Jing Wu Jing Xiong (1994)

Alternatieve titel: Fist of Legend

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Gordon Chan
met Jet Li, Siu-hou Chin en Ada Choi

Wanneer Chen (Jet Li) ontdekt dat zijn leraar en mentor is vermoord, zweert hij wraak te nemen op zijn dood. Dan, met alle tegenslagen, zet hij alles op alles om wraak te kunnen nemen.

avatar van niethie
Het is al zeker weer een jaar of twee geleden dat ik deze film voor de laatste keer zag maar ik kan me de film nog erg goed herrineren.
Een absolute topper in zijn genre, prachtige gevechten, schitterende cheografie en de ontzettend coole jet li als hoofdpersoon maken dit tot een van de feinste kung fu filmpjes die ik ooit zag, heb hem dan vroeger wel twintig keer gezien en nu is mijn hele videotape naar de klote door al het terugspelen bij de gevechtscenes.
Kortom de coolheid en de energie spatten van het scherm af in deze kung fu topper, alleen is het al een tijdje geleden dat ik hem zag en aangezien ik niet zo hele erg veel meer heb met kung fu films houd ik het voorlopig op, 3,5 sterren

avatar van Co Jackso
Ik verbaasde mij in eerste instantie over het geweld in deze film. Maar naarmate de film vordert en de gevechten talrijk blijven, vermindert de impact snel. De gevechten zijn zonder inhoud, waardoor ik er totaal geen gevoel bij krijg. Dat is heel jammer, want Jet Li doet aardig zijn best en geeft als enige de film wat karakter.

avatar van Legan
Het probleem met deze film is vooral dat het leunt op de hoeveelheid 'harde' gevechten. Net als Co Jackso opmerkt, zorgt dit al snel voor een verminderde impact. Bij het derde gevecht had ik het alweer gezien. Eentonig en saai.

De serieuze ondertoon is een 'afwisseling', maar doet mij minder persoonlijk dan humor doet. Verder is er weinig sfeer en persoonlijkheid, voor mij de belangrijkste graadmeters bij een film. Alles is zo vlak en standaard. Flets.

echt een van de beste jet li films

avatar van Ramon K
Dragon Dynasty (VS, regio 1) is bezig met een dvdrelease (Feb, volgend jaar). Werd tijd. Heb hier enkel dat gedubde schijtschijfje liggen.

avatar van Grindhouse
Ramon K schreef:

Hier staat dat ie 9 september 2008 al gereleased wordt...

Jet Li's Tai Chi Master schijnt ook binnenkort op Dragon Dynasty dvd te komen.

Grindhouse schreef:

Hier staat dat ie 9 september 2008 al gereleased wordt...

Jet Li's Tai Chi Master schijnt ook binnenkort op Dragon Dynasty dvd te komen.

Is al uit en onderweg naar mij!

Leuke Kung Fu film. Behoorlijk overtuigende gevechten, goed verspreid over de film. De film valt hierdoor nooit helemaal stil. Probleem bij dit soort films blijft, dat als er niet wordt gevochten, er meteen niet zo veel meer aan is. Vond het serieuze drama nog niet eens zo slecht, maar of je erop zit te wachten bij zo'n film...
Verder aardige muziek, voor zover ik dat kan beoordelen (heb vanwege de Engelse dub het grootste gedeelte met geluid af gekeken) en behoorlijke acteerprestaties. Typische 3,5 sterren film.

avatar van N811
jammer dat de film pas om 3 uur komt.

Komt deze ooit in Nederland uit,met originele geluids track???
Vind dit een hele goede film van Jet Li,net als The Legend 1 en 2!

avatar van Ramon K

De Engelse dub kent een totaal andere soundtrack voor zover ik weet.

Film wordt voor mij trouwens per kijkbeurt beter.

neo (crew)
Ja, die Amerikanen hadden weer één van hun eigen componisten ingehuurd voor een nieuwe score.

Mijn favo Jet li film

Ramon K schreef:

Hetzelfde hier. Mede daardoor vond ik de film een stuk moeilijker uit te zitten, ondanks de uitstekend gechoreografeerde actiescenes. Aziaten gedubd Engels te horen praten blijft gewoon een kwelling.

Over het acteerwerk kan ik hierdoor niks zeggen, dus moet de film het voornamelijk hebben van de verbluffende martial arts die in hun eentje de film toch goed redden. Ik verwacht bij een herziening in het Cantonees dan ook een goede verhoging.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Lee's legende.

Deze zoveelste adaptatie van Jing Wu Men is niet gek. De choreografie is veelal uitstekend, maar het matig uitgevoerde verhaal haalt nogal wat vaart uit de film. Li is absoluut een kunstenaar, al komt de film niet helemaal uit de schaduw van de klassieker met de legendarische Lee.

Redelijk.

avatar van sonyjh
ik vond deze film niet zo heel goed. Voelde ook niet puur asiatisch aan. De slechterikken werden net zo karikaturaal voorgesteld als de slechterikken in de westerse actiefilms van de jaren 90. Geloofwaardigheid was vaak ook ver zoek. Ik hou van asiatische kung-fu films. Maar deze miste aan sfeer. En de gevechten zagen er niet zo mooi uit omdat ze versneld waren.
Lijkt alsof alles ook in triple take is opgenomen, continiuteitsproblemen in de gevechten, etc.

Laatst voor het eerst aan once upon a time in china trilogy begonnen, die vind ik stukken beter als deze.

Peter 1966 schreef:
Komt deze ooit in Nederland uit,met originele geluids track???
Vind dit een hele goede film van Jet Li,net als The Legend 1 en 2!

@peter 1966

ik heb hem onlangs bij freerecordshop voor 3 euro gekocht samen in 1 doos met the legend en kung fu cult master

ipman-99
"What fist is this? Don't ask, it's a good fist if it wins." ... " !!!

Geweldige Martial Arts (Heropfrissing) !!! Geweldige Martial Arts parel met Jet Li die
gestalte geeft aan Chen Zen !
Ontzettend hard van genoten ... van deze 'nieuwere versie van "Fist Of Fury" (1972) met
de legendarische Bruce Lee ! De gevechten zijn heerlijk om zien en kennen een schitterende
choreografie ! Het eindgevecht tegen die Generaal is gewoonweg smullen !

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had deze week Fist of Fury gezien met Bruce Lee en deze film is daar quasi een blauwdruk van. Je herkent heel veel, met natuurlijk hier en daar een eigen insteek. Qua hoofdrol heb je een betere acteur met Jet Li dan Bruce Lee. Lee was uiteraard één van de pioniers, maar een groot acteur was het niet.

De gevechten zijn wel leuk om zien. Al zijn we anno 1994 toch wel wat meer gewoon. Figuren als Jackie Chan, Jet Li en Donnie Yen hebben al geschitterd in spektakelfilms die niet alleen sterk zijn in gevechten, maar ook een mooi verhaal en/of cinematografie kennen.

De gevechten in deze film waren een inspiratie voor films als de Matrix reeks en de Charlie's Angels films. Al gaat de eer dan natuurlijk naar Bruce Lee.

Fist of Legend is even goed als Fist of Fury met gewoon andere accenten. Maar door de dichte remake is er weinig verschil in kwaliteit.

avatar van Jack Sparrow
Aardig. Iets aan de trage kant. Wel enkele fijne vecht scènes. Humor is hier en daar misplaatst.

wanna be fist of fury

tal1b schreef:
wanna be fist of fury

Nee! Een stuk beter dan Fist of Fury. Qua choreografie en zeker qua camerawerk. Fist of Fury blijft mijn favoriete film met Bruce Lee, maar over 't algemeen worden zijn films overgewaardeerd. En vooral door de Hong Kong insiders; die hebben 't vooral over 't lijf en 't charisma van de man. of over de impact van zijn films op de filmindustrie en 't Westen. Maar op de filmische kwaliteiten wordt te weinig ingegaan.

avatar van tal1b
je praat wel over 20 jaar verschil.. ok, ga me eraan wagen, eerlijk gezegd had ik deze niet gezien, enkel de trailer, ga hm eens dezer dagen bekijken, hopelijk stelt deze film me niet teleur, zoja, dan kijk ik fist of fury nog een keer

avatar van tal1b
Gezien, blijf bij m'n standpunt, een wann be fist of fury.
Was nog net geen Japanse generaal met bretels aan in het eindgevecht in 't japanse achtertuin.
Gevechten waren niet zo intens als de lee films, ook was de emotie van li niet geloofwaardig, in tegenstelling tot ..
Nee hoor, op alle fronten presteert deze film onder de meester.

avatar van Metalfist
Fist of Fury revisited

In een tijd toen de Free Record Shop nog niet failliet was gegaan kon je daar af en toe wel eens een interessante DVD tegenkomen. Ik stopte weliswaar met langs te gaan toen bleek dat medewerkers DVDs zomaar mee naar huis konden nemen en terug in de winkel konden leggen, maar één van mijn laatste aankopen was een DVD box van Jet Li met daarin 3 films, namelijk Kung Fu Cult Master Master (al is die hier enkel te vinden onder de titel Kung Fu Master), The Legend en deze Fist of Legend.

Ik kon eigenlijk zweren dat ik ze alle drie al had gezien, maar blijkbaar geldt dat enkel voor The Legend. Hoog tijd dus om daar iets aan te gaan doen en vol goede moed aan Fist of Legend begonnen. En op zich is dit weer een degelijke Jet Li film. Het verhaal barst weliswaar niet van de originaliteit (de link met Bruce Lee's Fist of Fury is vrij snel gelegd, al zijn er wel wat verschillen) en Gordon Chan neemt het bovendien allemaal nogal serieus. Het moet niet perse een pure slapstick film worden zoals Jackie Chan regelmatig deed/doet, maar wat onzin ertussen kan ik altijd wel waarderen. De spanningen tussen Japan en China is al voor menig film gebruikt als uitgangspunt en ook de plotlijn waar een student wraak wilt nemen op de moordenaars van zijn meester is al eens eerder uitgevoerd. Pas op, het wordt allemaal degelijk ingevuld, maar ik had af en toe het gevoel dat ik het allemaal al wel eens eerder had gezien.

Waarom dan toch nog 3.5*? Wel, om een vrij simpele reden eigenlijk. Fist of Legend is opnieuw een samenwerking tussen Woo-Ping Yuen en Jet Li en dat is er aan te zien. Yuen is opnieuw van de partij als action choreographer (net zoals hij bij de Once Upon a Time in China reeks was) en de gevechten zijn toch weer van een hoog niveau. Vooral de hardheid ervan spreekt tot de verbeelding en het geblinddoekt gevecht tussen Chen Zhen en zijn schoonvader is een hoogtepunt. Al vond ik het gevecht met de generaal ook wel erg te pruimen. Li blijft toch echt perfect voor dit soort filmpjes. Onvoorstelbaar hoe snel hij eigenlijk is. De focus gaat dan ook vooral naar hem uit, maar ook de rest van de cast weet overduidelijk zijn mannetje te staan.

Voor mij niet het beste wat Li tot nu toe heeft gebracht (ik vind de Once Upon a Time in China reeks sterk), maar toch wederom erg leuk vermaak. Li blijft indruk maken in de gevechten en de combinatie met Yuen verveelt nooit. Eindelijk eens een Gordon Chan waar ik meer dan 2,5* aan kwijt kan.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > ARTE > 20:15 uur

avatar van Richard_Voorhees
^Een Duits gedubde versie van deze film? Nee, liever niet.
Om de hele "Kung Fu" sfeer te krijgen vind ik het toch het tofste om deze film in diens originele taal te zien. Dat heb ik dan ook gedaan en ik moet zeggen dat dit weer een prettig filmpje uit het genre is.
Li is hier echt in topvorm en ondanks dat de impact van de gevechten inderdaad in de loop van de film wat afneemt, valt er toch nog genoeg te genieten. Vooral het eindgevecht mag er zeker wel zijn. Heerlijke kolder met een soort onoverwinnelijke nemesis die immuun lijkt te zijn voor glas.
Net als bij vele andere Kung Fu films staat het verhaal op de tweede plaats en blijft het allemaal behoorlijk simplistisch. Eigenlijk gaat het voornamelijk over de strijd tussen China en Japan en alles wat daar rondom komt kijken. De personages blijven dan ook wat plat en stereotype, maar dat hindert niet veel door de vele (vermakelijke) gevechtsscenes.
Zo af en toe is het wel lekker om een film te kijken waarbij je niet al teveel hoeft na te denken en "Fist of Legend" is hier een prima voorbeeld van.

avatar van RuudC
Het was me niet eens opgevallen dat dit een remake was. Het maakte me eerlijk gezegd ook weinig uit. Fist Of Legend begint heerlijk. Jet Li is in topvorm en dat merk je vooral tegen minderwaardige tegenstanders. Het zijn best stoere scenes waarin botten gebroken worden. Tegen sterkere opponenten is het vooral een kwestie van afweren en dat haalt de vaart uit de film. Fist Of Legend is halverwege de film, waarin het verhaal de aandacht krijgt, dan ook aan de saaie kant. Ik kwam nooit echt goed in het oorlogsgedeelte. Dat voelde vrij nep aan. Naar het einde toe wordt het wel weer wat interessanter. Dat gezegd, moet ik wel zeggen dat de film nooit slecht is. Het geheel is prima te volgen. Gelukkig staat op mijn dvd de originele dub. Scheelt inderdaad een hoop.

avatar van Black Math
Middelmatig, maar uiteindelijk toch best interessant. Allereerst omdat dit eigenlijk een soort vervolg op Fearless is, waar Jet Li ook in speelt, maar dan in de rol van de vermoorde meester. Ten tweede vanwege de relatie tussen de Japanners en Chinezen. Je verwacht toch ergens dat in Chinese films alle Japanners fout zijn, maar dat is hier niet het geval. Ook niet in bijvoorbeeld Fearless, maar die film is weer wat jonger, en wellicht zijn de sentimenten inmiddels iets minder dan voorheen (al doen sommige politici hun uiterste best om het tegendeel te bereiken heb ik soms het idee). Tenslotte schijnt dit een remake van Fist of Fury te zijn, die ik niet heb gezien, maar toch leuk om in het achterhoofd te houden.

Zoals meer films uit dit tijdperk zoals de Once upon a Time in China films klinkt het alsof er achteraf ingesproken is. Opvallend is dat de stemmen van de personages compleet verschillend kunnen zijn zodra ze een andere taal spreken. Ik begin er steeds meer aan gewend te raken, maar toch zal het nooit helemaal stoppen met irriteren. Wat wel anders is dan de andere films uit deze jaren is dat de toon serieus is. Ik moet zeggen dat ik die meligheid nooit echt bij me is aangeslagen, dus ik kan er alleen maar blij om zijn.

De soundtrack is niet echt bijzonder - als er muziek klinkt, zijn het nogal eens van die lelijke synthesizerdeuntjes - en de beelden zijn niet veel beter. De gevechten zijn behoorlijk hard; meer kickboksen dan ballet, waar ik eerder fan ben van elegantie. Uiteindelijk blijft de film dan ook steken op 2,5*.