R.I.P.D. (2013)

Actie / Komedie

geregisseerd door Robert Schwentke
met Ryan Reynolds, Kevin Bacon en Jeff Bridges

Nick Walker (Ryan Reynolds), een onlangs overleden politie-agent, voegt zich bij een team van andere zombie agenten die werken voor de Rest in Peace Department (R.I.P.D.). Samen beginnen ze aan een bovennatuurlijke strijd om er achter te komen wie de moordenaar van Walker is.

Inderdaad niet meer en minder dan een soort "Men in Black" film. Qua verhaal stelt het niet veel voor (behoorlijk cliché inclusief het einde) maar de uitvoering en vooral het visuele aspect zijn best aardig. De film duurt ook niet echt lang waardoor het nergens echt vervelend wordt en de film zich lekker wegkijkt. Ook zit er geregeld wat humor in maar in het algemeen vond ik die wat flauwtjes. De cast deed het best leuk maar Ryan Reynolds en vooral Jeff Bridges (irriteerde me soms aan zijn overdreven gepraat) hebben wel eens beter gespeeld. Al met al leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van Shinobi
"You think you've had a bad day at work?"

Wat een wangedrocht van een film levert Hollywood me hier toch af zeg, totaal ongeïnspireerde troep van de bovenste plank. Zoals een aantal gebruikers al eerder hebben opgemerkt, is dit inderdaad een schaamteloze rip-off van Men in Black (1997).

Qua verhaal volgt het ongeveer hetzelfde stramien, namelijk: een roekeloze groentje die met een knorrige veteraan moet samenwerken, Deado's i.p.v. aliens, ongeveer dezelfde hoofdkwartier en ga zo maar door. Het gaat werkelijk nergens over. Daarnaast deed de actie me vrij weinig en om het over de flauwe humor al helemaal niet te hebben. De vermommingen van Nick als een oude Aziaat en Roy als een blonde stoot was één van de weinige dingen die ik nog wel kon waarderen.

Met een degelijke cast die bestaat uit namen als: Ryan Reynolds, Kevin Bacon en Jeff Bridges had ik echt veel meer verwacht. Reynolds en Bridges hebben nauwelijks chemie met elkaar en het komt op momenten te 'gemaakt' over. Verder kwam Bacon als bad guy helemaal niet goed uit de verf.

Al met al erg pover te noemen, ik heb hier weinig plezier aan beleefd. Eentje om over te slaan, geen wonder dat deze film zo genadeloos is geflopt.

Kleine 1,5 sterren.

avatar van jipt
Nietszeggende men in black kloon met ongeïnspireerde monsters en flauw grappen. 2*

avatar van witboek
Leek een beetje om Men in Black, zelfs de muziek. Doch wel eens leuk om te zien vooral voor de speciale effecten.

avatar van Kondoro0614
Ik vond het een zeer leuke film!
Heb Men In Black nog niet gezien dus ik kan er niks over zeggen.

avatar van ikkegoemikke
Roy Pulsipher: I'm what they used to call a lawman. Marshall Roysephus Pulsipher.
Nick: Roysephus?
Roy Pulsipher: It was considered a very sexy name at the time.
Nick: Sounds like an STD.

Ook ik kan er niet meer van zeggen dan dat het een minder geslaagd doordrukje is van MIB met een flard Ghostbusters (Ook een poort die geopend wordt naar boven) en een theatraal gegeven zoals in Ghost : De weduwe voelt aan dat de oude chinees wel eens Nick zou kunnen zijn die met haar in contact wil komen ... zucht.

Buiten de soms wel komische actiemomenten met de niet-levenden , die er trouwens allemaal uitzien als Mr.Hyde uit Van Helsing , is er niet veel grappigs aan (bovenstaande quote was het enige moment wat me deed glimlachen). Het voelt de hele tijd aan als een barslechte comedy-show met geforceerde grapjes ondersteund door een lachband om het naar een hoger niveau te tillen. Bridges begon trouwens na een tijd behoorlijk op mijn zenuwen te werken met zijn onverstaanbaar gewauwel. Het leek wel alsof hij voortdurend op pruimtabak zat te knauwen.

Inhoud was nihil, de ontknoping was nogal simplistisch (zo'n moeite om al dat goud bijeen te zoeken en dan wordt dat in een microseconden-moment te niet gedaan) en mijn algemeen gevoel tijdens de film was het knokken tegen dichtvallende ogen en de constatatie dat naar een testbeeld kijken even opwindend zou zijn ....

1* met moeite

avatar van wwelover
Vermakelijke film, maar ik snap de negatieve reacties. De special effects zijn af en toe wat matig en het verhaal is best slap. Toch valt er genoeg te lachen en vind ik Ryan Reynolds en Jeff Bridges nog aardig acteren. Het lijkt allemaal inderdaad wat op Men in Black, maar ik denk dat de film veel meer potentie had. Maar er is te weinig uitgehaald.

avatar van Awasiku
Een leuke avondvullende film .
Een ultra filterdunne Verhaal , cartooneske style , simpele leuke SFX/VFX , leuke Settings ,leuke Karakters met een heerlijke over the top "brombeer" Jeff Bridges

Wat Men in Black wel is , is deze film net niet geworden . Heel jammer want origineel is het wel .

avatar van mock turtle
Natuurlijk niet serieus te nemen, maar dat hoeft ook niet om een leuk avondje te hebben. Wat dat betreft schiet deze film echter net iets te kort, vandaar 2,5 * al zit het tegen 3 sterren aan. Vooral de special effects waren goed, verhaal had iets sterker gekund.

045casual
Niet van hoogstaand niveau, maar gewoon een vermakelijke leuke film!

avatar van sofripa
Dure flop

Zo zie je maar dat een budget van 130 miljoen $$ geen enkele garantie biedt. Slechte effecten, matig verhaal en acteurs die beter kunnen maar ontheemd door de film rennen.

Doorspoelen maar: 2 sterren

avatar van Betamax
Gewoon een leuke ilm met prima effecten

Inderdaad een beetje de sfeer en verhaal van Men in Black. De film was wel vermakelijk, maar het verhaal was te voorspelbaar. Het acteerwerk was niet goed en de special effects leken wel van 10 jaar geleden. Twee sterren.

avatar van RipCurl
Leuke film. Beetje Men in Black gevoel met een snufje Ghost. Wel vele malen beter dan MIB2 en MIB3.

avatar van Insignificance
Alhoewel blijkbaar gebaseerd op de gelijknamige comic, kan je niet om Men in Black en nog wat van dat soort onzin heen, maar wat een enorme bende levert het op. Schwentke faalt op werkelijk alle vlakken. Bij de eerste schermutselingen kan je nog zeggen dat het uitbundig c.q. over the top tekeer gaat, maar het ziet er gewoon niet uit. Lompe, hortende en stotende actie met spuuglelijke mormels. Treurig wat ze van die Deado's hebben gemaakt. Op dat moment niet eens het grootste probleem.

Dat is weggelegd voor de humor. Nou ja, de pogingen tot. Ik ben gek op The Dude, maar wat Bridges hier aan het doen is, een zwaar knauwende marshall uit het wilde westen die zijn kop maar niet wil houden, is niet te harden. Reynolds is sowieso de klos met een ex, iets dat onderweg natuurlijk ergens gaat zeuren, en Bacon doet mee. Daar is het meeste wel mee gezegd. Uit de dubbelgangers wordt ook al weinig fun gepeurd en de dolle capriolen in het slot zijn het aanzien niet waard. Totale afgang dit.

avatar van JakobFugger
Ik snap de vergelijkingen met MIB wel, ondanks dat RIPD op een comic is gebaseerd. Na wat google-werk blijkt deze comic uit 2001 af te stammen als ik het niet mis heb en dat is na de eerste MIB, dus er zou best wat MIB invloed aanwezig kunnen zijn.

De films is best vermakelijk en mede dankzij de niet al te lange speelduur is de film zo voorbij. Het uitgangspunt is best leuk met dat RIPD, maar de uitvoering hier en daar wat cliché. Desalniettemin prima door te komen. De visuele effecten van de Deado's zijn buitengewoon slecht, zeker voor een budget van 130 miljoen! Dat is een ook een beetje een punt vind ik: toch wel een alleraardigst productiebudget maar die zie je er niet zo snel aan af. Had naar mijn inziens meer ingezeten met zo een budget. Conclusie: leuk voor een keertje, zeker als MIB je ook wel kan bekoren. 2,5*.

avatar van Spetie
R.I.P. voor R.I.P.D.!

Dit klinkt op papier als een leuk concept, maar R.I.P.D. blijkt in de praktijk toch een stuk minder grappig dan gehoopt.

Het doet inderdaad erg aan Men in Black denken, wat op zich niet erg is, maar goed gejat is hier echter niet van toepassing. Waar ik qua cast vooral fan ben van Jeff Bridges, komt hij hier totaal niet uit de verf. Hij probeert hier geforceerd grappig te zijn, maar is daardoor juist vrij irritant. Daarnaast had ik het idee dat hij constant op iets zit te kauwen, zo vreemd komen zijn zinnen er af en toe uit. Reynolds is wel iets beter, maar weet er qua humor ook niet echt veel van te maken. Daarnaast hebben de twee nauwelijks chemie met elkaar.

Het eerste uur is echt zeer vervelend. In het laatste halfuurtje komt de boel dan nog enigszins los, maar bij lange na niet genoeg om nog in de buurt van een acceptabele score te komen. Het enige leuke aan R.I.P.D. is de wijze, waarop de Deado’s eruit zien. Lekker vreemd en misvormd. Maar verder vraag je je echt af, waar het geld is gebleven dat hier is in gepompt. Zouteloze humor, acteurs die er niet veel zin in lijken te hebben, brakke dialogen en een zeer matige uitwerking.

Vind de vergelijking met Man in Black niet geheel van toepassing! Er zijn wat overeenkomsten, maar om het niet te vergelijken en zelfs de zin aan te halen "maar goed gejat is hier echter niet van toepassing." sta ik niet achter. Echter, ieder zo zijn eigen mening.

Al met al vond ik het een prima film voor op de zondagochtend. Aardig wat foutjes opgemerkt (ene shot blouse zat zo, andere shot zat blouse weer anders), maar dat mocht de pret niet drukken.

avatar van gillie24
Vreemde, onevenwichtige mix van actie en fantasy, die inderdaad erg aan Men in Black doet denken.
Het 'zwaar over the top' acteerwerk van Bridges irriteert, Reynolds doet het verder prima.

Het vermaakt allemaal wel, maar goed is het allerminst.

avatar van Barry83
Ik verwachtte weinig van deze film, maar heb me niet verveeld. Leuke film voor tussendoor

leuke copy van MIB, niet briljant, maar wel geinig!!!, best wel kijken

avatar van vph1272qm
wat negatief allemaal weer. ik vond het een prima film. heb me uitstekend vermaakt, ook met jef bridges..

avatar van Kind.of.human
Inderdaad. MIB-IV of MIB, The Deleted Scenes .
Wel aardig om naar te kijken, maar verder nogal tegenvallend.
Dat zware accent van JB stoort mij ook wel, maar aan de andere kant, het past wel bij hem, het komt niet erg geforceerd over, hij zet het ook in andere films zo neer.
Een 3,0 voor een wel geinige film om de tijd te doden, met mooie SFX.

De film moet het hebben van de komische actie scenes en niet van het verhaal want dat stelt namelijk niet veel voor, totaal ongeloofwaardig en ook niet bijzonder grappig. Deze film zal ik snel weer vergeten.

avatar van VforVictor
Wel een aardige wegkijker, niet meer dan dat. het verhaal was iig mager maar de special effects waren dan weer goed. leuk voor een herseloze avond. 2,5 ster.

Goede effecten. vooral de wereld in stilstand is vet gedaan... Reynold en Bidges zijn zoals altijd goed om te kijken.. alleen irriteerde ik me op ene gegeven moment aan de tampon achter de onderlip van Bridges...... leuke wegkijker... beejte MIB cloon maar dan wat andere setting

Het zoveelste stripverhaal dat in een film wordt gegoten, maar het is zeker gene slechte film geworden.
Het verhaal is simpel, niet hoogstaand, maar wel leuk, de vertolkingen zijn ook prima, met een gastrolletje voor Robert Knepper (T. Bag uit Prison Break).
Maar het zijn vooral de visuele effecten in deze film die prachtig zijn en het zeer de moeite maken de prent eens te bekijken.
Leuk dus en warm aanbevolen film waarbij je niet de veel moet nadenken over ingewikkelde plots en dergelijke.

Dominootje
Weer is een andere invalshoek.
Leuk om Reynolds weer is te zien, heb alleen niks met Bridges..

avatar van the new guy
Heerlijk over de top. Niet echt goed nee, maar daar heb ik 'm niet voor gekeken.

avatar van schram101
Totale ripoff natuurlijk en helaas net zo niet-grappig als de Men In Black films. Dat zeg ik ietwat overdreven, hoewel het de humor gewoon niet echt mijn cup of tea is. Ik hoopte dat R.I.P.D. iets volwassener zou zijn dan de eerder genoemde reeks. Saai of irritant wordt het echter ook weer niet en op zijn tijd is Jeff Bridges best grappig, ondanks de overacting.