Love Actually (2003)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Curtis
met Hugh Grant, Colin Firth en Alan Rickman

De film volgt het liefdesleven van acht Londenaren in de aanloop naar kerst. De nieuwe premier wordt verliefd op het meisje dat hem thee brengt, terwijl zijn zus huwelijksproblemen heeft. Een vader en zijn stiefzoon moeten het verlies van de moeder verwerken terwijl de zoon tot over z'n oren verliefd is op een klasgenote.

623 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van jipt
geplaatst: 21 december 2013, 11:40 uur [permalink]
Doe mij maar Alles is Liefde / Familie. kleine 3*

geplaatst: 21 december 2013, 13:32 uur [permalink]
dualcia schreef:
Ik merk dat ik elk jaar weer rond de kerstdagen mijn stem voor Love Actually verhoog en ook dit jaar is geen uitzondering! (Al zal dat na dit jaar erg moeilijk gaan ) Hij krijgt van mij welverdiend alle 5 de sterren. Elke keer als ik deze film opzet krijg ik een heerlijk gevoel van binnen, waardoor mijn liefde voor de film bij elke kijkbeurt groeit. Alles klopt: De verhaallijnen, de acteurs zijn allemaal om van te genieten hier, de feelgood-factor en de liefde. Ik heb er niks op aan te merken, dus die laatste halve ster ken ik met alle liefde toe.

*5 (verhoogd van een *4.5)

Zo is het maar net

geplaatst: 25 december 2013, 16:42 uur [permalink]
Jup, ik ontkom er ook niet aan. Een fijne kersttraditie geworden. En wat een lekkere film blijft het. Weer intens genoten. Jammer alleen dat Emma Thompson's verhaallijn een beetje een non-climax heeft.

geplaatst: 26 december 2013, 12:02 uur [permalink]
Dankzij dit bericht:

dualcia schreef:

*5 (verhoogd van een *4.5)

Kreeg ik ook erg veel zin om te film eens opnieuw te bekijken. En ook gedaan met kerst. En alles wat ik er ooit al over heb gezegd blijft gewoon gelden. Love Actually is echt de ultieme feel-good film. De Britse humor in combinatie met de scherp geschreven romantische verhalen, met daarbij een geweldige soundtrack is echt perfect. Alles klopt gewoon, tot het kleinste detail toe. Zo goed als elke rol is zeer geslaagd, zo goed als elk verhaal is geslaagd. Op 1 na, maar dat benoem ik zo even. Bijzonder knap dat ze zoveel bekende namen erin hebben weten te krijgen die ook nog eens nuttig zijn. Het is geen cast die erin is gepropt omdat mensen bekende namen willen zien. Nee, de namen voegen allemaal wat toe. Neem Rowan Atkinson, komt maar 2x kort in de film voor, maar is 2x wel hilarisch leuk.

Angrod_Pallanén schreef:

Dit is inderdaad de enige verhaallijn die niet lekker afgewerkt is. Ik ga er maar vanuit dat de laatste scene bij de luchthaven dan betekent dat ze hem vergeven heeft, maar dit had beter opgelost moeten worden. Dat verdiende haar personage ook, want Thompson (en ook Rickman) spelen zeer goed.

Die 5* blijven uiteraard staan. Het is dat ik niet nog hoger kan geven

geplaatst: 28 december 2013, 14:29 uur [permalink]

Die 5* blijven uiteraard staan. Het is dat ik niet nog hoger kan geven

Het einde is inderdaad niet zo netjes ingepakt als de rest. Op zichzelf voelt het geloofwaardig dat Thompson hem niet kant en klaar vergeeft, dat zou te makkelijk zijn. Maar zo'n realistisch en ontnuchterend einde past niet bij de hele montage van happy endings. Maar inderdaad, Thompson en Rickman maken de reis meer dan waard.

geplaatst: 30 december 2013, 12:22 uur [permalink]
Angrod_Pallanén schreef:

Ik begrijp jullie standpunt, maar ik ben het er niet mee eens.
Dit is gewoon een (het enige) verhaal dat de andere kant toont. Niet alles is rozegeur en maneschijn. Deze prachtig realistische verhaallijn steekt misschien wat af tegenover al de rest, maar vind ik daarom net zo fantastisch. Dankzij deze verhaallijn verdient de film voor mij een 4,5, zoniet was het misschien maar een 3,5 geweest (maar dat is uiteraard moeilijk te zeggen).

geplaatst: 30 december 2013, 12:29 uur [permalink]
Markymark schreef:
Niet alles is rozengeur en maneschijn.

True. Sterker nog, bijna niets is rozengeur en maneschijn. Vrijwel geen enkele verhaallijn in de film komt in het echt voor. Behalve inderdaad deze. Daarom steekt hij zo af. Hoe goed en waardevol hij is (Thompson geeft veruit de beste acteerprestatie in een zeer getalenteerde cast), het staat haaks op de illusie/hoop die de rest van de film wil wekken.

geplaatst: 30 december 2013, 12:43 uur [permalink]
Markymark schreef:

Ik begrijp jullie standpunt, maar ik ben het er niet mee eens.

Het maakt me niet eens uit dat het een einde is dat verschilt van de rest, maar wel dat het een einde is dat niet lekker af is gewerkt. Ze hadden wat meer duidelijkheid mogen geven. De conclusie is dat ze bij elkaar blijven, ook al was hij met een andere vrouw bezig? Ik vind dat elke verhaallijn een echt passend slot heeft gekregen, op deze na. Dit is de enige verhaallijn waarbij vraagtekens zijn overgebleven.

geplaatst: 2 januari 2014, 13:20 uur [permalink]
De ultieme feelgood film voor de feestdagen. Al meerdere malen gezien, maar deze film blijft leuk en vermakelijk. Heb weer genoten

geplaatst: 31 oktober 2014, 20:06 uur [permalink]
Leuke, vrolijke film voor rond de Kerstdagen.
Goed acteerwerk door topacteurs!
Door enkele sexscenes is het m.i. niet geschikt voor de allerjongsten; dus helaas geen familiefilm geworden.
Toch is mijn waardering ook 4 sterren.

avatar van baspls

geplaatst: 23 december 2014, 13:31 uur [permalink]
Waarom speelt Liam Neeson in zo'n film?

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: 23 december 2014, 13:56 uur [permalink]
baspls schreef:
Waarom speelt Liam Neeson in zo'n film?

waarom niet?

geplaatst: 24 december 2014, 22:25 uur [permalink]
Inderdaad. Ik vind dit bij de betere rollen die Liam Neeson gespeeld heeft, zeker sinds de jaren 2000. Beter dan de bedenkelijke actiefilms waar hij vooral de laatste jaren in te zien is.

avatar van The_CrY
geplaatst: 25 december 2014, 12:44 uur [permalink]
Romantische komedies zijn niet echt mijn genre. Echter deze film is het bewijs dat ik wel degelijk van dit genre kan genieten. Sterker nog, ik vond deze film geweldig mooi. Het komedie gehalte is met acteurs als Bill Nighy en Rowan Atkinson uiteraard vanzelfsprekend aanwezig, en ook Alan Rickman kan er wat van, maar daarnaast vond ik ook de verschillende verhaallijnen prachtig door elkaar lopen en vooral de verhalen van Liam Neeson en Laura Linney deden me veel. Prachtige film!

avatar van K. V.
geplaatst: 31 december 2014, 23:26 uur [permalink]
'k had deze nog nooit gezien, dus daar moest dringend eens verandering in komen.
Veel bekend volk in deze film. 'k vond ze allemaal wel sterk in deze film. Ook de muziek had een prominente rol, maar paste wel goed bij de film.
De verhalen waren ook wel de moeite, al was het ene al wat uitgebreider dan het andere.
'k vond hem zeker het bekijken waard.

avatar van Zeriel
geplaatst: 3 januari 2015, 14:02 uur [permalink]
De eerste helft vond ik vrij slaapverwekkend, met weinig boeiende types en gebeurtenissen, ook vrij matig acteerwerk, gek genoeg is de tweede helft uitstekend, het leek haast wel of er een andere regisseur aan het roer stond, en iedereen beter in zijn rol kwam te zitten. De opzwepende muziek hielp ook om met een goed gevoel de eindstreep te halen.

Persoonlijk vond ik Alles is Liefde beter.

avatar van Black Math
geplaatst: 17 januari 2015, 01:04 uur [permalink]
Kerst is alweer een paar weken geleden, maar ik heb het hele jaar een kerstboom in mijn kantoor staan, dus voor mij is het altijd kerst. Desondanks had ik Love Actually nog nooit gezien, maar aangezien het wel zo z'n invloed heeft - neem bijvoorbeeld Alles is Liefde, een film die ik overigens al wel had gezien - was ik toch wel nieuwsgierig.

In ieder geval lag het niet aan het kerstsfeertje dat ik deze film uiteindelijk toch niet zo geweldig vond. Af en toe ook best een mooi shot, met name langs de Thames met uitzicht op de St Paul's, maar voornamelijk draait het in deze film om de personages en hun verhaallijnen die in meer of mindere mate met elkaar verweven zijn. In het begin weet het geheel ook best te charmeren, en een enkel personage (de oude rockzanger!) weet dat de film lang vol te houden, maar op een gegeven moment wordt het erg gezapig, en dan gaat de speelduur tegenwerken. Tegen het einde wordt de sfeer van sommige verhaaltjes een beetje grotesk en overdreven, wat me èn überhaupt tegenstaat, èn wat ik niet helemaal passend vind bij de opzet van het vertellen van meerdere niet al te diepgaande verhalen.

Om een paar verhaallijnen te bespreken: zoals gezegd, was de lijn rondom de rockzanger het meest aan me besteed. Het verhaal rondom Thompson en Rickman leed jammer genoeg een beetje aan een gebrek aan tijd voor meer diepgang, die de personages wel hadden verdiend. En ook al doet Rickman het aardig, ik vind hem meer op z'n plek als hij een cynischer personage speelt. De lijn rondom Knightley was ook wel aardig, waarbij met name de creativiteit van de ceremoniemeester wist te charmeren. Zoals "All you need is love" tijdens dat huwelijk uitgevoerd wordt bijvoorbeeld. Het verhaaltje rondom Grant begint aardig, maar wordt gaandeweg steeds ongeloofwaardiger, wat toch niet helemaal helpt voor een goede beleving. De verhaallijnen van Neeson en Firth draven misschien nog het meest door, en als de film toch redelijk realistisch begint, krijg je me moeilijk mee als het richting het ongeloofwaardige gaat. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een film als Amélie, die vanaf het begin al niet realistisch is.

Ook de soundtrack was wisselend. Zoals gezegd was het leuk om te zien hoe "All you need is love" werd uitgevoerd, al haalt deze uitvoering het totaal niet bij het origineel. Het bestaan van Dido was ik helemaal vergeten, en dan komen ineens herinneringen te boven van een studiegenoot die ineens fan van haar werd omdat zijn object van liefde dat ook was. Helaas voor hem hielp dit niet om haar hart te veroveren. Tja, wat wil je ook met Dido. Verder is "God only knows" van The Beach Boys een van de mooiste liefdesliedjes, gelukkig ook hier in de originele uitvoering. Voor de rest bevat de soundtrack veelal redelijke tot matige nummers.

Of deze nu beter of slechter is dan Alles is Liefde weet ik niet, die heb ik te lang geleden gezien, maar volgens mij ontloopt het elkaar niet veel. In ieder geval herinner ik me Magnolia en vooral Any Way The Wind Blows meer als zeer geslaagde films waarin meerdere verhaallijnen elkaar doorkruizen. Daar kan Love Actually helaas niet aan tippen. 1,5*.

avatar van Pollypeachum1
geplaatst: 14 mei 2015, 23:16 uur [permalink]
Iets minder lang van stof: 1 van de leukste films ooit. Puik acteerwerk, leuke karakters, heerlijk zwijmelen en de hele film met een glimlach om je mond bekijken. Top!

geplaatst: 15 augustus 2015, 17:22 uur [permalink]
Leuke film met allemaal bekende acteurs. Alles kom je hier wel terug Romantiek, Drama, en natuurlijk veel en heel veel komedie.

Zo aandoenlijk, ontroerend, sexy en grappig.

avatar van geezoes
geplaatst: 22 december 2015, 22:04 uur [permalink]
Dit is gewoon een van mijn favorietjes.

avatar van mikey
geplaatst: 22 december 2015, 22:06 uur [permalink]
Wat een draak!

geplaatst: 22 december 2015, 23:01 uur [permalink]
Een ontroerende en geslaagde ode aan de liefde met heerlijke Engelse humor. Kortom, een hartverwarmende en perfecte Kerstfilm.

avatar van Djoiszle
geplaatst: 23 december 2015, 23:04 uur [permalink]
Blijft heerlijk!

geplaatst: 28 december 2015, 00:19 uur [permalink]
Goede feelgood movie die makkelijk weg kijkt.
Erg sterke cast, één voor één stralen zij.
Veel verschillende verhalen, erg knap dat elk verhaal zo goed is uitgewerkt.

avatar van Decec
geplaatst: 6 januari 2016, 21:42 uur [permalink]
Een goede komedie/drama/romantiek film...
Leuk en grappig verhaal...
3 apart verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

geplaatst: 14 januari 2016, 21:35 uur [permalink]
Angrod_Pallanén schreef:

Afgelopen kerst is eindelijk duidelijk geworden wat er met hun verhaallijn is gebeurd

Love Actually: We now (finally) know what happened with Alan Rickman and Emma Thompson?s Harry and Karen | News | Culture | The Independent - independent.co.uk

PS: De vandaag overleden Alan Rickman zal worden gemist. Geweldige acteur, bewees hij dubbel en dwars in Love Actually.

avatar van dualcia
geplaatst: 15 januari 2016, 15:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik las inderdaad ook die tweets (http://www.people.com/article/emma-freud-live-tweets-love-actually), maar ik was echt niet blij om te lezen dat Alan Rickman's karakter ook echt vreemd was gegaan met die chick. Dat werd een beetje in het midden gelaten in de film en dat had ik eigenlijk graag zou willen houden, haha.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 15 januari 2016, 18:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
dualcia schreef:

Het lag er wel dik bovenop dat er wat gebeurd was he. Eigenlijk eindigt dit best tragisch, met een schijnhuwelijk omdat ze toch door gaan. Het blijft het enige aparte verhaal in een reeks erg fraai sluitende verhaallijnen. Maar niettemin was dit plot wel erg goed. Rickman en Atkinson in de sierradenwinkel

avatar van dualcia
geplaatst: 15 januari 2016, 20:05 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Ajax&Litmanen1 schreef:

Haha, klopt, het lag er wel redelijk dik bovenop. Maar in een feelgood-film als deze wil ik heel graag geloven dat het niet zo is en zolang dat niet uitgesproken was kon dat nog Het blijft een goed verhaal tussen de anderen, want ook dit is liefde en waarschijnlijk op de meest realistische manier. Ik wilde gewoon wat langer op mijn roze romcom wolk blijven.

geplaatst: 10 maart 2016, 14:57 uur [permalink]
Beste film van de afgelopen 25 jaar. De script schrijver van deze film zou een Oscar moeten winnen.
De film is al 12 jaar oud, maar nog steeds erg actueel. Je kunt niet zien dat de film zo oud is, erg goede kwaliteit. De meeste acteurs zijn onervaren maar wel ergggg goed. Dat blijkt wel, Colin Firth heeft namelijk later voor een andere film een Oscar gewonnen.