Sap Ji Sang Ciu (2012)

Alternatieve titels: CZ12 | Chinese Zodiac | Armour of God III: Chinese Zodiac | 十二生肖

Hongkong / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jackie Chan
met Jackie Chan, Oliver Platt en Caitlin Dechelle

Geheim agent Asian Hawk (Jackie Chan) is op zijn laatste missie. Om de wereld te redden van de ondergang dient hij de twaalf bronzen dierenriemhoofden, afkomstig uit China, te verzamelen. De hoofden werden in 1860 geplunderd door de Franse en Britse legers uit het Keizerlijke zomerpaleis in Peking.

avatar van Metalfist
Jackie Chan als Indiana Jones, deel III

Er schieten nog een handvol Jackie Chan films over uit onze queeste om alles van de man zijn oeuvre te zien, maar degene met wie ik aan de film ben begonnen was de Chan Man wat beu geraakt waardoor het kijken van zijn films op pauze werd gezet. Gisteren kwam hij echter ineens met Chinese Zodiac op de proppen. Die kreeg als subtitel Armour of God III mee en dat wekte wel mijn interesse. De eerste uit 1987 was niet al te denderend, maar de sequel was erg vermakelijk.

Het is dan ook zonde dat Chan hier terug de mist ingaat. Het grootste probleem aan dit derde deel (al is het maar een derde deel in name only, want voor de rest hebben de films niets met elkander te maken) is de speelduur. Het verhaal klokt af op iets meer dan 2 uur en dat is simpelweg een pak te lang. Ik had ook het gevoel dat dit meer een samenraapsel is van twee verhalen. De film bouwt halverwege op naar een climax met het vinden van het schip en de piraten om daarna gewoon nog een uur verder te gaan met de veiling van de bronzen koppen. Sommige personages verdwijnen geruisloos uit de film (Catherine bijvoorbeeld) en de verschillende verhaallijnen worden naar het einde toe nog even snel snel aan elkaar geknoopt. Ik moet zeggen dat ik toch iets meer verwacht had van Chan die verantwoordelijk was voor het verhaal. Niet alles wat hij in zijn carrière heeft geschreven is even goed, maar dit behoort toch tot zijn minste werk.

Gelukkig is hij voor de rest wel weer op zijn vertrouwde niveau. Hij maakt hier misschien iets teveel gebruik van CGI, maar de stunts zien er wel degelijk uit. Hoewel ze hier en daar iets te lang (de openingsscène had wel wat geknipt mogen worden) zijn, is het over het algemeen toch wel weer de moeite. Dat Chan als acteur niet het beste is wat film in het algemeen te bieden heeft, zal niemand verbazen. Wat mij wel verbaasde was dat hij in Chinese Zodiac zowaar de beste acteur is, want wat voor een zootje ongeregeld heeft Chan hier opgetrommeld! Wat een Oliver Platt hier bijvoorbeeld heeft te zoeken is me een raadsel, maar Laura Weissbecker (Catherine) is het schoolvoorbeeld van hoe het duidelijk niet moet. Voor de rest nog wat erg vervelende personages (die Franse flikken onder andere) waardoor enkel Chan en zijn crew te genieten is.

Nah, Chinese Zodiac is niet voor mij weggelegd. Chan heeft in zijn carrière wel wat slechter werk gemaakt, maar dit is het minste dat ik heb gezien waarbij hij zelf in de regiestoel zat. Al moet ik Xinhai Revolution en 36 Crazy Fists nog zien.

Te snel, te vol en te lang, maar toch best vermakelijk.

avatar van dvdfreak123
Weer een zeer vermakelijke film met Chan. Duurt effe voor we de vechtkunsten van Chan zien maar ondertussen is het al genieten geblazen met de typische humor. Gewoon verstand op nul en genieten van deze.

Die dvd die nu in de winkel ligt, is die goed? Of is die gedubt in het Engels?

Of is engels de voornaamst gesproken taal? Op imdb staan zes talen...

avatar van Metalfist
Ik kan me eigenlijk nog maar bitter weinig van de film herinneren mister blonde. Geloof wel dat dit voornamelijk een Engelstalige film was (zie ook de aanwezigheid van Oliver Platt) met conversaties tussen bepaalde personages in de talen die op IMDB staan. Klinkt vaag, maar ik wil ook niet teveel in details treden, want dat verpest misschien wel wat

Geen idee hoe de DVD is trouwens, heb hem zelf niet in bezit.

Thx, anyway

Dick2008
Matige, fantasierijke, erg drukke en ook lange film. De eerste stuntachtervolging zie poster, duurt al erg lang, ook al is het zeker voor iemand op leeftijd best goed gedaan en dat geldt voor al die stunts/gevechten wel. Alles wat je van een Jackie Chan-film mag verwachten zit er verder ook in alleen het gaat het maar door met die slapstick, met die honden in het doolhof en later met die piraten er nog bij. Vermoeiend gewoon, dit had toch wel wat minder gemogen. 3.0/2.0

Het verhaal is zo matig dat het niet eens uitmaakt of de dialogen Engels of Mandarijn zijn, het is toch niet te volgen. De actie is daarentegen erg vermakelijk en maakt de film nog best het kijken waard. De special effects zijn niet echt best maar echt storend is het niet, mede omdat het met een dikke knipoog wordt gebracht.

Jackie Chan's filmen zijn over het algemeen wel grappig en boordevol actie.
Maar ik vind dat hij overdrijft, de prent heeft amper een verhaal en is meer een aaneenschakeling van achtervolgingen en gevechten met zijn grappen er tussen door.
Het begon al gauw te vervelen...
Vind dit dus een van zijn mindere films, vond de Amerikaanse films van hem beter, maar vermits hij zijn eigen productiefirma heeft ondertussen vermoed ik dat we daar nog films van hem zullen zien.

avatar van xxERWINxx
Ik vond het een beetje een aparte film, het begin vond ik wel goed, leek wel op een James Bond scene, de doolhof scene met de honden was ook mooi gemaakt, maar daarna als ze in een soort jungle zitten leek het wel een kinderfilm te worden, een soort Bassie & Adriaan, dit was echt een tegenvaller.
Later vond ik het ook wat rommelig worden en duurde hij mij net wat te lang.
Helaas een tegenvaller dus, maar wel een paar goede scenes ertussen, helaas red de film zich hiermee niet.