Love Actually (2003)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Richard Curtis
met Hugh Grant, Colin Firth en Alan Rickman

De film volgt het liefdesleven van acht Londenaren in de aanloop naar kerst. De nieuwe premier wordt verliefd op het meisje dat hem thee brengt, terwijl zijn zus huwelijksproblemen heeft. Een vader en zijn stiefzoon moeten het verlies van de moeder verwerken terwijl de zoon tot over z'n oren verliefd is op een klasgenote.

621 BERICHTEN 55 MENINGEN
avatar van tal1b
geplaatst: 26 december 2011, 14:58 uur [permalink]
leuke romcom voor tijdens de kerst πŸ™‚

avatar van Robertdeniro
geplaatst: 26 december 2011, 21:26 uur [permalink]
Zonder twijfel een van de leukste films ooit gemaakt voor de kerstperiode. Al 6 keer gezien en hij blijft prachtig. Hugh Grant op de trap op de beat van Jump... Weergaloos

avatar van MatthijsGr00t
geplaatst: 29 december 2011, 09:24 uur [permalink]
Erg fijne film voor tijdens de kerstdagen. Voorloper van Valentines Day en New Years Eve die niet kunnen tippen aan deze Love Actually. Dit is een sterke film over de liefde. We volgen een aantal mensen die met liefde te maken hebben, soms pijnlijk, soms mooi. Maar beide sterk en op een fijne manier verfilmd. De twee uur zijn omgevlogen tijdens het zien van deze film. Ik heb twee uur lang genoten van alle personages met hun eigen verhaal. Ook het einde wordt leuk in beeld gebracht! Leuk, grappig en ontroerend! 4,0*

avatar van René8
geplaatst: 1 januari 2012, 00:56 uur [permalink]
Leuke romcom, niet echt schokkend goed..

confucius repeat
geplaatst: 2 januari 2012, 07:21 uur [permalink]
Alvast geen betoverende kerstfilm. Storend bv. was dat de indrukwekkende cast elkaar voor de voeten liepen. Men propt hier vijf 'smartlappen' in één doos, vandaar misschien de lengte van de movie. Niks mis mee, maar ik vond het er over. Ook vond ik die seksscene niet passen, zelfs niet in die pseudo kerstsfeer. Geen bagger alhoewel die niet veraf was. Iedereen wordt al wel eens verliefd op de juiste vrouw, maar dan op het verkeerde moment.
Toch, eerlijk gezegd heeft de film wel iets, alleen weet ik niet wat! Zeker geen vijf sterren maar wel: 'a whole lotta sirup.' Next.

avatar van ibendb
geplaatst: 16 februari 2012, 23:51 uur [permalink]
Een leuke kerstfilm.
Love Actually is aangenaam, verfrissend en ontroerend. De personages worden één voor één goed gebracht door een hoop bekende namen. Het verhaal van Karen en Harry boeide me het meest. Een goede verassing. 3*

geplaatst: 28 februari 2012, 00:00 uur [permalink]
Net maar weer eens gekeken en mijn cijfer opgehoogd. Het is werkelijk de perfecte film. Vol met sterren, geweldig acteerwerk, mooie verhalen en gevoelig.
Tja, als je niet van het genre houdt, zul je het niet waarderen, maar indien je er wel van houdt: een absolute must.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 21 maart 2012, 10:33 uur [permalink]
Heerlijke romantische zoete film, die duidelijk de juiste snaren weet te raken.

Ik heb het niet altijd op dit soort films, maar Love Actually is zo goed gemaakt dat het maar weinig fout kan doen. Iemand als Hugh Grant, die ik nooit zo kan waarderen, past hier zelfs erg goed in. Sowieso is de cast erg fijn en goed, en ook een van de redenen waarom de film zo goed bevalt. Er zijn diverse verhaallijnen en personages, maar allemaal krijgen ze precies de aandacht die ze verdienen en dat werkt goed.

Bill Nighy is trouwens het leukste personage. Er zijn er veel, maar ikwil er toch even een rol uitlichten. Zijn rol als verknipte zanger, die op een comeback mikt, is soms ronduit hilarisch. De rest van de film zat ik ook vaak met een grote glimlach te kijken. Naast de humor werkt de romantiek hier ook erg goed. Het is vaak lastig om een film te vinden of temaken, waarin beide elementen zo goed werken. Love Actually behoort echter duidelijk tot die selecte groep en werkt zelfs nog net iets beter als je de film vlak voor de kerstdagen kijkt.

Een fijne film, waar ik een erg goed gevoel aan over heb gehouden. Britse humor en romantiek op zijn best.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 15 mei 2012, 09:59 uur [permalink]
Universal's baas wil vervolg op Love Actually - FilmTotaal filmnieuws

Kan erg leuk worden, met een goede regisseur, cast en script, maar Valentine's Day en New Years Eve hebben wel aangetoond dat het vrij lastig is om het niveau van Love Actually te halen. Die 2 films waren nog niet eens voor de helft zo goed.

BBC
geplaatst: 26 juli 2012, 02:04 uur [permalink]
In mijn optiek een van de beste romantische komedies.
Britse humor, chemie tussen de acteurs/actrices, goede acteerprestaties, goede verhalen.
bovendien haunt het zinnetje, 'I feel it in my fingers.. I feel it in my toes' mij al jarenlang, wat ik nou niet direct negatief beschouw πŸ˜‰

zeker dus 4* waard!

avatar van Joy4ever
geplaatst: 19 december 2012, 11:40 uur [permalink]
Martine McCutcheon is gewoon te lekker in deze film πŸ˜‹.

avatar van erik1677
geplaatst: 19 december 2012, 13:20 uur [permalink]
Helemaal met mn bovenbuurman eens, wat een cutie is dat πŸ™‚ πŸ˜‹

avatar van dualcia
geplaatst: 19 december 2012, 23:21 uur [permalink]
Stem verhoogd naar een *4.5 omdat dit toch wel de fijnste romantische komedie ooit is.
Dit is een pareltje onder de feel-good movies met alles erop en eraan πŸ™‚

avatar van milan90

geplaatst: 20 december 2012, 05:11 uur [permalink]
Ze zouden voor de eindscene All You Need Is Love van The Beatles gebruiken, maar dat werd Gods Only Know van The Beach Boys. Ook mooi. Leuke feel good movie met soms pijnlijke scenes.

avatar van benni
geplaatst: 20 december 2012, 10:19 uur [permalink]
Net verhoogd tot 4.5 Gisteren weer gezien, voor 6 of 7e keer. Wat een chemie. En goede cast!

avatar van Captain Pervert
geplaatst: 20 december 2012, 12:26 uur [permalink]
Ook ik heb hem verhoogd.
Ik viel er gisteren halverwege in, wilde eigenlijk helemaal geen TV kijken maar ik kon niet loskomen van de bank. Ik had hem al 2x gezien maar hij blijft geweldig. Er zitten zoveel geniale scènes in.
Natuurlijk een topcast die enorm goede personages neerzetten en een perfecte mix van alles.

4,5 sterren. Beste romcom die ik ken.

avatar van erik1677
geplaatst: 20 december 2012, 13:36 uur [permalink]
Ik denk dat het vanavond toch maar weer eens tijd word dat ik hem uit de kast trek vanavond, mn kerstvakantie is begonnen dus laat ik me maar weer onderdompelen in de kerstspirit. En hoe mooier kan dat niet met deze ultieme kerstfilm
Hahaha voor de zoveelste keer.

avatar van The Goss
geplaatst: 21 december 2012, 18:35 uur [permalink]
Elk jaar vaste kost rond de kersttijd. Want daar past ie ontzettend goed. Mijn vriendin wilde er niet aan, maar na een half uur ging ze ook kijken en bleef toch ook weer hangen.

Perfecte film met een onzettend goede cast met voor mij in de hoofdrol Emma Thompson. Wat een geweldige actrice.

Volgend jaar op naar de 10e kijkbeurt πŸ˜„

avatar van Beertje45
geplaatst: 24 december 2012, 01:49 uur [permalink]
Niet geweldig, maar vermakelijk. Het ene verhaal al wat beter dan het andere, dat van de comeback zanger en Colin Firth vond ik het beste, de resterende waren té doen of té melig. Mijn vriendin vond het super, voor mij blijft het wel een eenmalige kijkbeurt.

avatar van Robertdeniro
geplaatst: 25 december 2012, 00:08 uur [permalink]
De ultieme feelgoodmovie! Geweldig, er zit alles in:humor, tragiek, oude narren, gekken, puberteit, zotheid, verliefdheid, clichés, gewoon TOP.
Deze wordt niet overtroffen: Colin Firth superb, Hugh Grant op zijn meest charmante wijze, vooral als hij op de melodie van Jump van The pointer sisters de trap afkomt, Emma Thompson als de oprechte, sterke maar helaas bedrogen vrouw. Heb hem al 6 keer gezien en hij blijft geweldig, ZIEN dus! 4,5 ster, want meer geef ik in principe niet.

avatar van SnakeDoc
geplaatst: 26 december 2012, 14:04 uur [permalink]
Schommelt een beetje tussen het flauwe, vervelende, lieve en leuke in.

Voor de kerst een prima film, en ook uitermate geschikt voor een romantisch avondje met je vriendin.

* * *

avatar van james_cameron
geplaatst: 29 december 2012, 16:29 uur [permalink]
Omdat ik de film ieder jaar rond deze tijd herzie heb ik de grijsgedraaide dvd onlangs vervangen door een blu ray versie, die voorlopig weer een tijdje meekan. De upgrade ziet er fantastisch uit, dat moet gezegd worden. Binnen het genre van de romcom blijft dit toch wel de absolute top, wat mij betreft, hoe vaak je de film ook kijkt. Wat een leuke verhaallijnen en wat een geweldige cast. Vooral Bill Nighy, High Grant en Colin Firth zijn voortreffelijk. Muziek is ook helemaal goed. Subliem!

avatar van tommykonijn
geplaatst: 2 januari 2013, 18:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Van alle romcoms is dit waarschijnlijk degene die ik het vaakst heb gezien. Daarnaast is het ook de kerstfilm die ik, waarschijnlijk gelijk met Home Alone, het vaakst gezien heb. Met de uitspraak dat dit 'een van de beste feel-good films' is ben ik het dan ook eens.

Als eerste bevat de film een prachtige cast. Hugh Grant, Alan Rickman, Keira Knightley, Emma Thompson, Laura Linney, Liam Neeson, Bill Nighy, Rowan Atkinson... ik kan nog wel even doorgaan. Allemaal zijn ze prima in vorm. Ze weten het script op een leuke manier over te brengen. De film barst ook van de leuke grappen en dialogen. Leuke scenes zijn bijvoorbeeld de dansende premier, de vloekende Natalie, Atkinson die een cadeau inpakt en de rockster die de kinderen 'les geeft' over drugs. Maar de film is niet alleen maar komedie, er zitten ook drama stukken in. De film weet zonder moeite hier een perfecte balans van te maken. Ook mooi dat niet alle verhaaltjes een happy-end hebben, waardoor het de film niet al té voorspelbaar maakt op sommige momenten.

De film maakt ook gebruik van een soundtrack die perfect past bij de film en de verschillende verhaaltjes. Het gebruik van verschillende verhaallijnen is goed gelukt, natuurlijk is het zo dat ik wel het ene verhaal toch interessanter vond dan het andere, maar dat heb ik tot nu toe altijd gehad bij een mozaïekfilm. De film weet wat mij betreft ook geen moment te vervelen en is nergens te druk. Ik moet zeggen dat de verhaallijnen zó van elkaar verschillen dat het ook origineel te noemen valt.

Als ik kijk naar sommige films in dit genre vind ik ze verschrikkelijk. Veel te voorspelbaar en vaak overdreven acteerwerk. Gelukkig zijn er echter ook enkele leuke bij, en Love Actually mag zich daarbij voegen. Jammer dat het idee dan weer wordt uitgemolken als je kijkt naar New Year's Eve en Valentine's Day. Al mag ik niet zeggen dat dat slechte films zijn, simpelweg omdat ik ze (nog) niet gezien heb. Wel de Nederlandse variant Alles is Liefde, die ik al meteen stukken minder vond. Normaal gesproken zou ik een film als deze geen 5 sterren geven, maar bij deze maak ik een uitzondering. Het is wat mij betreft echt de beste romcom. Eigenlijk nog nooit een gezien die aan dit niveau kon tippen.

geplaatst: 14 maart 2013, 15:57 uur [permalink]
Na deze film voor de ‘tigste keer gezien te hebben kom ik uiteindelijk tot de conclusie, dat dit toch wel zo’n beetje de ultieme feel goodmovie moet zijn.

Er zit alles in wat je van een mooie film mag verwachten. Een prachtig scenario, lekkere muziek en –last but not least– er komt een hele stoet topacteurs voorbij, bij wie het plezier van het gezicht af te lezen is. Hier en daar ontroerend, hier en daar hilarisch met humor waarop Britten het patent lijken te hebben.

Typisch zo’n film, die je eindeloos kunt blijven bekijken zonder dat hij gaat vervelen. Een absolute topfilm. De blu-ray versie lijkt me een aardig cadeautje voor Vaderdag.

avatar van gillie24
geplaatst: 8 mei 2013, 22:23 uur [permalink]
De korte versie (met dank aan AHWA):
5 sterren. Duh.

De iets langere versie:
De moeder aller romantische komedies. De ultieme feel good movie (wat BBarbie ook al zei). De ene verhaallijn is nog leuker dan de andere. De typische Britse humor. Stuk voor stuk uitstekende acteurs en actrices. Complimenten aan de casting director: kon niet beter. Het plezier straalt er vanaf. De perfecte film als je van romantiek en komedie houdt. Alle verhaallijnen zijn meer dan leuk, maar de verhaallijn met Hugh Grant als prime minister en Natalie sprong er net bovenuit (als dat al kan). Hugh Grant is meesterlijk goed, maar wat is die Natalie (Martine McCutcheon) een prachtige actrice, zeg! Wow! Zo vaak was ze niet in beeld, maar ze heeft mij helemaal ingepakt.
De soundtrack is ook meer dan goed, mede dankzij een weer hilarische rol van Bill Nighy.
Binnen het genre gewoon de perfecte film.
Genoten van de eerste tot de laatste minuut en dat zegt alles over een film die 135 minuten duurt.

avatar van DragQueen
geplaatst: 2 juni 2013, 21:11 uur [permalink]
Leuke Romantische Komedie, die een leuk uitgevoerd verhaal heeft te bieden. Ook de aanwezige cast acteert naar behoren. 3 Sterren.

avatar van Gish
geplaatst: 13 december 2013, 10:31 uur [permalink]
Gisteren maar weer eens herzien, ook voor de vijfde of zesde keer geloof ik.
Blijft ook mijn favoriete feelgood movie. Echt alle verhaallijnen zijn raak, vaak ontroerend, vaak komisch, soms absurd. Mijn favoriet blijft de verhaallijn rond Colin Firth en zijn Aurelia. Geweldig.
Rond de kerst zou iedereen deze film moeten zien, alleen de realistische begin en eindscenes zorgen al voor een warm kerstgevoel. De 5 sterren status blijft dan ook met gemak staan.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: 18 december 2013, 12:42 uur [permalink]
Bille Mack geeft het Ultiieme Kerstgevoel πŸ™‡ geweldige rol.

avatar van dualcia
geplaatst: 18 december 2013, 23:23 uur [permalink]
Ik merk dat ik elk jaar weer rond de kerstdagen mijn stem voor Love Actually verhoog en ook dit jaar is geen uitzondering! (Al zal dat na dit jaar erg moeilijk gaan πŸ˜‰) Hij krijgt van mij welverdiend alle 5 de sterren. Elke keer als ik deze film opzet krijg ik een heerlijk gevoel van binnen, waardoor mijn liefde voor de film bij elke kijkbeurt groeit. Alles klopt: De verhaallijnen, de acteurs zijn allemaal om van te genieten hier, de feelgood-factor en de liefde. Ik heb er niks op aan te merken, dus die laatste halve ster ken ik met alle liefde toe.

*5 (verhoogd van een *4.5)

geplaatst: 18 december 2013, 23:31 uur [permalink]
Wat een heerlijke film blijft dit toch. Het zit gewoon ongelofelijk goed in elkaar, de feelgood-factor is van een weerzinwekkend niveau en de verhaallijnen zijn eigenlijk allemaal erg leuk. Alle acteurs zijn prima en de film heeft ook nog heel veel komische momenten ook. Wanneer Grant met Natalie in de auto wil praten en die octopus er opeens tussen zit πŸ˜›. Stem met een halfje verhoogd, volgend jaar misschien wel naar de 5*.