Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Teaching Mrs. Tingle (1999)

Thriller

geregisseerd door Kevin Williamson
met Helen Mirren, Katie Holmes en Jeffrey Tambor

Leanne haalt op school net niet de cijfers die ze nodig heeft om een beurs voor Harvard te krijgen. Dit komt door geschiedenis, en dan vooral door de lerares Mrs. Tingle, die een hekel aan haar heeft. Na onterecht van spieken te zijn beschuldigd gaat ze Mrs. Tingle 's avonds met wat vrienden thuis opzoeken. Het bezoek gaat echter niet helemaal zoals gepland...

avatar van Dragon
Inhoudsloos en vol clichés, maar ik vond het nog redelijk goed bekijkbaar en best onderhoudend wanneer je geen te hoge verwachtingen hebt. Ook een goede vertolking van Helen Mirren.
**1/2

avatar van otherfool
Na Disturbing Behavior wederom een flop voor Katie. Nergens spannend, nergens grappig, nergens anders. Mirren doet haar best maar kan deze film ook niet redden.

0,5*.

avatar van HarmJanStegenga
Hmm, vind dit eerlijk gezegd geen thriller. Spannend word het nooit in ieder geval. Voor de rest is dit een behoorlijk matige film. Die Mrs. Tingle is vreselijk irritant en ik heb me zo'n beetje de hele film aan haar lopen ergeren. Ook de rest van de cast weet niet te overtuigen. Dat cliché, voorspelbare gebeuren tussen Holmes en die jongen was ook van dertig kilometer afstand aan te zien komen. Ach, voor de rest keek de film wel leuk weg en heb ik een paar keer kunnen lachen. Jammer dat het op een gegeven moment gewoon té ongeloofwaardig en té triest word. Het slaat gewoon helemaal nergens op. Nou is de film niet serieus te nemen, maartoch. Die scénes met die gymleraar die ze dronken gaan voeren is ook vreselijk trouwens. Geen voldoende voor deze prent, want dat verdient ie' niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Soms heb je van die films die neigen naar het goede.

Dit uit balans zijnde allegaartje doet hopen op iets positiefs. Wanneer de film zichzelf uiterst serieus begint te nemen en het niveau al verder begint te zakken, weet je als kijker genoeg: ' Dit is geen voldoende waard! ' En daar kan geen Mirren iets aan veranderen.

Redelijk (en geen sterretje méér).

Matige film waarin drie leerlingen een lerares gijzelen nadat ze zijn betrapt op spieken. De film begint op zich wel goed, maar de personages blijven te oppervlakkig. Ook wordt het nergens spannend en hadden de dialogen een stuk scherper gemogen. Helen Mirren probeert het beste van haar rol te maken.

avatar van IH88
“The smartest girl in school caught cheating, it will be scandalous.”

Grappig dat deze film als thriller te boek staat. Spannend wordt het namelijk nergens. Teaching Mrs. Tingle is satire met sommige humoristische momenten. Er is ook nog een romantisch subplotje maar dat mag geen naam hebben.

Van de acteurs zijn Mirren en Coughlan verreweg het beste op dreef. Holmes en Watson zijn vooral saai. De film wil volgens mij ook nog wat zeggen over tirannieke docenten en de druk die op leerlingen gelegd wordt, maar daarvoor is het allemaal te braaf. Gewoon een vlot tienerfilmpje waarvan er in de jaren 90’ duizenden zijn gemaakt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nogal een suffe en sullige thriller. En dat terwijl men Kevin Williamson enorm hoog had zitten na zijn succes met Scream. Maar zijn regiedebuut is niet best. Alle ingrediënten die passen bij een highschool thriller uit de jaren 90 zijn aanwezig, van de zogenaamd hippe dialogen tot de soundtrack vol met emo-rockliedjes. De tieners zelf zijn maar saaie figuren, het is vooral Helen Mirren die de boel moet redden. Ze speelt zo’n clichématige chagrijn, waarbij niemand ooit iets goed kan doen. Vanaf het moment dat de wraakactie begint, ontpopt ze zich zelfs tot een soort Hannibal Lecter, die de hele tijd alles onder controle lijkt te hebben en de drie tieners probeert te manipuleren.

Deze premisse zou nog best leuk kunnen werken, maar spannend is het nooit. Williamson vindt namelijk de humor belangrijker en dus wordt de film af en toe een regelrechte klucht, zeker als Jeffrey Tambor op het toneel verschijnt. Jammer genoeg wordt het naast spannend ook nooit echt grappig, waardoor deze komische thriller op zijn twee belangrijkste punten behoorlijk faalt. Williamson kan het ook niet laten om naar andere films te refereren en dus komt The Exorcist weer een paar keer voorbij. Het meest hilarische is hoe de film gecensureerd is en de ‘fuck me’ nogal overduidelijk is vervangen door ‘take me’. Zelfs de titel is een stukje censuur, de film heette eigenlijk Killing Mrs. Tingle en werd door een echte gebeurtenis aangepast. Uiteindelijk maakt dat niet uit, de suffe titel Teaching Mrs. Tingle past uiteindelijk veel beter bij dit nogal suf eindproduct. Niet heel gek dat Williamson vrij snel na de jaren 90 niet veel meer te doen kreeg.

2 sterren.