostbuster.

R.I.P.D. had voor mij alle schijn tegen: negatieve reviews hier, op IMDB, Rotten Tomatoes, Wikipedia en waarschijnlijk zelfs in het clubmagazine van de bond van plattelandsvrouwen. En nee, het is geen meesterwerk maar je krijgt er nou ook weer niet onmiddellijk schurft van aan je oogballen. Maar misschien heeft dat een incubatietijd en komt dat nog - tot die tijd vind ik het oersimpele maar een vermakelijke film.

De film heeft een plot dat je na tien minuten al kan raden, mede door de typecasting van Kevin Bacon en het feit dat er drie grote namen in de film spelen. Je weet dat twee namen de helden zijn, dan moet de derde wel de boef zijn en ja hoor.
De leukste vondst in de film is tegelijkertijd eentje waar veel te weinig mee gedaan wordt, namelijk dat Roy eruit ziet als een blondje en Nick als een oude Chinees. De leukste grappen in de film komen hier dan ook vandaan, naast wat komische monologen van Roy. Roy wordt gespeeld door Jeff Bridges die er een leuk cowboy-personage van maakt - een kruising tussen Rooster Cogburn uit True Grit en The Dude uit The Big Lebowski. Ryan Reynolds is... Ryan Reynolds. Een inwisselbare pretty boy rol maar afijn, het is ook geen Schindler's List allemaal.

De special effects zijn acceptabel maar nergens hoogdravend maar het is vooral het voorspelbare plot dat doet denken aan films uit 1984 die ik keek toen ik 10 jaar was. Ghostbusters dus. Compleet met doomsday device en poort naar de hel. Roy houdt hier nog een mooie monoloog over: het cliché doomsday device dat je in dit soort films altijd tegenkomt - waarom zou iemand dat in godsnaam maken om vervolgens te verstoppen? Roy weet het niet en als kijker kunnen we ook enkel gissen naar de reden achter het domme verhaal.

Toch is de film even goed en slecht als je verwacht en misschien stiekem nog wel beetje een meevaller ook. Ik heb ze slechter gezien.
3 sterren.

Waardeloze MIB kloon die op alle fronten faalt. Bridges zet zichzelf voor schut met zijn bespottelijke rol. De humor komt eveneens totaal niet uit de verf.

avatar van Kondoro0614
R.I.P.D.

Gister R.I.P.D. weer eens gekeken. Heerlijke film die ik goed kon waarderen. Helaas is de film erg veel nageaapt van de MiB series. Kwa actie is de film zeker niet vies, ging er lekker vlot door heen en ik kon de komedie erg waarderen! Ik denk dat het smerigste aan de film gewoon het na apen is. Het verhaal vond ik leuk bedacht, ook visueel zag de film er goed uit. Het concept is dus wat herhaaldelijk maar blijft leuk. Jeff Bridges, leuk hem weer te zien. Onze Seventh Son meester, haha! Rare stem heeft ie, maar in het echt was zijn karakter wel een knappe meid, zoooo (Marisa Miller).... Ryan Reynolds ook leuk om te zien, vind hem wel een geinige acteur. En Kevin Bacon, leuke acteur en deed het ook niet echt slecht. Ik verhoog mijn cijfer met 0.5*.

avatar van Rico120
is niet onaardig maar het eenigen is dat het een na-aper is van MIB dat is zonde maar toch niet onaardig hoewel de grappen beter konden
verder best aardig

Redelijke film waarin een overleden agent komt te werken voor de politie van de doden. Een prima gegeven voor een aktie-komedie als deze. Het simpele plot doet er verder niet toe. Hier en daar zeker wel grappig en meer dan genoeg actie. Niet echt hele goeie, maar wel leuke special effects. Vermakelijke onzin.

avatar van Decec
Goed actie/komedie/sf film...
Leuk verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Jeff Bridges en Ryan Reynolds ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Timothyvdmeer
Redelijk maar niet speciaal

avatar van Dying Rose
Te weinig Chinees, te veel Reynolds. Dat het een aftreksel is van MIB is nog het minst storend.

Dat dit een flop is, is van bij de trailer duidelijk. Ook de aanwezigheid van Reynolds voorspelt niets goed. Als zijn personage wordt doodgeschoten, vliegt hij recht de ‘hemel’ in om samen met de Rest in Peace Department de monsters op aarde te bestrijden. Verwacht geen hoogstaande speciale effecten, wel graatmagere dialogen tussen de nieuwe collega’s. De humor vliegt ook alle kanten uit – buiten de goede – en zodus zijn de Chinees en blonde bimbo de enige troeven die Schwentke te bieden heeft. Spijtig dat hij niet inziet dat deze meer in beeld mochten komen, want telkens brachten ze een glimlach op het gezicht.

Popcornvermaak, al is zelfs dat nog een te mooie term voor RIPD.

avatar van Mr-Mcmovie
Inderdaad vette knipoog naar MIB maar slecht is deze niet, heel vermakelijk voor een gevulde avond.

Leuke cast, en Bacon vind ik altijd wel plezant als bad Guy en hier heeft hij er wel echt zin in, toch meer dan Bridges en Renolds waar ik meer van had verwacht qua acteerprestaties.

Effecten waren leuk de grapjes over de twee hun look was glimlachwekkend maar nu niet meteen dat ik moest gieren.
Actie tussen door was dan wel weer erg puur vermaak.

Origineel is het zeker niet, maar o wat leuk dit soort films.

avatar van Richard_Voorhees
Toffe, haast cartooneske special fx.
Vooral door het lekker over-the-top personage van Reynolds nog een best vermakelijke zit.
Verder doen de avatar grappen het wel goed. Ze hebben er ook wel een bont duo van gemaakt op deze manier.
Lekker filmpje om niet teveel bij na te denken en gewoon ontspannen te kijken.

avatar van Rodger
MIB remake..
Jammer.. deze film is het dan net niet.. en het rare stemmetje van Jeff Bridges.. wat een ergernis.
1.5 *

avatar van Arapaho85
Ondanks dat deze film zwaar geflopt is en ondanks de nogal negatieve kritiek hier op moviemeter.nl is deze film mij toch wel goed bevallen.
Dit dankzij het acteerwerk van Jeff Bridges en Ryan Reynolds, de rest van da cast waaronder Kevin Bacon mocht er ook wel zijn. Maar het is vooral Bridges die er wel een leuke boel van maakt als ex Marchal uit het wilde westen. Net als in de films Wild Bill, Crazy Heart en True grit laat hij nog een zijn ‘dixie’-taaltje horen, hoewel hij in deze film soms wel de grens met het irritante begint af te tasten.
Om samen te vatten het amusement met deze film is zéker wel ok.
Het verhaal echter(blijkbaar ook een stripverfilming) vertoont inderdaad gelijkenissen met men in black en de film Toothless (1997).
Heden ten dage neemt jammer genoeg geen enkele filmmaker nog de tijd om een verhaal te vertellen. Zo zijn nu de meeste films een rollercoaster van cameraflitsen en “special effects”. Alsof men er van overtuigd is dat de kijkers enkel hiervoor nog naar de bioscoop willen gaan.
Deze film behoort tot deze categorie maar op het gebied van “special effects” is deze film echter een ware ramp. Je kan zeggen dat de effecten van redelijk ok tot belachelijk, primitief en compleet slecht zijn.
Bij the Mummy waren de effecten 10x beter en dat is een film van 1999. Aan het budget zal het, denk ik toch niet gelegen hebben?
Gelukkig dat de acteurs er dus nog waren, zij hebben (voor mij dan toch) deze film van de complete ondergang gered.

avatar van italklaas
Had deze film al een paar jaar op een geheugenstick staan en het kwam er niet van. Altijd weer net een andere film gekozen. Maar het kwam er dus eindelijk van en ik heb hem gezien. Ik werd er eigenlijk helemaal niet blij van. Had ik maar niet gekeken. Wat een verschrikkelijke film. Heb me helemaal wezenloos zitten ergeren aan die irritante stem van Bridges. Eigenlijk vond ik alles slecht in deze film.

avatar van Gerlof1378
Echt een hersenloze actie/komedie film, verhaal was wel ok maar de uitwerking en vooral het irritante stemmetje van Jeff Bridges verpest wel veel. Ik ben een groot fan van hem maar naast de Seventh Son is dit toch wel zijn minste film, maar met een paar potjes bier vergeet je hem ook net weer zo snel. Wel een grappig weetje is dat het personage Pulaski de grote Elvis deado gespeeld word door Devin Ratrey die bekent is als de grote broer met vogelspin van Macaulay Culkin in Home Alone.

avatar van Sergio Leone
Niet al te best.

Wegens zijn speelduur en vlot tempo nog te bestempelen als tussendoortje. Ik raad hem evenwel niemand aan die effectief op zoek is naar een hapklare brok als tussendoor.
Jeff Bridges en Ryan Reynolds zijn beiden strontvervelend en helaas ook niet grappig. Alles bijeen gegooid met ook nog een hoop lelijke monsters, zowel in design als CGI, slechte film.

avatar van thunderball
Deze destijds overgeslagen in de bioscoop, want het leek me een soort van matige Men in Black rip-off, maar laatst op TV toch eens geprobeerd en ik kan niet anders zeggen dat ik mij toch behoorlijk had vergist, want...

wat was dit een leuke, geschifte en gelukkig totaal niet pretentieuze film.
Het is wat het is: een maffe actie comedy, die zich zelf niet al te serieus neemt.

Bridges is werkelijk hilarisch en steelt zonder meer de show, ik heb me om hem een paar keer echt kapot zitten lachen.

Lekkere vlotte verhaalloop ook, de vaart zit er goed in, waardoor het allemaal niet veel langer dan 90 minuten hoeft te duren.

Erg leuk! (... maar blijkbaar ben ik één van de weinigen die dat vindt.)

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van arno74
Lekker verstand-op-nul-vermaak. Een fijne komische actiethriller die inderdaad wat aan Men in Black doet denken, gecombineerd met Training Day. Verveelt niet en doet weinig verkeerd. Het is niet een film die ik in de bioscoop zou pakken, daarom toen ook niet gezien, maar thuis viel het me als tussendoortje niet tegen. Voldoet aan wat je ervan kunt verwachten. Een ruime 2,5*.

cor1946 schreef:

Datr wilde ik juist ook schrijven!!

Wat een walgelijk produkt. Zelden zulke wansmaak gezien...Moet je zien wat een acteurs.....konden ze daar geen ECHTE film mee maken??? Om te huilen werkelijk.

avatar van Shadowed
Oke.

Niet bepaald de beste film die er is, maar de uiterst aangename cast maakt het net wat leuker. Reynolds is altijd wel een leuk acteur om te zien, vooral bekend van zijn rol als Deadpool. Ook hier doet hij het niet verkeerd, Bridges is ook wel leuk.

Verhaal is weleens waar origineel bedacht en vrij leuk uitgevoerd. Jammer van de zeer matige effecten, die zo ongeloofwaardig overkwamen dat dit zelfs voor een fantasy bedenkelijk was. Vooral die monsters waren slecht in beeld gebracht, brr.

Verhaal is niet bepaald vlot, maar bied genoeg vermaak. Reynolds en Bridges zijn best een leuk duo, al had het allemaal iets komischer gemogen van mij.