R.I.P.D. (2013)

Actie / Komedie

geregisseerd door Robert Schwentke
met Ryan Reynolds, Kevin Bacon en Jeff Bridges

Nick Walker (Ryan Reynolds), een onlangs overleden politie-agent, voegt zich bij een team van andere zombie agenten die werken voor de Rest in Peace Department (R.I.P.D.). Samen beginnen ze aan een bovennatuurlijke strijd om er achter te komen wie de moordenaar van Walker is.

Onder het mom dat je beter iets goeds kunt pikken dan iets slechts zelf bedenken is (denk ik) deze kloon van het succesvolle 'Men in Black' tot stand gekomen. Maar deze vlieger gaat hier niet op want deze mix van een misdaadverhaal, maatjeskomedie en sciencefiction actiefilm is behoorlijk problematisch en nietszeggend. Bovendien niet grappig, noch opwindend of fascinerend. Er zijn een paar leuke scènes, onderhouden doet de film geen moment. Kortom eigenlijk zonde van je tijd.

avatar van james_cameron
Genadeloos geflopt maar best leuk eigenlijk. Het is allemaal ovderduidelijk gejat van Men In Black (en ik moest hier en daar ook denken aan Ghostbusters en The Frighteners), maar de film zit vlot in elkaar en is onderhoudend genoeg. Jeff Bridges moet de kar trekken en doet dat met overgave, al is een dergelijke karikaturale rol geen uitdaging voor hem. Ryan Reynolds is helaas veel te bedeesd in de hoofdrol. Een betere akteur had meer tegengas kunnen bieden; nu loopt Bridges onbeschaamd met de film weg. Qua monsterlijke creaties en make-up effecten leunt de film te veel op matige en nogal opzichtige CGI-effecten, maar de special effects zijn verder dik in orde. Vooral de scenes waarin de tijd wordt stilgezet zijn erg spectaculair.

avatar van filmkul
Redelijke, maar niet vernieuwende film. Een makkelijke kopie van Men In Black, maar wel vermakelijk. Er zitten best aardige komische momenten en vondsten in. De actie is redelijk, soms wat goedkope special effects. De speelduur is precies goed.
De acteurs trekken de film naar een krappe voldoende. 3.0

avatar van Sjoerdow
MIB heb ik nooit gezien, maar de overeenkomsten zijn denk ik makkelijk te maken. Het grote verschil lijkt me dat deze film voor een ietwat volwassener publiek is. Het genre zelf is niet echt aan mij besteed. Waar anderen de SE waarderen van deze film, vond ik dat de monsters heel slecht voor de dag kwamen in hun omgeving. Bovendien zien we richting het einde van de film een animatie-BMW van het dak vallen, waarbij ik denk: kon dat geen echte BMW meer zijn vanwege het budget? Het zag er in ieder geval heel beroerd uit.

Dat geldt overigens niet voor de trucage in het algemeen. Het moment dat de tijd stil lijkt te staan als Reynold's karakter overlijd vond ik erg fraai om te zien.

Jeff Bridges en Ryan Reynolds zijn leuk samen. Dat maakt deze film samen met de actie aardig om te zien. Lees: net niet bioscoopwaardig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
R.I.P.D. is een copy van MIB, maar dan zonder de bijhorende charme. We hebben dit ondertussen al een keer gezien. Doet me trouwens nog denken aan de film The Adjustment Bureau. Ryan Reynolds is een acteur die niet helemaal een film kan dragen. Hij blijft nog altijd wat op de oppervlakte zonder weinig variatie in z'n rollen. En Jef Bridges gaat er met momenten over zodat het net niet irritant wordt. Hier en daar wel een leuke vondst, maar denkelijk snel te vinden in foute lijstje.

avatar van voskat
Mislukt Men In Black-aftreksel dat van de voorspelbaarheid, onleuke grappen en gemiste kansen uit elkaar valt.
Jammer.

avatar van Gang_Star
Best vermakelijke science fiction actiekomedie. Film lijkt inderdaad zoals al meer mensen aangeven nogal op Men In Black, maar toch is deze film best voor een keer te doen. De actie is aardig, en de humor is zo nu en dan best leuk. En buiten dat vond ik het nog best eenvoudig weg te kijken.

avatar van DonOswaldo
Best een vermakelijke actierit. Zo'n duo is verre van origineel maar weet desondanks entertainend te zijn. Jeff Bridges is ok in z'n rol, al heb ik persoonlijk meer genoten van Ryan Reynolds. Humor lag me veelal ook wel, als Nick die eruit bleek te zien als een oude Aziaat

ruime 3,5*

avatar van blurp194
Een kloon heeft minder gemeen met z'n origineel dan deze film met MIB. Concept, timing, sfeer, de onwelwillende buddies - de ouwe en de nieuwe. Blijft niks nieuws meer over.

Maarja, MIB was een leuke film, en deze ook. Ik vermaak me er in ieder geval wel mee. En het gaat natuurlijk helemaal niet om de acteerprestaties in zo'n CGI-spektakel als dit, maar toch werkt het wel, het maffe stelletje van de wat onderkoeld spelende Reynolds en de overacting van Bridges. Ook dat is natuurlijk schaamteloos jatwerk. Maarja, beter goed gejat dan een flauwe film, zeg maar. En de flauwe gimmicks zijn ook wel erg grappig af en toe. De chinees en de chick, noem ik maar even.

Ze hadden dan misschien wel even iets meer aandacht aan een paar mooie BFG's kunnen besteden. Het wapentuig ziet er maar weinig indrukwekkend uit vind ik. Gemiste kans.

Inderdaad niet meer en minder dan een soort "Men in Black" film. Qua verhaal stelt het niet veel voor (behoorlijk cliché inclusief het einde) maar de uitvoering en vooral het visuele aspect zijn best aardig. De film duurt ook niet echt lang waardoor het nergens echt vervelend wordt en de film zich lekker wegkijkt. Ook zit er geregeld wat humor in maar in het algemeen vond ik die wat flauwtjes. De cast deed het best leuk maar Ryan Reynolds en vooral Jeff Bridges (irriteerde me soms aan zijn overdreven gepraat) hebben wel eens beter gespeeld. Al met al leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van Shinobi
"You think you've had a bad day at work?"

Wat een wangedrocht van een film levert Hollywood me hier toch af zeg, totaal ongeïnspireerde troep van de bovenste plank. Zoals een aantal gebruikers al eerder hebben opgemerkt, is dit inderdaad een schaamteloze rip-off van Men in Black (1997).

Qua verhaal volgt het ongeveer hetzelfde stramien, namelijk: een roekeloze groentje die met een knorrige veteraan moet samenwerken, Deado's i.p.v. aliens, ongeveer dezelfde hoofdkwartier en ga zo maar door. Het gaat werkelijk nergens over. Daarnaast deed de actie me vrij weinig en om het over de flauwe humor al helemaal niet te hebben. De vermommingen van Nick als een oude Aziaat en Roy als een blonde stoot was één van de weinige dingen die ik nog wel kon waarderen.

Met een degelijke cast die bestaat uit namen als: Ryan Reynolds, Kevin Bacon en Jeff Bridges had ik echt veel meer verwacht. Reynolds en Bridges hebben nauwelijks chemie met elkaar en het komt op momenten te 'gemaakt' over. Verder kwam Bacon als bad guy helemaal niet goed uit de verf.

Al met al erg pover te noemen, ik heb hier weinig plezier aan beleefd. Eentje om over te slaan, geen wonder dat deze film zo genadeloos is geflopt.

Kleine 1,5 sterren.

avatar van ikkegoemikke
Roy Pulsipher: I'm what they used to call a lawman. Marshall Roysephus Pulsipher.
Nick: Roysephus?
Roy Pulsipher: It was considered a very sexy name at the time.
Nick: Sounds like an STD.

Ook ik kan er niet meer van zeggen dan dat het een minder geslaagd doordrukje is van MIB met een flard Ghostbusters (Ook een poort die geopend wordt naar boven) en een theatraal gegeven zoals in Ghost : De weduwe voelt aan dat de oude chinees wel eens Nick zou kunnen zijn die met haar in contact wil komen ... zucht.

Buiten de soms wel komische actiemomenten met de niet-levenden , die er trouwens allemaal uitzien als Mr.Hyde uit Van Helsing , is er niet veel grappigs aan (bovenstaande quote was het enige moment wat me deed glimlachen). Het voelt de hele tijd aan als een barslechte comedy-show met geforceerde grapjes ondersteund door een lachband om het naar een hoger niveau te tillen. Bridges begon trouwens na een tijd behoorlijk op mijn zenuwen te werken met zijn onverstaanbaar gewauwel. Het leek wel alsof hij voortdurend op pruimtabak zat te knauwen.

Inhoud was nihil, de ontknoping was nogal simplistisch (zo'n moeite om al dat goud bijeen te zoeken en dan wordt dat in een microseconden-moment te niet gedaan) en mijn algemeen gevoel tijdens de film was het knokken tegen dichtvallende ogen en de constatatie dat naar een testbeeld kijken even opwindend zou zijn ....

1* met moeite

avatar van wwelover
Vermakelijke film, maar ik snap de negatieve reacties. De special effects zijn af en toe wat matig en het verhaal is best slap. Toch valt er genoeg te lachen en vind ik Ryan Reynolds en Jeff Bridges nog aardig acteren. Het lijkt allemaal inderdaad wat op Men in Black, maar ik denk dat de film veel meer potentie had. Maar er is te weinig uitgehaald.

avatar van Insignificance
Alhoewel blijkbaar gebaseerd op de gelijknamige comic, kan je niet om Men in Black en nog wat van dat soort onzin heen, maar wat een enorme bende levert het op. Schwentke faalt op werkelijk alle vlakken. Bij de eerste schermutselingen kan je nog zeggen dat het uitbundig c.q. over the top tekeer gaat, maar het ziet er gewoon niet uit. Lompe, hortende en stotende actie met spuuglelijke mormels. Treurig wat ze van die Deado's hebben gemaakt. Op dat moment niet eens het grootste probleem.

Dat is weggelegd voor de humor. Nou ja, de pogingen tot. Ik ben gek op The Dude, maar wat Bridges hier aan het doen is, een zwaar knauwende marshall uit het wilde westen die zijn kop maar niet wil houden, is niet te harden. Reynolds is sowieso de klos met een ex, iets dat onderweg natuurlijk ergens gaat zeuren, en Bacon doet mee. Daar is het meeste wel mee gezegd. Uit de dubbelgangers wordt ook al weinig fun gepeurd en de dolle capriolen in het slot zijn het aanzien niet waard. Totale afgang dit.

avatar van Spetie
R.I.P. voor R.I.P.D.!

Dit klinkt op papier als een leuk concept, maar R.I.P.D. blijkt in de praktijk toch een stuk minder grappig dan gehoopt.

Het doet inderdaad erg aan Men in Black denken, wat op zich niet erg is, maar goed gejat is hier echter niet van toepassing. Waar ik qua cast vooral fan ben van Jeff Bridges, komt hij hier totaal niet uit de verf. Hij probeert hier geforceerd grappig te zijn, maar is daardoor juist vrij irritant. Daarnaast had ik het idee dat hij constant op iets zit te kauwen, zo vreemd komen zijn zinnen er af en toe uit. Reynolds is wel iets beter, maar weet er qua humor ook niet echt veel van te maken. Daarnaast hebben de twee nauwelijks chemie met elkaar.

Het eerste uur is echt zeer vervelend. In het laatste halfuurtje komt de boel dan nog enigszins los, maar bij lange na niet genoeg om nog in de buurt van een acceptabele score te komen. Het enige leuke aan R.I.P.D. is de wijze, waarop de Deado’s eruit zien. Lekker vreemd en misvormd. Maar verder vraag je je echt af, waar het geld is gebleven dat hier is in gepompt. Zouteloze humor, acteurs die er niet veel zin in lijken te hebben, brakke dialogen en een zeer matige uitwerking.

avatar van Kind.of.human
Inderdaad. MIB-IV of MIB, The Deleted Scenes .
Wel aardig om naar te kijken, maar verder nogal tegenvallend.
Dat zware accent van JB stoort mij ook wel, maar aan de andere kant, het past wel bij hem, het komt niet erg geforceerd over, hij zet het ook in andere films zo neer.
Een 3,0 voor een wel geinige film om de tijd te doden, met mooie SFX.

avatar van schram101
Totale ripoff natuurlijk en helaas net zo niet-grappig als de Men In Black films. Dat zeg ik ietwat overdreven, hoewel het de humor gewoon niet echt mijn cup of tea is. Ik hoopte dat R.I.P.D. iets volwassener zou zijn dan de eerder genoemde reeks. Saai of irritant wordt het echter ook weer niet en op zijn tijd is Jeff Bridges best grappig, ondanks de overacting.

avatar van rotem
MIB meets Ghostbusters dus het verhaal is niet echt origineel. Ook al waren de special effects ook van een beetje low budget kwaliteit, toch heb ik wel om deze film moeten lachen.

Geweldig dat je af en toe (subtiel) gefluit op de achtergrond hoorde om nog maar eens te refereren aan het feit dat Roy's Avatar een enorm lekker ding is

De moeite van het kijken op zich wel waard.

avatar van DVD-T
Op papier heeft R.I.P.D. een erg leuk uitgangspunt.

Jammer dan dat het alleen op papier blijft. Wat je krijgt voorgeschoteld is vooral een vervelende niet leuke film. Timing van vooral Reynolds laat te wensen over. Nergens echt de snedige dialogen die we van hem gewend zijn. Valt nu pas op hoe beperkt hij als acteur eigenlijk is. Hij wordt ook compleet van het scherm gespeeld door Bridges, en zelfs zij alter ego Hong is leuker. Verhaal komt totaal niet uit de verf, actie is erg duf, acteerwerk buiten Bridges om is om te janken en om over de CGI nog maar te zwijgen.

Wat overblijft is dus een leuk uitgangspunt wat totaal is verpest met dit gedrocht als resultaat.

avatar van legian
Het grootste probleem is dat de film zich niet kan onderscheiden en daarmee keer op keer doet denken aan MIB. Het verschil is alleen dat MIB wist te overtuigen en te vermaken hier wil dat maar niet lukken. De enige die nog weet te boeien is Bridges de rest loopt er allemaal maar een beetje bij.

Zowel qua verhaal als qua humor is het vaker vele malen beter gedaan. En ook de special effects (waar de film nogal zwaar op leunt) zien er goedkoop uit. Uiteindelijk is de film een teleurstelling.

avatar van Captain Pervert
"The Dude" als Ghostbuster.

R.I.P.D. had voor mij alle schijn tegen: negatieve reviews hier, op IMDB, Rotten Tomatoes, Wikipedia en waarschijnlijk zelfs in het clubmagazine van de bond van plattelandsvrouwen. En nee, het is geen meesterwerk maar je krijgt er nou ook weer niet onmiddellijk schurft van aan je oogballen. Maar misschien heeft dat een incubatietijd en komt dat nog - tot die tijd vind ik het oersimpele maar een vermakelijke film.

De film heeft een plot dat je na tien minuten al kan raden, mede door de typecasting van Kevin Bacon en het feit dat er drie grote namen in de film spelen. Je weet dat twee namen de helden zijn, dan moet de derde wel de boef zijn en ja hoor.
De leukste vondst in de film is tegelijkertijd eentje waar veel te weinig mee gedaan wordt, namelijk dat Roy eruit ziet als een blondje en Nick als een oude Chinees. De leukste grappen in de film komen hier dan ook vandaan, naast wat komische monologen van Roy. Roy wordt gespeeld door Jeff Bridges die er een leuk cowboy-personage van maakt - een kruising tussen Rooster Cogburn uit True Grit en The Dude uit The Big Lebowski. Ryan Reynolds is... Ryan Reynolds. Een inwisselbare pretty boy rol maar afijn, het is ook geen Schindler's List allemaal.

De special effects zijn acceptabel maar nergens hoogdravend maar het is vooral het voorspelbare plot dat doet denken aan films uit 1984 die ik keek toen ik 10 jaar was. Ghostbusters dus. Compleet met doomsday device en poort naar de hel. Roy houdt hier nog een mooie monoloog over: het cliché doomsday device dat je in dit soort films altijd tegenkomt - waarom zou iemand dat in godsnaam maken om vervolgens te verstoppen? Roy weet het niet en als kijker kunnen we ook enkel gissen naar de reden achter het domme verhaal.

Toch is de film even goed en slecht als je verwacht en misschien stiekem nog wel beetje een meevaller ook. Ik heb ze slechter gezien.
3 sterren.

Waardeloze MIB kloon die op alle fronten faalt. Bridges zet zichzelf voor schut met zijn bespottelijke rol. De humor komt eveneens totaal niet uit de verf.

avatar van Kondoro0614
R.I.P.D.

Gister R.I.P.D. weer eens gekeken. Heerlijke film die ik goed kon waarderen. Helaas is de film erg veel nageaapt van de MiB series. Kwa actie is de film zeker niet vies, ging er lekker vlot door heen en ik kon de komedie erg waarderen! Ik denk dat het smerigste aan de film gewoon het na apen is. Het verhaal vond ik leuk bedacht, ook visueel zag de film er goed uit. Het concept is dus wat herhaaldelijk maar blijft leuk. Jeff Bridges, leuk hem weer te zien. Onze Seventh Son meester, haha! Rare stem heeft ie, maar in het echt was zijn karakter wel een knappe meid, zoooo (Marisa Miller).... Ryan Reynolds ook leuk om te zien, vind hem wel een geinige acteur. En Kevin Bacon, leuke acteur en deed het ook niet echt slecht. Ik verhoog mijn cijfer met 0.5*.

Redelijke film waarin een overleden agent komt te werken voor de politie van de doden. Een prima gegeven voor een aktie-komedie als deze. Het simpele plot doet er verder niet toe. Hier en daar zeker wel grappig en meer dan genoeg actie. Niet echt hele goeie, maar wel leuke special effects. Vermakelijke onzin.

avatar van Decec
Goed actie/komedie/sf film...
Leuk verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Jeff Bridges en Ryan Reynolds ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Dying Rose
Te weinig Chinees, te veel Reynolds. Dat het een aftreksel is van MIB is nog het minst storend.

Dat dit een flop is, is van bij de trailer duidelijk. Ook de aanwezigheid van Reynolds voorspelt niets goed. Als zijn personage wordt doodgeschoten, vliegt hij recht de ‘hemel’ in om samen met de Rest in Peace Department de monsters op aarde te bestrijden. Verwacht geen hoogstaande speciale effecten, wel graatmagere dialogen tussen de nieuwe collega’s. De humor vliegt ook alle kanten uit – buiten de goede – en zodus zijn de Chinees en blonde bimbo de enige troeven die Schwentke te bieden heeft. Spijtig dat hij niet inziet dat deze meer in beeld mochten komen, want telkens brachten ze een glimlach op het gezicht.

Popcornvermaak, al is zelfs dat nog een te mooie term voor RIPD.

avatar van Arapaho85
Ondanks dat deze film zwaar geflopt is en ondanks de nogal negatieve kritiek hier op moviemeter.nl is deze film mij toch wel goed bevallen.
Dit dankzij het acteerwerk van Jeff Bridges en Ryan Reynolds, de rest van da cast waaronder Kevin Bacon mocht er ook wel zijn. Maar het is vooral Bridges die er wel een leuke boel van maakt als ex Marchal uit het wilde westen. Net als in de films Wild Bill, Crazy Heart en True grit laat hij nog een zijn ‘dixie’-taaltje horen, hoewel hij in deze film soms wel de grens met het irritante begint af te tasten.
Om samen te vatten het amusement met deze film is zéker wel ok.
Het verhaal echter(blijkbaar ook een stripverfilming) vertoont inderdaad gelijkenissen met men in black en de film Toothless (1997).
Heden ten dage neemt jammer genoeg geen enkele filmmaker nog de tijd om een verhaal te vertellen. Zo zijn nu de meeste films een rollercoaster van cameraflitsen en “special effects”. Alsof men er van overtuigd is dat de kijkers enkel hiervoor nog naar de bioscoop willen gaan.
Deze film behoort tot deze categorie maar op het gebied van “special effects” is deze film echter een ware ramp. Je kan zeggen dat de effecten van redelijk ok tot belachelijk, primitief en compleet slecht zijn.
Bij the Mummy waren de effecten 10x beter en dat is een film van 1999. Aan het budget zal het, denk ik toch niet gelegen hebben?
Gelukkig dat de acteurs er dus nog waren, zij hebben (voor mij dan toch) deze film van de complete ondergang gered.

avatar van Sergio Leone
Niet al te best.

Wegens zijn speelduur en vlot tempo nog te bestempelen als tussendoortje. Ik raad hem evenwel niemand aan die effectief op zoek is naar een hapklare brok als tussendoor.
Jeff Bridges en Ryan Reynolds zijn beiden strontvervelend en helaas ook niet grappig. Alles bijeen gegooid met ook nog een hoop lelijke monsters, zowel in design als CGI, slechte film.

avatar van thunderball
Deze destijds overgeslagen in de bioscoop, want het leek me een soort van matige Men in Black rip-off, maar laatst op TV toch eens geprobeerd en ik kan niet anders zeggen dat ik mij toch behoorlijk had vergist, want...

wat was dit een leuke, geschifte en gelukkig totaal niet pretentieuze film.
Het is wat het is: een maffe actie comedy, die zich zelf niet al te serieus neemt.

Bridges is werkelijk hilarisch en steelt zonder meer de show, ik heb me om hem een paar keer echt kapot zitten lachen.

Lekkere vlotte verhaalloop ook, de vaart zit er goed in, waardoor het allemaal niet veel langer dan 90 minuten hoeft te duren.

Erg leuk! (... maar blijkbaar ben ik één van de weinigen die dat vindt.)

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van arno74
Lekker verstand-op-nul-vermaak. Een fijne komische actiethriller die inderdaad wat aan Men in Black doet denken, gecombineerd met Training Day. Verveelt niet en doet weinig verkeerd. Het is niet een film die ik in de bioscoop zou pakken, daarom toen ook niet gezien, maar thuis viel het me als tussendoortje niet tegen. Voldoet aan wat je ervan kunt verwachten. Een ruime 2,5*.

avatar van Shadowed
Oke.

Niet bepaald de beste film die er is, maar de uiterst aangename cast maakt het net wat leuker. Reynolds is altijd wel een leuk acteur om te zien, vooral bekend van zijn rol als Deadpool. Ook hier doet hij het niet verkeerd, Bridges is ook wel leuk.

Verhaal is weleens waar origineel bedacht en vrij leuk uitgevoerd. Jammer van de zeer matige effecten, die zo ongeloofwaardig overkwamen dat dit zelfs voor een fantasy bedenkelijk was. Vooral die monsters waren slecht in beeld gebracht, brr.

Verhaal is niet bepaald vlot, maar bied genoeg vermaak. Reynolds en Bridges zijn best een leuk duo, al had het allemaal iets komischer gemogen van mij.

avatar van Kliko_Green
Wat negatief mensen! Tuurlijk... geen hoogstandje maar toch wel vermakelijk om naar te kijken hoor.
En de laatste opmerking van Bridges in de film... hilarisch!

avatar van Left4Dead
Tja..... het is hier al vaak gemeld dat dit 100% zuiver op de graad een rip-off van de reeks MIB is. Tot het belachelijke aan toe. Maar deze prent is echt beneden peil, slechte humor, dom plat verhaaltje en verschrikkelijk script. Reynolds heb ik niet veel mee, maar er spelen daarnaast toch nog wel enkele namen van belang. Bacon doet het aardig, Bridges kan het niet dragen allemaal.

De regisseur heeft zich verbeten in dit project, het is een faal geworden. Snel vergeten is mijn opdracht.