Escape Plan (2013)

1954 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Mikael Håfström
met Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone en Jim Caviezel

Ray Breslin is 's werelds meest vooraanstaande persoon als het gaat om veiligheid. Hij heeft elke gevangenis nauwkeurig geanalyseerd en is tevens getraind op een enorme hoeveelheid overlevingstechnieken, zodat hij kan werken aan de best beveiligde gevangenissen ooit, waaruit ontsnappen onmogelijk is. Maar dan belandt hij in de gevangenis die hij ooit zelf ontwierp. Ray doet er alles aan om te ontsnappen, en gaat op zoek naar de persoon die er voor zorgde dat hij zelf achter de tralies verdween.

avatar van Richard_Voorhees
Een beetje een middenmoot. Aan de ene kant is de chemie tussen Arnie en Syl wel leuk en is het tof om te zien dat de mannen er plezier aan beleven. Verder was de gevangenis baas lekker sadistisch en kon ik de bijdrage van 50 Cent met z'n karakteristieke kop wel waarderen. Helaas zijn er ook aspecten van de film minder goed uitgewerkt, zoals het subplot omtrent Arnie's chef en de vrij random overkomende bijdrage van de moslim inmate. Ook de bijdrage van de dokter komt niet helemaal goed over. Door deze zaken voelen sommige scenes incompleet of juist overbodig aan. Mede daardoor kom ik niet verder dan 2.5*. Redelijk zaterdagavond vermaak, maar ze zijn wel eens beter gemaakt.

avatar van DVD-T
Vermakelijk.

De film ligt een beetje in de lijn van 80's-90's actiefilm revival maar weet helaas nergens echt die bepaalde sfeer te pakken. Daarvoor zijn de actie scenes ook iets te schaars en niet allemaal even goed uitgewerkt. Toch blijft het als geheel redelijk onderhouden en dat komt met name doordat je met plezier naar oudjes Stallone en Schwarzenegger blijft kijken. Ook Caviezel is lekker op dreef. Tijdens het kijken heb je het idee dat de film nergens echt los weet te gaan en pas richting het einde echt leuk wordt. Einde met de twist maakt het nog enigszins wat goed in een voor de rest wat middelmatige film.

avatar van tbouwh
Heerlijke actiethriller waarin we de oude rotten nog eens goed aan het werk zien.
Het plot is heerlijk; Stallone is geknipt voor zijn rol als ´gevangenisuitbreker´. De manier waarop Stallone zich orienteert doet denken aan het karakter Michael uit Prison Break. Een aspect van de film dat me erg beviel. De actie was natuurlijk wel weer genieten, maar het plot rondom het uitbreken maakt deze film ook echt goed. Een fijn soundtrackje en wat rake oneliners ( Have a lovely day, asshole ) maken de film compleet.
Ijzersterk acteerwerk van met name Jim Caviezel.
Goede thriller, die de 4* haalt.

avatar van tbouwh
hoogie schreef:
Had er meer van verwacht eigenlijk. Het verhaal op zich is leuk bedacht. Acteerwerk van Stallone vind ik steeds meer tegenvallen. Desondanks heb ik me tot aan het laatste kwartier toch wel vermaakt. Wat me de meest irritante nasmaak geeft is het eind. Dan komt er weer zo'n "rambo" eind, ofwel hoe ongeloofwaardig kun je het maken.

Pas op voor de spoilers!!:
- je wordt belaagd door tientallen mannen met automatische wapens maar je helicopter heeft geen schram en stijgt gewoon op (gek dat de boordschutter dan wel geraakt wordt, zal wel een verdwaalde kogel geweest zijn dan....)
- je valt van een megamegamegamammoettanker in het water en binnen een seconde heeft iemand in een helicopter jou gezien en ondanks alle kogels die worden afgeschoten blijkt je gewoon gered te kunnen worden, wederom geen enkel schrammetje aan de helicopter....
- je klimt op een touwladder, vangt een pistool en schiet nagenoeg alle kogels waar je ze hebben wilt terwijl je aan die ladder hangt met één hand en je zelf onder vuur ligt door iemand die jou niet kan raken maar wel je touwladdertje er half vanaf schiet (niet met een geweer nee met een pistool......)

Dat vond ik allemaal simpelweg nog verder dan over the top. En dan haak ik af. Maar goed toen was het ook al bijna afgelopen.....

Al met al vond ik de film een 6 met dikke min. Dus 2,5 ster.

Tsja, daar moet je op een gegeven moment overheen kunnen kijken. Dergelijke ongeloofwaardigheden zitten in tig films, en dan zeker in dergelijke actiefilms.
In het echt was Stallone al lang tegen de vlakte geknalt, maar dan is er ook geen film meer te maken he:)

avatar van happie
Leuk om twee van die nostalgische actiehelden samen in een film te zien. Lekker wegkijkertje.

avatar van Fryce
Gewoon lekker.

avatar van K. V.
'k vond dat de film veelbelovend begon. Een interessant uitgangspunt en zeker geen hersenloos geschiet. Jammer dat het laatste half uur dan wel weer zo was. Het blijft natuurlijk iets waar de die hard fans naar smeken, maar voor mij hoefde het alvast niet.
De film bevatte wel wat leuke oneliners en verder zag de film er wel uit. Ook de cast deed het zeker niet slecht.
Buiten het actiegedeelte (2e deel van de film) was de film erg geslaagd en zat het wel goed ineen.

avatar van jumpstylemovie
Arnold en Sly. Nuff said. Voor de rest niets te beleven maar wat heb je nog meer nodig wanneer je deze twee Pacino's in 1 film hebt? Ja niks natuurlijk.

avatar van Mark van Beers
Geen meesterwerk, maar heb me zeker vermaakt met deze film.
Het plot is leuk en interessant, maar laat aan de afwerking toch zeker wel te wensen over.
Wel erg leuk om Stallone en Schwarzenegger in 1 film samen te zien.

Vooral van de rol van Schwarzenegger heb ik genoten.

Het einde van de film komt zeer afgeraffeld over. Veel lukraak schietwerk wat er onprofessioneel uitziet en een te abrupt einde van de film.

Al met al vermakelijk en 3 sterren van mij.

avatar van vicestar
Ik vond leuke film. Ik voel mezelf bevooroordeeld omdat ik fan ben van Arnold en Sylvester. Daardoor misschien wat minder objectief maar wel erg vermakelijk. Geen moment verveeld.

Een film die lekker wegkijkt!

Erg goede en kundige actiespektakel die een mooi beeld geeft van de particuliere 'beveiligingsfirma's' als Blackwater en Academi - u weet wel, de door de Amerikaanse overheid ingehuurde eskaders die dood en verderf zaaiden in Irak, Afghanistan, Libië, Syrië en nu Oekraïne.

Prachtig ook dat de Duitse maffia met hen afrekent in de film. Een dode Amerikaanse huurling of CIA-agent is voor mij altijd een zegen namelijk.

Mooie rollen van Stallone en Schwarzenegger en natuurlijk Vinnie Jones. Sam Neil en Jim Caviezel deden hun rollen op de automatische piloot leek het.

avatar van bass-9
Leuke actiefilm. Zonder meer. Alleen Stallone in een dergelijke rol is wel echt even wennen. Schwarzenegger en Stallone als intellectuelen, met dergelijke opgepompte leeggezogen lichamen. Frappant om te zien. Caviezel vond ik zwak acteren. Geen echte toewijding.

avatar van Daan258
DVD-T schreef:
Vermakelijk.

Niks aan toe te voegen.

Echt niet best.

Schwarzenegger heeft dan nog een beetje uitstraling, maar Stallone als pientere koning van de ontsnapping ... de man kan amper een zin dialoog op verstaanbare wijze uitkramen, laat staan dat hij nog de flair heeft enige vorm van intelligentie te veinzen.

Deed me in het begin wat denken aan de King of Jail Breakers, maar waar die film iets interessant poogde te doen met het idee wordt dit al snel een gewoon actiefilmpje, maar dan op grootmoeders wijze. Een paar waardeloze twistjes en verder een aanloop naar een finale waarvan de uitkomst al vanaf de eerste minuut vaststaat.

Geblokte, gespierde mannen (maar dan wel van een jaar of 60) die wat lomp in het rond knokken, domme oneliners opzeggen en acteren tot een zeer eigen kunstvorm verheffen. Dit alles saai en braafjes in beeld gebracht. Veel beleving zit er niet in, ik kreeg vooral medelijden met het hoofdrolduo. Dat je je op die leeftijd nog steeds zo wil bewijzen ... je zal er maar mee zitten.

Mnee, dit soort films hadden we dacht ik 15 jaar geleden al definitief achter ons gelaten. Kan echter niet meer.

avatar van dutchtuga
Onderhond schreef:

Je blijft ze toch allemaal opzoeken

avatar van Ajax&Litmanen1
De gemiddeldes op MM en IMDB tonen toch aan dat er nog genoeg behoefte is aan dit soort macho onzin

Zou ook niet weten waarom je medelijden met de 2 hoofdrolspelers zou moeten hebben. Zeker Schwarzenegger heeft ontzettend veel zelfspot en weet ook wel dat hij niet meer de man van toen is. Stallone lijkt dat wel moeilijker te beseffen.

dutchtuga schreef:
Je blijft ze toch allemaal opzoeken

The Last Stand of de nieuwe Rambo vond ik wel leuk. Ligt maar aan hoe de regisseur het aanpakt en aangezien ik vooraf eigenlijk geen trailers bekijk is het altijd afwachten wat het gaat worden.

avatar van Waackx
Na een zwak begin kan ik toch stellen dat dit een vermakelijk actiefilmpje was, dat komt vooral door Schwarzenegger en Caviezel.

avatar van Kondoro0614
Escape Plan

Vandaag herkeken met mijn moeder via een gratis Ticket op Pathe-thuis. We konden uit 5 films kiezen waaronder Escape Plan, ik vond deze de mooiste van de vijf, moest namelijk geschikt zijn die mijn moeder ook leuk vind. Ik vond het wel even leuk om gewoon mee te kijken, en daar heb ik opzich mijn tijd niet aan verspild. Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone en Jim Caviezel spelen prima hun rollen, Arnold en Sylvester de "gevangenen" en de Caviezel de kwaadaardige "gevangenis" directeur. Altijd leuk om Arnold en Sylvester samen te zien acteren, aangezien ze genoeg mooie films hebben staan in hun verleden, kijk maar naar The Terminator bij Arnlod en Rambo bij Sylvester.

Als ik deze film mag omschrijven is het een standaard actie film. Lekker veel vechten, en natuurlijk bijna alles "missen" als ze naar Arnold en Sylvester schoten. Echter liep de film slapjes in het begin, maar toen ze op de bood zaten begon het verhaal leuker te worden.. Vooral was het wel geinig om Arnold zo in het Duits te horen schreeuwen.. Maar een deel twee voor deze film zou overbodig worden en tot nu toe staat er nog geen tweede deel op het menu. Af en toe moet je erg goed opletten bij deze film, want er zitten heel veel listige actie's in waarvan je af en toe wel even staat te kijken. Ook de bewakers waren ziek uitgerust (Met de maskers etc.)

Ik heb de film een 4.0* ster gegeven, maar naar hezien geef ik hem 0.5* minder... Puur om het wat matige eind, en de wat kleine standaard actie dingen die je kan tegen komen in deze film.. Voor de rest kwa verhaal, en actie scenes was de film toch nog wel goed, ook al was het af en toe wel zo van "Schiet is raak!".

avatar van ribas123
Begon leuk totdat de Terminator tot leven komt en de kogels hem niet kunnen raken.

avatar van Rodger
Normaal gesproken films van Stallone of Schwarzenegger, leuk vermaak.. maar echte toppers niet echt.
Dan vond ik deze film echt wel anders.
Mooi in elkaar gezet, goede actie.. en goed vermaak.
Weer ff geleden dat ik van deze oldies genoten heb.
3.5**

avatar van frolunda
Spectaculaire actie film met wat thriller elementen waar ik me uitstekend mee heb vermaakt.Het is met name de wisselwerking/chemie tussen Stallone en Schwarzenegger die Escape plan zo genietbaar maakt en verder moet je het allemaal niet te serieus nemen.Vooral Schwarzenegger weet me in zijn laatste serie films prima te bekoren (en dat was vroeger wel eens anders) en is een genot om bezig te zien.Verder een zwak sub plot met Mr. Manheim en een wat omslachtig verhaal maar de lekkere over-de-top actie in het laatste half uur laat je toch met een fijn gevoel achter.

avatar van cantforgetyou
Ik ben de laatste tijd niet meer zo van de actie films, maar deze was erg goed in zijn genre. Niet teveel nadenken. Bommen, vechten, grof geweld, schieten, stoer gedrag van zogenaamd stoere mannen. Allemaal erg vermakelijk en niks mis mee. Kijken dus!!!

avatar van Dragonslayer
Een zeer vermakelijke actiethriller met een goed plot. Acteerwerk was naar mijn mening ook helemaal in orde. Ik heb me echt geen moment verveeld. De weinige minpuntjes doen zich pas in de laatste 10 minuten voor. Ten eerste ergerde ik me toen enkele minuten kapot aan het bekende 'de held wordt beschoten met een stuk of 10 geweren maar wordt geen enkele keer geraakt' En van het subplot waar die 2 collega's van hem de praktijken van hun baas achterhalen en hem ten val brengen hadden ze meer van mogen laten zien. In plaats van in de laatste scène even laten zien hoe dat is afgelopen.

avatar van laawim
Zelf houdt ik van diepgaande films met waargebeurde verhalen en met mijn 47 lentes heb ik de actie soms vaarwel gezegd, totdat mijn jeugdsentimenten weer terug waren op het witte doek. O.a. Expendables en dan deze topper. Op hun afgetekende oude koppen na, hebben niet ingeboet aan geweldige acties... Heerlijke film! Vaak zijn ze uitgerangeerd, maar zij kunnen nog even door.

avatar van scottbrl
Zeer goede film van onze 'Hollywood Dino's : Sly & Arnie' , viel me absoluut niet tegen ,
goed verzonnen veel actie en is het kijken zeker waard.

deze film was BAAAASSSSSSS

Ik moest wel even gniffelen om Stallone en Schwarzenegger in hun rol als intelligente mannen. Past helemaal niet bij hun imago. Verder wel een vermakelijke film met veel actie. Ik weet dat het niet altijd geloofwaardig hoeft te zijn, maar de eindactie is toch wel behoorlijk over de top. En ik blijf me verbazen hoeveel klappen een acteur kan verdragen zonder al te veel schrammen en bloedende wonden te hebben. Maar ach... kniesoor die daar op let bij dit soort films. Avondje vermaak.

Prima misdaad film met de klassiekers stallone en schwarzenegger.