- Home
- Films
- The Children's Hour
- Filtered
The Children's Hour (1961)
Genre: Drama
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Wyler
Met onder meer: Audrey Hepburn, Shirley MacLaine en James Garner
IMDb beoordeling: 7,8 (18.305)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Children's Hour
"One simple lie destroyed everything they had."
De meisjes-kostschool die Karen Wright en Martha Dobie samen gesticht hebben begint eindelijk vruchten af te werpen. Maar dan probeert een wraakzuchtige leerlinge de twee dames in een kwaad daglicht te stellen.
Externe links
Acteurs en actrices
Karen Wright
Martha Dobie
Joe Cardin
Lily Mortar
Amelia Tilford
Rosalie Wells
Mary Tilford
Mrs. Wells
Evelyn
Mr. Burton
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Nogal gedateerd, maar daarom juist erg interessant.
Een typische / vreemde film. Echt hoogte kreeg ik niet van de Hepburn en MacLaine personages. Weinig karakteruitdieping.
Wat een rotkind trouwens, die Mary.
Mescaline
-
- 6988 berichten
- 2736 stemmen
Mooie indrukmakende film die zijn tijd al ver vooruit was en veel met belichtingen doet en zo een heel eigen sfeer weet te maken.
Maar natuurlijk werkt de uitstekende cast hier ook aan mee! met in het bijzonder het kleine meisje en de oma!
Einde vond ik niet voorspelbaar en past goed bij de rest van het verhaal.
Ook de emoties zijn erg goed uitgedrukt door vrijwel alle personages waardoor je makkelijk kan meeleven en je beter kan inleven in situaties.
Kortom zeer mooie klassieker die gewoon niks minder verdiend dan 4,5 sterren!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Different...
De plotomschrijving leek me op het eerste zicht niet veel soeps, ken het originele toneelstuk of de eerdere verfilming ook niet, maar omdat de film toch met Audrey Hepburn is en van de hand van Wyler die het knappe Desperate Hours maakte heb ik hem toch maar op tv opgezet. Ben ik blij dat ik dat heb gedaan.
Zoals hierboven gezegd zei het plot me niet veel. Twee vrouwen die een school openen en te maken krijgen met roddels. Het leek me niet genoeg om bijna 2 uur te laten boeien. Maar na een ietwat trage start krijg je te zien wat de roddel is en stond ik tegelijkertijd toch wel wat versteld. Voor die tijd moet het insinueren van een lesbische relatie tussen twee vrouwen toch wel vrij gedurfd zijn. Wat daarna volgt is een meeslepend stukje film waarin je bijzonder veel sympathie voor de twee dames in kwestie krijgt en tegelijkertijd ook evenveel antipathie voor Mary en haar grootmoeder en nog genoeg andere personages. Het wordt er dan tenslotte nog allemaal meeslepender op wanneer men stilletjesaan het vermoeden bevestigt dat Martha toch de gevoelens voor Karen heeft waarvan ze wordt beschuldigd. De triestige climax is dan uiteindelijk dat Martha zelfmoord pleegt door zichzelf op te hangen... Gaandeweg zijn er dan ook een aantal zeer sterke scènes in de film te vinden waaronder het einde en de ondervraging van Mary door Joe.
Audrey Hepburn, een naam die dankzij Breakfast At Tiffany's bij een beetje filmliefhebber wel een belletje doet rinkelen. Spijtig eigenlijk want ze is zoveel meer dan Holly Golightly alleen want ook hier zet ze weer een ijzersterke prestatie neer. In het begin afstandelijk maar naar het einde toe toch mentaal getroffen door de roddels maar vooral woedend en gebroken wanneer ze in een knappe scène wanhopig de kamer van een dode Martha probeert binnen te geraken. Ze ziet er trouwens, net zoals in bijna al haar films, werkelijk fantastisch uit. Maar de film draait niet om Hepburn alleen. Neen, iemand die zonder twijfel even sterk is is Shirley MacLaine. Ik kende ze van Hitchcocks Trouble With Harry en, weliswaar een pak ouder, in In Her Shoes maar in deze twee vorige films liet ze nooit zo'n indruk achter zoals ze hier deed. Ook met de rest van de cast zit het wel goed. Garner als Hepburns verloofde was dan ook gelijk de minste, kwam nooit echt goed op mij over maar Karen Balkin als Mary zet dan wel weer een uitstekend rotkind neer. Ik werd gewoon zelf kwaad van de manier hoe zij mensen manipuleerde/chanteerde.
Uitstekende film over een thema dat toch wel taboe moet zijn geweest in de jaren '60.
4* met kans op 4.5* als ik hem nog eens zie.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
In 1961 vertoonde de Hays-code al wat barstjes. Steeds meer regisseurs probeerden de code te breken. Deze film is daar een voorbeeld van. Het opmerkelijke is misschien dat de regisseur een hele grote naam was en de twee hoofrolactrices ook zeer beroemd waren.
The Children's Hour is de tweede verfilming van een toneelstuk uit de jaren '30. De eerste was ook van Wyler zelf maar die kreeg een andere titel èn de essentie, de homoseksualiteit, werd vervangen door iets minder verbodens (geruchten over een driehoeksverhouding).
The Children's Hour was dus een gewaagde film. Inmiddels nogal gedateerd, maar mede daardoor een ontzettend interessant tijdsbeeld en een goed gemaakte en sfeervolle film, met twee mooie hoofdrollen. Met een ergerlijk einde waar Maclaine dramatisch in de slachtofferrol kruipt en lijkt te moeten sterven voor haar zonden, verre van gedurfd helaas nadat het wel van lef getuigde om Maclaine te laten toegeven dat ze daadwerkelijk gevoelens had. De film had vijf minuten eerder moeten eindigen. De wegen van Hepburn en Maclaine scheiden zich, niemand is gelukkig en het dorp blijft vol schaamte achter, maar het is de vraag of de film het had gered als Martha was blijven leven.
Moeilijk om hier een waardering aan te geven. Ik hou het op een 3.5*
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
“Alles van waarde is weerloos” is een bekende dichtregel van Lucebert. Film laat zien hoe weerloos mensen zijn tegen roddels, die op d’n duur hun levens verwoesten. Audrey Hepburn en vooral Shirley MacLaine zetten sterke vertolkingen neer, maar jammer genoeg is het acteren van de kinderen te dik aangezet en daardoor storend.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Met deze tragedie doorbrak Lillian Hellmann in 1934 een taboe. Ze baseerde zich losjes op een reëel incident in Schotland rond 1810. In de jaren zestig werd de Hayscode minder streng en durfde William Wyler zich eraan te wagen. Onschuldig ogende scènes krijgen tijdens het herbekijken een diepere betekenis: Martha's complimentjes voor Karens uiterlijk, haar vijandige houding tegenover Karens verloofde Joe (James Garner)... Het verboden boek waarin de meisjes lezen moet de fantasie van Mary in werking gesteld hebben.
De kindacteurs doen het uitstekend. Het is leuk om eens stoute kinderen te zien, in tegenstelling tot de gebruikelijke engelachtige wezentjes. Mary (Karen Balkin) liegt en manipuleert, ze ziet eruit als een echt pestkopje. Rosalie (Veronica Cartwright) is een sympathiek meisje met één zwakke eigenschap: kleptomanie. Als een ekster "leent" ze blinkende voorwerpen.
Er is een contrast tussen de twee hoofdpersonages. Martha (Shirley MacLaine) is introvert en onzeker; Karen (Audrey Hepburn) is extravert, zelfzeker en beter gekleed. Die les Frans geeft ze met een net accent en haar typische parmantigheid. Reactieshots tonen de gezichtsexpressie van de acteurs, die diep in zichzelf graven. Martha is opgegroeid in een omgeving die haar geaardheid als zondig veroordeelt. Ze schaamt zich voor zichzelf, worstelt met haar gevoelens, voelt zich smerig en overbodig. Mary's grootmoeder is een nevenpersonage dat een verandering ondergaat. Zij ondervindt dat ze haar schuld niet met geld af kan kopen - Lillian Hellmann was antikapitalistisch en stond op de zwarte lijst.
Er is op locatie geschoten in de natuurrijke Shadow Ranch in Los Angeles. In het begin is de kostschool een oase, ver weg van de wereldse drukte, maar na het vertrek van de kinderen voelt diezelfde plaats donker en geïsoleerd aan. Schaduwen worden aangewend om een zwaarmoedige sfeer te scheppen, met als hoogtepunt de schaduw van het touw waaraan Martha zich opgehangen heeft. Je kunt meer zeggen door dingen weg te laten. Het lijk, de rechtszaak en Mary's billenkoek worden niet getoond, zodat de focus komt te liggen op de gevoelens en de intense interactie tussen de personages.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Uitstekende film waarin twee vrouwen een kostschool voor meisjes runnen, totdat ze in opspraak komen. Een goed opgebouwd verhaal. Soms subtiel, soms wat dik er bovenop maar in die hoedanigheid wel een mooi tijdsdocument. Sterkste scene is zonder meer de lange confrontatie in het huis van de oma. Goed acteerwerk en in de herziening stem verhoogd naar een welverdiende 4.0 sterren.
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Klassieker zondag bracht deze The Children's Hour en daarmee een film die ik vooral meenam vanwege de cast. Verder was het mij een onbekende film maar met een verhaal die een interessante basis heeft, dus slingerde ik de film gisteravond met veel interesse aan.
Het verhaal is duidelijk rond de twee jongedames Karen en Martha die zich behoorlijk wegcijferen voor hij school niet wetende de rampspoed die op de loer ligt na het kruisen van de degens met een loeder van een kind. Buiten dat stelt het verhaal weinig voor maar het is meer dan voldoende voor een interessante film en goede acteerprestaties. En dat is wat we krijgen met een altijd goede James Garner, twee verdomd mooie dames in de vorm van Hepburn en MacLaine, maar vooral Karen Balkin overtuigend als rebelerend kind die nergens voor terug deinst in haar leugens en zodoende grootmoeder om de vinger wind.
Sterk is de opbouw naar de roddels, de domme woorden van de tante en de gevolgen, en die liegen er niet om. En de film doet mij dan ook wel heel erg denken aan het Scandinavische Jagten en is ondanks zijn leeftijd en trage tempo best wel actueel vanwege de aanklaagt 'Me Too' beweging van de afgelopen jaren. De vraag zoals in zoveel gevallen is en blijft wat het midden is en wat de waarheid is. Over schade gesproken die niet meer terug te draaien is, vrijgepleit worden is één ding maar hoe zit het met imago en psychologische schade?
The Children's Hour is wat mij betreft dan ook een prima film die de aandacht vasthoudt en waarin goed geacteerd wordt, in fraai stemmig zwart wit wordt gebracht en voor mij ondanks zijn langzame tempo niet echt gedateerd aanvoelt. Daarom wat mij betreft vier sterren.
Het laatste nieuws
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Bekijk ook
Imitation of Life
Drama, 1959
38 reacties
The Miracle Worker
Drama / Biografie, 1962
27 reacties
Los Amantes del Círculo Polar
Drama / Romantiek, 1998
199 reacties
Splendor in the Grass
Drama / Romantiek, 1961
29 reacties
East of Eden
Drama, 1955
63 reacties
Roman Holiday
Romantiek / Komedie, 1953
121 reacties
Gerelateerde tags
vals beschuldigdlesbische relatiegebaseerd op toneelstuk of musicalleraarzwart en witlhbtrumorall girls schoollibel suitfalse accusation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.