Only God Forgives (2013)

Denemarken / Zweden / Thailand / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

avatar van henrygreenway
Daar komt het geweld van de wereld vandaan !!

avatar van HarmJanStegenga
Weinig woorden nodig voor deze herziening. Zelden zulke mooie plaatjes gezien, in combinatie met de sfeer, de settings in Thailand, de muziek en het bijzondere verhaal + de unieke uitwerking daarvan. Refn is een meester. Hoe krijg je dit verdomme voor elkaar. Bloedmooi! Elke seconde van deze verdomde film.

avatar van Capablanca
Olaf K. schreef:
Uitstekende film voor mensen die altijd te pas en te onpas beginnen over die klassieke oor-scene in Reservoir dogs.

Met dit verschil dat in die scene de adrenaline door mijn lijf gierde, terwijl ik hier warm noch koud werd van het geweld. Die scene is dan ook, zoals je zelf aangeeft, niet voor niets klassiek.

Voyor mij was het vooral: mooie beelden, goede muziek, maar verder weinig aan.

avatar van nathaniel177
Vreemde film. Vaag en onduidelijk. Drive vond ik veel beter

Egos.

avatar van Basto

Waar is Jerry Springer? En ondanks dat ik zowel OGF als Drive 5* geef, ben ik het eens met Friedkin dat we pas over een jaar of 20 a 30 kunnen zien waar ze echt staan.

Ovetigens ook jammer dat Refn de arrogantie heeft zijn eigen werk zo te positioneren. Laat dat lekker aan anderen.

avatar van xgogax
Friedkin houdt zich nog enigszins in en blijft diplomatiek / netjes , maar wat hij eigenlijk probeert te zeggen is dat de films van Refn absoluut geen meesterwerken zijn en ook never nooit daadwerkelijk als meesterwerken erkend zullen gaan worden . Refn is een talentloze amateur , hij maakt verschrikkelijke films en zijn arrogantie maakt het allemaal nog erger .

avatar van IH88
“Time to meet the devil.”

Bij films van Refn film heb ik na afloop altijd een beetje dezelfde gedachten en gevoelens. De cinematografie is zo overweldigend dat ik van iedere scene een screenshot zou willen maken, en de sfeer die Refn telkens weer weet te creëren slokt me iedere keer weer helemaal op. Maar het script laat vaak wat steken vallen (Drive is een uitzondering), en daarom zat ik ook bij Only God Forgives na afloop weer met veel gemende gevoelens.

En toch, iedere keer blijft een film van Refn een feest om naar te kijken, en zijn films blijven altijd nog wel een paar dagen in mijn hoofd rondspoken. En dat is wel een kwaliteit van de Deense regisseur. Net zoals het casten van de juiste acteurs, want Gosling, Pansringarm, mevrouw Yayaying en Kristin Scott Thomas zijn weergaloos.

avatar van misterfool
Dit was een behoorlijk intense film. Het ogenschijnlijk eenvoudige verhaal komt welhaast over als een Bijbelse allegorie, inclusief moderne versie van God(uit het oude testament). Vithaya Pansringarm's speelt dan ook ronduit intimiderend. De prachtige cinematografie zet een heftige, helse sfeer neer. Ja, toch eigenlijk wel een klein meesterwerkje.

avatar van Flat Eric
Kleurboek

Buiten twijfel mooie doordachte shots die de film naar een visueel hoger plan trekken. Dat zal ik niet ontkennen.
Het verhaal an sich was natuurlijk niet bijster origineel of boeiend.
Alsof je Jean Claude van Damme's Kickboxer in een cinematografisch verantwoord verfbad hebt ondergedompeld.
Refn's films zijn niet echt mijn ding merk ik. Misschien over een tijd eens herzien.

xgogax schreef:
Mm, uiteraard mag je de films van Refn onaangenaam of saai vinden, maar hem talentloos noemen is wel ietwat gratuit. Refn heeft in ieder geval, tussen al die inwisselbare hollywoodfilms, een volstrekt eigen stijl. Arrogant is hij wel, dat geef ik je mee. Eigenlijk vind ik zijn uitspraken wel aandoenlijk. Het is weer wat anders dan ongemeende bescheidenheid.

misterfool schreef:
Welke stijl bedoel je eigenlijk ? Wat hij doet is volgens mij nergens fris & vernieuwend . Scandinavische cinema is in het algemeen überhaupt een beetje apathisch .

xgogax schreef:

Met Scandinavische films hebben de laatste werken van Refn weinig van doen. Daarbij lijkt me de stijl van Drive, OGF en Neon Demon toch wel vrij uitgesproken. En over fris of vernieuwend heeft niemand het gehad. Maar het springt wel tussen al die Hollywood meuk uit. Dat ben ik eens met Misterfool.

Flat Eric schreef:
Kleurboek

Het verhaal an sich was natuurlijk niet bijster origineel of boeiend.

Uh, ik zou m maar snel herzien, want deze film is juist het tegenovergestelde van Kickboxer. [Spoiler]De hoofdpersoon is hier juist de loser.

Basto schreef:
In zijn Angelsaksische films zie ik nog steeds erg veel Scandinavische stijlinvloeden / elementen van cineasten als Carl Theodor Dreyer , Ingmar Bergman en andere Scandinavische cineasten . Met andere woorden : zijn protagonisten zijn min of meer ( Scandinavisch ) apathisch die hun weg proberen te vinden in een jungle vol sex , drugs en geweld .

avatar van Rujar
Stroperige emotieloze maar stilistische film. Voor mij een vrij lange zit. Tergend.

xgogax schreef:

Ik probeer het te preciseren. Wat mij met name opvalt, is het bijna pesterig kitscherige kleurgebruik. Bronson, Drive en Only God forgives voelen alle drie doelbewust ietwat nep aan. Dat past ook bij de karakters die zich voordoen als stoïcijnse helden, maar die eigenlijk eerder een tikkeltje sneu zijn. Bepaalde elementen (het langzame, hypnotiserende tempo) zou je wellicht Scandinavisch kunnen noemen. De films die ik ken van Dreyer en Bergman hebben dan weer niet de korte, gewelddadige scene's. In tegenstelling tot een Tarentino is het geweld bij Refn nooit ironisch. In tegendeel! Het is net alsof de karakters zich d.m.v geweld opeens eerlijk kunnen uiten in een taal die universeel is. Concluderend vind Ik het contrast tussen hard, non-ironisch geweld en de coole, kitscherige aankleding onderscheidend aan Refn.

xgogax schreef:

Zijn mostertpot staat eerder buiten scandinavie. Ik zie vooral Friedkin, Argento, Lynch, Suzuki... Al sluit ik niet uit dat hij onderbewust ook beinvloed is door de Deense cineasten die m voorgingen.

Zie ook: Nicolas Winding Refn Reveals Seven Surprising Film Inspirations | IndieWire - google.com

Kort filmpje dat niet echt mijn smaak was, maar wel qua filmtechniek leuk neergezet. Zag invloeden uit de Tarantino films waarin personages karikaturaal en geweld nogal slapstickachtig worden neergezet. Ook wat film noir aspecten met trage rustieke scenes ertussen.

Plot is een soort familietragedie in Thailand waarin een 'killing spree' ontstaat tussen een Penoza moedertje met haar zoons en een plaatselijke nogal vreemde politiefiguur. Geweld is keihard en over the top in beeld gebracht maar verhaal is niet echt diepgaand of pakkend. Ik keek deze film meer van scene tot scene in plaats van het gehele verhaal.....

Vond die Thaise tafeldame bij Gosling wel leuk om te zien, mag vaker in films opdraven.

Verder is alleen blijven hangen dat je beter geen ruzie kan zoeken met de locals als je in Thailand op vakantie gaat.

avatar van psychopath
Kolere wat een rukfilm!

Verhaal is er amper en zeer simpel verwerkt, het acteerwerk van het gros is ronduit slecht, special effects irritant, muziek zuigt en de productie is gewoon amateuristisch!

90 minuten die ik helaas niet meer terug krijg.

avatar van JoeCabot
Altijd handig, zo’n duidelijke titel. Je weet meteen dat ’t geen gezellig avondje ontspanning wordt.

Deze film is kil en bevreemdend. Een nare, maar tegelijk sfeervolle nachtmerrie. En dat doet natuurlijk een belletje rinkelen. Want Refn haalde de mosterd overduidelijk bij David Lynch. Hij mixt er nog wat B-actie doorheen, maar die afleiding kan het hoge Lynch-gehalte nauwelijks verhullen. En begrijp me niet verkeerd, Refn brengt het er aardig van af, het voelt alleen nogal klinisch en gevoelloos aan. Zeker in vergelijking met het werk van Lynch.

Gosling wordt betaald om zo weinig mogelijk te doen, zo lijkt het wel. Soms kijkt hij zwoel in de camera, soms staart hij voor zich uit met een blik op oneindig. Hij heeft ook een drietal zinnen. Tja, met charisma kom je ook een heel eind natuurlijk. De moeder (en tevens serpent van dienst) vond ik nog het leukste personage: Kristin Scott Thomas zorgt voor wat vuur.

Een film met veel ambitie en flair, maar met te weinig vlees aan de botten. 2.5*

Vreemde reacties hier...Van enen tot 5 sterren....wat moet ik er mee/Van uit je dak gaan tot pulp...??? Hij staat klaar op Netflix,maar...Ik heb niks met Gossling, een Poolse loodgieter...en het verhaal spreekt mij helemaal niet aan....Tnx Moviemeters, ik weet genoeg.
O...de meest slechte films zijn films waar drugshandel een grote rol speelt..Nog nooit een goede film daar over gezien...

psychopath schreef:
Kolere wat een rukfilm!

90 minuten die ik helaas niet meer terug krijg.

Tnx...ik weet genoeg.

frans123 schreef:

Tnx...ik weet genoeg.

Het is een redelijk onbeduidend stukje tekst hoor. Het enige wat ervan klopt - weinig verhaal - zie ik niet als een nadeel. Ben je daar wel naar op zoek dan kun je er inderdaad beter met een grote boog omheen lopen.

avatar van Ajax&Litmanen1
frans123 schreef:

Wat wij ook van de film vinden (ik vond 'm niks bijzonders), het domste is wel om 100% op andere meningen af te gaan. Gewoon zelf proberen. In het slechtste geval ben je anderhalf uur kwijt, nou boeiend.

Ajax&Litmanen1 schreef:

In het slechtste geval ben je anderhalf uur kwijt, nou boeiend.

Dat argument begrijp ik sowieso niet. Ik doe echt zelden iets boeiends in 1,5 uur. Dan kan ik net zo goed een kutfilm kijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als je nou eens goed leest wat ik schrijf........"'Ik heb niks met het verhaal en niks met Gosling"....Duidelijk??? En dat werd gesterkt door de reacties hier. Nog duidelijker.???

Zwolle84 schreef:

lopen.

Wat ik ook doe...
ik weet uit zeer lange ervaring welke films ik moet mijden....Drugsfilms, zinloze harde acties, Gosling, Cage, de meeste comedies, drama door een vrouw geregisseerd...en nog wel 20 andere redenene ( animatiefilm....) En deze film... Mag ik???

avatar van Zwolle84
Wat reageer je vaak agressief, frans123. Je lijkt hier om een reactie te vragen, maar als je die krijgt word je boos. Of wat is anders de reden dat je komt posten bij een film waarvan je bij voorbaat al weet dat je hem niet wilt zien omdat het totaal niet je ding is?