Legally Blonde (2001)

geregisseerd door Robert Luketic
met Reese Witherspoon, Selma Blair en Luke Wilson

De populaire Elle Woods heeft het allemaal. Ze heeft een relatie met de leukste jongen op campus, en wil niets liever dan Mrs. Warner Huntington III worden. Er is echter één ding dat Warner er van afhoudt om haar ten huwelijk te vragen: Elle is te blond. Wanneer Warner zijn spullen pakt om naar Harvard te gaan komt hij een oude vriendin tegen. Elle moet alles op alles zetten om ook tot Harvard toegelaten te worden, en is vastberaden hem terug te winnen.

snoozerlover
Na gisteren Water for Elephants gezien te hebben, ook een film met Reese, besloot ik Legally Blonde weer eens te gaan kijken. Vond hem eerst een beetje saai, normaal en 3* waard. Hem hem nu toch 3.5* gegeven. Reese speelt Elle erg leuk, misschien wat overdreven maar dat is juist het leuke van de film. Luke Wilson, Emmett, vond ik nogal saai overkomen en niet echt overtuigend. Toch is het een leuke, grappige film en zeker het kijken waard!

Dit is zo ongeveer de derde keer dat ik hem probeerde te bekijken en weer heb ik hem afgezet na enige tijd. Zo'n dikke drie kwartier toch wel.
Als een komische film na een bepaalde vestreken tijd het niet voor elkaar krijgt om ook maar enigszins een glimlach op mijn smoel te toveren voor de derde keer achter elkaar, dan heeft het bij mij geheel niet in het beoogde effect geresulteerd.
Om het in quasi-juridische termen te dicteren.
Te saai en te lief voor mij. Dus maar 1 ster ook al heb ik hem niet afgekeken.

avatar van Hey Blondie!
Normaal gesproken kijk ik nooit naar dit soort films, maar laatst zag ik Freeway met een fantastisch goed spelende Witherspoon, dus ik wilde eens zien wat ze er in Legally Blonde van terecht bracht. Ik was wederom behoorlijk onder de indruk van haar talent. Haar stijl is heel uitgesproken, wat met zich meebrengt dat er toch een aantal kijkers haar heel irritant zullen vinden. De film krijgt gemiddeld 3 sterren, maar dat is toch echt te laag. Het zou mij niet verbazen dat er een hoop stemmers zijn die helemaal niet houden van dit genre, er dus niet zo van kunnen genieten, en dat vervolgens de film aanrekenen.
Voor mij een dikke 4 sterren.

avatar van Humortje!
Thanks for inviting me girls, this party's super fun. Leukste zin uit de hele film!

avatar van Gish
Reese Witherspoon straalt als altijd, en tilt het flinterdunne verhaaltje naar een prima niveau. Opnieuw erg genoten van deze komedie. Leuk.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Leuk en beter dan verwacht. Het vervolg was wel al verwacht, niks aan.

Ik heb hem nog maar eens bekeken, maar een derde keer zit er niet in. Wel een leuke poster trouwens bij de film/dvd-cover. Eigenlijk zeer aantrekkelijk om vanwege dat, de dvd in bezit te hebben, maar ik zie er toch vanaf.

De eerste helft is het wel een grappige film. Oppervlakkig en met weinig inhoud maar Reese Witherspoon slaagt er steeds in om in dat gedeelte zowel met haar uitstraling als haar spel er nog een heel vermakelijke film van te maken, waarbij komedie en drama zich in rap tempo opvolgen en er zit ook nog wel wat in van een romantische komedie. Weinig aan te merken op de bijrollen. Selma Blair, zet een goede tegenrol neer, die vaak ook als aangeefster werkt waarop Witherspoon dan kan reageren, dat is vaak belangrijk voor een goede komedie en Jennifer Coolidge in de rol van vriendin/manicure doet het ook leuk.

Helaas gaat de film hopeloos achteruit zodra ze met die rechtzaak beginnen. Veel te veel drama, waardoor de komische momenten die in de 1e helft nog volop aanwezig zijn in de 2e helft naar de achtergrond worden verdrongen. Was de film nou gewoon op dezelfde manier doorgegaan had ik hem waarschijnlijk een volgende keer nog wel weer bekeken. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat hij veel leuker was. Ik zal hem als geheel nu op 3.0 zetten maar eigenlijk is de 1e helft 4.0 en de 2e helft 2.0.

Ja, ik vind dit voor meiden echt een aanrader!
Leuke film, grappig en een blonde meid met hersens Een keer wat anders dan het 'standaard domme blondje'

avatar van rep_robert
Ach, dit is best een lollige film om samen met je vriendin te kijken. De stereotypes worden zo ernstig overdreven neergezet en alles komt ook erg clichématig over, maar het is allemaal zo vrolijk dat je hier doorheen kunt prikken. Overigens stralen Witherspoon en de rest van de cast ook uit dat ze lol hebben gemaakt bij het maken van deze film. Dan maakt het verder extreem voorspelbare verhaal ook niet uit.
Het helpt verder ook dat hier een tikkeltje sentiment bij komt kijken!

Hoewel komedies niet echt mijn ding zijn, zijn er toch altijd uitzonderingen die ik wel goed vind.
Dit is er eentje van, een zeer leuke film vond ik dit.
Blijft er wel bij dat Reese Witherspoon beter is in serieuze rollen, maar vond haar hier ook uitstekend.
Heb er plezier aan beleefd aan deze prent, en meer moet dat niet zijn.

Prima komedie, Reese speelt heerlijk over the top.

Nja, redelijk. Heb mij in ieder geval niet verveeld of gestoord en dat is alweer een tijdje geleden. Deel 2 komt er zo ook op (Film 1), dus pakken we er ook maar ff bij.

avatar van Vinokourov
Ja hallo, wat een dramatische boutfilm is dit. Vanaf de eerste minuut komt Reese Witherspoon onsympathiek over. Ze blijft gewoon een aanstellerig en vervelend kreng dat ondanks al die vooroordelen over blondjes, de hele wereld wil laten zien dat ze toch echt wel wat in haar mars heeft. Ja eh, niet dus, zo werkt dat niet. Ze achtervolgt haar ex door aan Harvard rechten te studeren en zo wordt het een en al infantiele plot verder doorgewerkt. Op het einde komt er dan zo'n uitgekauwde rechtszaakscene (toch wel het dieptepunt) en voor je het weet is de film godzijdank weer afgelopen.

avatar van K. V.
Deze was op tv en me er toch eens aan gewaagd. De film is niet echt super grappig, maar eerder sympathiek. De cast deed het prima en was goed gekozen. De film heeft zeker geen moeilijk verhaal, maar dit hoeft ook niet bij dit soort films.
Een leuk, ontspannend filmpje.

avatar van IH88
“Do you think she woke up one morning and said “I think I’ll go to law school today”?”

Legally Blonde begint veelbelovend en wanneer Elle tot Harvard wordt toegelaten en begint met haar rechtenstudie is het ook nog allemaal zeer vermakelijk maar wanneer Elle mee mag gaan werken aan een moordzaak gaat het bergafwaarts.

De vele toevalligheden beginnen te storen en het plotje rond Paulette (Jennifer Coolidge) is zowel qua acteren als verhaallijn een dieptepunt. Reese Witherspoon laat zien wat ze in haar mars heeft en is een sprankelende en frisse verschijning maar kan het kinderachtige en soms te makkelijke verhaal niet in haar eentje naar een hoger niveau tillen. De uitkomst van de moordzaak is helemaal inspiratieloos en komt wel heel goed uit voor Elle die de winst in haar schoot geworpen krijgt. Als ze er iets meer moeite voor had moeten doen had je als kijker ook wat meer waardering voor haar kunnen krijgen. Waarom ze nou zo’n juridisch meesterbrein is blijft een raadsel. Het einde is het bekende wie goed is krijgt lekkers (cum laude afstuderen, goede baan, verloofde) en wie stout is de roe (middelmatige student, geen baan, verloofde kwijt). Iets subtieler had van mij wel gemogen

Witherspoon is een actrice die een film als deze kan dragen en naar een acceptabel niveau kan tillen. Ik heb inmiddels een paar films van haar gezien en hoe meer ik van haar zie, hoe meer ik haar waardeer. Ze is gewoon een hele goede actrice met een mooie mix van (extreme) schattigheid en charme. Daarin is zij wat mij betreft echt uniek.

avatar van BlueJudaskiss
Jarenlang met 4,0* beloond, maar nu een halve punt erbij. Al 15 jaar (!) een van de vrolijkste films en meest positieve films die ik ken, met een bloedmooie Witherspoon en heel veel momenten die me breed aan het glimlachen krijgen. Heerlijk.

avatar van Bammetje
Als juriste kan ik niet anders dan dit een geweldige film vinden:) . Dat is drie punten. Het acteren van Reese Witherspoon is een halve punt extra.

avatar van Jediron
Kan maar één ding zeggen "euww, WOW"

Maw; typische jeugdfilm, lekker kinderlijk overdreven. Niet mijn ding, maar voor de doelgroep een voldoende. Voor hen geef ik dan ook 2.5 ster. Maarre, als juriste ben je toch niet verplicht om dit al goed te vinden. Ik bedoel, zo goed is het nou ook weer niet. Er zijn veel betere films voor juristen.

Ik had zin in een leeghoofdige film en dan kwam deze plots voorbij op Netflix. Op zich wel een vermakelijke film, maar de manier van stappen en doen gaat er toch enkele keren over. Film hoefde ook niet langer te duren voor mij.

Headscratcher.

Ik denk dat ik eigenlijk Clueless wou kijken, maar op de één of andere manier verwissel ik die twee dus altijd. Deze heeft verder weinig naam en faam, maar ach, eens bezig kijk ik altijd alles af, zo ook dit filmpje.

Zeggen dat het vol clichés zit is overbodig, maar daarmee kom je er ook niet. Want werkelijk waar ALLES is een cliché van een cliché. Het domme blondje, de suffe universitairen, go-getter advocaten, het verloop waar iedereen te kijken wordt gezet, het einde. De meeste Amerikaanse comedies spelen vlotjes met die clichés, maar nooit zo overdreven als hier.

De film is duidelijk meer dan een doorsnee comedy. Je zou het een pastiche kunnen noemen, maar daarvoor mistte het dan weer net iets teveel de tongue-in-cheek die ik daarmee vereenzelvig. Wat rest is een film die ik qua opzet dan nog wel kan waarderen, maar die mij qua uitwerking zeer weinig deed. Naast een gniffel of twee en de immer opgewekte sfeer vond ik er weinig aan.

Of ik ben helemaal mis, en deze film is écht zo stompzinnig dat de makers zelf niet beseften dat ze geen doorsnee comedy aan het maken waren, maar dat lijkt mij eerder sterk. 't Is een soort van Farrelly comedy geworden, maar dan vanuit een vrouwelijke ooghoek gemaakt. Zal z'n fans wel hebben vermoed ik, daarvoor is het eigen genoeg, maar echt geweldig vond ik het niet.

avatar van Miszmi
Ik heb deze film heel lang links laten liggen, waarom weet ik niet zo goed. Met mijn grote liefde voor recht en mijn guilty pleasure voor chickflicks, moest dit toch wel een uitstekende combinatie worden. Ik denk met name uit angst dat het tegen zou gaan vallen.

In het begin van de film was ik daar ook bang voor. Ik weet dat deze films net wat over-de-top zijn, maar dit was wel heel dramatisch. Van mij hoeft dat allemaal niet zo, het kan prima allemaal overdreven worden, maar toch met een serieuze ondertoon. Dit gebeurde niet, waardoor ik eigenlijk weinig zin had in de rest van de film. Gelukkig viel de rest van de film wel mee, de combinatie waar ik zo naar uitkeek, kwam mooi naar voren. Het hele dramatische ging eraf en het werd allemaal wat serieuzer. Natuurlijk zaten er hier en daar momenten die nog vreselijk overdreven waren, maar dat hoort bij zo’n film. Het dramatische wat we in het begin zagen, kwam in ieder geval niet meer op die manier terug. Dat heeft de film goed gedaan, waardoor ik er na ongeveer 20 minuten ook goed inzat.

De acteerprestaties zijn over het algemeen prima, Witherspoon acteert eigenlijk zoals ik ook van haar ben gewend in haar andere films, fijne actrice om naar te kijken. Matthew Davis, die de rol van Warner vertolkte, vond ik daarentegen niet zo fijn. Gelukkig bleef zijn rol nog redelijk beperkt, waardoor er weinig tijd was om je daaraan te ergeren. Overigens ook de enige van de cast die ik gewoon vervelend vond.

Het verhaal is goed onderhouden, veelal voorspelbaar, maar ook kleine momenten die je misschien niet helemaal had verwacht. Die momenten zijn overigens wel beperkt, maar toch een leuke bijkomstigheid, wat de film ook net een tikkeltje unieker maakt dan de gemiddelde chickflick. Ik vond het leuk in beeld gebracht hoe ze beginnen met alle vooroordelen van domme blondjes, om het voorzichtig op te bouwen naar een heel slim, uniek, meisje. Prima uitgewerkt, met enkele leuke momenten als gevolg.

Al met al een prima film in het genre, die ik ook enigszins ondergewaardeerd vind hier. Ik twijfel nog wel over ik deel 2 ga kijken. Allereerst het vrij magere gemiddelde hier (al kan die ook ondergewaardeerd zijn natuurlijk), maar ook het verhaal daarvan spreekt mij niet aan. Denk dus lekker dat ik het bij deze hou.

Echt een film waar ik blij van word.het kijken echt waard,Zeer goede en leuke film met een verrassende positieve wending. ze neemt haar ex vriend die haar dumpte niet meer terug naar haar succes op harvard omdat ze daardoor heeft ingezien dat hij eigenlijk een sul is. ik heb echt genoten van deze You go girl film ,Reese Witherspoon is zeer aangenaam en sexy om naar te kijken en ze acteert heel goed.ik ben gelijk verliefd en uiteraard geef ik een 5.0 ster ,Yes!!